Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:52

[***] schreef:
Bowen schreef:
Om eerlijk te zijn heb ik hier helemaal nog niemand van de 24/7 "club" zien zeggen dat een paar uur op stal een probleem is.

Maar wat wordt verstaan onder "een paar uur"? Want wat ik een paar uur noem is niet haalbaar, dan moet je midden in de nacht weer uit je bed om je paard buiten te zetten ...

Die van mij staan momenteel zo'n 13-14u op stal ... en dit wordt nu naar de winter toe nog meer (naar de zomer toe wel weer minder) .. Is toch een behoorlijke tijd, en meer dan dat ze buiten staan ... Denk als iedereen werkelijk de uren gaat uittellen, ipv zeggen "ze staan 's nachts op stal", dat sommigen nog wel eens kunnen verschieten .. :+

Ik vind de nacht op stal ook geen probleem. Heb zelfs tegen jou gezegd dat ik je een goede verantwoordelijke paardeneigenaar vind omdat je doet wat het beste is voor jouw paarden, jouw situatie.

Een minimum van een dagdeel buiten is mijn idee erbij(4 uur naast werk, laat ik dat dan als grens nemen), ik heb echt alleen serieuze problemen met alleen eruit voor werk. Verder valt er veel te zeggen over wat goed is in bepaalde situatie's, met de betreffende paarden. Daarin zit veel nuance, kan je niet maar 1 lijn trekken van dat is goed en dat is slecht.
Het vb waar ik hier fel van werd was 24/7 op stal en dan ook nog zonder blikken of blozen zeggen dat er dagjes overgeslagen werden, soms zelfs meerdere, maar dat dan het paard in een manegeles meeliep om nog wat beweging te krijgen.

Zo vind ik ook direct sociaal contact belangrijk, iets waaraan niet getornt mag worden(persoonlijke mening). Dus niet door de tralies heen of over een draadje. Ieder paard heeft wat mij betreft recht op iig 1 maatje waarmee ze iig een dagdeel kunnen staan.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:55

Hier iemand die van 24/7 buiten naar stal is gegaan.

Mijn paard heeft een hele tijd dag en nacht buiten gestaan, maar het begon me op een gegeven moment tegen te staan: ik was als ik wilde rijden continu met twee paarden aan het zeulen omdat de achterblijver anders de weide zou omploegen, en kunnen rijden was erg onderhevig aan wat voor weer het die dag was. Daarbij had ik ook al een paar keer een vreemde man bij mijn paard gezien bij de wei. Ik vond het alleen wel heel erg belangrijk dat mijn paard gewoon moest kunnen gaan en staan waar ze wilde. Uiteindelijk door alle ongemakken besloten om mijn paard voortaan op stal te zetten. Ze komt overdag nog gewoon buiten en maakt onder de man gemiddeld tot 80 kilometer per week. Aan beweging geen gebrek, en ik heb het idee dat mijn paard sinds ze op stal staat een stuk meer ontspannen is: ze vindt het volgens mij wel prettig om een behaaglijke box te hebben met een flinke lading stro om aan te knabbelen. Ze vindt haar stal alleen niet leuk als de overbuurvrouw weg is, want ze kan nog altijd niet tegen alleen staan en daar hou ik dus ook zoveel als mogelijk rekening mee.

Voor mij zou de ideale stal er nog een flinke paddock aan hebben als uitloop, maar voor nu ben ik gebaseerd op wat ik bij mijn paard zie ook erg tevreden.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:56

Bowen schreef:
Nens77 schreef:
Ik wil niets weten (ik heb namelijk een 'stal'paard), maar zie jegens mensen met stalpaarden alleen maar verwijten en dierenmishandeling ten laste gelegd worden.
Er heeft dus niemand op een normale, niet verwijtende, manier gevraagd wat de reden van deze manier van huisvesten is.
En mi is dat ook niet aan een andere held (lees eigenaar van een 'stal'paard) die zich hier durfde te melden gevraagd.
Dan heb ik het niet over de eigenaren die hun paard een dagdeel buiten hebben maar de mensen die 24/7 op stal wat dichterbij hebben zitten.

Het enige waar ik echt fel op gereageerd heb was op iemand met een 24/7 stalpaard die dagen oversloeg, waar het paard dus een ruime 35 uur opgehokt stond. Dat vind ik te ver gaan.

Ik ben voor mezelf geen fan van maar een paar uren buiten per dag, maar ik zal het ook geen mishandeling noemen. Iig een dagdeel buiten, dat is het absolute minimum voor mij. Dagjes overslaan en je paard op stal laten staan vind ik echt niet kunnen. Maar ik zie jou dat ook niet zeggen.

Klopt, overslaan is not done.
Als ik met mijn man en twee zoons (en uiteraard mijn dochter maar zij is een paardenmeiske) die niets met paarden hebben eens wat anders wil doen zorg ik altijd voor vervanging.
Als stalgenootjes vangen we afwezigheid (bij ziekte of andere zaken) elkaar op.
Mijn dochter zit in de vakanties hele dagen op stal waardoor ze veel met hem bezig kan zijn.
Hij komt hoe dan ook elke dag zijn stal uit en ik voel me er nog het lekkerst bij als we zowel s ochtend als s middags op stal zijn zodat hij er zoveel mogelijk uit is geweest.
Als ik hem loszet is dat ook bij voorkeur met een ander paard (waar hij goed mee overweg kan want een knokpartij in de bak waar ze niet kunnen vluchten is niet handig), zodat hij zijn sociale contacten heeft
Hij staat gestald in een buitenstal waardoor hij dus altijd wat te zien heeft en met zijn neus in de frisse lucht staat (nou ja frisse lucht in Rotterdam is natuurlijk betrekkelijk).
En mag in de zomer maximaal 3 maanden vakantie vieren op de wei (kan de stalling maximaal 3 maanden aanhouden), hij hoeft dan alleen maar te vreten en spelen met andere ruintjes.
Hij is geen wever, luchtzuiger, neuroot, heeft geen stalbenen, komt niet over zijn staldeur heen (dat zou hij kunnen als hij wil) en is 1x kreupel geweest omdat hij vast had gelegen in stal. Toen had ik hem net 2 dagen geleasd en willen rollen. Na de manegelessen werd hij niet losgegooid, iets wat ik dus wel doe omdat hij het heerlijk vindt om bezweet in het zand te gaan liggen.
Ik heb mijn paard niet op het ideale moment gekocht, dat was namelijk geweest als mijn dochter (net 11 geworden) groot genoeg zou zijn om het allemaal zelf te doen en mijn jongste (bijna 3) ook hele dagen op school zou zitten.
Maaaarrrr wij kwamen onze 'once in a lifetime' paard tegen en ik wilde hem uit de manegelessen hebben en hem iets beters bieden.
Dat is tot op heden gelukt, maar als ik de meesten hier mag geloven had ik hem beter af kunnen laten maken na de koop.
De meeste stallen in de omgeving hebben weidegang in de zomermaanden maar liggen zover weg dat mijn dochter daar niet zelfstandig naar toe kan, het resultaat daarvan is dan dus dat hij in de winter nog minder eruit komt dan nu.
Ikzelf zou hem graag vaker buiten zien (vandaar dat ik ook op een wachtlijst staat voor de hitactief), maar waar hij nu staat is voor mijn dochter op DIT MOMENT de beste oplossing.
Je mag echter gerust weten dat we uitkijken naar de zomervakantie zodat we er weet wat minder omkijken naar hebben en ik mijn andere gezinsleden niet zo hoef te verwaarlozen , die hebben namelijk niets met paarden ;)

Heeft mijn paard het beter dan eerst ?
Zeker !
Kan het nog beter ?
Zeker !
Daar ga ik mij in de toekomst ook zeker voor inspannen maar behoort nu even niet tot de mogelijkheden.
Zou ik dat wel doordrammen, dan betekend dat levensgevaarlijke situatie voor zowel mijn dochter als mijn paard omdat er op andere pensionstallen veelal weinig toezicht is.
Of minder aandacht en nog minder uit de box in de winter omdat
mijn dochter er niet zelf naartoe kan.
Voorlopig los ik het dus zo op, er is namelijk ook nog grijs buiten wit en zwart.
Als men mij dan af wil schieten, prima hoor, kan er eerlijk gezegd niet van wakker liggen.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:56

Ik vind het ook echt niet kunnen als je dan dagen overslaat. Ik sla zelf nooit een dag over, heb alleen 1 dag in de week iemand die hem voor mij doet. Maar verder kom ik inderdaad elke dag, omdat ik anders vind dat hij er te weinig uitkomt.

Natasja: sta er nu niet meer hoor, maar vond het ook een fijne stal. Waar ik nu sta komen ze in de winter wel in de paddock. Dat vind ik toch wel heel fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:59

Maakt het eigenlijk nog een verschil wat je met je paard doet als je ermee bezig bent?
Er wordt gezegd dat paarden bewegingsdieren zijn, en beweging kan je natuurlijk ook onder het zadel geven... Maakt het dan nog verschil of je elke dag een uur rondjes rijdt in een bak? Of dat je een aantal keer per week de bos in gaat (onder het zadel of voor de koets) voor afstanden van 10-20 km? (en dan af en toe een langere rit er tussendoor, of een trektochtje ofzo .. waarbij er 30-40 km voornamelijk gestapt wordt.. ). Iets waar ik zomaar ineens even aan denk :Y)

Bowen

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:12

Ook dat is weer erg afhankelijk van het paard. Ik ben geneigd te zeggen dat die buitenritten een pre zijn, maar als je het vanuit het oog van het paard bekijkt hoeft dat niet zo te zijn. Er zijn paarden die erg veel prijs stellen op hun bekende omgeving, die herhaling juist erg prettig vinden. Er zijn ook paarden die je niets ergers aan kan doen dan die herhalingen en in die saaie bak lopen.

Natuurlijk valt er een hoop aan te leren, ook het zich ontspannen voelen in die onbekende omgeving, maar het is te simpel om te stellen dat elk paard daar zo vanuit zijn eigen karakter prijs op stelt. Je moet oppassen met het vermenselijken. Ik denk wel dat afwisseling in arbeid een pre is, maar waar je dat doet en hoe je dat doet is paard afhankelijk(en wat je het paard geleerd hebt).

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:21

VogeltjeM schreef:
Nens77 schreef:
Ik wil niets weten (ik heb namelijk een 'stal'paard), maar zie jegens mensen met stalpaarden alleen maar verwijten en dierenmishandeling ten laste gelegd worden.
Er heeft dus niemand op een normale, niet verwijtende, manier gevraagd wat de reden van deze manier van huisvesten is.
En mi is dat ook niet aan een andere held (lees eigenaar van een 'stal'paard) die zich hier durfde te melden gevraagd.
Dan heb ik het niet over de eigenaren die hun paard een dagdeel buiten hebben maar de mensen die 24/7 op stal wat dichterbij hebben zitten.

Toch is dit onderwerp echt al meerdere keren de revue gepasseerd en over het algemeen is 'er is geen andere optie' de reden die gegeven wordt. Iets waar ik het persoonlijk dus mee oneens ben, omdat het uiteindelijk altijd een keuze is waar je je paard zet, een afweging tussen zijn en jouw behoeften.

Daar ga je weer, er is (op dit moment) geen andere optie met daarbij een uitleg zal in jouw ogen nooit voldoende zijn.
Sterker nog, je bent niet eens geïnteresseerd wat iemands beweegreden zijn of hoe het grijze gebied eruit ziet.
Paard op stal is per definitie fout.
Afschieten die hap.
Discussie niet mogelijk, punt.

Dus valt er niets te discussiëren want er zijn nooit argumenten goed genoeg in jouw ogen voor deze manier van huisvesten.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:29

@VogeltjeM
Nog niet in het bezit van kinderen gezien je leeftijd ?
Dan gaan er namelijk ook nog 'grijze' factoren meespelen behalve wit en zwart als in het paard zijn behoeften en de mijne.
Dat zijn namelijk de veiligheid en gezondheid van je kind(eren) in combinatie met je paard.
En nog wat andere zaken, waar ik je verder niet mee zal vermoeien aangezien je het toch allemaal niet wil horen....

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:34

Bowen schreef:
Nens77 schreef:
Ligt aan de hitactief stal.
De paarden op de hitactief van bijvoorbeeld Isegrim hebben er ook weidegang bij.
Die gaan bij goed weer de wei op en vreten zich behoorlijk rond.
Je kunt dan niet reguleren tenzij je de hele dag in de wei gaat staan kijken wie hoeveel eet (van ongeveer 20 paarden).
Ben er onlangs wezen kijken en de Haflingers die er in de hit staan zijn behoorlijk rond zal ik maar zeggen.
Nog een stukkie ronder dan hoe mijn Haf na zijn vakantie van de wei kwam en dat was al schrikken.

Je kan wel degelijk reguleren. Er zijn hele berekeningen over hoeveel ruimte/tijd je paard nodig heeft om aan de dagelijkse behoefte aan gras te komen waarbij rekening wordt gehouden met de mate van arbeid. Je kan dan ook nog de mate van krachtvoer e.d. meenemen in die berekening. Weten hoe het zit met je ruwvoer is ook prima mogelijk en dan kan dat ook heel prima berekend worden.

Je hoeft echt niet te gaan zitten kijken wie wat eet, het is gewoon een kwestie van berekenen hoeveel tijd en ruimte ze nodig hebben om binnen te krijgen wat ze nodig hebben.

Ben ik niet met je eens.
Het ene paard eet namelijk sneller dan het andere paard.
De mijne is bijvoorbeeld een snelle eter waardoor hij in minder tijd hetzelfde naar binnen werkt dan een ander paard.
En ze gaan toch echt allemaal net zo lang de weide op.
Hoe wil je dat reguleren dan ?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:40

Ninx schreef:
Nens77 schreef:
En toch heb ik geen verschil aan mijn paard gemerkt toen hij 24/7 op de wei stond in zijn gedrag.
Misschien heb ik een raar of juist makkelijk paard maar hij was dezelfde blije kokosnoot als die altijd is (dus als 'stal'paard).
Mocht ik wel merken aan mijn paard dat de huisvesting zoals die nu is en hij ook gewend is, hem erg tegen gaat staan, ga ik uiteraard op zoek naar alternatieven binnen onze mogelijkheden.

Niet iedereen neemt op dezelfde manier 'waar'... men vind toch ook altijd dat het paard blij is omdat het staat te hinniken wanneer je de stal binnenkomt? Mijn paard zegt daarmee: laat me er verdomme *&^$#@^* uit!

Ik geloof best dat veel paarden berusten in hun situatie.... die karakters zitten ertussen.
Zelf zie ik veel uitloop ook als een stukje kapitaalbewaking: paarden blijven immers gezonder en fitter wanneer ze veel buiten lopen.
Een verslechterd bewegingsapparaat, klachten aan de luchtwegen, etc.... allemaal zaken die ik liever voorkom.
Tot slot moeten ze gewoon zuurstof happen en zonlicht voelen, ik wil dat ze zo lang mogelijk gezond blijven!

Zie mijn andere post.
Mijn paard was op de wei zeker niet fitter en ook blij om ons te zien.
Op de wei was hij lui en veeeeel te vet.
Ik meet mijn paard niet aan de begroeting (lees gehinnik) als ik op stal kom maar kijk naar zijn hele houding en gedrag. Hij rent ook niet zijn stal uit als ik deze open doe omdat hij er alleen maar uit wil.
Sterker nog, er zijn zelfs dagen dat hij zijn halster of hoofdstel in de stal niet om wil omdat hij dan mee moet.
Op de poetsplaats bij de wei was hij dan duidelijk weer niet op zijn gemak terwijl hij dat 'thuis' wel is.
Dat verschil zie ik heus wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:40

Bowen schreef:
Ook dat is weer erg afhankelijk van het paard. Ik ben geneigd te zeggen dat die buitenritten een pre zijn, maar als je het vanuit het oog van het paard bekijkt hoeft dat niet zo te zijn. Er zijn paarden die erg veel prijs stellen op hun bekende omgeving, die herhaling juist erg prettig vinden. Er zijn ook paarden die je niets ergers aan kan doen dan die herhalingen en in die saaie bak lopen.

Natuurlijk valt er een hoop aan te leren, ook het zich ontspannen voelen in die onbekende omgeving, maar het is te simpel om te stellen dat elk paard daar zo vanuit zijn eigen karakter prijs op stelt. Je moet oppassen met het vermenselijken. Ik denk wel dat afwisseling in arbeid een pre is, maar waar je dat doet en hoe je dat doet is paard afhankelijk(en wat je het paard geleerd hebt).

Klopt, maar is niet meteen hoe ik het bedoel ..
Gewoon puur naar de beweging gekeken, zou het voldoende zijn voor een paard om die rondjes (of ovaaltjes) te lopen? Of is dat eigenlijk nog niet voldoende en moet je echt naar kilometers rechtuit gaan kijken? Immers, in de natuur, lopen ze ook niet in rondjes (ovaaltjes) maar rechte stukken ... Toch?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:45

Nens77 schreef:
VogeltjeM schreef:

Toch is dit onderwerp echt al meerdere keren de revue gepasseerd en over het algemeen is 'er is geen andere optie' de reden die gegeven wordt. Iets waar ik het persoonlijk dus mee oneens ben, omdat het uiteindelijk altijd een keuze is waar je je paard zet, een afweging tussen zijn en jouw behoeften.

Daar ga je weer, er is (op dit moment) geen andere optie met daarbij een uitleg zal in jouw ogen nooit voldoende zijn.
Sterker nog, je bent niet eens geïnteresseerd wat iemands beweegreden zijn of hoe het grijze gebied eruit ziet.
Afschieten die hap.

Dus valt er niets te discussiëren want er zijn nooit argumenten goed genoeg in jouw ogen voor deze manier van huisvesten.

Oei, je moet mij geen woorden in de mond leggen. Ik heb nooit gerept over afschieten en dat is ook helemaal niet mijn mening. Daar ga je weer..

Hoe vaak heb ik niet herhaald wanneer en hoe een stal wel acceptabel zou zijn voor mij?

Of ik kinderen heb is niet relevant, omdat ik mijn paard juist 24/7 buiten heb op een heel betrouwbare plek zodat ik er niet dagelijks heen zou móéten (dit kan momenteel ook niet, gezien mijn eisenlijstje staat hij nogal ver weg). Juist met kinderen lijkt het me ideaal als hij zichzelf lekker vermaakt (en nee ik maak het me er niet makkelijk vanaf, voordat we dat weer krijgen). Zijn welzijn staat voor mij bovendat ik hem dagelijks kan zien. Vandaar dat ik het in deze discussie niet relevant vind.

Ik vind mezelf overigens een kei in grijze gebieden en ik vind persoonlijk mijn eigen posts ook een stuk genuanceerder dan de jouwe. Neemt niet weg dat ik inderdaad een wat minder gangbare mening heb en blijkbaar voel je je nogal aangevallen daardoor.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:08

VogeltjeM schreef:

Afschieten die hap.

Dus valt er niets te discussiëren want er zijn nooit argumenten goed genoeg in jouw ogen voor deze manier van huisvesten.[/quote]

Oei, je moet mij geen woorden in de mond leggen. Ik heb nooit gerept over afschieten en dat is ook helemaal niet mijn mening. Daar ga je weer..

Hoe vaak heb ik niet herhaald wanneer en hoe een stal wel acceptabel zou zijn voor mij?

Of ik kinderen heb is niet relevant, omdat ik mijn paard juist 24/7 buiten heb op een heel betrouwbare plek zodat ik er niet dagelijks heen zou móéten (dit kan momenteel ook niet, gezien mijn eisenlijstje staat hij nogal ver weg). Juist met kinderen lijkt het me ideaal als hij zichzelf lekker vermaakt (en nee ik maak het me er niet makkelijk vanaf, voordat we dat weer krijgen). Zijn welzijn staat voor mij bovendat ik hem dagelijks kan zien. Vandaar dat ik het in deze discussie niet relevant vind.

Ik vind mezelf overigens een kei in grijze gebieden en ik vind persoonlijk mijn eigen posts ook een stuk genuanceerder dan de jouwe. Neemt niet weg dat ik inderdaad een wat minder gangbare mening heb en blijkbaar voel je je nogal aangevallen daardoor.[/quote]

Ik heb nergens gezegd dat specifiek jij het over afschieten had.
Dat waren wel tegenstanders van stalpaard eigenaren.
Het is wel een opmerking die nogal blijft hangen...
Het hebben van kinderen is wel degelijk relevant want dit maakt dat je niet alleen te maken hebt met je eigen behoefte en die van het paard maar als moeder zijnde zet je namelijk je eigen behoeftes opzij omwille van je kind(eren).
De veiligheid en gezondheid van je kind(eren) is namelijk prioriteit nummer 1.
Ik voel mij persoonlijk niet aangevallen, ik vind wel dat de mensen die hier zich überhaupt durven te melden (met 22/7 stalpaard) wel heel erg naar behandeld worden.
Wat dat betreft heb ik gelukkig een gladde rug.
Ik beweer ook nergens dat mijn manier van stallen ideaal is, nergens beweer ik ook dat 24/7 op de wei per definitie slecht is. Over niet genuanceerd of niet tolerant gesproken....
Ik erger me dus wel dood aan de manier waarop anderen aangevallen worden.
Er heeft iemand een vraag gesteld over mensen met paarden die veel op stal staan.
TS heeft het goed gezien, ook hier in de regio talloze stallingen zonder weidegang of alleen weidegang in de zomer. En ja, ze staan vol.
Laatst bijgewerkt door Nens77 op 15-10-13 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:11

@ Betteke: De definitie van een sportpaard is niet afhankelijk van de manier waarop het gehouden wordt lijkt mij, maar wat het doet. Een sportpaard moet presteren. En dat gaat inderdaad lastig met een berenvacht en met een slechte conditie. Maar dat wil niet zeggen dat het niet mogelijk is om die zaken te minstens net zo te optimaliseren zoals op stal kan. Wat betreft de vacht kan er gewoon geschoren worden en kan het paard een extra (nog één? :P) deken op krijgen en voeren is net zo te reguleren. Ik ben wel met je eens dat hoe meer paarden er samen lopen, hoe moeilijker dat wordt. Maar met twee of drie paarden samen kun je echt wel apart voeren. Er is namelijk bij een goed 24/7 buiten systeem een degelijke schuilstal aanwezig waar íeder paard voldoende plek heeft als ze er met z'n allen in staan. Dan kunnen er toch (in geval van drie paarden bij elkaar) toch drie aparte voerplekken gerealiseerd worden waar ieder paard in alle rust zijn voer kan eten en je dus in de gaten kunt houden hoeveel je paard binnen krijgt aan krachtvoer? Zie het een beetje als het voersysteem dat in vele varkensstallen wordt gehanteerd: de varkens lopen de hele dag met z'n allen samen (op een kluitje, dat dan helaas wel weer) en op voermomenten heeft íeder varken een eigen plek waar het tijdelijk opgesloten wordt voor gedurende een kwartier (iets in die richting?). En als alle varkens het voer op hebben, hekken weer open, varkens weer bij elkaar. Klaar.

Blessures? Waarom lopen stalpaarden een groot risico op blessures wanneer zij buiten komen? Juist, omdat negen van de tien paarden uit hun plaat gaat in die beperkte tijd dat ze de benen vrij kunnen strekken. En ja, dan zou ik ook met mijn hart in de keel staan toe te kijken. Maar een paard dat heel veel buiten komt, gaat het zo normaal vinden. Mijn paarden thuis gaan zelden uit hun dak, ze maken hooguit een keer een huppeltje en spelen wat met elkaar. Zet gewoon paarden bij elkaar die het goed met elkaar kunnen vinden, zodat er niet een paard is die echt keihard het onderspit delft en niks mee krijgt en alle klappen moet opvangen.

Stil zetten? Heeft dat iets te maken met het systeem hoe een paard gehouden wordt? Ik trainde jaren geleden iedere dag met mijn pony, met goed weer thuis in de buitenbak en met slecht weer hopla de trailer in en de rijhal in de buurt afhuren.

En het is inderdaad jammer dat die mogelijkheid er bijna nergens lijkt te zijn. Lijkt te zijn. Met een beetje creativiteit en goede wil is er veel meer mogelijk dan je op het eerste oog zou denken. En is er echt niks anders mogelijk, dan heb je pech in mijn ogen. Er zullen altijd mensen blijven die moeten accepteren dat een paard houden niet voor hen is weggelegd, net zoals er mensen zijn die moeten accepteren dat zij geen hond kunnen houden en dat er mensen zijn die moeten accepteren dat zij niet ieder jaar op vakantie kunnen.

@ Nens77:
Citaat:
Er wordt echter keer op keer volledig voorbij gegaan aan het feit dat veel mensen wel meer weidegang zouden willen hebben, maar dit om diverse redenen op dit moment niet haalbaar is.

Een mens kan wel van alles willen, maar wanneer dat 'onmogelijk is' dan heeft jouw paard daar niets aan. Ik kan ook wel willen dat ik de tijd nog zou hebben om met een hond iedere dag vier keer een flink eind te gaan wandelen en deze uit te dagen, maar die tijd heb ik niet en zou het neerkomen op drie keer daags een blokje om. Hoe graag ik ook een hond zou willen, ik accepteer dat het er gewoon niet in zit. "Maar drie keer per dag een blokje om is toch ook wel voldoende? Je ziet niet aan hem dat ie het erg vindt, hij ligt toch de hele dag te slapen. En ik heb nu lekker wat ik wil, een hond." Nee, in mijn ogen kan ik niet voldoen aan de behoeften van een hond. Dan accepteer ik dat ik geen hond aan kan schaffen.

Over het niet kunnen reguleren van voer. Er is geloof ik al het een en ander over gezegd, maar wanneer je je wat meer verdiept in voer reguleren dan zou je weten dat we tegenwoordig echt wel veel verder zijn dan een paard op de wei wat zich persé tonnetje rond eet. Wat denk je van agrarische bedrijven met bijvoorbeeld melkvee. Díe boeren moeten pas precies kunnen uitrekenen wat hun koeien binnen krijgen en zo precies mogelijk aan de behoefte van deze koeien voldoen om de productie zo hoog mogelijk te houden. En dat gebeurt echt niet door de koeien zich tonnetje rond te laten vreten, maar door zo precies mogelijk te voldoen aan de behoefte op bepaalde momenten in de lactatie van de koe. Nou als dit mogelijk is, ik heb het met eigen ogen gezien en geleerd op stage, ga mij dan maar overtuigen dat het voor een kudde paarden niet mogelijk is. Koeien staan gemiddeld met een stuk of 100 in de wei, ik moet de eerste wei met 100 paarden nog tegen komen...

@ Caatje87: Ik kan niet bepalen of jouw paard gelukkig is of niet. Net zoals ik ook niet kan bepalen dat mijn paarden gelukkig zijn en dat ik 100% voldoe aan hun behoeften. Was het maar zo simpel. Maar wij mensen zijn wetenschappelijk toch wel aardig op de hoogte van de behoeften van een paard en dat zes uur per dag buiten daar niet aan kan voldoen? Zes uur per dag buiten, klinkt voor sommigen misschien redelijk maar betekent nog steeds 18 uur per dag binnen. Wat ook al gezegd is, 's nachts binnen komt vaak niet op acht uurtjes per dag binnen neer, maar minstens op 12 uur en tel er nog maar een paar uur bij op. Als ik dan in mijn ogen niet zo optimaal mogelijk kan voldoen aan de behoeften van een paard, dán zou ik beslissing maken om geen paard te kopen en mijn eigen plezier op de twee plek te zetten. Maar omdat bijna iedereen hier graag een paard wil (om te rijden), nemen we de beperkingen die wij onze paarden opleggen maar voor lief. Onder het mom "mijn paard is een vrolijke kokosnoot, dus ik doe niets fout". Het paard wordt wel vrij ernstig beperkt en toch zetten we ons eigen plezier op nummer een en die manier van denken staat mij zo tegen.

Dan, sportpaarden. Zie hierboven mijn reactie op Betteke. Voer is wel degelijk te reguleren. Ik ben het met het scheren wel met je eens dat een geschoren paard de hele dag in een weilandje zetten terwijl het -10 is, niet fair is. Maar een warme schuilstal (dus weer: geen golfplaatje op pootjes), is toch een oplossing? Heeft het paard het koud, kan hij lekker op stal opwarmen. Heeft ie de thermostaat weer lekker op temperatuur, kan ie weer naar buiten. Bezweet na de training? Ja, zet hem dan op stal tot hij droog is. Ik heb thuis van die straalkachels om in de schuilstallen wel degelijk een aangename temperatuur te realiseren. Ook weer zo'n simpel iets eigenlijk, een beetje creatief denken en je kunt een heel eind komen. Ik vind dus absoluut niet dat mensen die hun paard op het eerste oog 'weinig' te bieden hebben, geen paard moeten kopen of hun paard moeten verkopen wanneer de omstandigheden veranderen. Maar wanneer je op alle mogelijke manieren, die vaak veel verder reiken dan op het eerste moment denken, je paard nog steeds weinig te bieden hebt.... Ja, dan ben ik van mening dat je moet accepteren dat het houden van een paard niet voor je weg gelegd is.

Over blessures, kun je op basis van twee paarden die deze problemen kennen concluderen dat het systeem wat betreft blessures niet goed werkt? Er spelen meerdere factoren mee, waardoor een conclusie daarover niet zo simpel te trekken is.

@ Moratoetje: Geen goede situatie inderdaad en heel triest voor het paard. Maar de oorzaak ligt 'm bij niet fatsoenlijk nadenken, niet in het buiten houden van een paard. Juist daarom is het zo belangrijk om een degelijk systeem te realiseren, omdat je buiten inderdaad met (extreme) weersomstandigheden te maken hebt. Dat er dan mensen zijn die hier de moeite niet voor nemen of niet nadenken, is heel jammer.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:42

Tiepfoudt schreef:
@ Betteke: De definitie van een sportpaard is niet afhankelijk van de manier waarop het gehouden wordt lijkt mij, maar wat het doet. Een sportpaard moet presteren. En dat gaat inderdaad lastig met een berenvacht en met een slechte conditie. Maar dat wil niet zeggen dat het niet mogelijk is om die zaken te minstens net zo te optimaliseren zoals op stal kan. Wat betreft de vacht kan er gewoon geschoren worden en kan het paard een extra (nog één? :P) deken op krijgen en voeren is net zo te reguleren. Ik ben wel met je eens dat hoe meer paarden er samen lopen, hoe moeilijker dat wordt. Maar met twee of drie paarden samen kun je echt wel apart voeren. Er is namelijk bij een goed 24/7 buiten systeem een degelijke schuilstal aanwezig waar íeder paard voldoende plek heeft als ze er met z'n allen in staan. Dan kunnen er toch (in geval van drie paarden bij elkaar) toch drie aparte voerplekken gerealiseerd worden waar ieder paard in alle rust zijn voer kan eten en je dus in de gaten kunt houden hoeveel je paard binnen krijgt aan krachtvoer? Zie het een beetje als het voersysteem dat in vele varkensstallen wordt gehanteerd: de varkens lopen de hele dag met z'n allen samen (op een kluitje, dat dan helaas wel weer) en op voermomenten heeft íeder varken een eigen plek waar het tijdelijk opgesloten wordt voor gedurende een kwartier (iets in die richting?). En als alle varkens het voer op hebben, hekken weer open, varkens weer bij elkaar. Klaar.

Blessures? Waarom lopen stalpaarden een groot risico op blessures wanneer zij buiten komen? Juist, omdat negen van de tien paarden uit hun plaat gaat in die beperkte tijd dat ze de benen vrij kunnen strekken. En ja, dan zou ik ook met mijn hart in de keel staan toe te kijken. Maar een paard dat heel veel buiten komt, gaat het zo normaal vinden. Mijn paarden thuis gaan zelden uit hun dak, ze maken hooguit een keer een huppeltje en spelen wat met elkaar. Zet gewoon paarden bij elkaar die het goed met elkaar kunnen vinden, zodat er niet een paard is die echt keihard het onderspit delft en niks mee krijgt en alle klappen moet opvangen.

Stil zetten? Heeft dat iets te maken met het systeem hoe een paard gehouden wordt? Ik trainde jaren geleden iedere dag met mijn pony, met goed weer thuis in de buitenbak en met slecht weer hopla de trailer in en de rijhal in de buurt afhuren.

En het is inderdaad jammer dat die mogelijkheid er bijna nergens lijkt te zijn. Lijkt te zijn. Met een beetje creativiteit en goede wil is er veel meer mogelijk dan je op het eerste oog zou denken. En is er echt niks anders mogelijk, dan heb je pech in mijn ogen. Er zullen altijd mensen blijven die moeten accepteren dat een paard houden niet voor hen is weggelegd, net zoals er mensen zijn die moeten accepteren dat zij geen hond kunnen houden en dat er mensen zijn die moeten accepteren dat zij niet ieder jaar op vakantie kunnen.

@ Nens77:
Citaat:
Er wordt echter keer op keer volledig voorbij gegaan aan het feit dat veel mensen wel meer weidegang zouden willen hebben, maar dit om diverse redenen op dit moment niet haalbaar is.

Een mens kan wel van alles willen, maar wanneer dat 'onmogelijk is' dan heeft jouw paard daar niets aan. Ik kan ook wel willen dat ik de tijd nog zou hebben om met een hond iedere dag vier keer een flink eind te gaan wandelen en deze uit te dagen, maar die tijd heb ik niet en zou het neerkomen op drie keer daags een blokje om. Hoe graag ik ook een hond zou willen, ik accepteer dat het er gewoon niet in zit. "Maar drie keer per dag een blokje om is toch ook wel voldoende? Je ziet niet aan hem dat ie het erg vindt, hij ligt toch de hele dag te slapen. En ik heb nu lekker wat ik wil, een hond." Nee, in mijn ogen kan ik niet voldoen aan de behoeften van een hond. Dan accepteer ik dat ik geen hond aan kan schaffen.

Dus ik had hem lekker manegepaard moeten laten of 4 jaar moeten wachten tot hij ook onomkeerbaar zuur en vervelend was geworden ?
Ik heb er dus voor gekozen om dit paard een beter leven te geven en hem (voorlopig) te houden op de manier zoals hij gewend is (behalve die drie maanden vakantie op de wei want dat hebben de manegepaarden niet).
Hij is er al bijzonder van opgeknapt moet ik zeggen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:54

VogeltjeM schreef:

Hmmz.. en als "geen andere optie" tijdelijk is? en waar trek je dan die grens bij tijdelijk? bij 3 maanden, 6 maanden? Of doel je alleen op langdurig, waarmee je dus in feite de winter-24/7-stalpaarden niet meetelt en dus alleen de paarden die het jaar rond 24/7 op stal staan rekent. Want die winter-stalpaarden kunnen meestal van maart tot oktober buiten, want betekent dat ze 4 maanden binnen staan. Soms mogen ze bij vriezen ook nog naar buiten.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:07

Het hebben van kinderen hoeft helemaal geen beperking te zijn voor het welzijn van je paard ;). Je zult zelf misschien wat moeten inleveren (meer geld, minder tijd, verder reizen etc) maar dat lijkt me dan ondergeschikt.

Als mijn paarden (in de nacht op stal gaan), is dat nooit meer dan 8u en dat vind ik al teveel. Paardlief had vanmorgen ook meteen weer stalbenen na een nacht stal :(. Persoonlijk vind ik alles minder dan 10 - 12u vrije buitengang per dag niet acceptabel :o maar dat zal voor bijna niemand haalbaar zijn denk ik.

Iedereen heeft het altijd over kou en regen maar realiseert iemand zich dan bij welke temperatuur paarden het best gedijen? En regen vindt volgens mij bijna geen enkel paard echt plezierig maar hoeveel dagen per jaar regent het nou echt aaneengesloten? En op die dagen is het toch ook geen probleem om je paard naar binnen te halen?

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:07

@ Nens77: Ik ben met je eens dat het leven van jullie pony is verbeterd, dat zonder meer en dat je daarmee een goede daad hebt verricht. Maar die andere duizenden (?) manegepaarden- en pony's dan die in stands staan of de hele dag op stal? Waar moeten die dan allemaal heen? Want zoveel mensen zijn er niet met het geld en de tijd om al deze paarden over te nemen en een beter leven te geven dan ze gewend zijn.

Dan zal ik even in de extreme zin van het woord proberen uit te leggen wat mijn punt is en wat dus niet persé op jouw gericht is, want zo extreem slecht heeft je paard het niet. Stel, ik vind ergens via via een zielige, magere pony in een vieze stal wat de naam stal eigenlijk niet mag dragen. De pony wordt niet fatsoenlijk behandeld en is zo cranky als maar kan. Verschrikkelijk, wat een dierenleed. Ik heb echter maar een klein stalletje en een achtertuin waar ik deze pony zou kunnen gaan houden. Natuurlijk koop ik hem dan of neem ik hem over, want hallo dit kan en mag je een dier niet aan doen en bij mij heeft-ie het in ieder geval beter. Nog steeds verre van ideaal, maar hey ik zorg in ieder geval voor schoon stro in de stal en voor 50 vierkante meter gras (wat binnen de kortste keren zal veranderen in een modderpoel).
Conclusie: Ja, de pony heeft het beter maar het is nog steeds allesbehalve optimaal.

In jouw geval zou ik de vraag kunnen stellen of het niet beter is om voor je paard een betere plek te zoeken. Ik weet wel dat jouw paard het niet extreem slecht heeft, maar ik had wat beters (tijdelijk evt.) proberen te regelen als ik in jouw schoenen had gestaan. Voor veel mensen is dit pijnlijk om te horen, want je doet veel moeite en je steekt veel geld in je paard om het hem zo aangenaam mogelijk te maken, want we houden hier allemaal van ons paard. Maar je wil er zelf plezier uit halen, dus nemen we de beperkingen er op de koop toe, zodat jij/je dochter wel kan blijven rijden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:24

Twiggy2008 schreef:
Oja, dat is ook zo iets..... in een paddock met urenlang geen voer. En dan met dit weer..... heb ik helaas ook ervaring mee ;( . Er werd dan 2x gevoerd (ochtend en middag), er was enorme voernijd onderling en veel te weinig ruwvoer ook (vandaar ook de honger natuurlijk ;) ). Bovendien verveelden ze zich kapot in die paddock, hij was erg onhandig qua vorm met zo'n groepje. Nu hebben we een paddock met een paar uitloopjes, bomen er om heen, een muurtje ook waarachter ze kunnen schelen bij wind, daarbij kunnen ze veel meer eten (slowfeeders), in de schuilstal staan en het is een vaste groep, dus ook niets steeds het gedoe van een ander er in met alle onrust van dien. Dat soort gedoe heb je dus vaak op een pensionstal, daar ben ik helemaal klaar mee. Je ziet dus ook wat een verschil een goede paddock kan maken en dat een paard zich er helemaal niet in hoeft te vervelen. :)

Van zo'n stal ben ik vorig jaar nog vandaag gekomen, wat een ramp.
Smorgens kregen ze ruwvoer daar had een konijn amper genoeg aan en dan moesten ze wachten tot van 20.00 savonds.
Het maakte niet uit welk weer het was.
Mijn paard veranderde daar in een vreselijk paard en ik maar denken dat ze zo aan het veranderen was door haar cushing.
Twee dagen op de nieuwe stal was voldoende om te kalmeren, wel heeft ze nog een tijd gehamsterd.
Nu we bijna een jaar verder zijn is ze weer helemaal op haar gemak.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:25

Nens77 schreef:
Ik heb nergens gezegd dat specifiek jij het over afschieten had.

Ah, sorry, dat dacht ik door je volgende woordkeuze:

Nens77 schreef:
Afschieten die hap.

-O-

Nens77 schreef:
Het hebben van kinderen is wel degelijk relevant want dit maakt dat je niet alleen te maken hebt met je eigen behoefte en die van het paard maar als moeder zijnde zet je namelijk je eigen behoeftes opzij omwille van je kind(eren).

Ik kan mij persoonlijk niet voorstellen dat mijn ideeën over huisvesting zouden veranderen door een zwangerschap en de geboorte van kinderen. Ik kan mij ook niet voorstellen dat ik mijn paard op stal zou houden, om de reden dat mijn dochter er dan alleen heen zou kunnen. Ik kan met 99% zekerheid (geen 100%, want wie kan de toekomst voorspellen?) zeggen dat ik voor dezelfde constructie als nu zou kiezen: dan maar wat verder weg, als hij maar goed staat. Dan kan mijn dochter maar niet alleen. Dan ga ik wel met haar samen. Een stuk minder vaak, dat helaas dan waarschijnlijk wel... Als hij echt goed verzorgd wordt, is dat voor het paard geen probleem (hoogstens voor jezelf). Maar betekent dat dat de veiligheid en gezondheid van mijn dochter dan achterop zou staan? Nee hoor. Alleen de belangen van mijn paard gaan wel boven het plezier van mijn dochter dat ze alleen naar stal kan. Dat wel ja. Ik heb overigens geen idee hoeveel jullie paard op stal staat hoor.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:30

Tiepfoudt schreef:
@ Nens77: Ik ben met je eens dat het leven van jullie pony is verbeterd, dat zonder meer en dat je daarmee een goede daad hebt verricht. Maar die andere duizenden (?) manegepaarden- en pony's dan die in stands staan of de hele dag op stal? Waar moeten die dan allemaal heen? Want zoveel mensen zijn er niet met het geld en de tijd om al deze paarden over te nemen en een beter leven te geven dan ze gewend zijn.

Dan zal ik even in de extreme zin van het woord proberen uit te leggen wat mijn punt is en wat dus niet persé op jouw gericht is, want zo extreem slecht heeft je paard het niet. Stel, ik vind ergens via via een zielige, magere pony in een vieze stal wat de naam stal eigenlijk niet mag dragen. De pony wordt niet fatsoenlijk behandeld en is zo cranky als maar kan. Verschrikkelijk, wat een dierenleed. Ik heb echter maar een klein stalletje en een achtertuin waar ik deze pony zou kunnen gaan houden. Natuurlijk koop ik hem dan of neem ik hem over, want hallo dit kan en mag je een dier niet aan doen en bij mij heeft-ie het in ieder geval beter. Nog steeds verre van ideaal, maar hey ik zorg in ieder geval voor schoon stro in de stal en voor 50 vierkante meter gras (wat binnen de kortste keren zal veranderen in een modderpoel).
Conclusie: Ja, de pony heeft het beter maar het is nog steeds allesbehalve optimaal.

In jouw geval zou ik de vraag kunnen stellen of het niet beter is om voor je paard een betere plek te zoeken. Ik weet wel dat jouw paard het niet extreem slecht heeft, maar ik had wat beters (tijdelijk evt.) proberen te regelen als ik in jouw schoenen had gestaan. Voor veel mensen is dit pijnlijk om te horen, want je doet veel moeite en je steekt veel geld in je paard om het hem zo aangenaam mogelijk te maken, want we houden hier allemaal van ons paard. Maar je wil er zelf plezier uit halen, dus nemen we de beperkingen er op de koop toe, zodat jij/je dochter wel kan blijven rijden.

Dit ben ik ook van plan en heb ik elders ook al toegelicht.
Het is al een stuk beter voor hem maar het kan nog beter.
En daar wil ik in de toekomst ook naar toe.
Echter is het hier in de regio heel moeilijk om ook in de winter je paard een paar uur per dag naar buiten te krijgen (laat staan dat ze het voor je doen omdat het dan voor mijn dochter te ver weg is en ze er niet zelf naar toe kan op de dagen dat ik van 09.00-21.00 werk).
Dan gaat de situatie er in de zomermaanden er weliswaar op vooruit maar in de wintermaanden juist niet.
Een andere oplossing is de hitactiefstal waar ik op de wachtlijst sta (maar daar ben ik natuurlijk niet de enige en kan het nog wel wat jaartjes duren).
Daar is het voor mijn dochter alleen lastiger om met d'r paard bezig te zijn (zelfstandig bedoel ik dan) want het is daar vaak rustig. Hulp vragen aan stalgenootjes is dan net ff wat lastiger.
Als ze wat groter is lossen de problemen zich vanzelf op, ik had dit paard ook eigenlijk 3 jaar later willen kopen maar we vielen als een blok voor hem en waren bang dat hij aan onze neus voorbij zou gaan.

Ik voel me ook niet steeds persoonlijk aangevallen maar de mening van sommigen is zoo zwart/wit dat ik goed begrijp dat hier weinig stalpaarden eigenaren reageren.
En ik ben echt niet de enige die het beste voor heeft met zijn stalpaard (binnen de geboden mogelijkheden) want ook stalpaarden kosten ongelooflijk veel tijd, geld en energie (als je tenminste geen dagen wilt overslaan) dat doe je mi niet omdat je je paard eigenlijk niet wilt, dan zijn er ook wel andere hobby's te verzinnen.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:38

@ Nens77: Maar als de mogelijkheden er op dit moment niet zijn en die een aantal jaren op zich kunnen laten wachten, waarom zou je dan niet tijdelijk een betere plek voor hem zoeken waar hij zo min mogelijk wordt beperkt in zijn paard zijn? Komt er dan een plekje vrij op een hit-actief dan haal je je paard terug et voilà: Jij en je dochter hebben je paard, je dochter heeft ondertussen de nodige ervaring op kunnen doen zodat ze zich zelf met jullie pony kan redden en niet te vergeten, je hebt er alles aan gedaan om voor je paard het beste te realiseren. Dat moet dan misschien ver weg en ja, dan houdt het rijden voor de komende jaren misschien op maar kun je je eigen plezier dan niet omwille van je paard opzij zetten? Blijkbaar niet, want nee "daar koop ik geen paard voor". Komt misschien hard over, maar dit is wel hoe ik erover denk.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:39

Nens77 schreef:
Ik voel me ook niet steeds persoonlijk aangevallen maar de mening van sommigen is zoo zwart/wit dat ik goed begrijp dat hier weinig stalpaarden eigenaren reageren.
En ik ben echt niet de enige die het beste voor heeft met zijn stalpaard (binnen de geboden mogelijkheden) want ook stalpaarden kosten ongelooflijk veel tijd, geld en energie (als je tenminste geen dagen wilt overslaan) dat doe je mi niet omdat je je paard eigenlijk niet wilt, dan zijn er ook wel andere hobby's te verzinnen.

Ik denk ook echt niet dat eigenaren van stalpaarden geen moeite voor hun paard doen. Het klinkt bijvoorbeeld alsof jullie veel moeite doen. Maar een paard ruikt dat niet, dus de vraag is wat hij eraan heeft natuurlijk, zoals hier eerder al omschreven. Stel dat hij 24/7 op stal staat (nogmaals, geen idee of dat bij jullie zo is) en je doet keiveel moeite en haalt hem er 3 uur per dag uit, verdeeld over 2 keer. Ja, dan heeft je paard dus bijzonder weinig aan jouw moeite, dan is er gewoon iets gruwelijk mis met de huisvesting.

En verder denk ik eigenlijk dat veel mensen inderdaad schijt hebben aan het welzijn van hun paard, of expres de kop in het zand steken. Vraag je hier op het dorp rond waarom mensen hier op een stal staan waarin ze in de winter maar 2 uur in de paddock staan of 1 uur in de stapmolen (en verder in stallen met dichte wanden!), krijg je als antwoord: 'ja ik heb een sportpaard, ik kan niet zonder die binnenbak' (for the record, dan rijden die dus L of M, dus bij lange na niet professioneel). Dus omdat jij dan 2x per maand een proef wil rijden, moet je paard zijn leven slijten in gevangenschap, in de winter zelfs zonder een enkel sociaal contact. En ja, over dit soort mensen is mijn mening inderdaad zwart-wit: dit kan niet. Ook het manegeverhaal zie je vaak hier. Mensen die de manege heel fijn vinden voor hun kind (sociale contacten en veel hulp), met als keerzijde dat paardlief in de zomer maar 4 uur op de wei komt en in de winter 1x per week. Nou, pardon me maar dat vind ik dus ook niet in orde. Verder ben ik niet zo zwart-wit, want ik kan verschillende situaties bedenken hoe ik een stal wel acceptabel zou vinden. Maar goed, om mezelf niet drie keer binnen een uur te herhalen, zal ik dat hier niet nogmaals beschrijven :+

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:42

Nee daar kopen we inderdaad geen paard voor. We hebben allemaal een paard voor ons eigen plezier, daar betalen we veel geld voor. Als we dit niet hadden dan had niemand een paard gehad en hadden paarden nog in het wild geleefd, maar dat doet niemand.
Ik zou echt van mijn leven mijn paard niet op een hit actief stal willen hebben en dat is mijn gevoel en mijn keuze.
Zou hij meer naar buiten kunnen: ja! Ik ga er wel over nadenken hoe ik dit het beste kan realiseren binnen de mogelijkheden. Maar 24/7.. nee nooit.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:44

VogeltjeM schreef:
Nens77 schreef:

Ik kan mij persoonlijk niet voorstellen dat mijn ideeën over huisvesting zouden veranderen door een zwangerschap en de geboorte van kinderen. Ik kan mij ook niet voorstellen dat ik mijn paard op stal zou houden, om de reden dat mijn dochter er dan alleen heen zou kunnen. Ik kan met 99% zekerheid (geen 100%, want wie kan de toekomst voorspellen?) zeggen dat ik voor dezelfde constructie als nu zou kiezen: dan maar wat verder weg, als hij maar goed staat. Dan kan mijn dochter maar niet alleen. Dan ga ik wel met haar samen. Een stuk minder vaak, dat helaas dan waarschijnlijk wel... Als hij echt goed verzorgd wordt, is dat voor het paard geen probleem (hoogstens voor jezelf). Maar betekent dat dat de veiligheid en gezondheid van mijn dochter dan achterop zou staan? Nee hoor. Alleen de belangen van mijn paard gaan wel boven het plezier van mijn dochter dat ze alleen naar stal kan. Dat wel ja. Ik heb overigens geen idee hoeveel jullie paard op stal staat hoor.

Met kinderen hebben we het niet alleen over veiligheid. Het logistieke aspect en tijd gaan dan ook meespelen.

Even de paarden controleren wordt met kinderen erbij een expeditie. In de avonduren kan je niet meer zomaar weg. Je zal moeten wachten totdat je man thuis is om op de kinderen te passen.
Is er nog een middag of zelfs ochtendslaapje? Een ziek kind misschien?

Geloof me,... totdat de kinderen 3,5 jaar zijn wil je het paard in de buurt hebben en niet op een half uur fietsen.