het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 11:19

Hier geen dekens, hier mogen ze een teddyvacht aanmaken :D

Vanochtend had ik nog een hartverzakking. Ik wilde Quinta haar stal even uitmesten. Ik zet de kruiwagen ervoor (want; stalrust, dus laat ik ze in stal met uitmesten anders raakt Indy helemaal over haar toeren) en uit het niks springt ze door de smalle deuropening over de kruiwagen heen. Wonder boven wonder is alleen mijn kruiwagen kapot. Zij heeft geen schrammetje.
Indy helemaal over de zeik uiteraard, die probeert dan door haar deurtje in deur heen te komen.

Afijn, ik ben weer 10 jaar ouder. Ik heb ze uiteindelijk tegen dierenarts advies in allebei op een piepkleine paddock gezet met een berg hooi en wat wilgentakken. De stallen zijn uitgemest en daarna heb ik ze weer terug op stal gezet want Indy was ook spanning aan het opbouwen in haar kleine paddockje. Wat een gedoe zeg ;(

DubbelFun

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 11:46

Dat ben je goed mee weg gekomen zeg, dat had heel anders kunnen aflopen ;(

Kennis van me heeft het ook eens gehad, maar dat paard kwam met zijn been in de kruiwagen vast te zitten en trok in paniek de hele boel mee de stalgang door. Was goed kreupel ook daarna.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 13:48

Brr, vreselijk!

Wij zijn vandaag echt goed weggekomen. Ik dacht op dat moment ook alleen maar; 'weer 1 die gehecht moet worden', maar bij controleren vond ik niks!

Leuk joh, paarden :=

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 14:28

Ik heb de dekens op de geschoren pony’s al even op.
Met langdurige regen ook op de ongeschoren pony.
Vannacht had de ene al 250 gram op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 16:19

Ik heb net toch nog mooi een rondje Koeweg gedaan. Boon was niet vooruit te branden; in stap was ik bang dat ze om zou vallen, in draf was ze haast uit te zitten en 1x een galopje van 20 mtr er uit kunnen persen. Zelfs een MTB'er die haar flink afsneed gaf ze geen reactie op.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 16:39

Hier geen dekens.

Dais, goed mee weggekomen dan.

Boemel, fijn nachtje weg.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 16:42

Hier nog geen dekens op. De shetlanders krijgen sowieso geen deken, maar de andere houd ik goed in de gaten. Vanacht was het wel koud, maar er stond vrijwel geen wind, dus paard lief had nog nergens last van

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 17:46

Belker schreef:
Hier geen dekens op behalve als het langer dan 1 uur regent…..
Ik twijfel, zoals elk jaar en zal wel weer achter de feiten aan gaan lopen. Fiesta heeft liever geen deken en Lieve is 3 en werkt nog niet. Johnny moet wel een deken ivm zijn SI, maar ook hij loopt nog zonder.

Bij regen schuilen ze nu met zijn 3-en in de schuilstal.

Hier liep ik ook telkens achter de feiten aan en te twijfelen :')
Dit jaar wel wat alerter op. De shet is te mager dus kan haar energie beter gebruiken.
De merrie is net aan goed en dat wil ik zo houden. Afgelopen jaar had ze het echt zwaar met de vele regen dus dat wil ik dit jaar voorkomen en hopelijk zit ze dan beter in haar lijf en levert niet meer in (ook qua humeur, stijfheid etc).
De ruin is een watje en wordt gauw stijvig met veel regen dus die hou ik ook de hand boven het hoofd :D

@Dais, schrikken zeg! Hopelijk gaan ze zich nu wat meer gedragen, niet goed voor je hart dit :(:)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 00:30

Ik heb ze sinds drie dagen in de nacht op. Maar eigenlijk gewoon de simpele 0 grams regendeken. Puur dat ze niet op nat zand liggen (heb het idee dat ze op nat zand echt niet graag liggen). En ik vind ze dus wel liggend met dekentjes om. Wel ideaal hoor als je ze thuis hebt. Doe ze rond 22:00 uur om en in de ochtend weer af. Voor de koudere dagen (onder 5 graden of onder 10 met regen) krijgen ze 150 grams op en voor mn jonkie heb ik nog een 300 grams. Die doet het minder goed op kou. Koudbloed geeft er niks om.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 09:28

Het is idd kijken naar het paard. Boon is nu 27 en valt sneller terug in gewicht, dus die krijgt met koude nachten de 200 grams op en met regen een regendeken al dan niet met hals.
Jasmijn is nu 20 en qua beharing een echt Shetlander, maar bij langduriger regen ook gewoon een regendeken op.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 09:37

Mijn ruin is pas 17, toch merk ik dat die wat strammer word met regen. Dus die krijgt ook een deken op.
De merrie gooi ik er 1 op voor mijn gemak. Ik rij niet vaak, maar de keren dat ik de energie heb wil ik niet belemmerd worden door een zeiknat vies paard.
Daarnaast merk ik wel dat ze het fijn vind.
Die rent veel rond met regen, met een deken op doet ze dat minder. En staat ze ook minder bij de poort te jengelen dat ze binnen wil.
En ja ze hebben een schuilstal, maar daar gaat ze alleen niet in staan. Had ze een vriendje die dat weldeed stond ze daar denk ik de hele dag als het regent :P

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 22:27

Vanavond met het wisselen van verband en het schoonmaken van de wond ging het met niks weer bloeden. We zitten nu aan dag 12 en ik denk niet dat we met de beoogde 14 dagen klaar zijn met stalrust -O-

Zijn er nog onwijs goede tips?

Spoiler:
Afbeelding

Vandaag gingen we voor blauw. Ze was roze wel zat na een week :')
Afbeelding

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 22:33

@Dais, zou het kunnen dat het granulatie weefsel is?
Is heel kwetsbaar en kan bij minimale aanraking al bloeden.
Echter is granulatie weefsel wel een stap in de richting van genezing!

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 22:34

Hier mega fan van honingzalf. Mesitran.. te verkrijgen bij de apotheek.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 22:36

Ik depte de wond schoon/schoon en ineens ging het bloeden. Dat heb ik eerder nog niet zo gehad. Ik heb er maar weer snel een verband om gedaan.

Vetramil gebruik ik nu op advies van de dierenarts. Sinds die ene hechting is gescheurd mocht ik honingzalf gaan smeren. Sindsdien ziet het er allemaal wat rauw uit vind ik.

Het ruikt wel lekker :')

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 22:37

Ik sluit mij aan bij Karin.
Ziet eruit als mooi doorbloed granulatieweefsel.
Geen hyper granulatieweefsel te zien nog dus dat is alleen maar mooi.
Honing zalf is altijd goed.

November komt dit kleine monster hier wonen. Hopelijk wordt het een goede muizenvanger.
Meet lilo, een poesje van nu 5 weken.
Hopelijk wennen de honden vlug.
Afbeelding
Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 22:41

Oh wat een dropje! Ik heb echt een zwak voor rode katten en kittens zijn helemaal super cute!

Thanks voor het meekijken dames! Ben weer wat gerustgesteld nu :)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 22:45

Hier ook een zwak voor rood. Vroeger altijd een rode kater gehad, met geen enkele witte haar.
Nu mocht dochter kiezen en wou graag een rode, heel leuk.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 22:48

Wat een schatje Horsii. Ook hier een zwak voor rode katten.

Dais, spannend. Ik kan er niks zinnigs overzeggen behalve dat ik het er wel netjes vind uitzien, had een stuk slechter kunnen zijn.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 06:33

Ik vind het er ook zo slecht niet uitzien Dais.

Wat een leuk katje! Wil je er geen 2? Leuk om een speelkameraadje te hebben. :)

Las nog over een sprong over de kruiwagen. Pfff doodeng.

Zijn de paarden bij jullie ook zo fris? Ik heb ze gisteren beide gelongeerd en had mijn handen er vol aan :=

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 06:40

Doorbloeding is juist goed, zeker bij granulatie, zo voorkom je wildvlees. Ik moest op sommige wonden juist bewust wrijven om het bovenste laagje eraf te krijgen om de wond mooi te laten genezen
Wond ziet er verder netjes uit.

leuk een kitten, 1?
Hier ook een Rooie, en een tijger met rood zusje. 2 katten vind ik zoveel leuker, ze spelen en liggen zo graag bij elkaar ( sorry ik zie dat boemel hetzelfde zegt)

Gisteren de dekens opgelegd, helaas de gekregen unicorn een maat te groot ( 195 en ik moet 185) en de andere deken van oud eigenaar te klein. Nu een oude deken van mijn merrie opgelegd die past wel alleen heeft die niet zo`n leuk motiefje

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 06:48

Wij begonnen toen met 1 kitten (alle anderen waren al vergeven) en 2 weken later gingen we er alsnog 1 bij halen want 1 was niet te doen. Vanaf dat de 2de erbij kwam was de 1ste ook veel liever. En ze zijn echt een geweldig duo samen.

rover_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 07:08

Vind het been er mooi uit zien Dais, passend bij proces van genezing.

Ah wat een schatje Horsi!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 07:18

Wond ziet er idd niet gek uit. Heeft gewoon tijd nodig op zo’n plek.

Horsii <3

We begonnen hier met twee katten. De rooie is helaas doodgereden. De grijze is daarna ontpopt tot een veel lievere kat en die vangt nu zelfs ratten terwijl die eerder nog geen muis aankeek _O-

Hier een stel paarden die de stal niet meer uitkomen. Het is zo enorm nat.. heb ze gisteren de dekens maar opgelegd. Verder nog even met Lando een wandelingetje gemaakt naar het enge punt waar ie laatst ging rennen..

Nou ja echt gewoon niks aan de hand
Afbeelding
Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 07:28

Gelukkig was er nu niks aan de hand! Wellicht heeft hij iets gehoord of geroken wat er anders niet is?

En het is echt alweer vreselijk nat. Gaat het nu weer zo'n natte herfstwinter worden 9 maanden lang?