Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:33

AbbyBlues schreef:
Stomme vraag, wat is drijfmest?

Dat is mest uit de kelder onder de stallen, maar je hebt wel verschil in de dikte, zo wil ik alleen mest van rosé kalveren, dat is dikker en beter voor de grond, of het allermooiste is oude stalmest van de koeien maar daar is weer lastiger aan te komen. Varkensmest zou ik er nooit op willen, dat geeft veel onkruid in de wei naderhand.

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:46

Ik voer ze onbeperkt hooi maar bouw weidegang wel heel rustig op. Ik zou stef persoonlijk ook rustig gaan uitbouwen. Niet direct met je 'olifant' mee:)

Nou dubbeldun dat zou ik kunnen doen maar op de buitenomheining staat stroom en doet hij het niet. En dit lijntje staat in de rijbak dus kan weinig verkeerd gaan. Als hij zichzelf even moet vermaken moet hij dat maar doen^^ Normaal vermaken ze zich namelijk prima

Afbeelding

Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:49

Leuke actiefoto's :) hier zijn ze ook de ganse dag bezig met rondscheuren en elkaar de hersens inslaan, lente spatjes ;)

Gras groeit hier best goed, maar ook te traag naar mijn zin. Ga in het weekend nog wat pakjes hooi inslaan, met enkel gras komen we er niet helaas, gaat te snel op.

De paarden kan je alweer rollen _O- volgend stuk wei dus maar aan de strookbegrazing.

AbbyBlues

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:52

Wat een heerlijke foto's Pauline! Jaloers! Hoop dat Rachel en Stef strakjes ook zo lekker gaan ravotten. :D

Heb al even een apart topic geopend/gekaapt om de weidegang te bespreken. Want denk dat dat nog een hele puzzel gaat worden. Rachel staat natuurlijk 24/7 op gras en Stef mag er dadelijk maar een uurtje per dag op. Hoe ga ik dat doen?

AbbyBlues @ [VS] Overgang van stal/paddock naar wei

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:54

Hier ga ik de paardjes toch maar opsplitsen, de hele dag zijn ze zo speels dat het dekens, halsters en bijtwondjes kost...

Bemesten ook geen idee van, mijn man regelt dat deel van mijn hobby, haha. We hebben het stuk waar nog gras op staat, wel bemest en wat bijgezaaid. Het andere stuk is helemaal kapot gelopen, moet binnenkort dan weer ingezaaid.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:59

Onze oude merrie komt ook tonnetje rond van de wei af, en dat is nu nog maar een 2 uurtjes dat ze er op staat. Gisteravond haalde ik ze naar stal en ze kwam echt aanwaggelen, stond te zuchten bij haar voerbak met brokken zo van moet dat ook nog op gegeten worden? Nee paard hoeft niet nu, mag ook later.
Vanmorgen was de dikke grasbuik weer verdwenen.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:02

Gras bouwen wij erg rustig op. De drie niet bevangen paarden gingen met vijf minuten per dag omhoog. Totdat ze op 70 minuten zaten. De welsh (geschiedenis van hb) begin met 1 minuut gras. De eerste week iedere dag 1 minuut langer (7 minuten gras op dag 7). week 2, twee minuten per dag langer (21 minuten gras op dag 14) week 3 minuten (42 min op dag 21) ect. Nu loopt ze gelijk met de rest (dus 70 minuten gras per dag). En gaan ze per dag 5 minuten omhoog.
Rest van de tijd krijgen ze onbeperkt nat hooi. Gisteren mochten ze geen gras, vanwege de fructaanindex.

De drie niet bh-gevoelige paarden hebben in de winter ook mogen grazen. Tenzij de fructaanindex te hoog was (boven de 10).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:04

Hier hou ik ze op 10/15 minuten per dag, dat lijkt voorlopig goed te gaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:05

Komende week wordt het overigens weer aardig koud met net boven nul.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:13

sakvis schreef:
Gras bouwen wij erg rustig op. De drie niet bevangen paarden gingen met vijf minuten per dag omhoog. Totdat ze op 70 minuten zaten. De welsh (geschiedenis van hb) begin met 1 minuut gras. De eerste week iedere dag 1 minuut langer (7 minuten gras op dag 7). week 2, twee minuten per dag langer (21 minuten gras op dag 14) week 3 minuten (42 min op dag 21) ect. Nu loopt ze gelijk met de rest (dus 70 minuten gras per dag). En gaan ze per dag 5 minuten omhoog.
Rest van de tijd krijgen ze onbeperkt nat hooi. Gisteren mochten ze geen gras, vanwege de fructaanindex.

De drie niet bh-gevoelige paarden hebben in de winter ook mogen grazen. Tenzij de fructaanindex te hoog was (boven de 10).

Hoe doen jullie dat in de praktijk? Echt met het horloge aan ernaast?

Ik vraag het omdat mijn oude paard laatst uitbrak naar de zomerwei en door het gras een koliekaanval kreeg. Tot dan eigenlijk nooit opgebouwd, ging al tien jaar prima, nu dus niet meer.

Het opbouwen was echt een hele puzzel om klaar te krijgen :\ op een gegeven moment dan maar hier een halve dag verlof gepakt, de dag erna gevraagd thuis te mogen werken, enz enz. Kwam anders niet aan genoeg 'thuis-uren' om ze in de gaten te houden en terug op de paddock te zetten.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:16

Dit dus, Solleke. :\

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:20

AbbyBlues schreef:
Dit dus, Solleke. :\

Vreselijk he, voelde me echt een slechte eigenaar. Want op een gegeven moment waren de uren dat 'k thuis kon zijn écht op, en moesten ze er dan 8 uur op. Gelukkig goed gegaan...

Hoe 'k het heb aangepakt: begonnen met za. en zo. een uurtje, dat kon nog wel geregeld worden. Maandag van 6u-7u30 (voor het werk) erop. 's Avonds van 19u-22u. Zo enkele dagen. Dan maar een dagje verlof gepakt/thuisgewerkt om uit te breiden naar 4 uur. En toen moesten ze er helaas toch echt gewoon een volle dag op......

Misschien voor en na werk voor jou een optie Abby, om zo op te bouwen?

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:23

Je zou ook ipv overdag ze in de nacht op de wei de kunnen zetten met opbouwen als het aantal uren niet meer haalbaar is voor overdag. Ik zou hiermee wel wachten tot de temperaturen wat anders zijn.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:24

Actief bezig geweest zoefie. Ik merk dat hier ook heel erg, als ik paar keer per week rij is Kyra een stuk rustiger dan als ik eens 2 weken niet geweest ben. Terwijl met mijn vorige paard ik na 8 maanden weer op pad ging alsof we gisteren nog geweest waren.

Wie heeft je geholpen met laden Monmaster? Het klinkt fijn en leerzaam :)

Brok bijvoeren is ook niet de oplossing voor schrale paarden. Heeft ze onbeperkt hooi tot haar beschikking? De meeste weides zijn nu echt nog niet genoeg.... Je kan ook olie gaan bijgeven om aan te zetten. Gewoon zonnebloemolie. Moet je wel opbouwen want als je in een klap teveel geeft gaan ze vreselijk aan de schijt

Ik ben absoluut voorstander van koord. Draad vind ik te dun, lint ben ik onhandig mee en wordt snel goor en zwak, zeker met wind of sneeuw. Ik heb vorig jaar deze overal op gemaakt: https://www.agradi.nl/ako-koord-economy ... 200mtr.htm
was prima tevreden erover, hoe het op de lange termijn is, moet je aan Pauline vragen
:D

Ik blijf erbij dat Rachel wat arm bespierd is, komt wel goed met de tijd en lekker bezig gaan met rijden en longeren. Balkjes, achterwaarts. Maar dat hoeft niet eens persee. Ze heeft afgelopen jaar veulen gehad en komt nu net uit de winter, komend voorjaar en zomer zal ze heus bijtrekken.

Soumun Agro heb ik nooit van gehoord :=

Die pavo kunstmest wil ik ook eens gebruiken, merken jullie daar echt iets van, dat het anders is dan dierlijk of gewone kunstmest?

Perlka heb ik ook niet van gehoord :o

Mest en kalk sowieso erop, zaad dan ook lijkt me Ilse, dus wat voegt bodemonderzoek toe?

Opbouwen gras, die van mij mogen straks voor het eerst een uurtje. Er staat nog niet zoveel en ze kunnen beiden wat hebben gelukkig. Maar na de hoefbevangenheid van vorig jaar bij een van mijn anderen (wat overigens door de dracht kwam en niet alleen door het gras), toch even met neus op de feiten dat het zomaar erop gooien wat ik altijd gewend was op pension niet zo'n goed idee is.

Jack en Malibu <3

Abby, wat die twee doen is wel ruinen-/hengstenspel, als jouw merrie dat zo gaat doen denk ik dat je wel een bijzonder geval hebt :P

Ik heb voor opbouwen een hele handige baan die vaak pas om 17 of 19 of zelfs 20 uur begint :D

Zo, en nu snel naar buiten, wil met Lola van het erf zijn voordat de school uit gaat. We gaan 8 km wandelen, voor de leeuwen gooien, maar ik moet het van mezelf ook gewoon doen, want ik wil een mak paard ~~}> Hopelijk tot over een paar uurtjes :Y)

Mijne mogen vandaag een uurtje op het gras als het ervan komt. Eerst wandelen met Lola, longeren met Kyra. Vooral van dat eerste hoop ik dat ik het overleef en we samen thuis komen. Ik

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:28

Ik..?

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:32

Ja, wij hebben een wekker op de telefoon. Eerst gaan de niet hb-gevoelige paarden het land op. Voor bijvoorbeeld 30 minuten. De laatste 7 minuten mag de welsh erbij. En daarna moeten ze er allemaal af.
We bouwen dit dus op. Totdat de tijd dat ze mogen grazen te lang geworden is (langer dan de tijd die wij nodig hebben voor uitmesten, hooi nat maken ect.
Dan gaan we ze strookjes gras geven via de track.
Dus als ze twee uur mogen grazen en we zijn in 1 uur klaar met mesten, dan krijgen ze een klein strookje gras dat in het verlengde ligt van de track (op de track zelf staat geen gras).
Maar gras is bij ons geen hoofd voer. Dus we hoeven niet op te bouwen naar dagen gras.
En komende week, met koudere temperaturen schroeven we de tijd weer net zo makkelijk naar beneden of zelfs geen gras. Waarna we weer opbouwen.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:35

Ik zou echt helemaal gek worden sakvis. -O-

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:39

sakvis schreef:
Ja, wij hebben een wekker op de telefoon. Eerst gaan de niet hb-gevoelige paarden het land op. Voor bijvoorbeeld 30 minuten. De laatste 7 minuten mag de welsh erbij. En daarna moeten ze er allemaal af.
We bouwen dit dus op. Totdat de tijd dat ze mogen grazen te lang geworden is (langer dan de tijd die wij nodig hebben voor uitmesten, hooi nat maken ect.
Dan gaan we ze strookjes gras geven via de track.
Dus als ze twee uur mogen grazen en we zijn in 1 uur klaar met mesten, dan krijgen ze een klein strookje gras dat in het verlengde ligt van de track (op de track zelf staat geen gras).
Maar gras is bij ons geen hoofd voer. Dus we hoeven niet op te bouwen naar dagen gras.
En komende week, met koudere temperaturen schroeven we de tijd weer net zo makkelijk naar beneden of zelfs geen gras. Waarna we weer opbouwen.

Dat is wel een voordeel, hier leven ze 6 maanden volledig van gras en 6 maanden op voordroog. Al weet 'k niet of we dit jaar de 6 maanden gras gaan redden, het wil niet zo goed groeien :\

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:42

Vorig jaar bouwde ik heel erg rustig op maar mijn paarden kunnen er eigenlijk goed tegen en met in het achterhoofd dat ze bij ons op de pensionstal ook ineens een dagdeel op de weide gaan dus +- 3-4 uur ineens omdat het niet haalbaar is om 35 paarden om het half uur of uur binnen te halen ben ik nu wel iets sneller aan het opbouwen.
Eerst 2 dagen een uurtje, dan anderhalf, de 4de dag gingen ze er 3,5 uur op, de volgende dag ook, gisteren 4 uur. Vandaag 4 uur en tot en met donderdag blijft het op de 4-5 uur, vrijdag en zaterdag probeer ik er 6 van te maken en zondag nog iets langer en ik hoop ze vanaf maandag van half 8 tot kwart na 5 buiten te hebben omdat ik niet anders kan met werk.

Vorig jaar was de sprong van 6 naar 9 uur nog steeds vrij groot. Dus ben benieuwd hoe dit nu gaat.
Die van mij komen overigens zelfs na een uurtje op mijn fluitsignaal de weide afgestormd. Maar dan krijgen ze wel hun krachtvoer als beloning. Als ik dat niet zou doen zijn ze ook niet zo happig op terugkomen.

Ik bemest overigens alleen met kunstmest en zelfs af en toe pure stikstof. Kalken doen we omwille van de zure grond ook elk jaar maar het ene jaar wat meer dan het andere. Ook spuiten we tegen het onkruid omdat dit anders niet bij te houden is. Vroeger stond de wei vol boter- en paardenbloemen, verschillende soorten klaver (waaronder de basterdklaver waar mijn paard leverproblemen van kreeg). Sinds we spuiten is het een pak beter.

Mijn paarden staan van april of mei tot december 9 uur per dag op de weide en snachts op de paddock met hooi. Van december tot april of mei staan ze op de paddock met hooi of voordroog.

Pffff, ik kan mijn shetlanderhengstje verdorie beter op gewicht houden dan mijn kwpn'er. Die is echt wat te vet aan het worden nu hij niets meer doet. Krijgt ook bijna geen eten meer en het onbeperkt eten heb ik ook terug geschroefd.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:45

Snap het niet dat bij sommige het gras niet wil groeien, is het soms erg kort gegraasd de winter ingegaan?
Hier staan de paarden tot aan de kogels in het gras! Je ziet het gewoon groeien.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:47

Ik heb de paarden vandaag voor de tweede keer een half uur op de wei gezet. Wilde zometeen even in gaan lezen hoe ik het beste op kan bouwen. Het grootste probleem is dat ze gewoon niet meer van het gras af willen en ze het spannend vinden de poort in/uit te gaan. Ben nu aan het hopen dat mijn voet gekneusd is en niet gebroken na het volle gewicht van Diva wat er net op knalde omdat er ineens een fietser om de hoek kwam..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:51

meggiemeg schreef:
Snap het niet dat bij sommige het gras niet wil groeien, is het soms erg kort gegraasd de winter ingegaan?
Hier staan de paarden tot aan de kogels in het gras! Je ziet het gewoon groeien.

:j helaas wel, weet het wel van die groeipunten enzo, maar omdat ze volledig van het gras leven gaat het tegen sept-okt toch echt kort-kort.

Hier is van de wei halen een eitje, even rammelen met een emmer krachtvoer en ze komen eraan gegaloppeerd :P

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:51

Oei vervelend een pijnlijke voet Azmay! Stomme fietser ook!
Hier is het even roepen en ze komen er aan, gisteren in volle galop en andere keren op een sukkelgangetje

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:56

meggiemeg schreef:
Oei vervelend een pijnlijke voet Azmay! Stomme fietser ook!
Hier is het even roepen en ze komen er aan, gisteren in volle galop en andere keren op een sukkelgangetje

Normaal let ze wel goed op maar het is hier nog allemaal wel heel spannend natuurlijk en overal staan hagen waardoor er weinig overzicht is.

Het gras is veel te lekker, krachtvoer vinden ze niet eens meer interessant :+

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 12:01

Toen de paarden hier kwamen hebben we ze in een maand opgebouwd naar 24/7 buiten.
Voordeel was wel dat ze in nl ook al enkele uren per dag (met mooi weer) de wei in gingen.
Dus hier eerst een paar uur per dag (ook met slecht weer ~~}> ) en dat werden al vrij snel hele dagen.

Toen ze zelf besloten om niet meer naar het hek te komen elke dag hebben we ze laten staan. Soms kwamen ze dan de volgende dag wel, soms niet. Als ze stonden te wachten haalde we ze naar binnen en anders niet.

Maar na een maand vonden ze het wel prima en wij dus ook :P ga niet elke dag achter die beesten aan rennen.

En nu zijn ze eigenlijk al 2 jaar niet meer op stal geweest. Op een paar dagen na omdat er een een hoefzweer had.

Hier is het ook erg kort geweest maar het trekt langzaam weer bij.
En de gezellige gele gloed hier en daar van de boterbloemen komt ook weer tevoorschijn :D