Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

AbbyBlues

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:48

I know, ik gebruikte het ook vaak voor de schapen. Weet alleen niet hoeveel ik voor een paard moet maken.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:50

AbbyBlues schreef:
I know, ik gebruikte het ook vaak voor de schapen. Weet alleen niet hoeveel ik voor een paard moet maken.

Voor stef kan je uiteindelijk best een complete schep maken, en daar dan voor mel wat uit halen voor de lekker. Om te beginnen zou ik wat minder doen, al bouw ik zelf nooit zo heel erg op.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:51

Azmay schreef:
AbbyBlues schreef:

Voor stef kan je uiteindelijk best een complete schep maken, en daar dan voor mel wat uit halen voor de lekker. Om te beginnen zou ik wat minder doen, al bouw ik zelf nooit zo heel erg op.

Ik wilde Mel eigenlijk niet veel geven want die vreet zich moddervet aan het hooi. :+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:54

AbbyBlues schreef:
Ik wilde Mel eigenlijk niet veel geven want die vreet zich moddervet aan het hooi. :+

Geef der eens ongelijk :+
Kim gaf ik ook een handje voor het idee toen ze te vet was, Diva krijgt een halve tot hele schep pulpbrok per dag. Is een emmer vol maar met een kwartier is het weg.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:57

Azmay schreef:
Kim gaf ik ook een handje voor het idee toen ze te vet was, Diva krijgt een halve tot hele schep pulpbrok per dag. Is een emmer vol maar met een kwartier is het weg.

Top. En doe jij dat met warm of met koud water?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:59

AbbyBlues schreef:
Azmay schreef:

Top. En doe jij dat met warm of met koud water?

Kokend als ik het binnen een uur klaar wil hebben of er lijnzaad bij doe en koud als ik het in de ochtend klaar zet en smiddags gewoon op wil pakken en geven.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 18:00

Azmay schreef:
Kokend als ik het binnen een uur klaar wil hebben of er lijnzaad bij doe en koud als ik het in de ochtend klaar zet en smiddags gewoon op wil pakken en geven.

tx

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 18:14

Is pulp weer anders dan slobber?

Hier krijgen de oudste en de jongste slobber (met brok). De middelste krijgt enkel brok en eens per week ook slobber.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 18:52

Ik ben wel altijd van het opbouwen en afbouwen :=
Bij mij op het werk (dressuurstal) krijgen de paarden die aan moeten komen 1 kg pulp per voerbeurt. Dit is nadat het geweekt is. Ze krijgen 3x per dag brok. Dus 2 á 3x per dag 1 kg geweekte pulp. Deze paarden staan wel echt hoog in het werk.

Ik zou zelf nooit meteen een volle emmer per dag geven. Ik zou het zelf bij 1kg geweekt per dag houden voor mijn kwpner. Als het echt te weinig blijkt te zijn dan 1,5 kg verspreiden over 2/3 voerbeurten óf 1kg 's ochtends en 1kg 's avonds. Maar dat is nog nooit nodig geweest. Sowieso krijgt ze eigenlijk nooit pulp. Ze is gelukkig goed op gewicht te houden zonder extra's.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:07

AbbyBlues schreef:
Bietenpulp is binnen (moest besteld worden bij de welkoop, hebben ze niet standaard op voorraad). Hoeveel moet ik daarvan geven?

Waarom welkoop?
Overal zo te krijgen, bij de wico in Boukoul, bij Mooren in Montfort en in Koningsbosch ook.
ik voer 1 schep pulp en dan flink water, halve emmer ongeveer. Pas geven als alles uit elkaar gevallen is,, met heet water gaat dat sneller, meestal maak ik 24 uur van te voren portie gewoon met koud water maar vergeet ik het dan gebruik ik heet water en na half uur iets koud erbij en is het ook klaar
ik zou wel opbouwen, 1 schep pulp wordt zeker 4 a 5 geweekte scheppen

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:59

Ik zou graag eens les nemen in grondwerk/longeren. Dat iemand eens meekijkt hoe ik werk. Iemand suggesties van goede instructeurs omgeving Eindhoven/Den Bosch?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:27

Zoek je iemand voor regelmatig les of voor een keertje mee kijken? Ik geef les (Freestyle systeem van Voest), maar zit in de regio Utrecht.

edit: ik zie nu je eigen topic. Op de site van Voest staat een lijst met instructeurs, kun je ook even tussen neuzen :) Ik denk dat Irene Janssen wel bij jou in de buurt zit (Grave) en haar kan ik van harte aanbevelen :j

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:40

Zo ga in maart starten met een mencursus! Hoop dat ik het in een keer haal. Kan ik straks over 1(.5) jaar met eigen aanspanning lekker rond rijden

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:43

Ik zoek vooral iemand die eens in de zoveel tijd eens mee kan kijken. Niet perse elke week. Een keer in de maand oid is ook allang prima. Het gaat me er meer om dat ik er wat meer bekend mee raak en dat iemand eens van buitenaf mee kijkt hoe ik het doe en wat ik kan verbeteren :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 23:35

Je zou Angela Remie eens kunnen proberen. http://www.avalonsruiterbegeleiding.nl

Ze zit daar niet echt in de buurt, maar ik weet dat ze eens in de zoveel tijd wel die kant op gaat om daar verschillende mensen langs te gaan voor les. Zij doet zowel Voest als Academische Rijkunst. Ik vind haar zelf heel erg goed.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 00:32

Hier heeft een muis in de pulp gezeten.. ik zie het aan de vorm van de pulp zeg maar.. zit 1 hoek uit.. ja sorry klinkt vaag.. maar zouden jullie het dan nog gewoon voeren?

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 00:34

Thanks fabster, ik zal daar ook eens naar kijken :)

Licor kun je die hoek eruit scheppen? En misschien het bovenste laagje pulp vd hele emmer. Dan kun je nog voeren wat de muis/rat niet heeft aangeraakt.

LKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 09:52

Kim_W schreef:
Thanks fabster, ik zal daar ook eens naar kijken :)

Licor kun je die hoek eruit scheppen? En misschien het bovenste laagje pulp vd hele emmer. Dan kun je nog voeren wat de muis/rat niet heeft aangeraakt.

Domme vraag misschien :x maar is het besmettelijk oid als een muis het heeft aangeraakt? Als er muizenpoep tussen zit lijkt me dit indd niet goed. Maar als er een muis overheen loopt, daar had ik nog niet over na gedacht. Sorry als het een domme vraag is :')

Bij ons thuis staat er altijd een volle kruiwagen met biks voor de kalveren in een open loods. Daar zal vast ook wel eens een rat bij komen denk ik. De poezen pikken ook wel eens een brokje. Maar dat gaat al jaren zo, dus kan me niet voorstellen dat het (in elk geval voor kalveren) ziektes overdraagt oid.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 10:00

Lijkt mij dat als er ratten of muizen in plassen je onder andere risico hebt op de ziekte van weil. Ik zou zelf inderdaad de bovenste laag weg doen.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 10:14

Mwah... Als er een muis overheen loopt stoort mij dat echt niet zo...
In onze hooischuur zitten ook muizen, en ze zullen ook wel eens op het hooi plassen. Of buiten in het gras, in de zomer. Kan moeilijk al mn hooi wegdonderen en mn weiland desinfecteren :')

Vraagje, wat zouden jullie doen... Wij hebben onze stallen iets groter gemaakt, maar nu zit er voorin een rand beton/cement. Zouden jullie dat er uit breken of niet?
Stallen zijn 5x5 met ong. 3.5x5 zand bodem en 1.5x5 verhard langs de voorwand.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 10:19

Ik niet hoor. Die rand stappen ze wel overheen.

ChaseyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 10:21

Ik heb juist een extra rand gemaakt in James* stal, zodat hij niet alle vlas naar buiten liep. De eerste paar keer struikelde hij er bijna over, maar daarna tilde hij de benen wel mooi op. En nu bij ons aan huis heeft de inloopstal ook een betonnen rand. Lopen ze netjes overheen hoor. Is juist wel goed dat ze soms de benen wat hoger op moeten tillen. Houdt ze soepel :P

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 10:23

Het is niet echt een rand, het is gewoon vlak zelfde hoogte als de rest van de stal maar dan verhard ipv zand

ChaseyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 10:39

Ohh maar dat is toch niet zo erg?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 10:50

Ik vond het zelf wel handig om hooi te voeren enzo, maar mijn man vraagt steeds of ik wel zeker weet dat het geen kwaad kan...
Dus ik dacht... Misschien zit er wel een gigantisch nadeel aa dat ik zelf nog niet bedacht had :)