Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 01:20

Beatje, prikpaaltjes ook groen, maar alleen voor nood of een stukje afzetten zoals nu vanwege de eikels. Ze laten ze wel staan, maar nieuwe plek en buren aan 1 kant, dus neem geen risico.

Karin, ja, waar andere stellen vechten en ruzie maken, zijn we vrij simpel. Ik vind echt niet alles mooi, maar ben niet zo veeleisend en wil ook niet mijn zin/smaak doordrammen. Ik hoor vrouwen weleens behoorlijk je weet wellen in winkels dat ik heel blij ben geen man te zijn dan :p
Maar beslissen is niet mijn sterkste punt. Mijn man wil wel beslissen.

Heb nu wel dingen in mijn hoofd, maar vind ergens ook wel dat het bij het huis moet passen.

Hadden de foldertjes binnen en zat te bladeren, maar ik vind gordijnen bijv erg mooi, vitrage en in between ook. Maar we hebben nu verduisterend rolgordijn achter en voor shutters en de shutters vind ik ook nog steeds echt mooi als ik aan kom rijden. Rolgordijnen zijn puur praktisch en zouden nog vitrage of in betweens er overheen hangen...........ooit.

En qua kleuren zijn we super saai. Mijn man zou wel een muurtje een kleur willen geven, maar ik heb 0,0 fantasie ook.

Denk wel dat ik misschien wat meer thuis ga maken daar en dan wat meer gevoel erbij krijg en dat zal vast schelen qua je best doen er iets van te maken.

Ben wel te laat met tv en internet regelen.......Duurt dat lang. Je denkt met de huidige technieken en snel versturen dat je dat ook binnen een dag kan hebben. maar nee...........

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 07:48

Ik benjuist jouw tegenovergestelde, ik heb echt wel mijn eigen smaak terwijl mijn man juist saai is. Ik zie vaak het gehee al voor mij terwijl hij het per item bekijkt en dan soms een print of kleur an sich niet mooi vind terwijl hij het mooi vind als het klaat is. I het verleden daardoor al vaak maar een compromis gesloten en dan hadden wij een saai huis. Nu een aantal keren gewoon gedaan, mi motto is nu, zolang ik schilder en het werk eraan doe, bepaal ik ook welke kleuren. Ik kan niet wachten om in te gaan richten en heb nog nooit ook maar 1 muur wit gehad.
Je kan ook met kussentjes ed wat kleur aanbrengen in je huis, of een subtiel pastel tintje. Ik heb erg veel (mintachtig) groen en grijs en zoek nog iets voor de gang, wordt denkt ik een taupe tint In mijn vorige huis had ik zelfs roze op de muren. Shutters vind ik heel mooi maar ook erg duur en stofvreters. Voor nu boven en achterin de woning rolgordijnen en straks aan de voorkant folie of spray op de ramen. Uiteindelijk komen overal rolluiken.

Hier heeft het de hele nacht geregend, bij jullie ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 08:48

Hier voor een groot deel dezelfde smaak gelukkig maar ik mag de knoop vaak doorhakken qua interieur haha.

Hier groot deel van de nacht geregend inderdaad. De paardjes staan er gelukkig weer lekker bij dus dat komt wel goed.
Gisteren behoorlijk wat veranderingen aangebracht buiten weer, stukjes betegeld, hooinetten erbij en aanhangernet ;)

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 09:53

Wel fijn dat jullie het eens zijn met de keuze die jullie hebben gemaakt :D :D

Ik wil drie stallen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 10:27

kojack schreef:
Wel fijn dat jullie het eens zijn met de keuze die jullie hebben gemaakt :D :D

Ik wil drie stallen.

3 stallen en dan zulke bedragen :oo
Ik heb me er nooit in verdiept omdat mijn boxen al stonden maar kanonnen wat een geld!

Net weer controle echo gehad van Jewels been. Weer verbetering *\o/*
Nog 10 weken opbouwen, nu ook met galop erbij en mag ook weer op het zand draven en dan als het goed is een laatste echo en genezen verklaard *\o/*

Nu boodschappen doen en daarna de paarden op de wei. De muts moest verdoofd worden omdat ze anders de hele tent afbreekt met haar been scheren dus die staat nu uit te suffen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 10:29

Oh fijn die verbetering Karin.

Als ik die bedragen zo zie ben ik zo blij dat ik geen stallen hoef te plaatsen :=

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 11:37

Maar ga jij ze op 2000m2 de hele winter laten lopen robijntjah, ben je niet bang dat het een slijkbende word ? Met zo'n beperkte ruimte zou ik juist wel weer met stallen werken. Of we moeten weer zo'n droge winter krijgen als afgelopen winter.
Hier regent het nu twee dagen met droge uren er tussen, je ziet het gras bekomen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 11:39

Wij hadden eerst alles grenen. ( va 26jr geleden....) Hebben in een woning weleens een behang gehad in zachte kleur met heel klein motief, maar daarna altijd effen.....

Hier kwamen we en muren 9010 :) De binnen kozijnen waren donker bruin, dus heb wenge gekocht en daarna ook de meubels en bielzen in huis die kleur gebeitst.
Een enkel dingetje was al donkerbruin en onze bank.
Nieuwe bank toen ook donker bruin gekocht 2,5jr terug, maar was weinig keus. Alles was toen grijs......

Hele kleine dingetjes zijn zwart, zoals accenten en dat gaat wel. Sommige dingen zijn al zwart en dan komt het toch weer terug.

Hebben wel kussentjes op de bank, maar ook gebroken wit. Wel wat kunstwerken aan de muur van zoonlief met kleur en veel groene planten.

Super Karin!!

Robijntjah, ik ook hoor. In de schuur staan wel oude stalletjes, maar die breken we gelijk af. Overkappingen maken we zelf en kosten niet veel.
Later willen we wel de schuur nog open breken, maar is fijner als we er al even zijn en weten hoe we alles gebruiken.
Ik moet ect even zien waar ik hoeveel hooi kwijt kan.

Wij hebben er nu 4 op denk 3000m2 lopen hele jaar rond. Maar is grotendeels zand. Stuk wei gaat er wel vanaf, maar lopen ze omheen en erachter nog wel echt lig/sta ruimte.

We hebben straks ietsje meer, maar geen zandgrond en gaan meteen de winter in. Maar met een stuk bestraten en zand kom je al heel ver. Die van ons op stal is sowieso nooit een optie. Maar eerste jaar zal minder zijn dan als alles af is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 11:48

Hier ook zandgrond.

Op pension hebben ze altijd op minder land gestaan en mijn merrie mag niet meer op stal (astma). Dat wil ik zelf ook gewoon echt niet.

Ik vind het eigenlijk geen kleine ruimte waar ze op staan, zie het hier in de omgeving maar eens te vinden in pension, gaat niet lukken :=

Daarbij hebben we dus ruime schuilmogelijkheden, en een groot deel wat tot nog toe kurkdroog blijft!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:04

beatje schreef:
Maar ga jij ze op 2000m2 de hele winter laten lopen robijntjah, ben je niet bang dat het een slijkbende word ? Met zo'n beperkte ruimte zou ik juist wel weer met stallen werken. Of we moeten weer zo'n droge winter krijgen als afgelopen winter.
Hier regent het nu twee dagen met droge uren er tussen, je ziet het gras bekomen.

ik heb ook 2000m2 waar ze op lopen, is wel droge grond en een heel stuk verhard , schuilstal en de normale stal open. Is qua maat vergelijkbaar dan mijn vorige winter deel en dat ging prima, 1 bui en uur later was alles weer droog. Ik denk dat het ontzettend van de grondsoort afhangt of het een modderbende wordt

Ik zag het topic Robijn, Ben je niet bang dat die tegels gaat wiebelen en schuiven zonder bandjes? Ook die voerbak zou hier niet lang leven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:07

De ruif leeft al vanaf dat ze hier staan :+

Het kan best gaan schuiven, ik wil nog niks vast leggen tot ik zie waar hij het beste staat inderdaad.

Er komt uiteindelijk sowieso nog grond bij voor ze alleen dat is op 1 lang pad na voor volgend jaar.
Al zeg ik dat van ieder nieuw stuk :=

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:34

Hahaha, ja iets aanpakken en af hebben is verslavend voor het volgende stuk.

Hier op veengrond moet je echt de ondergrond aanpassen. Heel de natte periode straks kan ik niks met de wei hoe mooi hij er ook bij ligt. Is meteen bagger om kapot. Doodzonde. Ik ga een track rondom aanleggen zodat ze in de winter wel meer ruimte hebben. De rand rondom staan veel bomen en rondom ook een sloot en is daarmee aanzienlijk droger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:44

Ja dat lijkt me echt verschrikkelijk. Dat was op 1 van mijn laatste pensionstallen ook zo. Heb echt moeten smeken of pony alsjeblieft uit de modder mocht.
Die bomen schelen hier ook onwijs ja en die staan er nogal wat _O-

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:48

Wat fijn Karin!

Hier moeten ze het met 1,5 paard (mini is in verhouding heel ‘lief’ voor het gras en bodem) in de winter gaan doen met ik denk 900m2? Dat is dan wel zonder gras en grotendeels een gedraineerde bak, naast sloot en met ‘klapzand’. Er wordt nog 50m2 bestraat voor de stal en ik moet eens een goot gaan regelen, want bij iedere staldeur regent het ongeveer 1 meter ver naar binnen.

Ik heb gedacht aan een PP maar met de bak, sloot en het gras wat er al was is het niet zo handig om een track aan te leggen. Alle 3 de weitjes (rond de 800-1000m2 per stuk) komen uit op de rijbak en de rijbak komt uit op de stallen met een stuk bestraat ervoor straks. Dus dan kunnen ze altijd in de stal, bak en bestraat stuk droog staan. En dan afhankelijk van weer/seizoen ook op 1 van de weitjes. Ik heb ook nog een 8 meter breed pad vol onkruid langs de rijbak, dat laat ik denk ik deze winter kapot lopen en dan wil ik in het voorjaar eens kijken of ik er een kruidenstrookje met eetbare planten oid van kan maken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:54

Ik neem aan dat wij veengrond hebben. Hopelijk valt het een eerste winter wat mee en is het daarna allemaal netjes aangelegd voor de volgende winter.

Ben alleen bang voor uitglijden.

Natuurlijk is meer grond altijd mooier. Maar ik sta er zelf ook anders in. Onze paarden kunnen 24/7 rondlopen ipv enkele uren de bene strekken en dan verder 3*3 bijv.
Veel weides zijn niet veel groter dan wat wij hebben en per paard kunnen ze de gehele ruimte belopen.

Paddock's zijn vaak veel kleiner en is ook hele winter meestal niks aanwezig. Veel die geen hooi en water op hun aangelegde paddock's willen, paarden staan alleen of per 2 en kunnen niet echt rennen.

We hebben wel een stuk bos gehad met veel modder en dan harkten we alles steeds dicht en kon het wel goed op vriezen.

Denk datw e sowieso snel naar de bak gaan kijken om die aan te leggen, zodat we wel ook een droge ligplek hebben.
Langs schuur en huis is veel bestraat en zet ik ze in nood ook rustig op. Of trek het erbij.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:58

Ik heb nu een hectare op veengrond. Het is echt knutselen. Ik zou rustig de helft minder willen en dan zandgrond. Zeker nu ik 2 paarden heb die toch niet 24/7 op het gras mogen en met maskers staan. Ik heb nu echt teveel gras. In de toekomst gaan wij ook echt een stuk zelf ohooien

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:07

belle_boef schreef:
Ik heb nu een hectare op veengrond. Het is echt knutselen. Ik zou rustig de helft minder willen en dan zandgrond. Zeker nu ik 2 paarden heb die toch niet 24/7 op het gras mogen en met maskers staan. Ik heb nu echt teveel gras. In de toekomst gaan wij ook echt een stuk zelf ohooien

Wij hebben minder en teveel paarden. Maar 1 mag sowieso niet op gras en uit elkaar halen werkt niet goed.
We maken ook een pp, dus droge zand paden en ligplekken. Er komt sws een bak en watw e overhouden mogen wel snack weitjes worden.
Ik wil echt een poel en heuvel, dus dat gaat ook al van het gras af en kunnen ze straks hele jaar wel aardig vertoeven.
Maar het zal echt investeren en wennen zijn. We zijn enorm verwend nu met de kurkdroge zandgrond.

Hoewel nu door weinig onderhoud er wel na 2jr 24/7 lopen slechte plekken komen die ietsjes langzamer opdrogen. Maar goed, als het van ons was geweest, hadden we daar zand op gebracht en kan je weer een tijd goed door.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:09

Vraag, Hebben jullie Led lampen (type bouwlamp) en hoeveel lumen hebben jullie? Ik wil een deel van mijn paddock verlichten zodat ik 's avonds nog kan longeren. Maar weet niet hoe sterk ik zou moeten nemen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:12

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:32

Oh kijk. Dat geeft een beste bak licht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 14:36

Om te longeren heb ik niet zoveel hangen geloof ik maar ik ben niet zo veeleisend :=

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:06

Ik heb er nu 1 van 100 watt besteld. Ben benieuwd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:43

Maar dat straalt ook minder ver uit in de omgeving. Dus geen burenoverlast bijv?? Tenminste zo lijkt het. Hoe hoog hangen jullie ze??

Mag ik jullie ook eens een vrouwen vraag stellen? Ik ben klein met idem maten. Als ik uitmest zakt mijn linker bh bandje enorm af steeds. Kan het wel strakker blijven doen........Maar het is echt omdat ik schuin sta en die kant de onderkant is zeg maar.
Van de witte bh's krijg ik de bandjes amper nog mooi wit door het met vieze handen ophijsen de hele tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:46

Geen last van maar ik ben rijkelijk bedeeld :+

Wij hebben geen buren die er last van kunnen hebben, hebben hem nu denk ik op 220 hangen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:54

Ow, scheelt dat echt? Dan zakken bandjes niet af?
Ik heb geen smalle schouders op zich, maar dus wel denk ik de kleinste maat bh :(

Hier in de omgeving op 2 stallen gestaan waar buren wel klaagden, bij eentje ook van verder weg. Maar die lampen waren ook wel groot en ver te zien.
Had ook gezien met verlichting op de bakrand. Dan zie je wel de bodem, maar niet zo goed de omgeving denk ik.
Ik weet nog niet hoe de buren zijn. Hebben aan 1 kant buren, maar niet pal er tegenaan qua huis.