Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 00:22

Waarom stap je dan pas op Hilary?

Haha wat grappig dat filmpje hierboven! Heerlijk zo los mee.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 00:25

Wat leuk! Liep hij zo los met je mee? Zou ik nooit aandurven als ik zelf ook te paard ben := (mijm oudje loopt wel los met wandelen)

Als het écht gevaarlijk wordt zou ik trouwens ook wel afstappen.

LKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 00:45

KittyDylan schreef:
Wat leuk! Liep hij zo los met je mee? Zou ik nooit aandurven als ik zelf ook te paard ben := (mijm oudje loopt wel los met wandelen)

Als het écht gevaarlijk wordt zou ik trouwens ook wel afstappen.

Ja doen we vaker. Ze is hier net na het afspenen gekomen en hing dus erg aan mijn ruin. Ze volgt nu wel minder goed, maar als ik ga rijden vind ze het geweldig om mee te gaan. Al onze percelen staan met elkaar in verbinding maar zijn goed afgesloten bij de weg. Dus mocht ze niet volgen dan is er niks aan de hand.
Een aantal weken geleden deed ik een stukje galop met mijn ruin, maar dan draait het dus wel uit op een wedstrijd onderling in rengalop, vond ik wat minder. Maar ook wel weer leuk:P

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 00:52

Ohh op eigen perceel? Dat is dan wel erg fijn!

Haha crosswedstrijdje.

Zo groot hebben we het hier niet :D Ik zal eens kijken of ik een goede foto vindt van ons erf, gezien ik net dus nieuw ben ik het topic, ook wel leuk misschien.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 00:53

Met Licor heb ik in het begin heel veel afgestapt.. dat gaf hem namelijk vertrouwen omdat hij het gewoon heel spannend vond.. op den duur ben ik steeds minder vaak gaan afstappen en bleef ik gewoon wachten zolang als het moest zodat hij ook op mijn stem leerde vertrouwen.. inmiddels kan ik overal gaan en staan met hem.. hij vind dingen nog wel spannend maar vertrouwd mij als ik zeg dat het goed is.. overigens merk ik dan ook dat hij onder een andere ruiter/menner meteen weer n stuk onzekerder is :')

Maar ik zou dus altijd afstappen :j
Uiteraard eerst aanmoedigen en met stem.. maar als hij het echt heel spannend vind is het voor een paard ook gewoon een opluchting als se ruiter dan het voortouw neemt.. zeker jonge paarden die nog niet zoveel ervaring hebben..

Als ik weet dat een paard gewoon loopt te klooien stap ik trouwens niet af of het moet echt onveilig worden.. Maar volgens mij is het vaker spanning dan klooien

LKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 01:09

KittyDylan schreef:
Ohh op eigen perceel? Dat is dan wel erg fijn!

Haha crosswedstrijdje.

Zo groot hebben we het hier niet :D Ik zal eens kijken of ik een goede foto vindt van ons erf, gezien ik net dus nieuw ben ik het topic, ook wel leuk misschien.

Heb de luxe dat witj 50ha bij huis hebben voor onze melkkoeien. Kom er alleen als t niet nat is (dus dan is vorst opzich wel weer handig), anders rij ik het land kapot. Als de koeien straks weer naar buiten gaan wil ik kijken hoe mijn paard reageert als we dan samen de koeien ophalen om weer naar de stal te gaan. Dus ben benieuwd.

Ze staan hier ook regelmatig op de voergang bij de koeien.

Afbeelding

Afbeelding

Sorry voor de spam. Heb dus sinds november mn eerste eigen paard. Dus ben nog een beetje enthousiast en trots
Laatst bijgewerkt door LKS op 12-02-17 01:15, in het totaal 1 keer bewerkt

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 01:13

Google Maps heeft net geüpdated.
Afbeelding

Ons perceel, een mooi recht stuk. Links lag nog een stuk veld wat we afgelopen jaar hebben verkocht.

En dit is het deel in gebruik voor de paarden, alles wat boven de weides ligt is verhuurd aan het bedrijf waar mijn vader werkt (net als het grote stuk veld aan is verkocht)
Aan de vlekjes in de wei te zien is deze foto in herfst van het afgelopen jaar gemaakt. Linkse wei staat Fflur, middelste Kitty en de pensionpaardjes.
Afbeelding
1) Drie weilandjes
2) Geitenwei
3) Laten we de honden uit, maar wordt ook wei
4) Tot de streep | lopen de stallen. Je ziet er ook 2 paddockjes aan en daar achter is nog een klein weitje, aan de weg. Heel handig om af en toe te laten grazen en gelijk aan groot verkeer te laten wennen (bedrijf naast ons waar vaker vrachtwagens komen)

Het gebouw bij 4 is verder nog gewoon loods.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 01:19

Ja bij mijn paard is het inderdaad puur spanning. Ze wil ontzettend graag, klooien doet ze niet.
Heb toch eindelijk kunnen afspreken dat er morgen iemand meegaat. Even kijken hoe ze dan is. En dan wil ik denk ik maandag ook even een rondje maken, maar dan alleen. Kijken hoe ze dat doet.
Afgelopen donderdag heb ik een rondje gewandeld, maar er zat zóveel spanning in dat ik blij was dat we gewoon aan het wandelen waren i.p.v. rijden. Maar ze was dan ook al een tijdje niet meer mee geweest op buitenrit/wandelen.

Edit: die eerste foto met dat kalfje is echt onwijs schattig <3

LKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 01:23

KittyDylan schreef:
Google Maps heeft net geüpdated.

Wauw ziet er mooi uit. Heb je een bos(je) achter de weides?

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 01:26

Heb je straks een cowboy-paard als hij goed is in koeien binnen halen haha

Nee, bos ligt achter het huis. Dat andere is rabarber.

Spam maakt niets uit :D Ik heb sinds november 2015 mijn (echte) eigen pony en ben ook nog steeds helemaal in de wolken, post ook wat te veel maar ach ;)

Lynn_Nikita

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 08:29

Ik stap soms af. Ik ben nog geen jaar aan buitenrijden en rij nu samen met een andere ruiter met jong paard. Veiligheid voor alles. Er stapt 1 van ons af en de andere rijdt door. Komt gelukkig weinig voor. Koeien vind hij eng en er is een weggetje waar wat boerderijen zijn waar altijd vanalles gebeurd wat hij spannend vind. Groot verkeert probeert ik nog te ontwijken.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 10:37

Hier stap ik ook weleens af om ergens langs te komen, om daarna weer op te stappen. Echter is de spanning soms zo groot dat ik me er niet aan waag om 2 voeten aan 1 kant van m'n paard te hebben. Hij kan nogal vlug zijn en dan heb ik niks meer te zeggen.
De laatste keer zijn we toen omgedraaid ( er zaten herten in de kant) en heeft hij een kwartier in passage en piaffe gelopen (had veel voorwaartse drang maar rengalop vond ik niet zo'n goed idee ;) )

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 11:19

Ik stap eigenlijk nooit af. Ik ga liever met mijn paard mee dan dat ik afstap. Ik heb altijd het idee dat ik dan bevestig dat er iets spannends/ongewoons is en juist door te blijven zitten en aan te moedigen laat merken dat er niets engs is. Tenminste dat is de theorie haha. Maar tot nu toe ben ik nog nooit afgestapt en lopen malibu en jack eigenlijk overal wel prima langs.

Ideaal lks dan wennen ze ook direct aan koeien! Hier zijn niet zo heel veel koeien in de buurt dus die zien ze niet zo vaak. Maar 1 koeienstal waar we langsrijden maar die staan altijd binnen. Oh en paardenspam is altijd geoorloofd haha!

Ziet er wel mooi uit bij jullie kittydylan! Ik ga Google ook eens bekijken of er nieuwe foto's zijn :)

Oh palousaboy dat is ook nog een mooie manier van trainen. Paar herten verstoppen in de berm en gaan met die banaan^^

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 11:26

Hier zegt google dat de plaatjes van 2013 zijn maar ik betwijfel het ten zeerste, ziet er veel ouder uit.

Afstappen zien mijn paarden als beloning(stap altijd af als ze het goed doen en beloon dan ook meteen grondig), dus dat kon nog wel eens in mijn nadeel gaan werken als ik op buitenrit wat tegen kom dadelijk :+

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 18:09

Hier was de sneeuw helaas niet blijven liggen. Jammer hoor, want ik had de pony voor de slee willen zetten. In plaats daarvan ben ik met ze gaan voetballen. Weer eens iets anders... :D

De meningen waren verdeeld over het spel...
Afbeelding
Caj zag de lol er niet echt van in.

Afbeelding
Toen Barney m eenmasl doorhad, was het een makkie!

Afbeelding
Sjaak werd bloedfanatiek, toen hij het snapte. Wilde ook niet meer de bak uit :=

Afbeelding
Beau had hem het snelst door. Loopt er ook echt achteraan.

Afbeelding
En Leo snapt de lol er ook niet echt van...

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 18:27

Hahaha wat leuk! Ik denk dat een van mijn shet merries dat ook geweldig zou vinden. Dat is zo'n clown :+

Sjaak is een knapperd volgens mij. Heb je een foto zonder deken?

Ik ben net van m'n buitenrit terug. Ze deed het echt zo onwijs braaf <3
Zo wild en gespannen als ze donderdag was tijdens het wandelen, zo rusig en braaf was ze vandaag. Nog nooit zo'n relax rondje gereden :=
Ze had even spanning toen ze een loslopende hond zag, maar ontspande direct toen ik zei dat het goed was. Normaal gesproken zou ze een brok spanning blijven.
Ben toch wel trots op m'n dame haha! Nu weer proberen ritme te krijgen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 18:51

Afbeelding
Dit is Sjaak.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 19:00

Oh Sjaak is ook een knappe knul!
Ik stap nooit af onderweg. Kom er gewoon niet meer op als ik dat doe, dus hij moet maar doorlopen. :+

Vandaag weer heerlijk weg geweest.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 19:05

Ik gebruik paaltjes en omgevallen bomen om weer op te stappen. Beest is niet zo groot, maar dit is beter voor z'n rug (en ik vind het een goeie oefening). Wat ik er overigens vergat bij te zetten: als ik buitenrij, heb ik altijd een touwhalster met halstertouw onder het hoofdstel.

Pas opstijgen in het bos is gewoonte geworden. Toen de Shet net voor de kar stond, spanden we haar altijd op dat pad in. Ze hoefde dan niet langs de weg alle 'spannende' dingen te overleven (dingen die wandelend totaal niet spannend zijn, maar als je ineens voor die kar staat, wordt het toch ingewikkelder), en ze hoefde niet over het asfalt. Samen inspannen is makkelijker, dus liep ik ook naast mijn paard tot het eerste ruiterpad. Daar de shet inspannen en zelf opstijgen. Met uitspannen / afstijgen eigenlijk hetzelfde. Inmiddels kunnen we prima op stal in- en uitspannen, maar dat opstijgen bij het eerste ruiterpad hou ik erin. Ik vind het ook fijn om zelf even te wandelen en mijn paard te laten stappen zonder belasting.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 19:11

Ik stap nooit af maar heb er ook geen moeite mee om bij iets engs gewoon een kwartier stil te staan.
Laat maar kijken, na een tijdje zijn ze dat vanzelf beu en lopen ze wel weer aan.
Hoef ik meestal maar een paar keer te doen bij jong spul en dan worden ze steeds makkelijker.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 19:23

Ik stap alleen af als ik het echt niet meer vertrouw. Vroeger ging ik door en was te eigenwijs om eraf te gaan. Want dan voelde het voor mij ook alsof het paard het had gewonnen.
Maar met Nick stap ik heel veel af. Ik heb geen zin meer om onnodig risico te nemen. Ik ben tegenwoordig veel en veel te angstig daarvoor. Dus stap ik maar af. Sinds James dood is, ben ik een bange schijtert op het paard... :(

Fabster, WAt leuk met de bal bezig! En hoe ze daar zo verschillend op reageren is mooi om te zien.
Nick is al de dood voor ballen :') Bliksem boeit het niks. Speelt er niet mee, maar is er ook niet bang voor. Die duwt hem met de neus altijd aan de kant, om te kijken of er wat te eten onder ligt...

AbbyBlues, Fijne ronde gemaakt, lekker hoor :D

Ben vandaag voor het eerst over de fietsbrug gegaan met Nick. Die brug is de enige manier om over een hele drukke straat te kunnen. Dus het moest er een keer van komen... want je kan daar simpelweg niet anders oversteken. Met Bliksem deden we dat al vaker, maar ik vond het echt heel spannend om met Nick te doen. Maar hij deed het heel netjes!!
Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 19:25

Netjes! Op basis van de foto: ontspán en haaaaaal adem. Armen en schouders laten zakken, diep ademhalen en doorlopen ;)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 19:26

Zoiets? :D
Afbeelding

Afbeelding

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 19:28

Stoer hoor!