Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:22

Mijn beste ervaring is hier toch altijd geweest om ze direct bij elkaar te doen. Let wel, dat is met sociale, normale paarden, er zijn daar altijd uitzonderingen op die dat niet aankunnen. Op die manier is het even kort heftig, maar zit er nooit iemand in het draad/lint/hek met de benen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 18:34

@thereze: nog geen startplannen, net de onderlinge wedstrijdmisgelopen, en vooral nog veel aan het loswerken in stap en af en toe neem ik tijdens het rijden ook de draf en galop mee. Ook af en toe aan de longe. Nog heel voorzichtig dus, maar vooral dat vele stappen en daarin oefeningen proberen als wijken, schouderbinnenwaarts, beginnetje appuyeren, wat travers en keertwendingen, halthouden, achterwaarts, verruimen en verkleinen van de stap etc. heeft haar weer een stuk losser en soepeler gemaakt.

Die vriendin is op zoek naar een grote D- of een E pony. Fijn en braaf te rijden, zowel dressuurmatig als recreatief door haarzelf, als recreatief door het dochtertje van haar vriend. verkeersmak en trailermak, en dan ook nog in de lagere tot normale prijsklasse en niet te oud en gezond :P
Maar vandaag was er een klik!
De pony liep ook mee in manegelessen, buitenritten en ponykampen, van jonge kinderen tot tieners.

Over het samenzetten/wennen
In ons geval leek me in 1 keer bij elkaar in een grote wei nu ook het handigst. Scheelt dat het om een ponymerrie gaat en mijn ponyruin dat juist leuk vind en niet als bedreiging ziet voor zijn vriendschap bij mijn rijpaardmerrie.
Mijn merrie is erg dominant, maar de pony schijnt sociaal te zijn, dus als die dan wat uit de buurt blijft zal dat ook wel goed gaan en dan hopen dat het met de rijpaardruin ook gewoon goed gaat, dan kan het zo klaar zijn als het meezit.

Het gras had eventueel gemaaid kunnen worden, maar ik heb al teveel balen ruwvoer en moet al verkopen. En dan was het gras weer te kort geweest om ze in de winter op het gras te kunnen houden (te snel op en dan trappen ze het land sneller stuk)

Het is denk ik een centimeter of 20 lang, op enkele stukken nog wat hoger. Het hoogste stuk gras daar lopen nu de 40 schapen met 1 ram op. Daar stond ook nog veel onkruid tot 40cm hoogte in en nu mogen zij het proberen netjes kaal te eten.

Voordeel van die schapen is dat ik ze een stuk op kan laten eten en als het een mooie lengte heeft weer door kan schuiven naar een ander stuk, zodat er voor de paarden nog wel genoeg op blijft staan voor van de winter. En als ik bel, halen ze de schapen met 2 weken weer op.
Leuke beesten, ook grappig. Er zijn een paar met springtalent, die springen over het stroomdraadje heen naar een ander stuk :P
Ik ben nu dus af en toe aan het schapendrijven om ze weer terug over het draadje te sturen :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 17:47

Ik kies voor het introduceren van een nieuw paard , echt àltijd voor eerst apart zetten zodat de eerste schrik en spanning er tenminste af is voor beide partijen.

Laat die nieuwe eerst maar eens even rondstuiven en de boel op zijn gemak verkennen voordat er ook nog andere paarden bij komen. En voor de paarden die er al staan is dan ook de spanning van "WOW een vreemde !!!!" er af.

Gun die nieuwe even een nachtje alleen zodat die alvast in relatieve rust aan de plek kan wennen , en de andere paarden even veilig kan bekijken , en dan desnoods al een dag later het spul bij elkaar , als je voelt dat dat wel goed zit.

Maar direct een nieuwe erbij knallen in dezelfde ruimte vind ik echt onverantwoord en vooral ook totaal niet diervriendelijk voor die nieuwe die dan wel heel erg belaagd wordt door nieuwe indrukken , en misschien moet maken dat 'ie wegkomt in een omgeving die het beestje nog niet eens kent !

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 19:00

Nou Pmarena, zo als jij het zegt klinkt het ook vreselijk! Maar zo gaat het, is mijn ervaring, echt niet hoor! Zeker niet bij paarden die wel vaker een wisseling van kudde gewend zijn. Dat "wow er is een nieuwe" is hier altijd van super korte duur, misschien een minuut of 5 en in die tijd ben ik nog beschermers aan het afhalen hek los aan het maken, bij wijze van spreken. Het is niet alsof het paard uit de lucht komt vallen en ineens midden in de bak staat ;)
Vind het niet echt leuk dat je het als dieronvriendelijk bestempeld, zo is het echt totaal niet geweest in alle keren dat ik nieuwe aan de groep heb gevoegd.

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 19:28

pmarena schreef:
Maar direct een nieuwe erbij knallen in dezelfde ruimte vind ik echt onverantwoord en vooral ook totaal niet diervriendelijk voor die nieuwe die dan wel heel erg belaagd wordt door nieuwe indrukken , en misschien moet maken dat 'ie wegkomt in een omgeving die het beestje nog niet eens kent !

Ik denk dat de paarden er minder moeite mee hebben dan de eigenaar.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 23:30

Ik upload hierbij ook even onze weide. Het is niet echt aan paddockparadice maar wel met het idee de paarden beweging te geven. We hebben deze weide nu een jaar, en ik heb hem meteen zo ingedeeld. Deze zomer hebben we een natuurlijke inloopstal gebouwd omdat gewoon bouwen niet mag van de gemeente. Deze inloopstal bestaat uit windbreekgaas, schaduwdoek en coniferen. in de winter krijgen onze paarden vooraan hooi, en moeten dus naar achteren voor water. in de inloopstal en op het tegenplateau kunnen ze geheel droog staan. onze weide is ongeveer 1 hectare voor 2 fjorden.

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 09:34

Tsja ik snap wel dat jullie het zo zien als het elke keer goed is gegaan , maar als je een keer een rotzak of juist een abrupt panisch paard erbij hebt....dan gaat het gewoon enorm fout.

Ik vind het gewoon onverantwoord , zeker omdat het zo eenvoudig is om de dieren èven apart te houden :)

En ik vind het ook wel netjes tegenover de nieuwe om die even de kans te geven om het terrein te verkennen zonder dat er meteen allemaal nieuwe paarden omheen draaien.

Als je een keer een beestje hebt die het toch wel eng vindt dan gaat dat dier op de loop en heeft geen idee waar hij naartoe moet rennen...levensgevaarlijk.

Je kent een nieuwe over het algemeen nog niet door-en-door , voor hetzelfde geldt is het en super-rustig beestje , die ineens blijkt te flippen van een schimmel die op hem af komt , omdat hij wel eens enorm in elkaar gebeukt is door een schimmel , ik noem maar iets stoms :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:36

@keeyzie : ze hebben zo mooi de ruimte hoor.
Heb je over je schuilstal nu wel of geen dak gemaakt ??
Koniferen in kombi met winddoek is wel een goeie.

@pmarena: ik geef je gelijk hoor.
Natuurlijk kent iedereen zijn paarden het beste, maar mij laten ze nog regelmatig versteld staan. Dus ik neem die gok gewoon niet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 10:28

@Keeyzie: Heb je foto's van je inloopstal?
Ik heb ook wel eens gedacht over een natuurlijke inloopstal.
Een idee wat ik toen had was met palen een brede u-vorm neerzetten in het land, met de rug naar de windkant. Daartegenaan een soort heuvel maken van zand en/of aarde, die laten begroeien met gras, of er andere struiken op zetten en eventueel een dak van stevige balken, landbouwplastig en/of gronddoek en daar aarde en plantjes of gras overheen. Dan is lijkt het gewoon een heuvel in het land, maar is het een natuurlijk schuilplek. De heuvel dan wel afzetten zodat ze er aan de steile kant eraf kunnen vallen of door het dak kunnen zakken :P

Ander idee was inderdaad met palen en betongaas en windgaas een "stal" vorm bouwen, ook gaas over het dak, en dat aan de buitenkant (en het dak) laten begroeien met groenblijvende klimplanten of een haag. Aan de binnenkant dat windgaas, met eventueel een schrikdraadje er voor langs zodat ze niet aan dat gaas gaan lopen duwen of trekken.

Maar goed, voor ons was het nog niet echt nodig omdat we ze bij slecht weer in de paddock hebben met bestrating en schuilstal aan de bosrand en er in de toekomst een pad komt naar de stallen met een extra pleintje en toegang tot nieuwe inloopstal in de nieuwe stal. 's Zomers kunnen ze zelf heen en weer lopen tussen wei en paddock en in de winter lopen ze maar een aantal uren per dag op het gras om het gras te sparen, en die paar uren overleven ze wel met regendeken zonder schuilmogelijkheid op de wei.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 10:49

Citaat:
en/of gronddoek en daar aarde en plantjes of gras overheen.
Klinkt leuk, maar is heel zwaar (zeker als het regent). Dus heb je een behoorlijk stevige kontruktie nodig.
Verder moet je met erg droge dagen je dak gaan water geven anders gaat het dak niet lang in leven blijven :D
Die wal er achter is wel een goed idee, maar vergt veel ruimte op grondoppervakte, zeker als je toch iets van 2 meter de lucht in wilt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 10:52

Wij hebben 2 hectare weiland, met een looppad (met kronkels!), een grote vijver, bos, 2 schuilhokken en bomen met appels en peren.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 10:53

Helemaal prima dat iedereen zijn eigen manier heeft hoor! En doet wat ie zelf het fijnste vind werken, maar heb wel respect voor de manier van een ander en bestempel het niet als dieronvriendelijk. Vooral als je het zelf niet geprobeerd hebt. Ik heb in alle jaren ervaring beide manieren geprobeerd en ik heb met gelijk erbij zetten toch echt de minste nare ervaringen. Anders zou ik daar ook niet voor kiezen natuurlijk.
Het is niet zo dat ik de "makkelijke" weg kies, mijn ervaring is gewoon dat JUIST wanneer het nieuwe paard al gewend is enzovoorts hij zich een stuk beter voelt en er veel meer confrontatie is, met alle gevolgen en gejaag van dien. En wanneer ze direct bij elkaar zijn dat dus totaal niet aan de orde is. Kan zijn dan later op termijn de rangorde nog wisselt, maar dat gebeurd dan heel geleidelijk.
Tevens heb ik paarden gehad die dus gewoon geen stap durven zetten op nieuw terrein en bij het stukje hek staan waar de erst aan de andere kant staat en zelfs heen en weer gaan weven wanneer de groep wegloopt bij het hek. Zo;n paard voelt zich vele malen veiliger in een groep paarden als alleen op onbekend terrein.

Prima dat anderen het op een andere manier doen, moet iedereen zelf weten natuurlijk en ik wil heel niet zeggen dat mijn manier het beste is. Ik zeg alleen dat het voor mij bijna altijd de beste keuze lijkt te zijn, bij mijn groep paarden en in mijn ervaring. (en er zijn hier in de afgelopen jaren genoeg paarden gekomen en gegaan om wel wat ervaring te hebben doen opbouwen ;) )

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:00

hier doen we het tot nog toe gewoon simpel
grootste stuk opzoeken kwa oppervlakte en knal het maar bij elkaar
, er word eens gegild, wat rondjes gerend , eventueel een keer maaien met het voorbeen en dan gaan de koppen omlaag
liefst gebruik ik geen paddock oid maar gewoon een flink stuk rechthoekig of vierkant land ,

tot nog toe gaat het op die manier het makkelijkste en met het minste gedonder :j

ik zou er niet voor kiezen de eerste ontmoeting op de track ofzo te doen, liefst gewoon echt een vierkant of rechthoekig stuk wei .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 13:17

Iedereen mag toch ook zijn eigen mening hebben over zaken als paarden aan elkaar laten wennen :D

Ik vind het gewoon onverantwoord , dat hoeft niet iedereen te vinden :)

Weet ook wel dat het vaak goed gaat , maar het blijft altijd een risico en ik vind dat gewoon die gok niet waard.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:46

Onverantwoord vind ik nog wel wat anders klinken als dieronvriendelijk ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 14:17

Tja IK vind het ook dieronvriendelijk , als het daarom gaat :P

Het is gewoon gokken met het welzijn van je dieren.

Bij jou geloof ik nog wel dat je het inzicht er wel voor hebt , maar in zijn algemeenheid vind ik het gewoon geen diervriendelijke manier van aanpakken , omdat het zó simpel ook wat veiliger aan te pakken is , je hebt er immers mafkezen van paarden mee , ook al verwacht je dat soms niet van bepaalde dieren :)

Maargoed dat is dus gewoon mijn mening , mag een ander uiteraard anders over denken , dat is toch prima :)

Als ze het bij mijn paardje maar niet flikken want ik hou niet van dat gokwerk , zie muts al ineens panikeren en door de draad vliegen , nee dank je :)

Overigens : windbreekgaas is echt fijn spul voor een schuilstal inderdaad :j

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:14

Je vind het dieronvriendelijk en zegt dan, het IS gokken, ik zeg, het is bij mij beslist geen gokken en op de "andere" methode heb ik ook een nare ervaring meegemaakt. Maar dan zeg ik niet gelijk dat ik het dieronvriendelijk vind ;)

Beide manieren is namelijk gokken. Wat gebeurd er wanneer de kudde naar de andere kant van de wei gaat en het nieuwe paard blijft alleen aan de andere kant van het hek? Die kan ook door het lint gaan. Kan niet alleen, ik heb het eens zien gebeuren! Paard was ook niet te vangen want was in paniek omdat anderen te ver weg waren.

Maar goed, van mening verschillen is heel niet erg, ik voel me alleen wel aangevallen wanneer iemand zegt dat iets wat ik doe dieronvriendelijk is. Denk dat je dat toch ook wel snapt? :)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:21

Joyce B: ik kan wel een keer foto's maken van de stal. We hebben echt alle mogelijke manieren op papier gezet en dit was de beste. Van de buitenkant is helemaal niets te zien enkel een U-vorm van coniferen. De inloopstal is 5 breed en 10 lang. aan de binnenkant hebben we met houten latten tot 1 meter betimmerd zodat ze niet met het gaas niet kunnnen kapottrappen. boven dit betimmerde deel hebben we winbreedgaas hangen en over het geheel heen hangt een schaduwdoek van 5 x 5 meter. zoiets dus:
Afbeelding
bovenaanzicht
Afbeelding
zo ziet elke wand eruit, hierachter staan dus de coniferen.

ik vind het echt ideaal zo''n pad langs de weide. Zowieso omdat mijn 2 fjorden echt dik worden van lucht en ik ze hierdoor makkelijk op rantsoen kan zetten met toch voldoende bewegingsruimte. Daarnaast word mijn gras goed gespaard en heb ik nu nog 2 volle weilanden met gras zodat ze in de winter nog heerlijk kunnen knabbelen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:34

alles heeft zijn voor en nadelen
ik heb met het "rustig laten wennen met een draadje ertussen" ook al genoeg mis zien gaan
niet tof :n

de "gooi er maar bij" methode is tot nog toe nog nooit mis gegaan (de keren dat ik die begeleid heb etc)
zolang er maar de ruimte is om van elkaar weg te lopen etc
en natuurlijk er zijn paarden met een sociale handicap etc er zullen altijd uitzonderingen blijven bestaan
maar gezonde sociale dieren, daar gaat het over het algemeen prima mee :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 17:23

Ja je moet het ook niet met enkel een draadje ertussen doen :P

Draadjes zijn juist het hele probleem , die zien ze vaak niet goed als ze toch een beetje opgewonden zijn :)

Dat is juist de reden dat ik niet wil dat ze gaan rennen in een groep die de wei wèl kent , je moet een nieuw paard gewoon eerst de kans geven om zelf even de wei te bekijken zodat het dier even weet hoe het in elkaar zit.

Eerst zelf even tot rust komen op een rustig plekje , even wennen aan de luchtjes en het erf , en dan fase 2 de nieuwe paarden.

Ik begrijp je heel goed hoor Jeddah , maar we vatten het wat anders op volgens mij :P

Ik zet er niet steeds de bijsluiter bij van : vind ik.

Lijkt me duidelijk dat wat IK schrijf , mijn mening is. Als ik zeg dat iets niet okee is , dan is dat mijn mening. Maar dat zegt totaal niks over wat ik vind van anderen die het anders aanpakken :P

Maargoed , genoeg erover want het draaft allemaal een beetje door zo :)

Keeyzie : netjes hoor ! Vreten ze niet aan de coniferen ? :)

Blijft het ook nog een beetje droger dan buiten tijdens die dagen dat de regen maar niet stopt ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:50

@ekeeyzie : is dat schaduwdoek waterdicht en zo ja krijg je dan geen zwaar stuk waar het water zich verzameld ??

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:19

Of het waterdicht is heb ik nog niet kunnen testen. Het doek hangt er meer voor de zomerzon. Ze hebben beide een goede outdoor deken op dus misschien haal ik hem van de winter wel weg om het te sparen. ze kunnen zo met veel kou uit de wind gaan staan en waarsch ook wel uit de regen. het doek houd wel miezer en een klein buitje tegen maar laat het water uiteindelijk wel door.

vanuit de binnenkant kunnen de paarden niet bij de coniferen. en aan de buitenkant het ik een dun stroomdraadje op 1m afstand. ze knabbelde er niet aan maar gebruikte het om heerlijk hun kont in te schuren ;)

het blijft er in de winter waarsch wel droger omdat ik er extra zand in heb laten storten. Maar de echte test is deze winter pas, hij staat pas een maand of 3 :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:09

mooi opgezet!

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 23:22

keeyzie: heel mooi opgezet! ik ben ook heel erg benieuwd naar foto's van je inloopstal.

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 23:29

Ik ga dit even goed volgen... aangezien ik bezig ben met een project over huisvesting!