Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 11:49

Nee das idd heel explosief qua energie.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 13:25

Maar Elena, ook 's nachts op stal kan er iets gebeuren dat niemand het ziet vóór de volgende ochtend. Bij ons op stal komen en gaan de pensiongasten de hele dag door. Dan is het dus al lang iemand opgevallen als er eentje niet goed loopt oid.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:53

Hier staan de paarden die moeten werken ook altijd vanaf oktober onder de dekens.
A zijn ze geschoren en B worden ze niet nat bij een regenbui buiten en kan ik ten alle tijden gaan rijden zonder te moeten wachten tot ze droog zijn. Komt bij ze gewoon netjes blijven.
Vind dat wel zo prettig.
Ik heb geen 500+ grams op, dat vind ik onzin namelijk. 300grams vind ik meer dan genoeg voor de Hollandse winters.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:56

Hier ook gewoon dekens, pony van 23 onder 100 gram regendeken, paard van 9 geschoren (niet volledig) onder 200 gram regendeken. Net zoals popstra vind ik 200 gram ruim genoeg voor de mijne, die staat gewoon heel de winter onder max 200gr. En eentje die volledig geschoren is max onder 300gr zetten sluit ik me dus volledig bij aan. Ik vind het ook fijn dat ze droog blijven en schoon blijven als ze buiten gaan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:58

Op een nat paard rij ik wel gewoon. Hij laat zich gelukkig ook zelden nat regenen, gaat wel vaak zijn stalletje in. Zou na het tijden pas drama zijn als ik op een nat paard weer een deken zou moeten leggen. Het is mazr net hoe het uitkomt.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:58

Gisteren moest ik invallen op een manege waar ik al in geen jaren meer ben geweest, ik begrijp nu de felle mening van antistallers die dit soort maneges als referentiekader hebben een stuk beter. Ook al ben ik een stalpaardenmens, hier werd ik gewoon verdrietig van. En ik ben geen zeikurt, ik bedoel ik vind dingen niet snel zielig, of naja je begrijpt me wel. Maar ik had er gewoon echt moeite mee. Ineens snap ik de aversie.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:59

Hier wel een deken op de paarden die gereden worden.
Zijn ze redelijk schoon. Dat is toch wel handig.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:01

danzzz schreef:
Gisteren moest ik invallen op een manege waar ik al in geen jaren meer ben geweest, ik begrijp nu de felle mening van antistallers die dit soort maneges als referentiekader hebben een stuk beter. Ook al ben ik een stalpaardenmens, hier werd ik gewoon verdrietig van. En ik ben geen zeikurt, ik bedoel ik vind dingen niet snel zielig, of naja je begrijpt me wel. Maar ik had er gewoon echt moeite mee. Ineens snap ik de aversie.

En ga je nog vertellen wat je dan precies gezien hebt? Nu ben ik benieuwd. Kleine donkere boxen? Weinig stalbedekking? Weinig (ruw)voer? Enkel lesjes lopen en verder niet buiten? Wat moeten we ons er bij voorstellen

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:15

Beetje vreemde (geïrriteerde?) toon om te vragen hierboven.. misschien wil ze het ivm privacy liever niet vertellen, haar keus toch?

Ik denk dat er heel erg veel mensen zijn die hun paard nog veel te veel op stal hebben staan, maar hier echt niet zullen of durven te reageren, juist door de aanvallende toon die op dit gebied heerst op bokt.

En ondanks dat iedereen het beste voor heeft met zijn of haar paard, en het ook niet normaal is om deze nagenoeg alleen op stal te houden, spelen de pensionhouders er imo ook in mee. Als je naast een fulltime baan nog drie kwartier enkele reis onderweg bent om bij je paard te komen gaat dit natuurlijk ook af van het plezier wat je op die manier aan je paard overhoudt. Ben bang dat mede daardoor de keuze in pensionstallen beperkt is en in heel veel gevallen dan geen keuze is voor 6+ uur buiten in combinatie van elke dag naar je paard kunnen. Als pensionhouders er voor zouden kiezen om paddocks aan te leggen ipv steeds meer en meer boxen, zou dit al een hele vooruitgang betekenen.

Ik zit helaas in een regio waar ik maar keuze heb uit twee stallen waar ze overdag buiten staan icm wat nog op rijafstand te doen is om elke dag langs te kunnen. Hiervoor woonde ik in een regio waar dit bijna niet te doen was. Gelukkig zijn er mensen die dan ervoor kiezen geen paard te houden, maar helaas ook heel veel die voor eigen belang kiezen en zichzelf voorhouden dat het paard wel gelukkig is met 22+ uur op stal.
Laatst bijgewerkt door XladyX op 09-01-18 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:23

Ruim in het stro, genoeg buiten, kleine maar relatief lichte stallen, Genoeg beweging, alleen triest, murw, sjaggie, geen lol, doods. Ik weet nog niet hoe ik het moet verwoorden, ik moet het allemaal even laten bezinken voordat ik er een objectieve mening over kan hebben. Ik werd er wel verdrietig van, noem mij maar gek :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:31

Dat klinkt niet prettig inderdaad...

Waar zit dan het verschil denk je met de paarden die jij kent die wel blij zijn met hun stalleven?

Door dit topic ben ik trouwens wel ineens weer enorm bezig met langer licht, dus weer langer buiten (dat is bij ons op stal zo, voor het donker naar binnen in principe, pension, dus kan ik ook niet veel aan veranderen...heb al aardig wat aangepast weten te krijgen qua buiten staan).
Maar ook hoe kunnen ze zich vermaken in de paddock, extra slowfeeder gemaakt, wilgentakken verzameld etc...

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:48

Ik denk dat het vooral in het werk zit en de omgang. Paarden zijn enorme gevoelsdieren en ik zie dat deze paarden zich helemaal afgesloten hebben van enig contact. Ze dulden een ruiter op hun rug, ze doen een pasje harder, maar meer ook niet. Ze doen ook niet gevaarlijk gek, ze draaien een keer om, of weigeren verder te lopen, aan te draven of dat soort dingen maar niet rennen en bokken ofzo.

Ik houd enorm van de interactie met paarden, die nieuwe witte en ik hebben hele gesprekken waar zij kennis heeft gemaakt met mijn maatje 38, en ik kennis heb gemaakt met haar rechterachterhoef, we hebben een paar dagen goede gesprekken gehad en nu een manier gevonden om lekker relaxed met elkaar om te kunnen gaan.

Ik zie dat deze paarden zich compleet, maar dan ook compleet hebben afgesloten, nul interactie, en daar concludeer ik uit dat ze eigenlijk hartstikke ongelukkig zijn. Kan natuurlijk een hele foute conclusie zijn hoor, want voor hetzelfde geld zijn ze wel gelukkig in hun leventje, met hun ding, maar zuur naar elkaar, zuur naar mensen gewoon tja, hoe moet ik het zeggen?

Ik weet wel dat ze altijd een maand vakantie krijgen per jaar (dan gaan ze 24/7 op het land) en dat ze zomers als groep overdag het land op gaan, dat is daar echt wel super geregeld. Ook in de winter gaan ze in groepen los in de binnenbakken.

Ik denk dat het dus in het werk zit, maarja ik kan niet in die koppen kijken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:00

Ik denk dat al je elke dag meerdere ruiters op je rug moet dulden die allemaal op een andere manier op je zitten te hobbelen en aan je zitten te trekken je je uiteindelijk vanzelf af gaat sluiten uit zelfbescherming...

Veel paarden in zulke situaties zijn onbegrepen, ze worden niet gehoord en sluiten zich na diverse pogingen dan maar af..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:31

Precies Nouvel, ze sluiten zich geestelijk af. Echt zo triest :(

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:39

danzzz schreef:
Ruim in het stro, genoeg buiten, kleine maar relatief lichte stallen, Genoeg beweging, alleen triest, murw, sjaggie, geen lol, doods. Ik weet nog niet hoe ik het moet verwoorden, ik moet het allemaal even laten bezinken voordat ik er een objectieve mening over kan hebben. Ik werd er wel verdrietig van, noem mij maar gek :)

danzzz schreef:

Heel mooi verwoord. Ik denk dat je het niet ver moet zoeken, hoe zou je zelf zijn moest je in zo'n situatie belanden?
Paarden vinden leuk werk, speelse dingen, zoals clickertraining en wandelingen aan de hand erg leuk hier, maar van zodra het wat serieuzer dressuurwerk gaat trekken ze algauw een lange muil.
Hier zie ik dat ze gebruik maken in de winter van zowel paddock waar de hooinetten hangen, als de weide. Ze houden zich voornamelijk bezig met eten zoeken, dat is hun favoriete bezigheid. Daarnaast genieten ze ook van het feit dat ze een vaste, stabiele kudde zijn. Alfa gaat kroelen met haar man, man gaat veel spelen met zijn kinderen en een iets afzijdigere merrie trekt altijd op met haar dochter. Vroeger stond ze altijd alleen, maar merk dat ze geniet dat haar dochter nu altijd bij haar is. Mijn idee is dat manege stallingen de ergste kwelling is die je zo'n sociaal dier kunt aandoen. Mijn paarden zijn allemaal 'genezen' van hun kwalen nu ze is stabiele, hierarchische kudde vertoeven. Ik moet hen echt niet bezig houden om ze gelukkig te maken, enkel en alleen eten geven en af en toe buitenrit dat vinden ze ook super plezant. Als ik ze maar niet opsluit in de stal zijn we beste vriendjes. Ik vermoed dat dit voor elk paard zo geldt. Vriendjes, vriendschap, stabiele kudde, open ruimte is het belangrijkste na eten en veiligheid!
Natuurlijk moet een gedonmesticeerd paard die geen hectares natuurlijke biotoop kent, enige luxe krijgen, zodat ze vooral niet koud hebben. Maar daarom moet je ze nog niet afzonderen van hun maatjes in een stal.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:04

hier ook geen vieze dekens.. als hij vies eronder staat te zweten, dan zit er een te dikke deken op.. ik hoef letterlijk alleen even de hals en het hoofd te poetsen en dan is mijn pony schoon.. lees eigenlijk hoef ik alleen maar tegen hem aan te niezen.. maakt dusdanig weinig vacht aan, dat er ook geen zooi in zit.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:12

Sees schreef:
Maar Elena, ook 's nachts op stal kan er iets gebeuren dat niemand het ziet vóór de volgende ochtend. Bij ons op stal komen en gaan de pensiongasten de hele dag door. Dan is het dus al lang iemand opgevallen als er eentje niet goed loopt oid.

het gaat er niet om dat er niets kan gebeuren, maar dat het zoveel mogelijk kans heeft op opgemerkt worden.. 24/7 buiten is 24/7 buiten, dan kan er in de nacht wat gebeuren.. snachts op stal is snachts op stal, dan kan er wat gebeuren.. Ik spreek van het moment van binnenhalen..

die van mij moet hoe dan ook snachts op stal staan, voor zijn eigen welzijn.. de vraag is dus dan .. met licht of in het duister..
1. in het licht valt het dus op als er 1 mist bij het hek.. in het duister niet dan merk je het pas op het moment van binnenhalen.. Ook kun je die ene missende sneller vinden bij licht dan in het duister.
2. in het licht valt een eventuele blessure dan net even sneller op dan in het duister
3. in het licht kunnen de oude bijna blinde paarden nog goed naar het hek komen, in het duister verliezen ze de aansluiting sneller met de groep.. dus indien 1 en 2 het voor mij al niet een beter gevoel geven, maken 3 en 4 het begrijpelijker dat de boer die keuze zelf al maakt
4. in het licht de twee bejaarden naar binnen halen, geeft minder kans op blessures door inschattingsfouten, dan in het duister.

is het licht en mist er een, dan kun je m makkelijk vinden.. is het donker en je mist er een, dan ben je nogal even bezig.. is het donker, dan zal hij de oudjes moeten zoeken en binnenhalen (die zijn niet meer in het duister buiten vertrouwd), is het licht, dan kunnen ze hun weg nog richting de weide ingang vinden en meestal ook nog wel naar de stal.

groot verschil dus.. of ze om 17.00h naar binnen gaan of om 19.00 scheelt de pensionhouder meer dan een half uur werk. want als gewoonte dieren weten dat ze pas in het donker naar binnen mogen, komen ze ook zeker later naar het hek.. raken de oudjes dus in het duister de aansluiting kwijt met de groep ergens al op het land (waar ze nu vaak in de buurt van het erf de aansluiting kwijtraken, omdat ze met licht de groep makkelijker kunnen volgen)..

ik heb dus liever dat als mijn pony snachts naar binnen gaat (wat voor hem beter is) dit met licht mee gebeurd, in plaats van in het duister. ook al staat ie dan een uur of meer langer op stal.. En ook de keuze van een pensionhouder om met het licht mee te werken, ipv in het duister vind ik volkomen begrijpelijk

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:05

danzzz schreef:

Ja misschien is het leven van een manegepaard ook gewoon erg eenzijdig... wij hebben zelf een pony op een manege gekocht die het eerste half jaar toch ook echt gewoon heel 'vlak' was zoals jij ook zegt. Deed heel braaf wat ze moest doen maar om nu te zeggen dat ze een karakter en een eigen willetje had... dus ik snap wat je bedoelt. Kan me voorstellen dat dat niet leuk is om te zien

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:10

XladyX schreef:
Beetje vreemde (geïrriteerde?) toon om te vragen hierboven.. misschien wil ze het ivm privacy liever niet vertellen, haar keus toch?

Ik weet niet waar je de toon vandaan kan halen, maar aan de berichten van danzzz te zien begrijpt ze perfect wat ik bedoel en dat het een heel normale vraag is. De discussie verloopt hier nu net respectvol en netjes, laten we dat zo houden en niet beginnen suggereren dat de ene geïrriteerd is door de andere. Want dat is in mijn ogen niet het geval. Ik heb met danzzz in dit topic al prima dialogen kunnen voeren met dezelfde 'toon' in berichten en dat is nooit een probleem geweest ;) Dus hier is absoluut geen sprake van een bepaalde toon of irritatie.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:38

Elena mijn complete paddock is gewoon verlicht? Je maakt je imo zorgen om een niet bestaand probleem.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:41

Elena, heb jij 50 hectare af te zoeken of zo?

Als ik die van mij 24/7 buiten heb zie ik de schimmen zo staan en dan heb ik 3 ha. Geen postzegeltje.
Roep ik, staan binnen 2 minuten alle paarden vooraan. Daar is gewoon licht. Wil ik volop licht zet ik de baklampen aan. In de schuilstal hangt ook nog eens een dubbele tl lamp. Dat is vaak meer licht dan op veel stallen.

Dus wat is het probleem?
Niet alle 24/7 is op afgelegen gebiedjes in de polder.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:00

bruintje123 schreef:
Elena, heb jij 50 hectare af te zoeken of zo?

Als ik die van mij 24/7 buiten heb zie ik de schimmen zo staan en dan heb ik 3 ha. Geen postzegeltje.
Roep ik, staan binnen 2 minuten alle paarden vooraan. Daar is gewoon licht. Wil ik volop licht zet ik de baklampen aan. In de schuilstal hangt ook nog eens een dubbele tl lamp. Dat is vaak meer licht dan op veel stallen.

Dus wat is het probleem?
Niet alle 24/7 is op afgelegen gebiedjes in de polder.

staan op ruim 4 hectare in de winter.. ze melden zichzelf bij het hek, met uitzondering van degene die bijna blind zijn, die hebben moeite om de groep te volgen aan het einde van de middag als ze in etappes met flinke vaart richting het hek komen..

Ik heb toch ook niets tegen 24/7, sterker nog.. als die van mij dat had gekund dan had hij nu nog steeds 24/7 ergens anders gestaan.. Ik spreek die paarden die naar binnen gehaald worden.. En dan of je dat nu bij nacht wilt doen in de winter, omdat ze dan een uurtje extra of twee uur extra weidegang hebben.. of het daglicht wilt benutten..

waarom zou een boer, in het donker willen gaan zoeken naar twee missende paarden, als hij bij licht direct kan zien of ze zelf hun weg nog gaan vinden of dat hij ze moet gaan halen en indien het laatste waar ze staan. En waarom zou hij het riskeren dat een van de dieren zich zou blesseren omdat ze een ronding verkeerd inschatten door hun bijna blindheid? Er moet al een fel rood jack hangen voor een van beiden zodat ze de uitloop van de stal goed kunnen onderscheiden, bij licht.

zoals ik steeds aangeef.. als mijn pony dan toch naar binnen moet (en dat moet hij).. waarom zou je het jezelf dan onnodig lastig maken, en jezelf de kans ontnemen om makkelijk een dier dat niet terug kan komen, om wat voor reden dan ook, makkelijker te vinden.. door ze 2 uur langer op de wei te laten en in plaats van bij laatste licht, te kiezen om dieren bij donker naar binnen te halen..

ik zie alleen steeds waarom het donker geen probleem is om buiten te staan.. mee eens..
ik zie alleen waarom het bij een particulier met een of meerdere dieren geen probleem is.. mee eens, zijn je eigen dieren, is je hobby, niet je brood.. Maar niet waarom een pensionhouder dan bij donker zijn werk zou moeten doen als het ook bij licht kan.. zeker als het helemaal niet veel scheelt kwa tijd op de box.

als je bij ons het baklicht aan zou zetten. is de bak (en het pad en een paar meter van het land) meteen goed verlicht .. maar zie je daardoor juist minder van het land zelf.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:16

Het is dus voor jullie teveel moeite om bv paddocks aan te leggen waar de boer een lamp op kan hangen. Maar daar hebben de paarden toch geen boodschap aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:21

Gypsy schreef:
Het is dus voor jullie teveel moeite om bv paddocks aan te leggen waar de boer een lamp op kan hangen. Maar daar hebben de paarden toch geen boodschap aan?

Maar die paarden hebben toch ook geen last van in het donker staan?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:30

Hier willen de paarden zelf geaag terug naar de paddock met schuilstsl tegen de schemering. Ze worden erg onrustig als ze er niet uitgehaald worden. Bij de schuilstal/paddock vinden ze het dan ook weer prima. Ik heb er geen problemen mee als de paarden voor het donker naar binnen gaan. En als de gemiddelde werkende mens dan in de avond komt rijden/longeren/etc dan komen ze er nog een keer extra uit.