Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:17

Als je de mogelijkheid hebt,kun je ook kiezen voor een overkapping.Heb ik uiteindelijk gedaan en ben er erg blij mee.
Hooi is eigenlijk altijd droog...alleen met mist niet :P

Ze staan er nu ook heerlijk onder met z'n 3en,lekker droog,beetje in de rondte kijken en af en toe een sprietje peuteren :)

Afbeelding

Even op MP neuzen :j

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:28

Zo, weer even bijgelezen.

Fijn is dat, Kirrr, om weer grote klussen af te hebben!

spatter: Apart, zo'n tunnelbak :)

Hier een heerlijk paardenweekendje gehad. Merens en lusitano beide gereden, met de shet gemend en erg veel geknuffeld :)

Vivat

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:33

Daan wat heerlijk dat je nu eindelijk in je eigen bak kunt rijden :)
Dat ziet er gaaf uit Spatter! en top dat je weer rustig aan kunt beginnen met rijden

Jij hebt alles echt zo superhandig ingedeeld en overal over nagedacht he Tinky +:)+ als we (ooit :+ ) genoeg geld bij elkaar gespaard hebben voor andere stallen en eea aan de indeling te veranderen ga ik geloof ik een hoop ideeën van jou pikken :P

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:55

Hier ligt er ook al een deel van het plan voor een stal klaar, deel van het materiaal hebben we ook al (tussenschotten) maar nu nog tijd en geld om hem te bouwen ;)
Al zal het eerst wel een simpel dak worden dat telkens wat verder uitgebouwd gaat worden tot de uiteindelijke stal.

Voor de wei waar ze nu staan heb ik ook een aardige plek, al is het nu nog een beetje een bende.

Afbeelding

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:07

Wij hebben de ruif gekocht maar eerlijk gezegd geen idee meer waarvoor. Qua geld hij is natuurlijk voor de paarden. Regendruppels vallen er nauwelijks af de bovenste balken zijn rond dus water loopt rond wn gaat via de spijlen naar beneden. Dit is ook de enige tip die ik kan geven als je iets zelf wilt maken; geen afdak of andere uitstekende delen!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:26

Afbeelding
:D Ik heb mijn ogen wel open maar spleetjes vanwege alle stof die rond waaide.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:48

Bedoelen ze hier nu mee 'je kop boven het maaiveld uitsteken'.... :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 07:20

DubbelDun schreef:
Bedoelen ze hier nu mee 'je kop boven het maaiveld uitsteken'.... :D

_O-

Vivat schreef:
Jij hebt alles echt zo superhandig ingedeeld en overal over nagedacht he Tinky +:)+ als we (ooit :+ ) genoeg geld bij elkaar gespaard hebben voor andere stallen en eea aan de indeling te veranderen ga ik geloof ik een hoop ideeën van jou pikken :P

Hier hangt een hoop samen met toevalligheden hoor,bovendien heb ik er echt de hele dag de tijd voor om erover na te denken :P Maar je pikt maar een eind weg hoor :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 07:52

Goedemorgen :wave: , ben even afwezig geweest, heb geprobeerd alles bij te lezen, maar ik zal vast al weer van alles zijn vergeten :o . Gaaf zo'n tunnelbak!

Daan wat fijn dat je bak het "goed" doet. Ik las iets over een overdekte hooiruif, maar die vind ik inderdaad ook erg duur. Heb geen idee hoe je zelf zoiets kunt maken, maar ik lees hier graag goede tips :D .

Las ook iets over tandartsen, bij mij komt M. Hoyer en doet het elektrisch.

Trailerladen(en lossen) heb ik ook voorbij zien komen? Ik heb in het begin mega-problemen met mijn merriebeest gehad, allerlei tips geprobeerd; met lijnen, hekken, stangen, Monty Roberts trucs, Parelli tips, diverse deskundigen ernaast, heeft bakken met geld gekost....... Uiteindelijk ben ik in mijn up, een week of 3/4 elke dag met mijn merrie rond de trailer aan het "scharrelen geweest. Dus trailer gewoon aankoppelen en ben gewoon maar een rondje er omheen gelopen, zelf effies op de klep gaan zitten en haar dan weer wegzetten. Helemaal niets dwingen. Uiteindelijk ging het elke dag iets beter, ze ging aan de klep ruiken, ging met haar voorbeen tegen de klep staan stampen, af en toe 2 voorbenen op de klep en haar iedere dag dat ze "iets" anders deed bij de trailer, haar uitgebreid belonen en direct weer lekker in het land zetten. Uiteindelijk kan ik haar nu in mijn up, in en uitladen. Ze blijft netjes wachten als ik de achterstang weghaal en pas als ik haar op haar linkerbil tik en "terruuug" zeg, komt ze heel langzaam naar achteren. Kan haar ook halverwege de klep stil laten staan en haar daarna weer naar voren leiden. Maar goed, dit heeft heel veel tijd en voornamelijk geduld gekost.....

Hihi, die foto van spatte boven het maaiveld! _O-

Volgens mij was er ook nog weer gezellig een nieuwe aanmelding van een "paardenaanhuishebber", welkom!

Verder ben ik afgelopen week erg druk geweest met de bouwvakkers die mijn nieuwe erkerkozijn kwamen plaatsen en het oude eruit slopen, man wat een bende!!!! Het oude kozijn zat er wel al meer dan 100 jaar in, goede kwaliteit vroeger. Ook heb ik achter op het balkon(netje) een nieuwe deur en kozijn gekregen, dus voor het overgrote deel zijn we waterdicht. Heb nl nog een nieuw lekkerijtje ontdekt bij een ander kozijn, maar dat is wel te fiksen zonder dat er een heel nieuw kozijn in moet.

Gisteren het land en de bak gesleept met trekker en oude trekkerband, maar het wordt nu toch wel behoorlijk nat hoor. Heb de paardjes nog maar een stukje verplaatst, waar nog wat meer gras staat en dat nog niet aan prut is gelopen. Ik hoop dat het de komende weken meevalt maar anders zullen ze op korte termijn toch echt naar de bak moeten verhuizen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:29

Ik kwam deze laatst tegen. Dat leek mij wel wat. Wel even een gootje aan de golfplaat. Hij staat los op de grond.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:40

kvulden schreef:
Ik kwam deze laatst tegen. Dat leek mij wel wat. Wel even een gootje aan de golfplaat. Hij staat los op de grond.
[ [url=m/Fu6b2u.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ben bang dat deze bij flinke wind de lucht ingaat.....

En bij mij waait het vaak erg hard, kan hem ook niet luw zetten. Ik vind hem wel erg mooi.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:48

Wij hebben deze staan Afbeelding
Afbeelding

Het dak is in hoogte te verstellen.

Hij was alleen niet heel erg mooi afgewerkt dus heb er eerst met een slijptol omheen gelopen om de scherpe randen eraf te slijpen.
Het is ook wel makkelijk dat de balen er zo in kunnen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:52

Het dak is ook alleen bedoeld om het hooi droog te houden (en zelfs dat lukt niet met een beetje wind als het regent). En idd zijn vaak de randen van het dak erg scherp, zéker met zo'n metalen dakje.
Dan liever investeren in een groter dak zodat én het hooi én de paarden droog staan.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:00

Ik, of beter gezegd mijn paarden, zij ook blij met de schuilmogelijkheid dus ik zou daar ook zeker de voorkeur aan geven.

Gisteren stonden ze ook droog onder het afdak :) Ze staan daarom bij mij nauwelijks op stal, voor een buitje ga ik ze niet binnen zetten als ze wel droog kunnen staan. Alleen bij langdurige regen zet ik ze 's nachts op stal zodat ze alle 3 droog kunnen slapen (daarvoor is de schuilstal te klein).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:11

Hier hetzelfde beeld. Nu staan ze waarschijnlijk ook de hele dag in de tent :) en gaan ze dus vannacht op stal.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:16

Wat gebruiken jullie met vrije uitloop op de overgang tussen de verharde (stal)vloer en de weide. Ik kan me zo voorstellen dat het met een vochtige weide een grote kliederboel gaat worden op de plek waar ze altijd van de verharding de wei op lopen. Hebben jullie daar iets van grastegels, grind of matten of zo liggen?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:20

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik voer hooinetten in de schuilstal, maar omdat met een groep van 4 er wel altijd machtsstrijd is, ook in een net in een overdekt hooihuisje.

als het hard waait en regent wordt het hooi wel nat natuurlijk, maar veel houdt het wel tegen

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:30

Beetje late reactie. Maar hier dus nog een foto van mijn kruiwagen. Ik heb zaklampjes van de action gekocht en met tie wraps vastgemaakt.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:04

Handig !! en kost geen drol :)

@AbbyBlues : grastegels voldoen daar uitstekend (en vloerbeddekking, maar dat geeft nog steeds optrekkende wenkbrauwen :D )
Overigens zul je beide regelmatig schoon moeten schrapen/vegen anders heb je binnen no-time nog een modderplek.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:11

We hebben gewoon nog geen tijd gehad om een afdak te maken. Materiaal hebben we al (dakplaten en bomen ;) ) dus dat is echt een kwestie van tijd.

Maar dan nog komt het hooi daar niet onder te staan. We verplaatsen de paarden, en dus de ruif nog weleens dus is dat niet zo handig.

Het komt er dus ook op neer dat we meerdere schuilstallen moeten bouwen. Dat is dan weer het nadeel van meerdere weides die niet aan elkaar grenzen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:16

Kun je niet iets op wielen maken zodat je hem achter een tractor (of dikke jeep) kunt verslepen ??

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:13

Ik had vroeger zo'n veevervoerwagen waar 4 grote paarden in konden , deuren er uit en ze hadden een schuilstal.
Stond op wielen dus was makkelijk verplaatsbaar en ik maakte gewoon 2 gaten in de wei waar de wielen in gingen zodat de bodem net boven de grond bleef.

Gave kruiwagen :j

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:29

Die kruiwagen _O- En de foto van Spatter _O-

Te weinig tijd om het topic bij te houden, maar even meegenieten en handige tips opdoen!

De baal vind ik ook erg handig, maar hier kan je niet meer in de wei zijn met de trekker.... hoe ga je dan de baal vervangen (ong. 1x per week?)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:37

Het is al zo'n volksverhuizing als de paarden over gaan ;)
Eerst paarden brengen, dan 2000 liter water en een waterbak en dan nog een keer met de ruif + een paar balen hooi.
Ik kan ook nieteens helemaal bij de wei komen met de aanhanger dus moet ergens parkeren en vanaf daar met de trekker alles naar de wei brengen.

De aanhanger is 6 meter lang denk ik en die krijg ik gewoon de bochten niet door. Vroeger was dat voor paard en wagen ;) ben al blij dat ik er met de trekker kan komen en zelfs dan moet ik af en toe al steken.
Ben dus bang dat ik daar geen "stal" doorheen ga krijgen.

De "hooiweide" daarvoor moet je door een bosje heen, zelfde kaliber pad met een 45* bocht met aan alle kanten grote eiken. Daar kan dus ook niet zo veel komen. Gaat al een uitdaging worden om daar een balenpers te krijgen ben ik bang.

Santos_05 schreef:
Die kruiwagen _O- En de foto van Spatter _O-

Te weinig tijd om het topic bij te houden, maar even meegenieten en handige tips opdoen!

De baal vind ik ook erg handig, maar hier kan je niet meer in de wei zijn met de trekker.... hoe ga je dan de baal vervangen (ong. 1x per week?)

Wij zetten de ruif gewoon ergens waar ik met de trekker zeker weten kan komen ;)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:06

Klinkt wel als een volksverhuizing ja :+

Wij gaan ook voor een afdakje waar zowel hooi als paarden onder kunnen.
Daarvoor hebben we alle materiaal liggen in tegenstelling tot de prijs van zo'n hooiruif.

Heb toch weer geleerd hoe hard je je kan vergissen in mensen. Ga morgen ochtend mijn puppypalominopaard al terug ophalen.
De huidige situatie was echt niet hetgeen ik voor ogen had. :x