Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe veel uur per dag staat je paard buiten (paddock of weiland)?

Helemaal niet, alleen als ik rij komt ze uit haar box
32 (1%)
1 á 2 uur
104 (3%)
2 á 3 uur
132 (4%)
4 uur of meer
1678 (55%)
24 uur per dag
1069 (35%)

Totaal aantal stemmen: 3015

jolanda20

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 09:14

Ze krijgt hooi in de ochtend en gaan pas rond 11uur naar buiten. tot een uurtje of 18.00uur.
Geen last van slappe mest.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 09:39

Ze hebben hier de hele nacht hooi dus als ik 's morgens brok voer hebben ze nog hooi liggen. Ze gaan daarna de paddock op met hooi, 's middags de wei op, rond een uur of 18.00 weer terug op de paddock met hooi en als het gaat schemeren terug op stal. Ik had ook last van slappe mest bij onze ruin en met extra hooi moment voordat ze naar binnen gaan is dat een stuk beter geworden!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 10:24

ja, bedoelde ook de mensen die hun paarden nog dag en nacht buiten hadden op het gras.
Ik voer ook extra ruwvoer bij om die slappe mest te voorkomen. Je zag gewoon dat overdag als ze de nacht hooi en stro hadden gehad het eerst goed ging, maar einde van de dag en nacht dan natte mest. Zo wisselde het af. Ze gingen van de zomer zo vanaf paddock/inloopstal het land op en nu met nat weer eerst een flinke portie hooi of voordroog en dan pas het land in en dan einde van de middag/begin avond er uit en gelijk weer een (kleinere) portie hooi of voordroog. ?Voor de lijn kan ik het beter niet doen, maar voor hun darmen en hun humeur is het wel beter.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 10:36

De mijne staat van smorgens tot savonds nog altijd op wei, ook in de winter.
Ze heeft nu al een heuse teddy vacht en ze kan wel tegen een windje. :D
Vanaf 1 oktober gaat ze naar de wei naast mijn huis voor 12 uur per dag, gelukkig maar een paar minuten lopen van stal naar mijn weide. :D

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 13:56

Nog lekker dag en nacht op het land! :-)

Fijn dat het nu weer lekker weer is, nog even genieten!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 14:14

Ik heb hem ook nog dag en nacht buiten!

Sunshine1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 23:12

Mijn shetten staan samen met een kwpn 24/7 los. Ze kunnen dan kiezen of ze in de stallen gaan staan of in de bak. Bevalt me goed zo. :)

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 21:16

De paarden hier staan altijd 24/7 buiten. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 21:21

Nou, mijn merrie is vandaag verhuist.
Heeft vandaag 4 uur buiten gestaan morgen 6 uur...daarna 8.

De ruin is al gewent buiten te staan die gaat meteen de hele dag naar buiten.

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:25

hele jaar door 24/7 buiten, maar afgelopen maanden wel heel hard gewerkt om een winterpaddock te maken waar ze een ruime stal in kunnen lopen met kunststof stroken er voor tegen vocht / tocht. Verwacht trouwens dat ze hier alleen in staan bij voldoende hooi aanvoer ;-)
En buiten staat een hooiruif met een rondbaal waar ze onbeperkt van kunnen eten, aangezien die op het open land gedeelte staat hebben we een winddoek ( 12 meter lang) opgehangen zodat ze niet op de tocht staan. Nu staan ze overdag van 8.00 tot 20.00 nog op t land en of de track en s avonds in de rijbak met aansluitend de winterpaddock.
De hele zomer zijn ze s avonds van t land gehaald en hebben ze hooi gekregen...!
Probeer weinig verschil in winter en zomer te maken... op onze voormalige pensionstal kregen veel paarden standaard koliek als ze na de hele zomer op t land ineens volop hooi in de paddock kregen de overgang is te groot voor veel paarden..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 09:12

@ Natasja, fijn zeg, dat ze langer naar buiten kan nu. Hoelang stond ze buiten? En gaat ze de hele winter ook naar buiten?

Hier nog steeds 24/7. Overigens nooit echt problemen gehad van weide naar paddock met hooi. Juist de andere kant op is het naar mijn idee gevaarlijker.

Momenteel staat ze weer hele dagen op het land (wel ook met hooi), en snachts in de paddock met onbeperkt hooi.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 09:30

Mijne zijn om half 8 naar de wei gegaan met hooi en gaan on 5 uur ongeveer naar binnen. Er wordt dan gevoerd en dan willen ze graag naar binnen. Laat ik ze,staan gaan ze hard.rennen

BillieJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:55

Mijn paardje staat dr hele leven lang al 24/7 buiten met inloopstalletje om te schuilen. En in de zomer dan op het weiland. Toen ze ooit eens twee maanden in een box stond (omdat ik toen moest wachten tot de paddocks klaar waren), en ze maar 3 uur per dag buiten kwam, was ze echt een ongeleid projectiel. Niks voor haar dus! En ik word er ook altijd zo claustrofobisch van als ik bedenk dat mn paard in een box staat.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 00:04

ik voer het ruwvoer eigenlijk altijd geleidelijk op als het kouder en natter wordt en korter op de wei mogen en verminder ook langzaam als het weer warmer en droger wordt en ze langer op de wei kunnen. Het is nooit een abrupte overgang... Zou echt niet durven zo van niets naar hele dag en weer terug naar niets.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 00:17

Het is hier wat wisselend. Pedro gaat een uurtje buiten met hooi tot hij begint te ijsberen. Dan gaat hij terug op stal. En als hij die dag ook aan het werk gaat dan komt hij soms niet los buiten.
Juntos is nog aan het revalideren en gaat alleen nog aan de longe buiten omdat zijn wond nog niet stabiel is en hij door weken boxrust ook eerst zijn benen maar weer eens weg moet zetten waar ze neer moeten komen. Ben bang dat hij geblesseerd raakt als ik hem nu los laat. Maar denk dat hij dit weekend weer kan rollebollen.
De rest van de paarden gaan van 7 tot 18.00 naar buiten. De ene keer in de paddock, de andere keer in de wei. Ligt eraan wat er me de andere paarden gedaan wordt. Heb een nieuwe bijrijder die met Pedro aan wil maar het nog spannend vind. Dan zorg ik dus dat de merries niet direct naast de bak in de wei staan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 05:35

Tancreda4 schreef:
@ Natasja, fijn zeg, dat ze langer naar buiten kan nu. Hoelang stond ze buiten? En gaat ze de hele winter ook naar buiten?

Vandaag gaat ze gewoon de hele dag en ja in de winter gaat ze ook naar buiten. Wel zodra het donker wordt naar binnen.

Ik kan op deze stal ook zelf bepalen hoeveel hooi ze krijgt. Op de vorige stal stond ze te vaak de hele nacht niets te doen.
Ik zorgde dan wel voor plakje stro in de avond maar toch vond ik niet dat ze het daar goed op deed.

esmee1233

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 07:04

Mijn pony staat ook het hele jaar door dag en nacht buiten! Ze krijgen in de winter dan wel onbeperkt hooi

Pinici

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 18:15

Bij mij staan ze 24/7 buiten!
Eerst ook zonder deken, maar we hebben nu wel een deken aangeschaft ;)
Ze hebben veel hooi, dat wel :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 18:55

Mijn ponys hebben enorm geluk. Waar ze nu staan mogen ze op een 'gangpad' (5 bij 10, zand) losstaan, hun staldeur wordt dan gewoon open gelaten :D Kunnen ze mooi zelf kiezen.

Alleen als de andere paarden er doorheen moeten (binnen/buiten zetten) worden ze even 10 min opgesloten.

En soms is het hek naar een weilandje dan ook open, zomers mogen ze snachts op grote land (wordt dat hek voor ze open gelaten), ze mogen ook wel eens los op de oprit om de kanten te maaien.
Ze vinden het heerlijk :) Ze kunnen gewoon altijd kiezen wat ze willen. Luxe dieren.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 19:00

Als mijn paard buiten gaat is dat altijd vier uur of meer. Ik probeer haar zoveel mogelijk buiten te hebben, als het weer dat toelaat staat ze vaak een hele dag op de paddock/wei.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:47

Toydoll, dat je pony's kunnen kiezen vind ik enorm leuk voor ze. Maar 5 bij 10 vind ik nou niet bepaald veel vrije ruimte. Hoeveel pony's staan daar op?

Nebuko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:34

wij hebben nu een wisselsysteem, waarbij ze het minimale aantal wettelijk verplichte uren (4) buiten komen, niet ideaal, maar tijdelijke gelukkig, en beter dan niet naar buiten.
maar binnenkort gaan ze naar loopstal gedeelte (als t afgebouwd is), dan hebben ze met drie ponys en een shet drie boxen met gedeelde uitloop. kunnen ze lekker zelf kiezen of ze binnen of buiten staan. dat is wel ideaal!

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:35

Die van mij staat overdag nog met maatje op de wei, in principe de hele dag, behalve als het heel slecht weer is

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:44

Mn paard staat 24/7 buiten op betonplaten en er zijn twee schuilstallen waar ze in kan liggen. En daar maakt ze gretig gebruik van :+ . Ze staat met twee shetlanders en een Cpony.
Ik zou niet anders willen ik sta in de randstad bij een boer en betaal 100 per maand incl voer en bodembedekking, rijbak en uitrijmogelijkheden. Perfect voor mij!

Ohh en dit is ook niet heel groot hoor, iets minder oppervlak dan een halve rijbak.
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 17-11-13 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:46

Hier staan ze nog steeds 24/7 buiten. Even afwachten wat het weer doet anders gaan ze wel 's nachts naar binnen.