@ Betteke: De definitie van een sportpaard is niet afhankelijk van de manier waarop het gehouden wordt lijkt mij, maar wat het doet. Een sportpaard moet presteren. En dat gaat inderdaad lastig met een berenvacht en met een slechte conditie. Maar dat wil niet zeggen dat het niet mogelijk is om die zaken te minstens net zo te optimaliseren zoals op stal kan. Wat betreft de vacht kan er gewoon geschoren worden en kan het paard een extra (nog één?

) deken op krijgen en voeren is net zo te reguleren. Ik ben wel met je eens dat hoe meer paarden er samen lopen, hoe moeilijker dat wordt. Maar met twee of drie paarden samen kun je echt wel apart voeren. Er is namelijk bij een goed 24/7 buiten systeem een degelijke schuilstal aanwezig waar íeder paard voldoende plek heeft als ze er met z'n allen in staan. Dan kunnen er toch (in geval van drie paarden bij elkaar) toch drie aparte voerplekken gerealiseerd worden waar ieder paard in alle rust zijn voer kan eten en je dus in de gaten kunt houden hoeveel je paard binnen krijgt aan krachtvoer? Zie het een beetje als het voersysteem dat in vele varkensstallen wordt gehanteerd: de varkens lopen de hele dag met z'n allen samen (op een kluitje, dat dan helaas wel weer) en op voermomenten heeft íeder varken een eigen plek waar het tijdelijk opgesloten wordt voor gedurende een kwartier (iets in die richting?). En als alle varkens het voer op hebben, hekken weer open, varkens weer bij elkaar. Klaar.
Blessures? Waarom lopen stalpaarden een groot risico op blessures wanneer zij buiten komen? Juist, omdat negen van de tien paarden uit hun plaat gaat in die beperkte tijd dat ze de benen vrij kunnen strekken. En ja, dan zou ik ook met mijn hart in de keel staan toe te kijken. Maar een paard dat heel veel buiten komt, gaat het zo normaal vinden. Mijn paarden thuis gaan zelden uit hun dak, ze maken hooguit een keer een huppeltje en spelen wat met elkaar. Zet gewoon paarden bij elkaar die het goed met elkaar kunnen vinden, zodat er niet een paard is die echt keihard het onderspit delft en niks mee krijgt en alle klappen moet opvangen.
Stil zetten? Heeft dat iets te maken met het systeem hoe een paard gehouden wordt? Ik trainde jaren geleden iedere dag met mijn pony, met goed weer thuis in de buitenbak en met slecht weer hopla de trailer in en de rijhal in de buurt afhuren.
En het is inderdaad jammer dat die mogelijkheid er bijna nergens lijkt te zijn. Lijkt te zijn. Met een beetje creativiteit en goede wil is er veel meer mogelijk dan je op het eerste oog zou denken. En is er echt niks anders mogelijk, dan heb je pech in mijn ogen. Er zullen altijd mensen blijven die moeten accepteren dat een paard houden niet voor hen is weggelegd, net zoals er mensen zijn die moeten accepteren dat zij geen hond kunnen houden en dat er mensen zijn die moeten accepteren dat zij niet ieder jaar op vakantie kunnen.
@ Nens77:
Citaat:
Er wordt echter keer op keer volledig voorbij gegaan aan het feit dat veel mensen wel meer weidegang zouden willen hebben, maar dit om diverse redenen op dit moment niet haalbaar is.
Een mens kan wel van alles willen, maar wanneer dat 'onmogelijk is' dan heeft jouw paard daar niets aan. Ik kan ook wel willen dat ik de tijd nog zou hebben om met een hond iedere dag vier keer een flink eind te gaan wandelen en deze uit te dagen, maar die tijd heb ik niet en zou het neerkomen op drie keer daags een blokje om. Hoe graag ik ook een hond zou willen, ik accepteer dat het er gewoon niet in zit. "Maar drie keer per dag een blokje om is toch ook wel voldoende? Je ziet niet aan hem dat ie het erg vindt, hij ligt toch de hele dag te slapen. En ik heb nu lekker wat ik wil, een hond." Nee, in mijn ogen kan ik niet voldoen aan de behoeften van een hond. Dan accepteer ik dat ik geen hond aan kan schaffen.
Dus ik had hem lekker manegepaard moeten laten of 4 jaar moeten wachten tot hij ook onomkeerbaar zuur en vervelend was geworden ?
Ik heb er dus voor gekozen om dit paard een beter leven te geven en hem (voorlopig) te houden op de manier zoals hij gewend is (behalve die drie maanden vakantie op de wei want dat hebben de manegepaarden niet).
Hij is er al bijzonder van opgeknapt moet ik zeggen.