Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 22:49

De omheining is gezet. Dat wordt spoedig helemaal afgemaakt. Lint etc wordt ook gedaan.
Enige wat ik dan zelf zou moeten omheining is 1 zijde van de paddock. Maar das n kwestie van grondboor huren en paar palen scoren via marktplaats net als wat lint. Bestraten zal het grootste euvel zijn denk.
Er kunnen in mijn optiek echt geen drie paarden staan. Achter dit perceel is nog een weide (groter) maar zit geen stal/opslag bij. En er moet nog water en elektra aangelegd worden. Maar wellicht als het klikt kunnen we de percelen delen in de zomer. Geen idee hoe dat gaat lopen.

Mijn partner ziet vooral de maandelijkse uitgave en investering. Ik zie het vooral als een enge sprong in het diepe haha.
Ik ga er elke dag naartoe, daarom is een korte afstand naar de weide wel fijn. Dit is 10 minuutjes rijden. Er komt hier helaas niet zovaak iets te huur en daar zit vaak helemaal niks bij qua basis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 23:18

3600m2 is echt te klein om met alleen gras te doen voor 2 paarden. Mijn 2 vreten 6200m2 kaal op 1,5 maand als ze er 24/7 opstaan. En dan starten we met lang gras dat net in of uit het zaad is, dus ruim 1m hoog.

Op 5000m2 hou ik wel 24/7 jaarrond 2 shets als ik wil. En mijn 2 grote kunnen wel ruim 2-3 maand op bijna 1ha met onbeperkt. Wil ik er langer mee doen met elk stuk apart dan zouden ze tijdens de nacht of toxh een dagdeel op een paddock of stal moeten met hooi.

En 300/maand is gewoon onbeschoft duur als daar nog onderhoud en dergelijke bij komen. Ik betaal voor 5000m2 120/maand incl alles van onderhoud en heb op 1km een binnen- en buitenbak. Water is wel zelf te voorzien.

Mer1980

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 23:20

Ik red het met 1 paard, 1 D pony en een oude shet een zomer op 5000 m2 verdeeld over 3 stukken en steeds iedere 2 weken omweiden. Het is krap en het weer moet meezitten, van die 5000 m2 gaat de bak (650 m2) en de stallen en verharding nog af (350 m2) dus zeg 4000 m2. Het houdt niet over. Echter nu de haf en de shet niet meer de hele dag op de weide mogen heb ik wel teveel voor alleen mijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 23:35

Het hangt ook van het type paard af. Mijn wedstrijdpaard heeft dat beloop en 24/7 wel nodig in het seizoen, mijn tinker een heel stuk minder omdat die ook veel minder doet :+

Ze zullen lachen bij kramer. Heb zonet 20 hooinetten besteld en een weegschaal :))
Mijn huidige netten zijn echt versleten en ik ben het beu dagelijks heen en weer te moeten zeulen om ze te gaan vullen en terughangen. Dus nu gewoon alle netten ineens vullen, dan hoef ik voor 5 dagen op rij gewoon 2 netten/paard op te hangen. Scheelt me tijd. En de weegschaal is zo eentje om op te hangen, dan kan ik echt goed opvolgen wat er zoal in gaat aan ruwvoer/dag.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 00:19

Dat is wel fijn! Welke netten heb je besteld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 08:32

Niemand verder een idee waarom er stroom baar mijn aardpen gaat ipv naar mijn draad?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 11:04

Humpiedumpie schreef:
Niemand verder een idee waarom er stroom baar mijn aardpen gaat ipv naar mijn draad?

Planten tegen de draad of misschien heeft het ijzerdraad breukjes waardoor het minder goed geleid.

De wond is open de korst is er zelf afgegaan.
Deze foto toch maar in spoiler

Spoiler:
Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 11:26

ziet er niet slecht uit. Ik zou dit iedere dag uitspoelen met proper water (of 2 keer per dag, niet teveel druk op het water) en dunne laag honingzalf erop doen, komt dan wel goed.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 11:34

Thnx. Dierenarts komt morgenvroeg toch nog. Kan de koorts ook niet meten heb geen thermometer voor de paarden.
Maar hij heeft wel nog genoeg eetlust hoor.

Dierenarts vroeg adhv deze foto ook of hij koorts heeft of mankt, maar manken doet hij ook niet.

Heb zo'n wond nog nooit meegemaakt bij paarden. Maar uitspoelen en honingzalf doe ik idd.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 12:21

Persoonlijk zou ik de dierenarts er niet voor laten komen want die kan er verder ook niks van maken, behalve een dikke rekening :+ . Komt best goed als je het blijft verzorgen. Inderdaad honingzalf of klei doet wonderen.
Mensen thermometers werken ook voor paarden, voor iets van 3 euro heb je ze al bij de drogist :j

Ik heb een nieuwe huurder voor de plek van mijn buren en daar ben ik superblij mee want het is een vriendin die ik al meer dan 10 jaar ken! *\o/*

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:32

Ja, dit vind ik ook niet dierenartswaardig hoor. Eventjes naar het kruidvat achter een thermometer, maar zolang er geen echte zwelling is, paard goed eet en fit is en er geen koorts is, geen reden tot paniek.
Zoals ik het zie ziet het er gewoon een goede schram uit, dus ik zou enkel het dieper stukje in eerste instantie wat open houden zodat de prut eruit kan.
Ik ga ervanuit dat paard goed gevaccineerd is tegen tetanus, dus dan is er weinig risico.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:40

Ik ga met bovenstaande mee en zou hiervoor ook geen dierenarts laten komen. Temperaturen kun je gewoon met zo'n mensen thermometer doen, bij nieuw aan te schaffen zou ik er één nemen die met 10 sec. Klaar is en wel goed vast houden, anders heb je alsnog eem veearts nódig

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:46

Over zijn inentingen weet ik dus helemaal niks. Is een inbeslagname pony dus origineel paspoort zit er niet bij. En op duplicaat ben ik nog aan het wachten, al staat hier ook nooit iets in over inentingen.

Dierenarts denkt dat het ontstoken is. Is op foto niet goed te zien maar rondom is het wel dikker en warm

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 13:19

Dat kan ik je zo ook wel vertellen gezien de kleur van het wondvocht/ pus die er uit komt :D Hoort er bij, natuurlijke afweer-reactie van het lichaam.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 13:20

oh, als de inentingen niet gekend zijn zou ik wel een tetanus laten zetten. Zeker met een diepere punctiewonde.
Voor vandaag even snel een thermometer ophalen, dan ben je al meer op je gemak vandaag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:04

Oke we hebben alles nog eens na gelopen. De draad raakt nergens iets, alles is goed aangesloten. Alles is ook nieuw, dus daar zal t ook niet aan liggen.
Het probleem is dus dat er 2000 volt naar de aardpen gaat, terwijl dit niet hoort. De verkoper is vandaag gesloten, dus die ga ik sws morgen nog eens bellen.
Iemand een idee :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:09

Heb je al eens plaatjes op internet gekeken van hoe alles aangesloten hoort te zitten? Ik heb iig nooit jouw probleem gehad met de stroom

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:31

Je hebt de stroom toch niet op de pen gezet en de aarding op je draad idd :P (zou mij ook overkomen btw...)

Heb gewone ronde netten besteld van ongeveer 6kg/portie. Doet iets minder pijn als ze die slopen en die kan ik in de trailer ook nog gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:34

Varekaj schreef:
Je hebt de stroom toch niet op de pen gezet en de aarding op je draad idd :P (zou mij ook overkomen btw...)

Ik hoopte dat dit het zou zijn ja, maar helaas :+
En ja, 100 plaatjes en filmpjes bekeken..
Toch maar even geduld hebben tot morgen dan denk ik.. frustrerend dat t niet lukt -O-

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 16:34

Barbalala: beter een goede buur dan een verre vriend, fijn dat je een huurder hebt gevonden!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 16:35

Is in je apparaat ook geen contact tussen beide kanten? Wat voor draad heb je? Nieuw zegt niet altijd wat, kwaliteit/prijs en weerstand/geleiding wel. Maar vraag me dan wel af of je stroom naar de aarding gaat dan. Volgens mij is dat hier niet zo. Heb je een schakelaar ertussen staan?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:18

Hutcherson schreef:
De omheining is gezet. Dat wordt spoedig helemaal afgemaakt. Lint etc wordt ook gedaan.
Enige wat ik dan zelf zou moeten omheining is 1 zijde van de paddock. Maar das n kwestie van grondboor huren en paar palen scoren via marktplaats net als wat lint. Bestraten zal het grootste euvel zijn denk.
Er kunnen in mijn optiek echt geen drie paarden staan. Achter dit perceel is nog een weide (groter) maar zit geen stal/opslag bij. En er moet nog water en elektra aangelegd worden. Maar wellicht als het klikt kunnen we de percelen delen in de zomer. Geen idee hoe dat gaat lopen.

Mijn partner ziet vooral de maandelijkse uitgave en investering. Ik zie het vooral als een enge sprong in het diepe haha.
Ik ga er elke dag naartoe, daarom is een korte afstand naar de weide wel fijn. Dit is 10 minuutjes rijden. Er komt hier helaas niet zovaak iets te huur en daar zit vaak helemaal niks bij qua basis.

Ik vind het goed klinken. Je bent dan zelf baas

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 00:47

De wond van de avond weer uitgewassen (hij had gerold en zat nu vol zand en geen etter maar bloed)
Nu was de diepte wel redelijk goed te zien. Schrik er eigenlijk wel wat van. Snap nog steeds niet hoe dit gebeurt is. Nergens iets scheeps, behalve doorntakken aan 1 kant van de wei. Deze ga ik wel nog snoeien. (braamtakken)
Temperatuur 2x gemeten (voor zekerheid dat thermometer goed meet) en was beide keren 37,3

Er is nu tevens ook een 2e sneetje zichtbaar geworden. Rechts van de lange snee.
Spoiler:
Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 09:18

Apart dat het wel weer "opengaat".
Nu, op zich niet erg, hoe opener het is hoe minder kans dat er problemen van komen, nu kan het mooi van binnenuit genezen.
Kan je zien of er niet nog iets inzit, stukje tak oid?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 10:21

Dierenarts is bezig. Krijgt tetanus inenting ook.
Wond is wat diep maar komt door de ontsteking erop.
Er is onderaan een insici gemaakt zodat wondvocht uit kan draineren.

Moet op stal tot morgenavond daarna beperkt beweging dus enkel op Paddock