Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 17:07

Hier ook een extreem kort paardje en zelf heel lang. Ben uiteindelijk uitgekomen bij macrider.

Verder onwijs drukke dagen zo met de vakantie :')
Die is op 1 of andere manier altijd drukker dan vrije weken.

Hier vaak sneller de paarden samen, draadjes ertussen levert meer stress op dan dat het goed doet.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 17:51

Hier hangt het van de paarden af wat ik doe. De freibergers zijn gelijk samen gegaan en kenden elkaar nog uit Belgie. Johnny is er ook zo bijgegaan.
Aaf wilde ik laten wennen en dus draadje ertussen maar de dames vonden elkaar leuk en ik heb de wei opengegooid. 1x een gil en vliegend voorbeen en toen waren ze vriendinnen……….

In februari gaat Aaf uitlogeren om de gangen er netjes gewcheiden op te zetten en ik voorzie nu al heibel en stress bij Fiesta. Jammer dan.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 18:01

Oh heb jij Freibergers! Leuk!
Heb ik ook wel eens naar gekeken.
Zijn ze echt zo braaf en relaxed als altijd gezegd wordt?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 18:03

Hier heb ik ze gelijk bij elkaar gezet. Ze waren beide nieuw op het terrein en wel gewend om samen met andere paarden te staan. Dus die twee plakten snel aan elkaar. Het heeft absoluut geen gedoe gegeven. Maar dan heb ik ook wel de mazzel van een stabiele oudere ruin die ik door en door ken en heel erg vertrouw met alle jonkies en een jonge sociale merrie die zich wel schikt naar de kudde.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 18:11

Hier gaan ze altijd eerst even apart en over de omheining kennismaken. Bv het nieuwe paard in de paddock en de vertrouwde kudde in de wei. Als dat prima lijkt te gaan, dan samen op de grote wei, zodat ze elkaar wat kunnen ontlopen de eerste dagen.

Nu zijn ze hier altijd wel sociaal naar andere paarden dus nog nooit echt problemen gehad.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 18:36

Boemel, 1 freiberger, 1 ijslander. Zijn ze echt zo braaf? Ik vind van wel. Het zijn erg mensgerichte paarden, willen graag voor je werken, zijn niet snel bang. Maar het zijn en blijven paarden. Freibergers zijn werkpaarden. Ze willen graag met je werken. Je kunt ze lten staan en na een langere tijd ook normaal. oppakken. Maar bij goede conditie willen ze ook graag. Dus een bok of sprintje is normaal.
Savana, die heb ik verkocht en Nazyk overleden waren echt heerlijke open extroverte paarden. Voor de duvel niet bang en dat is Nazyk zijn dood geworden. Hij is frontaal aangereden.
Elsa had meer spanning, daar was het beleren verkeerd gegaan. Fiesta nu is een heerlijk paard, maar introvert. Kleinere stappen nemen, maar een werelds paard.

Ik vind het een erg leuk en fijn ras. Compact gebouwd, nuchter, mensgericht. <3

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 08:49

Zo voor dag 2 pulp met psylium, lijnzaad en extra vitamines gegeven.
Ook weer kruiden besteld aangezien artrosepaard duidelijk last begint te krijgen. Paarden, je blijft puzzelen en denken en zorgen erom maken.

Net wat lijntjes uitgezet om aan zand te komen, fb bericht en hoop loonwerkers, grondverzet en zwembadbedrijf uit mijn vriendenlijst getagd. Benieuwd of ik zo aan zand kan komen.
Extra probleem is nu de natte zandweg hiernaartoe en de krappe bocht die niet elke kieper kan maken maar ik hou hoop.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 09:40

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 09:42

Belker schreef:
Boemel, 1 freiberger, 1 ijslander. Zijn ze echt zo braaf? Ik vind van wel. Het zijn erg mensgerichte paarden, willen graag voor je werken, zijn niet snel bang. Maar het zijn en blijven paarden. Freibergers zijn werkpaarden. Ze willen graag met je werken. Je kunt ze lten staan en na een langere tijd ook normaal. oppakken. Maar bij goede conditie willen ze ook graag. Dus een bok of sprintje is normaal.
Savana, die heb ik verkocht en Nazyk overleden waren echt heerlijke open extroverte paarden. Voor de duvel niet bang en dat is Nazyk zijn dood geworden. Hij is frontaal aangereden.
Elsa had meer spanning, daar was het beleren verkeerd gegaan. Fiesta nu is een heerlijk paard, maar introvert. Kleinere stappen nemen, maar een werelds paard.

Ik vind het een erg leuk en fijn ras. Compact gebouwd, nuchter, mensgericht. <3

Klinkt goed. Misschien voor de volgende ronde :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 09:44

Ja, trekker is geregistreerd.

Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar hier is het echt verschrikkelijk nat weer.

Paarden blijven op de paddock vandaag. Alles staat vol water.
Zonde als ze nu alles kapot lopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:12

Het was vanochtend echt vies klam. Boon stond al te zweten op stal.
Er is wel wat regen gevallen, maar de paddock is nog niet echt zompig c.q. geen grote plassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:13

Hier zijn eergisteren zelfs weer 2 bomen om gegaan...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:14

Dat is minder...
Hier waait het ook wel stevig, maar dat kan ook zo lijken omdat het roostertje in het raam nog open staat en de wind er op staat :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:17

Oh is niet erg hoor. Als het beter weer is mooi in stukken zagen en dan kunnen we weer stoken.
Plek voor nieuwe, paardvriendelijke bomen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:20

Ik zit hier ook wel eens te hopen dat er wel eentje langs de weg om mag, maar die zijn zo groot dat de hele weg dan afgesloten moet worden, ik waarschijnlijk flink wat schade aan de omheini9ng zal hebben én als ie verkeerd valt komt ie misschien nog op de stallen ook (en over gevaar van de paarden wil ik niet eens nadenken)...

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:24

De wei is hier al kapot gelopen maar ik heb helaas geen paddock tot mijn beschikking. Als ik de paarden binnen haal heb ik modder tot mijn knieën en dan loop ik nog om de plassen heen. Wei trekt trouwens wel weer bij in het voorjaar is mijn ervaring.

Tractor staat hier al geregistreerd.

Maar het is inderdaad vies warm, hier op het werk ook al, was naar boven gelopen met mijn dikke winterjas maar het zweet brak mij aan alle kanten uit.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:38

Hier ook klef warm weer.

Heb ze op de wei gegooid, met gevaar voor eigen leven blijkbaar want mijn merrie raakte helemaal over de zeik en beukte mij omver waardoor de ruin er bijna vandoor ging.
Gelukkig kon ik ze vasthouden want voor ons liep mijn dochter met de shet.

De merrie is al ruim 18 jaar maar blijft rond deze tijd van het jaar enorm gestresst raken van het vuurwerk, en dat is er amper.
Ze vergeet dan echt dr hele omgeving want normaal is ze al te corrigeren met een vinger opsteken.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:42

MarloesHJ schreef:
De wei is hier al kapot gelopen maar ik heb helaas geen paddock tot mijn beschikking. Als ik de paarden binnen haal heb ik modder tot mijn knieën en dan loop ik nog om de plassen heen. Wei trekt trouwens wel weer bij in het voorjaar is mijn ervaring.

Maar het is inderdaad vies warm, hier op het werk ook al, was naar boven gelopen met mijn dikke winterjas maar het zweet brak mij aan alle kanten uit.

Oei dat klinkt wel als megablub!
Echt niet fijn! Hopelijk verloopt de rest van de winter wat droger.

Op de paddock staan ze hier altijd droog.
Bij ernstige regenval soms een uurtje wat papperige stukjes, maar dat zakt snel weg.
Hoop dat de paddock zo goed blijft als nu de komende jaren.

Op zich is onze wei ook nog vrij goed.
Maar dat komt vooral omdat ik ze daar nu met beleid op laat.
Echt natte dagen komen ze er niet op.
Deels natte dagen ca 4 uur.

Friezen zijn gevoelig voor mok, dus ze zullen af en toe wel wat balen van hun beperkt beweging, maar beter dan de wei kapot en de paarden vol mok. Vind ik dan :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:42

Karin,Wat rot dat het zo moet elk jaar zeg ;(

Hier valt het in de bak en wei mee.
Geef ze nu gras bij op het hoogste gedeelte.
Wel is op stal ook alles vochtig. De steel van de bezem en de riek voelde ook zo klam aan.

Dit heeft onze buurman voor ons gemaakt omdat hij af en toe hooi komt halen voor zijn hertjes.
Kijk eens hoe geweldig mooi!!!
Nu nog mooie plekjes zoeken.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:45

Leuk die verschillende modellen ook en voor diverse vogelrassen geschikt.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:54

Wat een leuke vogelhuisjes <3

Hier is ook alles zeiknat in de stallen. Er ligt gewoon een laagje water op de vloer van de condens. Alles wat je vastpakt plakt en voelt vochtig en verder waait het weer flink.

Is het al bijna zomer? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 11:32

MarloesHJ schreef:

Bij mij is het land ook zeiknat. Ze lopen nu met zijn drieën op 1 hectare, maar ze zakken bijna overal tot de kootholte weg. Hersteld inderdaad wel weer. Verder inderdaad warm en flinke wat wind.

Paddock is nu wel nat, maar niet zompig. Als het een dag droog is dan is hij weer prima.

Tractor is ook geregistreerd.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 11:40

In de paddock wel een groot stuk droog maar de rest staan wel plassen. De wei is redelijk droog maar daar lopen ze nu niet.

Wat eensluidend cadeau DP. Ik ben gek op vogels. Van de week zag ik voor het eerst de goudvink.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 11:45

Boemel: ik zit op keileem qua ondergrond dus eh ja. Water zakt niet weg. Heb bij de ingang rubber matten liggen en ook daar blijft het water op staan.

Gelukkig zit de wei wel op een lichte helling en zitten wij grotendeels boven aan dus loopt een gedeelte van het water ook naar de lager gelegen delen.

@Dais zullen we ipv bijna zomer, voorjaar maken? De zomer is vaak meteen weer te warm en droog :P

@DP wat een leuke vogelhuisjes!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 11:47

Mijn hooi is zo vochtig dat het aanvoelt als voordroog :)
Regen valt er niet, maar echt droog is het ook niet.