Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:25

En in het kort mijn jaaroverzicht..

Januari: €899,50
Februari: €875,35
Maart: €741,85
April: €783,00
Mei: €1099,90
Juni: €1668,95
Juli: €1063,50
Augustus: €1031,95
September: €686,95
Oktober: €658,50
November: €993,20
December: €644,95
Totaal in 2015: €11.147,60
Per maand: €928,-

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 09:29

Allemachtig, wat een bedragen :P Ik ben er wel heel benieuwd door geworden wat wij eigenlijk uitgeven aan paard-lief. Vanaf januari ga ik netjes een schriftje bijhouden :j Maar ik durf nu al te wedden dat het geen 800-900 euro per maand is ;) (hoop ik...)

Syberdepiep

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 10:09

Jeetje wat een verschillen en bedragen! Maar merk ook wel dat er heel verschillend berekend wordt.
Mijn paarden staan ook aan huis, hebben melkveebedrijf. Als ik uitreken wat het daadwerkelijk kost is dat rond de € 75,00 per paard per maand ongeveer. Dat is dus voor voer, stro, hooi en hoefsmid(bekappen). Maar dan heb ik het niet over de kosten van het maken van de stallen en accomodatie, boerderij is van m'n vriend en m'n paarden maken gewoon gebruik van wat er al voor de koeien gedaan wordt (weidebeheer, hooien). Hij heeft ook de hypotheek maar ik zorg weer voor andere kosten zoals de boodschappen, dat wordt wel heel ingewikkeld dat allemaal mee te berekenen. Verbouwing van de stallen, paddock en bijv weideafrastering zie ik maar als een eenmalige investering omdat ik komende tijd geen pensionstalling meer hoef te betalen. Rij kosteloos buiten of in de binnenbak van de buurman. Hoef geen les/wedstrijden meer omdat m'n ene paard alleen nog recreatief (pensioen) gereden word en m'n jaarling nog niet aan de slag hoeft komende jaren. Dierenarts is sporadisch, ook niet voor verzekerd maar reken ik niet mee, net als de uitgaven aan spullen, dat is ook maar net wat je er aan uitgeeft. Op dit moment kost het niet veel.
Paar jaar geleden stond m'n paard in pension voor per maand € 310,00 + € 17,85 trailerstalling, € 100,00 lessen, € 25,00 extra voer en supplementen en € 20,00 hoefsmid (per 8 weken dus :2). Dat is € 472,85, dan heb ik nog geen dierenarts en aanschaf/onderhoud spullen/benzinekosten vervoer bij gerekend.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:05

Polderpaard schreef:
Allemachtig, wat een bedragen :P Ik ben er wel heel benieuwd door geworden wat wij eigenlijk uitgeven aan paard-lief. Vanaf januari ga ik netjes een schriftje bijhouden :j Maar ik durf nu al te wedden dat het geen 800-900 euro per maand is ;) (hoop ik...)

Het zijn keuzes. Jorienn woont helaas in zo ongeveer de duurste provincie als het op paarden houden aankomt. Met alles erop en eraan heb ik twee paarden voor minder geld maar ik heb ook de mazzel in een relatief goedkope omgeving te wonen en zeer waarschijnlijk heb ik ook een minder luxe stalling.

In die context: een stalgenoot komt uit dezelfde omgeving, is dus naar onze omgeving komen wonen en met alle plussen en minnen woont en leeft hij goedkoper, ondanks zijn dagelijks woon-werk-verkeer.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:06

Ook ik merk veel verschillen in berekening, maar hier mijn situatie 2014:
Januari 2014 heb ik aan paarden:
1 kwpn merrie, 18 jaar
1 NAS merrie, 8 jaar, drachtig (deze merrie is half maart verkocht)
1 NAS/kwpn merrie, 3 jaar
2 kwpn jaarlingen

aan pony's:
1 NAS mini merrie, 7 jaar, drachtig (bevallen van een dood veulen in april)
2 NAS mini twee jarigen (merrie en hengst)
1 mini hengstje, 1 jaar papierloos

Ik heb alle paarden aan huis, hypotheek e.d. reken ik niet mee, want zelfs al heb ik de paarden niet, wonen we hier toch (bedrijf aan huis). Stallen hebben we laten bouwen toen we hier kwamen wonen en schrijven we in 10 jaar af. Water krijgen de paarden op stal en in de paddock uit emmers. Dit is regenwater wat we opvangen. In de wei hebben ze onbeperkt toegang tot een (stromende) sloot.

Kosten paarden 2014

Voer
Merriebrok € 10,10 (50x) € 505,00
(met korting) (18x) € 126,00

Seniores Priores € 9,75 (40x) € 390,00
(met korting) (20x) € 140,40

wortelen € 3,50 (15x) € 52,50
Kuil € 45,00 (15x) € 675,00
overig voer (haver gemengd) ( 2x) € 22,00

Bodembedekking
Strokorrels € 311,00
Vlas € 5,95 (5x) € 29,75

Contributie
KWPN € 110,00
KNHS (incl ruiterbewijs) € 41,50
NAS € 45,00

Hoefsmid € 280,00

Dierenarts
begeleiding dracht € 120,00
entingen € 243,10
onvoorzien € 128,35
wormenkuur € 68,00

Tuig/dekens etc
MHS showhalster + lijn € 71,90
deken Falke € 38,50

Onderhoud/huur
Bak (huur binnenbak/jaar) € 50,00
Land (huur/jaar) € 660,00
Stal (afschrijving) € 1700,00

mest ophalen € 185,00

Inseminaties/dekkingen
lightning € 250,00

Diversen
speciekuip (1x) € 10,00
hooinet (3x) € 20,97
Training Goodie € 240,00
sulky € 425,00
keuringen (deelname/stalhuur) € 56,00
sterpredikaat € 12,00
Rendac (afvoer dood veulen) € 15,00

Verkoop Queen -€3.000,00

Totaal kosten 2014 € 4.021,97

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 14:28

Interessant topic zeg! En wat een verschil bij iedereen :=

Ik ga in 2015 proberen bij te houden wat ik uitgeef :j
Ik heb in december mijn voorraad dekens weer aangevuld, dus hopelijk valt dat voor het nieuwe jaar mee :o

paulive

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 14:57

Wooh, sommige zijn duur! maar dan heb je natuurlijk wel een vriend voor je leven

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 15:29

ikke schreef:
Polderpaard schreef:

Het zijn keuzes. Jorienn woont helaas in zo ongeveer de duurste provincie als het op paarden houden aankomt. Met alles erop en eraan heb ik twee paarden voor minder geld maar ik heb ook de mazzel in een relatief goedkope omgeving te wonen en zeer waarschijnlijk heb ik ook een minder luxe stalling.

In die context: een stalgenoot komt uit dezelfde omgeving, is dus naar onze omgeving komen wonen en met alle plussen en minnen woont en leeft hij goedkoper, ondanks zijn dagelijks woon-werk-verkeer.

Dat is helemaal waar. Of je in een duur of goedkoper gebied woont, heb je minder in de hand, maar het aanschaffen van tuig, kleding en allerlei andere spullen gelukkig voor een groot deel wel. Ik ben heel sober wat dat laatste betreft :P Toevallig nu mijn lievelingsrijbroek weggegooid, omdat hij echt op was. Die had ik gekocht als student, 25 jaar geleden :D Als ik twee halsters per jaar koop, is het veel en meer dan twee dekjes heb ik ook niet nodig. Nu rijd ik geen wedstrijden, dat scheelt natuurlijk ook. En aan dekens en scheren doe ik ook als het even kan zo min mogelijk. Ik ben heel benieuwd waar ik uit ga komen met mijn lijstje. Niet op heel weinig, want stalling is hier niet echt goedkoop, maar de rest valt denk ik mee.

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:04

het verschil tussen recreatief rijden (zonder les) en meer wedstrijd gericht (lessen en op wedstrijd) scheelt wel een flinke slok op een borrel.

welke regio is (gemiddeld genomen) het goedkoopst en het duurst?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:10

sandyjorgen schreef:
het verschil tussen recreatief rijden (zonder les) en meer wedstrijd gericht (lessen en op wedstrijd) scheelt wel een flinke slok op een borrel.

Waarom zou een recreatieruiter geen les nemen?

Grofweg is hoe oostelijker hoe goedkoper voor vergelijkbare stalling.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:19

Er van uitgaande dat er morgen niks ernstigs gaat gebeuren, hier mijn uitgaven deze maand:

December
Stallingsgeld: €30
Inenting: €25

Mijn verwachting was alleen stallingsgeld, maar stiekem wist ik ook wel dat ze ook nog ingeënt moest worden deze maand :D.
In 2015 moet ik wat grote uitgaven doen (kar, kaptoom op maat, eczeemdeken, les, etc.) maar verder wil ik komend jaar besparen op troep wat ik niet nodig heb zoals halsters e.d.

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:25

ikke schreef:
sandyjorgen schreef:

dat zeg ik niet :+

als je dit topic leest zie je doorgaans dat met name degene die wedstrijd rijden les nemen.
of de recreanten vergeten hun lesgeld op te nemen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 21:37

Ik ben recreant, en ik heb toch echt behoorlijk wat leskosten in mijn lijstje opgenomen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 22:34

sandyjorgen schreef:
ikke schreef:

dat zeg ik niet :+

als je dit topic leest zie je doorgaans dat met name degene die wedstrijd rijden les nemen.
of de recreanten vergeten hun lesgeld op te nemen.

Dit toric is statistisch relevant voor paardenbezittend NL??

En ja, je suggereerd in ieder geval ondubbelzinnig dat recreatieruiters geen les nemen:

sandyjorgen schreef:

En nee, het hoeft helemaal niet zoveel te schelen. Sterker nog, ik denk dat er meer betaald wordt voor ongezonde bezigheidstherapie dan voor echt inhoudelijk verantwoorde les.......

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 23:13

Stalling: 0,- staat aan huis.
Krachtvoer 3kg per dag. 3 x 365 : 25 x 10 euro = 438 euro per jaar.
Strooisel: Vlas, 5 euro per baal. Oktober t/m maart op stal, rest in weiland. 1 per 6 dagen. 150 euro
Kruilgras: 1 baal in 3 weken. 17 stuks per jaar, x gem. 30 euro = 520,- euro
Hoefsmid: Sinds 4 weken ijzers, ervan uitgaande hele jaar door. Gem. 10 weken rondom. 5 x 80 euro = 400 euro
Dierenarts: 1 enting, gem 1x per jaar pech = =/- 200 euro. 230 euro per jaar
Vereniging: 120 euro lidmaadschap, 80 euro winter binnen lessen, 80 euro startkaart. 280 euro
wormenkuren 2 per jaar, 50 euro
Crosslessen: 4 per jaar ongeveer, 160 euro
Wedstrijden: gemiddeld 2x per maand 20 euro (Of cross 1x, 2x dressuur, springen etc. Breed genomen): 480 euro
Spullen: gem. 120 euro per maand? (incl. zwepen, laarzen, rijkleding, hoofdstellen, bitten etc). 1440,- per jaar ongeveer (misschien meer)

Totaal: 4148,- per jaar

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 23:30

ikke schreef:

En ja, je suggereerd in ieder geval ondubbelzinnig dat recreatieruiters geen les nemen:

En nee, het hoeft helemaal niet zoveel te schelen. Sterker nog, ik denk dat er meer betaald wordt voor ongezonde bezigheidstherapie dan voor echt inhoudelijk verantwoorde les.......

nou, laat ik t nog eens 1 keer proberen. ik probeer niks ondubbelzinnig te suggereren. ik ben me ervan bewust dat er recreatieruiters zijn die wel les nemen (deed/doe ik zelf ook altijd).

als je naast de gewone omgang en ritjes met je paard ook nog eens wekelijks wil lessen en 1-2 keer per maand op wedstrijd gaat, ben je best wat meer kwijt als ik de lijstjes hier zo eens bekijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 09:55

sandyjorgen schreef:
ikke schreef:

nou, laat ik t nog eens 1 keer proberen. ik probeer niks ondubbelzinnig te suggereren. ik ben me ervan bewust dat er recreatieruiters zijn die wel les nemen (deed/doe ik zelf ook altijd).

als je naast de gewone omgang en ritjes met je paard ook nog eens wekelijks wil lessen en 1-2 keer per maand op wedstrijd gaat, ben je best wat meer kwijt als ik de lijstjes hier zo eens bekijk.

Dan nog steeds ben ik dat niet met je eens. Hoewel ik zelf geen wedstrijden rijdt, groom ik wel oor iemand en weet dus best heel aardig wat het allemaal kost. Ja, ook brandstofkosten heb ik beeld bij, heb rijden met grote 4x4's is mijn andere hobby.......

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:22

Ik kom dit jaar ongeveer op 650 euro per maand. 
2 pony's in de lappenmand gehad (1 Maanblind, de ander de nodige bezoekjes van een cranio sacraal therapeut). Begin van het jaar 9 pony's, van het voorjaar een jonkie verkocht, van de zomer een van mijn 'oude' wedstrijd pony's en van het najaar mijn huidige wedstrijd pony. Dus nu nog 6 pony's.
Ze staan aan huis, ik huur een stuk land dat ik zelf moet onderhouden en omheinen. Ik rij gemiddeld 2x per maand wedstrijd, les 1 a 2x per maand.
Kosten zijn zonder brandstof naar wedstrijden en andere trailer ritjes. Ook exclusief verkoop van spullen en pony's.

Volgend jaar ook bij houden, ik ben benieuwd of het beter kan ;). Ik ga 'slecht' beginnen, volgende week nieuw 2span tuig. Maar ga vandaag nog hooi halen, dus dat scheelt weer iets ;).

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:35

Stalling €4080
Dit bevat volledige pension dus voer, zaagels en hooi/kuilvoer: €340,- per maand x 12 = €4080

Hoefsmid €540
Gemiddeld elke 8/9 weken nieuwe ijzers: €90,- per keer x 6 = €540

Dierenarts €422
Ik had een duur jaar qua dierenarts kosten vanwege een zware zandkoliek en dus verblijf in een kliniek maar ga hier even uit van het gemiddelde.
Entingen: €22
Gemiddeld aan pech: €400

Tandarts €80
Hierbij uitgaande van de jaarlijkse controle

Wormenkuren €20
4x per jaar een kuur, kopen wij altijd met grote voordeel korting in met de gehele stal waardoor het op €5 per kuur uit komt.

Wedstrijden €720
Gemiddeld starten we 2x in de maand, we starten dan ook altijd 2 proeven dus meestal komt dit neer op zo'n €20 per wedstrijd voor het startgeld. Vaak kopen we dan nog wel een patatje met wat te drinken voor mijzelf en mijn groom (mijn moeder), dat komt meestal neer op ongeveer €10 (even gemiddeld genomen).

Verening + Startkaart €104
Ik ben lid van een vereniging die alleen op papier bestaat dus ook lekker goedkoop €25 per jaar. Een startkaart bij de KNHS kost €79 euro geloof ik?

Ik heb dan nog niet meegerekend wat ik aan benzine kosten precies kwijt ben en ook niet de overige spullen omdat ik dit eigenlijk bijna niet koop. We hebben ondertussen alles wel in huis dus misschien koop ik af en toe nog een nieuw potje creme maar dat is het dan ook wel.

Totaal per jaar €5.966,-

Dit komt dus neer op 5.966 / 12 = €497,17 per maand gemiddeld

Dat ik een duur paardje had wist ik wel maar dit is toch weer even een eye opener :=

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:47

Aii confronterend topic :')

Maar briljant idee, mooi moment om het vanaf morgen ook een jaar bij te gaan houden :)

Maar als ik zo het afgelopen jaar nareken, zeker gezien de kosten van insemineren en de dracht, kom ik op ruim 7000 euro :wow:

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 23:31

Wat zit ik dan goedkoop :=
Dat ik met 8 paarden/pony's op ruim 4000 uitkom in 2014.... En ik vond dit jaar nog wel duur omdat ik een paard een maand in training heb gehad en een nieuwe sulky heb gekocht :=

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 23:50

Hoe doe je dat?! Haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 23:55

Je haalt op eind 3.000,- van af omdat je een paard verkocht hebt := En als ik goed lees, lees heb je maar 1 paard waar op je kunt rijden en je neemt de hypotheek van grond niet mee in de berekening

Als ik dat ook zo doe dan kom ik op 2.000,- uit voor 2 rij paarden, maar dan moet ik er wel eentje aan einde van jaar verkopen :=
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-01-15 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 00:23

Oooh sorry, had ff niet door dat ik je uitgaven al had gelezen :D Verkoop paard zou ik zelf voor de berekening niet er af halen, maar het is maar net hoe je het bekijkt.

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 01:50

Slim om dat zo bij te houden!! Ga ik vanaf nu ook eens doen!! Denk dat ik heeel goedkoop uit ben in vergelijking met sommige!

2014:
Stalling: weide gepacht €300,- per jaar (4 pony's, 2 paarden)

Overige: heb me dit jaar goed ingehouden, 2 dekens gekocht 1x 40,- 1x €35,- , menwagen €200,-

hooi: per maand januari t/m oktober €140,- november en december €70,- pm (goedkoper adres gevonden)
€1540,- aan hooi in 2014

Oktober t/m december pulp €12,- heb nu nog deel van de zak over

November/december : kwpn op pensionstal gezet (24/7 weide) €150,- pm incl voer (binnenbak, buitenbak, springweide wasplaats etc)

Hoefsmid: bekap zelf geen paardjes op ijzers

Ontworming: 3x per jaar 3 kuurtjes nodig a €16,- =€48,- x 3 = €144,-

Zal zo rond de €3000,- zijn geweest dit jaar..toch meer als ik dacht toen ik aan deze post begon hihi

Edit; rekenen is ook n kunst :')