Ik denk wel dat hier even actie op nodig is door de dierenarts Dais. Heb je nog een controle gepland staan?
Dais_
Geplaatst: 04-10-24 17:48
Mijn dierenarts houd ik op de hoogte via app met foto's en hij geeft aan dat het normaal is en ik me geen zorgen hoef te maken.
Ik word wel elke avond banger om het verband te wisselen eerlijk gezegd. Elke avond toont het minder mooi . Ik hoop op een omslagpunt dit weekend in positieve zin!
Geven jullie de paarden een supplement of iets dergelijks om te ondersteunen bij de seizoenswisseling? Zo ja, wat?
En gebruiken jullie regendekens met hele of halve hals of geen hals? Mijn huidige regendeken is aan vervanging toe. Is met halve hals, is wel fijn tegen inregenen, maar de helft vd manen schuurt er altijd door weg... vind ik dan weer jammer. Dus ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Regendeken met een halve hals vind ik altijd wel fijn tegen het inregenen inderdaad. De bedoeling is dat ze zonder jas blijven staan dit jaar.
Ze krijgen geen supplement, maar wel af en toe slobber.
DubbelFun
Geplaatst: 04-10-24 19:22
Ik vind droog blijven belangrijker dan manen (die groeien wel weer ), dus ik heb zowel een halve hals als een losse hele hals afhankelijk hoe lang/hard het regent. Voordeel van een losse hals is dat je die ook af kunt doen als het niet echt nodig is en mijn ervaring is dat je daardoor ook minder afschuren van de manen krijgt.
Nee, hier krijgen ze niets anders tijdens de seizoenswissel. Ze komen altijd nogal rijkelijk uit de zomer en ben blij als ze wat afvallen. Ze krijgen het hele jaar door gewoon een balancer. Het enige is dat ik ze zomers vaak op een goedkopere balancer had dan in de winter.
Zomers Pavo Vital, ‘s winters Equilin. Maar goed mijn paard met gevoelige darmen doet het goed op Metazoa en ik denk dat als Diekke door haar voorraad muesli, Pavo Vital en Marstall Force heen is, ze ook overgaat op Metazoa. Wel zo gemakkelijk.
Mijn regendekens hebben geen (halve) hals, mijn winterdekens wel. Die zijn natuurlijk dikker en er zit meer vorm in. Ik heb 4 dekens van Imperial Riding met halve hals (200 en 300 gram) en heb Friese paarden, maar de manen gaan er echt niet kapot van hoor.
Ik heb alleen dekens zonder hals. Nu nog lekker zonder en dan kijken we hoe lang we dat vol houden. Als het weer zo nat wordt, krijgen de grote dames een licht geboerde regenjas aan, en dan de voering afhankelijk van hoe hard ze het nodig hebben. Voor de Welsh A nog geen passende jas kunnen vinden dus die doet het zonder. Zij heeft hem ook het minst hard nodig dus dat scheelt. Stond vandaag te bedenken of ik er nu al een hals uit ging scheren of nog even zou wachten.
Ik heb voor beide een Rambo duo. Dus een normale deken met een losse hals en liners. Ik gebruik de hals eigenlijk nooit omdat ik vind dat ze nog ergens moeten kunnen kriebelen. En inregenen doet het eigenlijk niet.
MarjanB
Geplaatst: 04-10-24 20:12
Hier een losse hals die alleen op gaat bij dagen lang guur weer. Maar goed heb ze nu overdag zonder staan en in de nacht een regendeken. Straks is het afhankelijk van het weer en ook hoe veel ik weg scheer bij Lando. Verder geen extra dingen voor de winter.
Ze blijven hier ook eigenlijk wel jaar rond op het gras.
Hier met veel regen alledrie een regendeken. Zonder hals. Ik weet nog niet of ik Fi ga scheren, ik zit laag in mijn energie dus ik hoef niet zo fanatiek te werken met haar.
Hier ook geen extra supplementen oid. Alleen in de herfst krijgen ze rozenbottels van de struiken af en in de winter wil ik nog weleens takken bijvoeren om te knabbelen.
Hier regendekens met halve hals. Overigen dekens zijn zonder hals. Als die aan vervanging toe zijn ga ik wel over op halve hals. Scheelt toch een berg met inregenen!
Hier heb ik toevallig van de week magnesiumchelaat + vitamine E voor alle drie besteld. En voor beide merries ook lijnzaadolie.
belle_boef
Geplaatst: 04-10-24 22:21
Gave prijs Marjan.
Hier geen halve hals. Geen of losse hals. Ik hou van keuze. Ook meerdere soorten en grammen.
Hier staat de merrie met veulen op merriebrok en halve dosering equilin balancer. De andere krijgt gewone dosering equilin. Bevalt hier het beste.
Hier geen dekens. Doe alleen heel soms als het hard regent / paddock zwembad is een 0 grams op na het ontbijt 2 uurtjes voordat ik les heb voordat ik ze daar los zet anders krijg ik natte zand er niet af. Zelf gaan ze op terrein meestal in de overdekte paddock staan en dat zand is fijn droog.
Tess wordt al echt een paardje Horsi. Leuk hoe ze verandert.
vandaag komt een tijdelijk revalidatiepaard. Eigenlijk per toeval op mijn pad nadat iemand om advies ivm de wond vroeg. Aangezien ik nog geen fijne pensioenklant gevonden heb is dat haar geluk. is oud bijrijder dus ik ken haar wel, dat is ook wel fijn. Nu de tinker opschuiven zodat de nieuwe in zijn stal kan op stalrust zodat de wond waar de hechtingen uitgesprongen zijn kan genezen. Gisteren hebben de tinker met dochter weer rijles gehad, zij had mijn les ingepikt en erna heeft hij zijn 2e lymfedrainage behandeling gekregen. Nu zit hij weer vol plakkertjes. Hij mocht weer zelf zijn kleurtje kiezen en voor de 2e keer koos hij lime, grappig hoe duidelijk hij dat aanwees