Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:32

Sure_lee schreef:
Dat is top Kristel! Dat was ik. Onze buren gebruiken onze mest ook voor op het maisland.

*\o/* *\o/* *\o/*

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:35

Kristelhans : Ja dat valt best tegen he...en dan klinkt het ook nog eens tot 1/3 in met een jaar...en dan nog een bult overhouden :P

Wandelende composteermachines zijn het ... :+

sneeuwpop

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:40

Gaaf zeg, die biks automaat!

Heb er ook aan gedacht toen ik nog fulltime aan het werk was. Nu vind ik het prettig om te voeren wanneer ik met ze bezig ben geweest. Dus in de stapmolen of wanneer ze buiten zijn geweest. Dan werken ze lekker mee, met een beloning op stal.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:45

Ja ze schijten behoorlijk idd haha..

mijne ligt ook op zand en een beetje ongelukkig, zonder achterwand ofzo. Dus ben benoeuwd of de mest ophaalboer het met de voorlader weg krijgt..ik hoop het maar

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:46

Vriendlief heeft hier van de week een acheterwand gemaakt en een begin met de zijwanden. Buurmanboer heeft zo'n shoveltje en zei dat ie wel met de kleine trekker kwam met kar waar alles in een keer in kon. (zien we dan wel weer). We moeten wel even helpen scheppen op het laatst denk ik maar dat mag mijn wederhelft doen, ik ben te slap, hahaha, excuus van niks he.. :')

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 22:14

gypsy ik wil je waarschuwen voor die voerbak zo hoog, dat kan slokdarmverstopping geven -O-
heb het zelf meegemaakt, ook precies zo, is niet leuk en geen idee hoe zoiets afloopt als je er niet bij bent

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 23:01

Wat voor mogelijkheden hebben jullie trouwens als jullie op vakantie willen?

Ik vind paarden aan huis heerlijk. Het enige nadeel voor ons is dat we dus niet zomaar weg kunnen. We gingen altijd 2 of 3 keer per jaar op vakantie en nu dus helemaal niet meer. Dat mis ik wel een beetje.
Ben nu wel op wat plannetjes aan het broeden. Maar we hebben geen familie in de buurt ofzo die op kunnen passen.

Dus gaan jullie nog op vakantie? En zo ja, wie neemt dan de verzorging over?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 23:05

In de zomervakantie gooi ik het hele spul 24/7 het land op bij mijn ouders thuis die houden ze in de gaten
Voor een voorjaarsvakantie heb ik 2x mijn nicht met haar gezin in huis gehad, dat beviel ook prima, die zijn heel secuur met de paarden en hadden een eigen pony mee, hebben zelfs mijn merrie gereden, ideaal.
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 10-01-15 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 23:06

Wij zijn in oktober voor het eerst een weekendje weg geweest en toen is een vriendin met haar man en 2 kinderen hier geweest. Zij wonen in hartje stad en zij is een echte penny dus dat was perfect! Voor hun was het echt vakantie en die kinderen hebben zooooo genoten en zij kon lekker met de paarden trutten, beetje poetsen en zo. :) In het voorjaar komen ze een weekje! Ze hebben er nu al zin in. (en wij ook) Ik vertrouw haar overigens wel echt 100%, ook met de paarden.

Als zij niet zouden kunnen heb ik een vriendinnetje die veel op Viola rijdt, zij is wel jong maar superverantwoordelijk en haar zou ik het ook wel toevertrouwen om hier te logeren. :)

En als alles mis zou gaan en we niemand zouden hebben kan ik ze hoogstwaarschijnlijk wel naar mijn oude pensionstal brengen. :j

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 23:24

Hier zitten niet alleen de paarden alleen als wij weg zijn, maar ook de honden, katten, kippen, konijnen en m'n papegaai ;)

Voor een paar dagen kan ik wel beroep op iemand doen, maar dat houden we het liefst zo kort mogelijk omdat er toch wel wat tijd gaat zitten in al die beesten.

Dus echt vakantie zullen we wat dat betreft niet hebben.
Daarnaast gaat al het geld in het huis zitten (en de beesten) dus hebben ook geen geld voor vakantie, dat maakt de keuze makkelijk.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 23:29

Hier doen mijn ouders hey dan. Zomers is het noet zo moeilijk. Staan ze op de wei. Winter en voorjr is lastig. Wij gaan elk jr een weekend weg met pa ma zus en zwager en dan gaan de stalknechten dus mee ;) ff zien hoe ik dat a.s april oplos..

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 00:59

Inderdaad mijn ouders. Ik zal daar ook gewoon blijven helpen als zij op vakantie gaan.

Ben een paar keer op zoek geweest naar een persoon om mijn paarden mee te delen, maar dat valt helaas niet mee. Ik krijg een beetje het idee dat daar alleen maar lusten-niet de lasten personen op af komen :P

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 01:07

Bij mij doet mijn instructrice de paarden als ik langer dan 2 dagen weg ben. Zij is ook dierenarts assistente van opleiding en dat vertrouw ik toch meer dan wanneer 1 van mijn lesklanten de paarden doet... Al zijn wij ondertussen ook al anderhalf jaar niet meer weg geweest. In juni gaan we een werk naar Turkije (overigens dik tegen mijn zin maar mijn vader trakteert) en dat is de eerste keer dat ik de paarden langer dan 5 dagen achterlaat en we zelf niet met de auto zijn zodat je kan vertrekken wanneer het nodig is. Ik heb nu al stress.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 08:07

Wij gaan nooit op vakantie...ik ben chronisch ziek en zou dat niet aankunnen.

Gelukkig heeft mijn vriend ook geen behoefte om op vakantie te gaan,hij vermaakt zich prima hier :)

Trouwens,wij zijn hier eigenlijk altijd op vakantie...mensen komen van heinde en verre om hier vakantie te houden :P Stikt hier van de campings :P

Als ik voor behandeling naar Amsterdam moet dan doet mijn buurman het draadje van de stal open zodat ze hun middag-hap kunnen eten :)

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 08:44

Vrienden komen in ons huis voor een weekend (wonen zelf in een appartement in de stad) en doen het graag! Hier ook honden en katten, dus fijn dat ze dan alles doen. In de zomer komen mijn schoonouders. Echt heeeeel blij mee, want ik hoef niet lang op vakantie, maar wil er toch graag minimaal 10 dagen tussenuit ;-)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 09:47

Mijn man wil ook graag op vakantie en nu we een kind hebben, vind ik het ook belangrijk voor hem.

Hier eerst een verzorgster gehad die in huis trok. (Zij woonde nog bij der ouders, dus win- win situatie) en nu zit mijn vader in de vut en doet hij het. Woont super dichtbij.
Sta nu eigenlijk al vol pension gezien hij de paarden smorgens en s avonds voert en mest (bloos)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 10:58

Wij gaan ook lang zo vaak niet meer weg. Het is best een gedoe. Eerder wat vrienden in huis gehad heel fijn. De laatste vakantie heb ik de paarden te logeren gebracht en hebben mijn ouders op de honden gepast. Maar dat vind ik lastig. Heb 2 oude hondjes van 14,5 en 17,5 dat is anders als de jonge hond. Dus ik heb nu zoiets onze tijd komt wel weer.
Tinky12 ik zie volgens mij een bekende palomino in jouw profiel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 11:29

@Gypsy: hoeveel voer komt er maximaal per keer uit ??

Ik ben ook een voorstander van laag voeren. ik heb na jaren de ijzeren bakken uit de stallen gesloopt en ze krijgen nu in een rubber bak op de grond.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 11:45

Ik schat 2 grote koffiekoppen, geen giga hoeveelheid dus.

Ik kijk het even aan, als ze het vandaag en morgen in een keer netjes op eet zal ik vriendlief aankijken of hij niet lager mag. Hij zal wel een rolberoerte krijgen. :=

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 11:47

Ipsilonka schreef:
Tinky12 ik zie volgens mij een bekende palomino in jouw profiel.

Zou best kunnen...Markiesje :) Blind aan een oog,super fijne pony :j

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:32

Mijn voorbakken hangen ook gewoon op borsthoogte. Nog nooit problemen mee gehad.. De Shetlander eet wel uit een flexiton op de grond omdat ik mijn voerbak niet wil verhangen in de andere stal.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:35

Karev eet op borsthoogte en toeo op grondhoogte. Voerbak hangt practisch op de grond

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:40

Hier eten ze van de grond, in de stal gewoon brokken op de grond. Voerbakken worden gesloopt of knietjes van de paarden worden gesloopt. :')

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:51

Ik mis het op vakantie gaan ook wel. Mijn vorige paard was erg vaak ziek en daardoor kan ik heel moeilijk de zorg aan een ander overlaten. Ik ga vaak met mijn moeder op vakantie en dan passen de mannen thuis op. Afgelopen oktober zijn we met ons paard een weekend naar de veluwe geweest. Mijn ouders hebben toen op de rest van de dieren gepast. En het meenemen van je paard is toch wel een leuk alternatief. Ik heb er erg van genoten. Nu ik een ander paard heb wil ik in de toekomst wel een keer op vakantie. Dan gaat hij naar revalidatiecentrum in bergen. Niet goedkoop, maar daar is wel veel toezicht wat mij een beter gevoel geeft.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:33

Ik ga altijd met een heel gerust hart op vakantie. Vorig jaar zijn we een paar weken op Bali geweest, héérlijk en ik mis de paarden dan ook totaal niet. Een vriendin van mij zat toen in ons huis om voor de katten en de paarden te zorgen.
Ik heb nu 5 paarden, dus alles meenemen op vakantie is ook geen optie!

Verder rijdt ik zo'n 6 / 7 keer per jaar een SGMW wedstrijd, waarbij ik altijd 2 tot 5 dagen van huis weg ben. Eén paard gaat dan mee (duh, die moet de wedstrijd lopen), en mijn vriend blijft thuis en verzorgd de overige paarden. Hij is niet echt een paardenman, maar door ons voerhek-systeem hoeft hij er alleen maar hooi voor te gooien. Hij hoeft ze ook niet met een halster + touw naar de wei te brengen, maar hoeft alleen het draadje van de paddock naar de wei open te gooien. In de zomer staan ze dag en nacht op het grasland, dus dan hoeft hij alleen maar te kijken of alles in orde is.