Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:16

Chasey schreef:
Daan is vandaag druk geweest met metselen van Bliksems nieuwe stal. Een stal op maat ;)
[ [url=m/FG5IVG.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/klv9aF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kan ie eindelijk over het muurtje kijken!

Deze week nog een deurtje maken en volgende week komt iemand alle stallen voegen :)

Ahwww! Een minionstal :+: geweldig!

@jade; is voor stimuleren gebruik buikspieren/ondertreden achterbeen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:18

Ik ken de equiband vanuit Linda Tellington Jones. Heeft idd een fijn effect. Ik schrok wel van de prijs.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:27

Belker schreef:
Ik ken de equiband vanuit Linda Tellington Jones. Heeft idd een fijn effect. Ik schrok wel van de prijs.

Heb ik verdrongen :Y) :+

Sprak mij erg aan omdat het ook bij een simpele wandeling te gebruiken is. De band achterlangs vindt Diddle nog erg lastig en intens.

Fjölnir is nog aan het wennen, bij hem zitten ze nog losser.

MarloesHJ

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:34

Chasey, leuk die stal op maat!

Die equiband heb ik ook wel eens naar gekeken maar de prijs houd mij tegen (en het feit dat ik zelden tot nooit longeer i.v.m. geen geschikte plaats) maar wie weet in de toekomst. Vind het systeem wel interessant maar dan zal ik het waarschijnlijk eerder zelf maken.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:36

Ik doe het et rijden om. Maar ik gebruik een elastisch verband.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:43

Ahok, de band erachter ken ik wel, maar vond dat er erg snel gewenning optrad.

Ziet eruit als een mooie ruime stal chasey!

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 11:26

Ontdekking, paard laden op een super rustige plek zoals je oefent, of naast een andere trailer waar 2 dressuurpaarden worden uitgeladen en opgezadeld is heel wat anders.. Fjölnir vond het heel gek :') dus we hadden even wat langer tijd nodig om te laden.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 11:55

En dan vooral al die mensen die willen helpen of goede suggesties hebben....

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 13:05

DubbelFun schreef:

Nee gelukkig niet. Alleen een open "hulp nodig?" Van de instructrice.

Anders was ik wel ontploft denk ik :')

Ijsje heeft net een uur staan dutten. En die heeft daar verder niks hoeven doen. Arm kikkerbrein

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 14:13

Akshay schreef:
DubbelFun schreef:

Nee gelukkig niet. Alleen een open "hulp nodig?" Van de instructrice.

Anders was ik wel ontploft denk ik :')

Ijsje heeft net een uur staan dutten. En die heeft daar verder niks hoeven doen. Arm kikkerbrein

Ooooh zo herkenbaar!

Ik heb met mijn merrie ook veel tijd nodig gehad. Op een gegeven moment dacht ik dat haar wel mee kon naar onze eigen manege waar we al een paar keer per week kwamen, toen er een wedstrijd was. :D

:') :') Ze vond alles om haar heen zo interessant dat ze de hele tijd wilde kijken wat er allemaal om haar heen gebeurde.....en je ziet natuurlijk niks als je de trailer in gaat, dus bleef ze lekker voor en op de klep om haar heen staan kijken.
En ja, hoor de eerste hulp werd al aangedragen in de vorm van longeerlijnen, bezems :j , landbouwhek en een menzweep. Ik heb toen iemand 2 euro gegeven en gevraagd of ze even een kop koffie voor mij zou willen halen in de kantine en dat ik verder geen hulp nodig had. Ongeveer 30 minuten later stond ze in alle rust op de trailer.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 14:26

DubbelFun schreef:
Als er teveel bestrate verharding is voor de hoeven wil een simpel stukje vloerbedekking goed helpen :)

Oh dankje voor de tip!
Voor nu is het prima, alleen zn voorste hoeven slijten zo erg en bij de pony's is het niet erg, dan spaar ik kosten bij de smid :')

Chasey, coole pony stal op maat! :D
Akshay, toch nog zonder al te veel moeite erop gekregen?
Lekker blijven gaan dan leren ze het vast vanzelf :+

Mijn paard loopt altijd of in 1 keer erop of niet :')
Als hij niet loopt dan even longeerlijntje vastklikken en dan loopt ie wel. Zodra hij m'n vriend met de longeerlijn ziet komen gaat hij meestal al _O-

Paard loopt vandaag al stukken beter gelukkig. Ik heb ze net wel al op stal gezet, ze stonden toch op een kluitje en was al 2x daar dus dan maar even minder lang naar buiten vandaag :O

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 14:43

Beterschap aan iedereen die het nodig heeft :(:)

@Chasey, wat een lief stalletje <3

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 14:50

Mijn paarden gaan gewoon de trailer op met het halstertouw over hun nek gelegd. Maar daar zit wel de nodige uurtjes training in. Op locaties waar veel te zien is kijken ze wat rond en als ik dan een paar passen mee de klep op loop gaan ze alsnog erop. Maar 9 van de 10 keer gaan ze gewoon met het touwtje over de nek gewoon de trailer op. En precies op dezelfde manier er weer vanaf.

Als mensen hulp aanbieden zeg ik altijd dat ik het wel vraag als ik hulp nodig heb. Bij die van mij hoef je echt niet aan te komen met bezems en longeerlijnen. Maar op de locaties waar ik kom kennen ze mij inmiddels goed genoeg om te weten dat ik geen hulp nodig heb en dat het mij wel lukt.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 14:51

Bij mijn merrie was juist wel een longeerlijn nodig.
Door die lichte druk van achteren liep ze er zonder problemen op.
Hulpmiddelen hoeven niet perse altijd fout te zijn.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:39

Ik ga nu wekelijks het bo in, met trailer. Lossen lukt zelf, losmaken, achterop open en hij wacht op mijn commando.
Erop deed ik voorheen zelf maar het is handiger met een 2e die de stang dichtmaakt. Hij loopt er eigenlijk vrijwel altijd meteen op. Ik heb wel toen ik hem net had echt een aantal keren alle tijd genomen om te oefenen

Met hulp of hulpmiddelen vind ik niks mis. Ik vind het fijn dat ik het zelf kan zodat ik ook zelf op pad kan. Ik vind het juist wel fijn als mensen hulp aanbieden als het ergens niet lukt, als ik geen hulp nodig heb zeg ik dat ook netjes maar liever dat ze komen vragen dan alleen staan kijken

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:50

Oh ja laden ging vanzelf. Kwartiertje bezig geweest. Hij keerde in zichzelf, stond op de klep maar was even intern aan het verwerken.
Mijn vriend was mee, dus daar mee staan praten, Diddle brokjes gegeven, die stond al in de trailer.
Op een gegeven moment mijn vriend gevraagd Fjölnir zijn achterhand stapje om te zetten om de handrem los te maken.
Én toen wilde hij erop lopen. Tot er opeens iemand langs de trailer rende al pratend :')

Ik wil ze uiteindelijk ook leren er voor me uit op te lopen. Maar dat is nu nog te vroeg voor team viking. Diddle rende voorheen altijd in één streep langs de trailer, dus dat die nu zo laadt is al wat :D
Ooit ;) sowieso.. Dit was mijn allereerste les op locatie ooit :o dit was helemaal nooit een optie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:44

Ik vind ook niks mis met hulpmiddelen, heb dat in het begin ook geprobeerd, met een paard dat volledig in paniek raakt als gevolg.

Ik wil graag in mijn eentje kunnen laden en lossen en dat gaat nu perfect. Heeft inderdaad de nodige training gekost. Mijn voorbeeld was als reactie op DF dat er vaak meteen mensen ongevraagd advies gaan geven en meteen met longeerlijnen aan komen lopen. Hartstikke goed bedoeld natuurlijk, maar niet altijd meteen gewenst :D

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:48

Ik heb nergens gezegd dat ik hulpmiddelen verkeerd vind, maar ik gebruik ze niet bij mijn paarden. In het begin heb ik bij een van mijn paarden een helper nodig gehad, maar het enige wat die hoefde te doen was de stang dicht te maken en eventueel een hand op de kont te leggen ter bemoediging. Dat paard was pas kort zadelmak en trailer laden deed hij braaf maar was ook nog redelijk nieuw. In het begin liep ik met mijn paarden gewoon mee en ging ik de trailer uit om naar achter te lopen en vervolgens de stang dicht te maken en gaandeweg heb ik dit uitgebreid. Maar ik heb nooit gebruik gemaakt van hulpmiddelen zoals longeerlijnen.

Ik zie ze vaak paarden laden met die hulpmiddelen waarbij ik denk, daar zijn ze niet voor gemaakt. Paar jaar terug is er uiteindelijk een paard moeten blijven slapen bij de stal waar ik vaak rijd omdat ze na drie uur laden het paard er nog niet op hadden gekregen. In die tijd had ik twee paarden gereden en geladen en was ik weer op weg naar huis en ze waren nog bezig. En daar hadden ze ook de hele trukkendoos bij open getrokken.

Ik heb ook geen probleem met een goed gebruikte longeerlijn of wat dan ook. En als mensen vragen mag ik helpen prima, maar wacht wel eerst even het antwoord af voordat je begint met helpen. Ik bied het in elk geval niet aan, maar ik ga ook niet staan kijken. Ik doe mij eigen ding en mochten mensen om hulp vragen dan help ik graag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:53

Mijn bericht is niet op jou gericht MarloesH of begrijp ik je nu verkeerd? In een aantal berichten wordt vermeld dat er niets mis is met hulpmiddelen en daar reageer ik op.

Het gaat mij er vooral om, dat veel mensen direct met allerlei tips, adviezen en ook vaak hulpmiddelen aan komen terwijl je daar niet om vraagt.

Dat ik mijn paard destijds mee heb genomen naar het wedstrijdterrein, was voor mij als oefening.

Ik denk dat mijn eerste bericht aangaande het trailerladen niet helemaal goed is overgekomen. Ik deel alleen mijn ervaring :o
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-01-21 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 18:37

Oké... help.. ik wil nieuwe banden voor onze kruiwagens, maar ik kan gewoon nergens de goeie vinden :') We hebben een kruiwagen met twee wielen, en we willen nu graag anti-lek banden... weten jullie waar ik die kan bestellen? Dat ze 't liefst ook een beetje op tijd binnen zijn :') Want we zijn nu een partij aan het pielen :=

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 18:40

xXutopiaXx schreef:
Oké... help.. ik wil nieuwe banden voor onze kruiwagens, maar ik kan gewoon nergens de goeie vinden :') We hebben een kruiwagen met twee wielen, en we willen nu graag anti-lek banden... weten jullie waar ik die kan bestellen? Dat ze 't liefst ook een beetje op tijd binnen zijn :') Want we zijn nu een partij aan het pielen :=

Oudenbosch/Breda Techno Brabant zegt mijnheer Dodge.
Én "massieve banden duwen heel zwaar" als opmerking ;)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 18:43

xXutopiaXx schreef:

De welkoop of Boerenbond?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 18:44

ik vind die anti lek ook niet fijn rollen. Ik moet een dijk op en dat is bijna niet te doen met een volle, terwijl dat met de kruiwagen met gewone banden wel lukt.

Van Cranenbroek heeft voldoende keuze maar ja nu dicht natuurlijk.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:40

Anti-lekbanden hoef ik ook niet. Op verharding nog aardig, maar zodra je het zand in gaat, lijkt ie zich wel in te graven ofzo.

Ik kan de mijne beiden zelf laden en lossen. Mijn ruin had in het begin hulp nodig van een lijntje die even aantikte als hij zelf weer de trailer uit wilde maar ik nog niet had gezegd dat dat mocht.
Mijn merrie wil dat mijn ruin eerst op de trailer staat, daarna gaat ze ook. Bij haar heb ik er wel een heel aantal jaar over gedaan om haar zo te krijgen, maar zij was al verkloot qua trailer voordat ik haar kocht. Bibberend als een rietje stond ze erop.
Mijn ruin was heel bleu toen ik hem kocht, had in een open stock trailer gestaan en een keertje op een dichte tweepaards. Daar leerden ze die paarden zelf instappen, was met opstap ipv klep en als mens kon je niet eens mee die trailer in, want geen deurtje aan de voorkant. Ik haalde hem van Schiphol met een 1,5 paards, wilde hem er op z’n Nederlands in zetten (mee naar binnen lopen), maar dat deed ie mooi niet. Ik ben buiten gaan staan en hem ‘m erin gestuurd. Terwijl achter me iemand stond te roepen “dat gaat nooit werken!” kloste meneer zo de klep op en de trailer in. Stang dicht, klep dicht, heb me omgedraaid en gevraagd “sorry, wat zei u?” :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:04

Volgens mij is Rosie geboren in de trailer :D

Ze gaat er van dag 1 zo op. Voor mij uit, dus kan zelf de stamg er achter doen. Ook eraf doet ze super rustig. Marinka heeft er nooit zin aan gehad. Soms ging het even en dan weer hrlemaal niet. Een keer op rit heb ik een hqlf uur naar mijn vriendin gewandeld en haar daar gelaten. We kregen haar er niet meer op. Ook de volgende dag niet. Toen iemand erbij gehad die het wel lukte. Toen is het weer een hele tijd goed gegaan. Daarna kon ik weer bij nul beginnen en heb toen besloten haar niet meer op de trailer te zetten. Dus hoe het nu met Rosie gaat is echt een verademing.