Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 21:12

Longeren met bijzet, pessoa, dubbele longe, cavaletti etc.
Dat ze lekker over de rug loopt.

Als ze (te) vet zijn, zien ze er 'gespierd' uit. Als het vet dan langzaam verdwijnt, lijken ze wat ingevallen. Weg dikke kont....met spieren vult zich dat wel weer.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 21:13

Inderdaad, die hoeft niet per se meer vet. Ze zou wat meer kunnen hebben hoor, dus als ze nu wat aankomt door meer gras, is het niet meteen zo dat ze op dieet zou moeten.

Balkjes helpen, en vooral veel overgangen rijden (of aan de longeerlijn, of zelfs over balkjes heen), zodat ze echt hun kont moeten gaan gebruiken.

Leuke schriktraining heb je bedacht!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 21:20

Klinkt goed Zoefie. Ja regelmatig rijden zorgt dat ze stabieler en fijner lopen. Komt vaak meer rust erin.
Twee jaar niet van het erf af geweest. Dat zal idd dan wel erg spannend zijn geweest. Dacht altijd dat het een draver was.

Koord vind ik lastig te spannen. Lint is relatief makkelijk bij te spannen en ook goedkoop.
Als het erg geroest is gewoon ff opschuren met een staalborstel.

Anke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 21:21

Achterwaarts is goed voor de rugspieren. Aan de hand of aan de dubbele lijnen.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 21:33

Anke, Het is van alles wat, draver kwpn-er, het is eigenlijk gewoon dirkje ;- Hij is met vervroegd pensioen. Nu was eindelijk de gelegenheid dat mijn man en ik samen thuis waren zonder kinderen. Ik durfde na zo'n lange tijd niet alleen te wandelen. Ik wil het misschien toch weer wat meer met hem gaan oppakken. Ik had wel het idee dat hij er van genoten heeft.

Klopt inderdaad, van voren is de koudbloed goed gevuld, maar van achter heeft ze wat weinig billen. Fijn dat je zo veel lol met hem hebt.

Tju, had ik net fijne hoekisolatoren zijn ze niet meer leverbaar grrr

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 21:57

Heerlijk moment...eens even geen kids. Kan echt genieten van die vrijheid en mogelijkheden!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 21:59

Kent iemand het hooi van Soumon Agro?
Wil bij hen een grote bestelling doen voor grote plastic pakken.
Echter zo zonder ervaringen van anderen, vind ik té spannend...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 22:05

llora schreef:
Hey even een vraagje welke meststoffen gooien,jullie op jullie weiden. Het gras Wilt echt nog niet groeien. En vermits kunstmeststof redelijk vet gras geeft had ik het idee om een deel van de oude mesthoop op de weide te gooien. Mesthoop was 1,5 jaar oud en zijn ZE komen halen. Nu is er een deel blijven liggen. Mest is het niet meer maar eerder compost geworden. Is dit ideaal voor de paardeweide? En,hoe snel,groeit het gras ervan ?

De afgelopen 3 jaar 2x per weideseizoen kunstmest van Pavo omdat mijn weide geheel los was geweest en overnieuw ingezaaid. Ik wilde de eerste 3 jaar dat de bovenlaag weer vaster kon worden voordat ze er met het hele grote spul weer op zouden gaan. (zag in gedachten al de meest erge sporen en een compleet omgeploegde wei na het injecteren). Maar nu een 4 weken geleden is de wei voor het eerst weer geïnjecteerd met mest van rosé kalveren, het gras staat tot aan de kogels van de paarden, zie het wuiven in de wind, buurtjes vroegen al of ik wilde gaan hooien :o . Hier groeit het hard. Straks in de loop van het weide seizoen gaat er nog een keer pavo kunstmest op.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 22:10

Ik wil geen kunstmest en geen drijfmest op mijn land.... dus ik bemest met kippemestkorrels. Niet standaard, maar tot nu toe werkt het goed. De boel ligt er een stuk beter bij dan vorig jaar, toen we het net een half jaartje in gebruik hadden (en het jaren niet bemest was en daarvoor alleen met kunstmest. Met als gevolg: bodemleven kapot en geen organische stof).

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 07:22

Bij ons is er blijkbaar altijd met snelwerkende kunstmest gewerkt. Met veel stikstof. Heb dit jaar goed gekalkt een vijf a zes weken geleden en wilde nu organische meststoffen goeien. Want heb het idee dat kunstmestoffen alleen de boel kapot maken. Denk dat ik de oude mesthoop er ga laten,opgooien en daarna gewoon bij houden met koeienmest tof. Hoo dat dit beter is dan kunstmeststof. Alvast bedankt voor de reacties.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 07:46

Anke schreef:
Kent iemand het hooi van Soumon Agro?
Wil bij hen een grote bestelling doen voor grote plastic pakken.
Echter zo zonder ervaringen van anderen, vind ik té spannend...

Hooi ken ik niet van ze, neem al wel jaren gehakseld koolzaadstro van ze af. Dat gaat prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 07:57

Fabster schreef:
Wij gooien dat er wel op. Maar het gras groeit dit jaar niet zo heel
Hard, blijkbaar. Hoor de boeren hier ook al klagen.

Hallo, ik kom weer even binnenvallen, lees niet meer mee, want ik ben lekker aan het werk, maar af en toe zie ik nog wel ergens een berichtje :D .

Wij kregen toevallig afgelopen weekend vragen van een boer uit de buurt hoe het kon dat er op ons (voorheen jarenlang verwaarloosde land), nu al zo'n "bult" gras stond? Zou dat dan toch door de Perlka komen? Ik heb geen idee hoor, want we hebben gewoon met een strooi wagentje een kleine hoeveelheid op ons land gegooid, maar het ziet er hoopvol uit!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 08:37

Hier groeit het ook prima, hoor. Gras is ook al ruim 15 cm lang. Maar de boeren zien het graag uit de geond knallen.

Kunstmest en drijfmest gebruik ik hiet niet. Af en toe wel koemestkorrels, als er te veel onkruid in komt te staan.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 08:42

Mag ik ook weer even bijpraten. Wij hebben het kleine weilandje laten omploegen. Het moet mi nog goed worden gevlakt, maar telkens gaat het zo hard regenen dat de hele boel te nat is voor de tractor van de loonwerker.
Ik ben van plan om het land als het iets droger is netjes plat te rijden met de minitractor en dan gaan we zelf inzaaien.
Het lang is verwaarloosd en eerder groeide er veel mos, lag ook erg id schaduw ivm bomen rondom en op het land.
Ik twijfel of we bodemonderzoek moeten laten doen voor de gaan bemesten en zaaien.
Wat vinden jullie? Mest en kalk moet er sowieso op denk ik zo....

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 08:52

Wij hebben laatst ook de wei achter het huis laten ploegen, injecteren met mest en laten inzaaien. Gras schiet er echt uit. Ik snap niet dat de boeren zo klagen, het weer is echt perfect voor het gras. Afwisselend veel regen, met zonneschijn en temperaturen tot wel 20 graden (hier in Limburg dan). Dat ene nachtvorsje wat er nog tussendoor kom maakt hier echt het verschil niet hoor. Die dikke olifant krijgt er nog geen deuk in gegeten. :')

Stomme vraag, wat is drijfmest?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 08:54

Kvulden wat gaaf! Klinkt als een leuk festival :)

Elan leuke foto’s!!

Abby ik ben het ook eens met de rest, weinig spier, goed op gewicht verder.

Bemesting heb ik geen verstand van…

Gisteravond een koude wind bij ons! Orenda gelongeerd, die was goed fris! Vanmorgen voelde het lekker aan, hopelijk blijft het zo dan ga ik vanavond rijden :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:05

Hier is er gewoon een halve zak 17/17 op gegaan en het groeit als kool :D

kvulden schreef:
En wat doe je dan door die opzetjes?

Een dun stroomdraadje zonder stroom :D Ze laten zich makkelijk voor de gek houden. Het gaat mij er meer om dat de koppies niet bij de heg kunnen komen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:12

Meggiemeg: waarom koop je hun hooi niet?

Drijfmest: is uit de gierputten van een koeien/varkenstal.
Vloeibare mest dus afkomstig van vee. (Zoals het mij bekend is)
Geeft erg rijk gras.

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:13

Wat leuk kvulden! Waar is dat festival ergens?

Abbyblues volgens mij de mest van koeien uit zo'n ruimte onder de stallen het ene deel blijft drijven en andere deel zinkt. Ik zie iig mijn boer altijd dat doorroeren met een plank door de roosters :Y)

Ik vind dat het land ook snel genoeg weer groen wordt. Hier het achterste gedeelte weer in gebruik. Daar zijn de paarden rond november afgegaan. Ik ben nu zondag begonnen met een halfuur per dag. Door de temperaturen is de kans op hb erg groot momenteel. Mijn vriend ziet nu ook veel hb bij paarden omdat veel mensen ze er juist met dit weer lang opzetten. Hoe doen jullie het opbouwen? Ik doe nu dus een halfuur deze week. Volgende week een uur per dag. En dan zijn we alweer mei. Dan zal ik het gaan uitbouwen in waarschijnlijk zo'n twee weken. Iedere dag wat langer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zonder stroom? Haha dan gaat malibu er echt aan lopen frunniken. Zo ver mogelijk omhoog trekken en -poing- loslaten

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:16

Fijn gras al.

Ik heb ze nu overdag erop staan en 's nachts in de paddock. Maar ben al paar weken terug ermee begonnen.
Ze gaan binnenkort 24/7 de wei op. Krijgen dan geen krachtvoer meer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:16

Als ze dat hier zouden doen dan zou ik het even onder stroom zetten }> Dan zijn ze dat voor een tijdje weer afgeleerd.
Meestal heb ik er geen stroom op staan, totdat ze denken dat ze over het lint heen weer uit de wei kunnen eten of er staat er eentje met zijn kont tegen het gaas.
Even de schakelaar omzetten en ze zijn weer genezen :D
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 19-04-16 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:17

Goeie vraag Pauline! Dat zou ik ook wel graag willen weten. Zaterdag komt Stef en die staat dus nu op stal/paddock en heeft nog geen grassprietje gezien. Terwijl mijn olifantje vanuit de winter gewoon met het gras mee is gegroeid.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:20

Dan zou ik voor Stef maar voorzichtig zijn mbt gras.
Ook vragen naar zijn voer. Wat en hoeveel hij per dag krijgt.

De mijne kunnen redelijk makkelijk de wei op. Voer de winter flink. Dus komt veel overeen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:26

llora schreef:
Bedoel je geïnjecteerd met drijfmest van koeien? Dat mogen wij niet doen,hier. Alleen landbouw bedrijven mogen met drijfmest bemesten. Als wij dat particulier doen kunnen we daar zware boetes voor krijgen. Wel jammer want drijfmest werkt Super.

Wij doen dat ook niet zelf,een boer doet dat voor ons.Kost ons niks en hij is er mee geholpen ,hij heeft zoveel ha nodig om zijn mest kwijt te raken.

Ik weet niet of je in landbouwgebied zit en zo aan een boer kan komen?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:30

Anke schreef:
Meggiemeg: waarom koop je hun hooi niet?

Omdat ik graag zie wat voor hooi ik voor het hele jaar inkoop en graag wil weten waar het vandaan komt. Ik koop bij 2 verschillende leveranciers mijn hooi, beide hier in de buurt. Bij de een haal ik de kleine baaltjes 23-25 kg per stuk direct van het land af, sta er bij als ze nog aan het persen zijn. Bij de ander haal ik de midibaaltjes in folie (omdat de eerste dat niet heeft jammer genoeg!) en weet ik ook van welk perceel het afkomt en wat daar mee is gebeurt zeg maar.

Bij het wisselen van leveranciers jaren terug heb ik eerst 1 baaltje gehaald en geprobeerd en dat is nogal lastig bij Souman, zij zitten niet bij mij in de buurt. Vandaar mij keuze om het niet daar te bestellen toentertijd.