Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rensju

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 23:38

Hier de paarden weggebracht, ze mogen 2 nachtjes in een binnenbak overnachten ivm vuurwerk.

Verder word ik niet goed van het weer en de korte dagen. Ik had het stukje van de bak naar schuilstal met paddockroosters gedaan. Die dingen liggen nu 30 cm in de grond gestampt, waardeloos! Ik woon op zware kleigrond, zo jammer soms.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 00:40

Oh, dat werkt dus niet? Ik wil hier ook zoiets doen namelijk :=

Hier staat mijn ene merrie ook met een dunnere deken. Ik twijfelde even om haar zonder te zetten vannacht, maar heb hem toch maar opgelaten.

Wat lief DF dat ze beloofde om niet in de poep te gaan liggen vannacht hahaha. Bij Quinta moet ik 'sochtends wel eens poep en vlas van haar oren afhalen :') godzijdank is ze donkerbruin.

Vanavond heb ik een overzichtje gemaakt van alle foto's van dit jaar van de wei/rijbak/paarden. Kon niet kiezen dus het werden er 160. Superleuk om het overzicht te zien en de veranderingen en het vrolijkt me ook wel op, te weten dat de zon ooit weer gaat schijnen en dat de bomen weer groen zullen worden haha.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 07:05

Rensju, wat balen van je paddockroosters!
Ik ben er erg blij mee. We hebben geen echte klei, maar wel vrij natte en vettige grond.

Heb je de grond goed voorbereid voor de roosters?

We hebben ze in een droge periode gelegd.
Eerst grond laten doortrekken en egaliseren.
Vervolgens drainagezand erop. Dit ook gelijk getrokken en aangetrild.
Daarna de paddockroosters (G4 platen) erop en deze ruim afgevuld met drainagezand.
Het paddock ligt hier nu dus wat hoger dan het omliggende land en het bevalt ons echt heel goed.

Als je de bodem niet goed voorbereid dan heb je de veel zwaardere en duurdere Mudcontroll platen nodig of Duitse platen. Iets met Wiesen ... en dan weet ik het niet meer. :o

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 07:06

Wat een hoop foto's Dais!
Ik heb er ook een heleboel :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 08:20

Ik ben benieuwd DF of ze geluisterd heeft of in de dikste drol die er lag is gaan rollen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 09:23

Goedemorgen
Het is zo lekker buiten nu dat het wel lente lijkt.
Was het maar eind februari dan geloofde ik het ;)

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 09:53

Goedemorgen allemaal, ik heb een tijdje niet gereageerd maar wel af en toe bijgelezen :) (iets met drukte).

Hier ook een natte bende, ben er echt poepie flauw van. De paarden staan hier allemaal met een winterdeken op, vorige week een extra dekentje eronder gehad. Het verschil in temperatuur vind ik echt waardeloos hoor..

Verder niet veel bijzonders, ja we hebben vorige week 'bezoek' gehad midden in de nacht. Er is niks gestolen, we hebben ze alleen achter en aan de zijkant op de camera gezien. We hebben wel maatregelen genomen, we hebben een hek geplaatst en een paar camera's die niet te zien zijn.

Hebben jullie de goede voornemens al klaar? Ik heb helemaal niet het gevoel dat het vandaag de laatste dag van het jaar is :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 10:14

Oh dat is geen fijn idee zeg. Wij hebben ook alles vol hangen met camera's.

Hier loopt de geblesseerde weer bij de rest. Super fijn :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 10:20

Boon heeft zich netjes aan de afspraak gehouden. Ze zat onder de houtkrul die lekker bleef plakken omdat ze flink stond te zweten, maar géén poepvlekken :)

@kojack: best wel een eng idee. hopelijk leveren de nieuwe camera's iets op waar je wat mee kunt.

De mudplaten werken alleen als je een 'dichte' bodem hebt eronder, dus iets van doek of tapijt. Ik heb iig al jaren plezier van mijn stroken oud tapijt langs de omheining en voor de stallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 10:25

Heb je daar nog iets op liggen verder?

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 10:33

Ik heb vorige week een strookje platen geprobeerd te leggen. Al snel kwam ik er achter dat de ondergrond niet vlak genoeg was en heb ik het maar weer opgeruimd. Ik moet echt eventjes wachten totdat de andere stal en de omheining staat. Ik wil het pas ri de paddock en bak aanpassen zodat het geen modderige bende meer is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 10:43

Ja ik lees steeds meer dat het op de platen ook een bende wordt of je doet er minder zand op en je ziet en voelt de platen uiteindelijk liggen. Ik ben nog niet overtuigd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 10:50

Robijntjah schreef:

Er wordt af en toe een laagje zand overheen gelopen, maar als dat te dik wordt hark ik het er af.

Die platen werken als een soort van perforator op de ondergrond zéker als er paarden overheen lopen met hun gewicht. Je moet er dus iets onder hebben wat niet de grond in kan zakken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 11:13

Ik geloof dat ik de enige ben die van het weertje geniet.
Echt net lente, dat zonnetje erbij <|-

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 11:26

Nee hoor:

Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 11:39

Hier geen zon, wel veel geknal, maar dan kunnen ze alvast wennen voor vanavond/vannacht. De PP heb ik dicht gelaten mochten er eens lolligers langskomen die knalwerk over de heg gaan gooien.
Het wordt Jasmijn haar eerste oudjaar hier en ik heb geen idee hoe ze gaat reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 11:40

Wat dat betreft ben ik blij dat wij helemaal omringd zijn door percelen.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 11:46

Wij hebben ook al genoten van het mooie weer. Stukje gewandeld terwijl de zon zo mooi opkwam.

Goed om te weten van die paddock platen. Ik had ook al eens gelezen dat trekkers er niet over kunnen rijden want dan kunnen ze kapot gereden worden. Ook niet praktisch.

Op een vorige pensionstal werd er gewoon 1x in de zoveel tijd zand bij gedaan en dat hielp uiteindelijk ook prima. Lag ook een stuk hoger uiteindelijk, maar was wel lekker droog.

Heerlijk DP dat ze nog op de wei kunnen!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 11:47

ha, gelukkig nog mee die van het weer genieten :D

Hier is de zon nu ook minder gaan schijnen ;(

Hier gelukkig ook omringd door percelen.
En ik moet zeggen dat het dit jaar lijkt mee te vallen.
Eerder was er denk ik een vriendengroep die het buitengebied gebruikte om te stoken.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-21 11:58

Dais_ schreef:
Wij hebben ook al genoten van het mooie weer. Stukje gewandeld terwijl de zon zo mooi opkwam.

Goed om te weten van die paddock platen. Ik had ook al eens gelezen dat trekkers er niet over kunnen rijden want dan kunnen ze kapot gereden worden. Ook niet praktisch.

Op een vorige pensionstal werd er gewoon 1x in de zoveel tijd zand bij gedaan en dat hielp uiteindelijk ook prima. Lag ook een stuk hoger uiteindelijk, maar was wel lekker droog.

Heerlijk DP dat ze nog op de wei kunnen!

Ik ben echt wel blij met mijn roosters. Maar ze liggen wel op een laag gele grond. Op veen kan je niet anders. Nu met al die nattigheid is het hele pad weer afgesloten. Inde toekomst komen er hier echt wel meer roosters. Ze zakken hier ook niet weg en ik kan er met de trekker overheen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 11:58

Probleem met het vuurwerkverbod is dat er nu veel meer illegaal (zwaar) vuurwerk is en zéker in het buitengebied wordt daar niet op gehandhaafd. Als ik hoor hoe het hier nu al te keer gaat! Vooral het fietstunneltje 2 km verder is altijd 'in trek'. In heb medelijden met de mensen die daar om heen wonen.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 12:43

DubbelFun schreef:
Probleem met het vuurwerkverbod is dat er nu veel meer illegaal (zwaar) vuurwerk is en zéker in het buitengebied wordt daar niet op gehandhaafd. Als ik hoor hoe het hier nu al te keer gaat! Vooral het fietstunneltje 2 km verder is altijd 'in trek'. In heb medelijden met de mensen die daar om heen wonen.

Waardeloos he? Wij hebben hier carbid ieder jaar, de pony's zijn er aan gewend. Volgens mij hebben we vd week ook nitraat bommen gehad, dat was niet zo heel tof. Ik heb ze net binnen gezet, de merrie was niet comfortabel. De pony's stonden relaxt te eten maar zij bleef zenuwachtig lopen doen.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 13:10

DubbelFun schreef:
Robijntjah schreef:

Er wordt af en toe een laagje zand overheen gelopen, maar als dat te dik wordt hark ik het er af.

Die platen werken als een soort van perforator op de ondergrond zéker als er paarden overheen lopen met hun gewicht. Je moet er dus iets onder hebben wat niet de grond in kan zakken.

Dit is afhankelijk van de platen die je hebt. Losse platen kunnen gaan zakken maar wat er tegenwoordig aan kunststof platen verkocht word heeft bijna allemaal een kliksysteem om ze aan elkaar vast te maken. Een pad van een meter breed en 10 meter lang gaat dan vermoedelijk niet werken maar als de lengte/ breedte afmetingen iets beter in verhouding zijn functioneert het hele systeem als 1 grote plaat. Dat zakt helemaal nergens naar toe.
Maar ik ben fan van de platen :D

Paarden staan hier inmiddels ook al weer helemaal droog. Hun speeltuin ligt iets hoger dan het omringende land en al het water wat er deze week op gevallen is is alweer weg. Maar ook met water kunnen ze gewoon een rondje rennen en kan ik er met de kruiwagen overheen. Had ik al gezegd dat ik fan ben O:)

Ga nu eens kijken of ik iets met ze kan doen vandaag. Ze zijn hier aan 3 kanten met carbid aan het schieten maar ik probeer ze nog wel even af te leiden. Daarna stallen opstrooien, vannacht gaan ze naar binnen.

Hele fijne jaarwisseling alvast allemaal :):)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 13:29

We hebben G4 platen. Ze zijn loeisterk hoor. Kan je rustig met een trekker overheen.

Hier ook genoten van de lente!
Een mooie zonsopkomst gefotografeerd, beide paarden gereden, Natuurmonumenten geholpen motorcrossers te vangen en ga zo verder met uitmesten. Maar was eerst aan een bammetje toe.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 13:30

motorcrossers vangen? Hoe doe je dat dan?