Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 08:36

Anke schreef:
Hooi

Hooi in plastic = voordroog?

Ben op zoek naar 50/60 grote plastic pakken (blokken) hooi.

Krijg als reactie dat het nooit echt helemaal droog hooi kan zijn...zodra het plastic wordt verpakt.

Is dat echt zo?

Ik heb midibalen staan die echt helemaal droog zijn, dus hooi. Het is handig met opslaan, niet alle binnenruimte gaat daardoor verloren aan opslag van kleine baaltjes hooi.

Lynn_Nikita

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:22

Riet kan geen kwaad met voeren.

Uitbreken is ook doodeng!! Alleen struiken lijkt mij ook eng, en t budget er is zou ik wel wat van tuingaas of hekwerk plaatsen.
Hoe groot is dat stuk waar ze nu uitbreken?
Als het niet te groot is evt tuin/ schapengaas hekje ervoor plaatsen?
of bij... jawel hoor. Craenenbroek, gaaspanelen,

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:24

@monmaster: dank je.
Vannacht gevroren dus geen grasjes vandaag voor ze al ziet het er heerlijk uit buiten.

Omheining blijft een moeilijk iets; hoogte is paardafhankelijk en de sterkte ook. Ik heb geen idee wat mijn gazen hekwerk per strekkende meter kostte, was niet goedkoop, maar ik ben er erg blij mee. Geen onderhoud, veilig mits geen ponies/veulens en ziet er goed uit. Overigens hebben wij langs de weg ook nog een dikke ligusterhaag staan van een meter breed en 1,30 hoog.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:26

Ik dacht even dat ik in een ander topic was, ging het over eten en koken haha.

Maar wordt er nu een HK-topic gemaakt?

Wij hebben onze handen vol aan onze 8 monsters.

Ik lees weer even bij.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:40

Het probleem is dat je uitbreken nooit 100% kan voorkomen.Bij de stalling waar mijn paarden eerst stonden zijn de paarden ook uitgebroken een zeer deugdelijke omheining alleen was er een boom omgevallen met een hevige wind.Toen één van de pensionklanten zijn paard wilde halen bleek de wei leeg te zijn.
Uiteindelijk vond de eigenaresse van de stalling de paarden terug grazend op het dorpsplein bij de bushalte waar ze mijn merrie kon pakken die tevens de leider van de groep was.Terwijl ze staat te wachten op hulp en halsters en touwen stopt er een vrouw in een auto,die draait haar raampje open en zegt tegen haar of ze wel beseft dat het heel gevaarlijk is wat ze doet.
Duhh nee je neemt altijd de bus met 8 paarden.Sommige mensen :-)

Maar ik zou denk ik toch ook iets van schapendraad of zo plaatsen en daar voor een stroomdraadjedan kunnen ze zeker niet weg.Want van paarden los op de weg word je jaren ouder.

Ik vind dat voordroog er niet zo mooi uit zien Caily,ik zou geen idee hebben wat het zwarte is.Ons voordroog word heel droog verpakt dat is praktisch hooi.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:45

Natuurlijk kan er bij elke omheining wel iets gebeuren waardoor ze alsnog weg kunnen. Hier kan er ook een dikke boom (of tak) op vallen, maar zolang daarvan geen sprake is het hoogst onwaarschijnlijk dat ze er uit komen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 10:36

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 10:40

Die heb ik ook, maar dan met groene palen en groen gaas. Dat staat wel mooier. Prijs is heel netjes.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 11:09

Hier ook schapengaas helaas, ik zou ook het liefst wat anders zien. Maar ik heb geen idee waarmee je schapen anders binnen moet houden, er lopen af en toe ook schapen of geiten op dus vandaar. Zomaar weg kan niet.

Dames wat zouden jullie doen.... Mijn weiland is ergens tussen de 3500 en de 5000 m2. Opgedeeld in 3 stukken. Mijn partner wil ze steeds verweiden zodat het gras goed aan kan groeien. Ik vind dat zelf niet zo'n succes. Er groeit echt van dat vette gras, veel te rijk om ze dan van een kaalgevroten wei zomaar op een volle te gooien, raken ze weer aan de schijt etc.
Maar strookbegrazing is ook niet zo'n succes, dan lopen ze steeds het stukje langs de draad kapot. Ik laat ze er wel de hele dag opstaan namelijk.

Zelf zat ik te denken om gewoon alle 3 de weilanden open te gooien zodat ze het gewoon bij kunnen houden. Dan hebben ze tenminste regelmaat qua voeding. Zou dat kunnen denken jullie of houd je dan niks over qua gras? Het gaat op een paard en een kleine pony. Het is meer bezigheidstherapie wat mij betreft, het gaat me er niet echt om dat er zoveel mogelijk gras groeit. Maar het moet ook niet halverwege de zomer kaal en kapot zijn.

Kvulden veel sterkte, ik hoop dat een andere arts je beter kan helpen! En pfff wat een schrik, paard op de weg. Tja het kan gebeuren...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:11

Alles open gooien krijgt het gras wel weinig kans om te groeien of niet?
Ook met kalken en kunstmest vind ik 2 a 3 weilanden fijner, 1 in gebruik en de anderen kunnen opknappen. Kun je niet 1 stuk hooien?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:11

Is het geen idee om ze per dag te verweiden? Dus
maandag wei 1
dinsdag wei 2
woensdag wei 3
donderderdag wei 1
vrijdag wei 2

enz.?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 11:14

Hooien is me teveel werk, daar ga ik niet aan beginnen. Ik heb idd ook altijd geleerd dat je 1 weiland gebruikt en er twee rust geeft. En idd beurtelings kunstmest erop.

Ik kan ze idd ook wat sneller verweiden, wat Caily zegt. Is dat wel beter voor het gras?
Als ik twee weken wacht moet ik straks weer met graasmaskers gaan werken, dat vind ik zo sneu dat ik het liever voorkom.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:15

Kvulden getsie wat een naar verhaal mbt je gezondheid. Heel veel sterkte! En dan ook nog Rosie uitgebroken, gelukkig goed afgelopen!
Apart dat die man zo reageert en op dat moment wel gewoon is doorgereden.

Ik heb gedeeltelijk een (vrij hoog) houten hekwerk en het gedeelte bij de bak/paddock windbreekgaas met bovenlangs stroomkoord. Gelukkig hebben wij ook nog een hek bij de weg dat vrijwel altijd dicht is dus als het goed is gaan ze de weg niet op, mochten ze onverhoopt uitbreken.

Fabster balen zo’n deken sloper. Ik heb het ook gehad. Enige deken die heel bleef was een bucas smartex, maar daarvan vind ik de fleecevoering niet prettig (schuurplekken), verder overigens wel super dekens.

Azmay bah ververlend zeg!

DD dat ziet er goed uit! Lekker groen gras :D

Gypsy ik ben ook meer van het zo regelmatig mogelijk voeren. Voorheen toen mijn paarden nog op de verenging op de weide stonden probeerde ik ook te voorkomen dat ze van een (heel) kaal land naar een land gingen waarop weer volop gras op stond. Liever dan vaker afwisselen. Per dag zou ik wat veel vinden, ik zou dan wekelijks wisselen of iedere 2 weken (afhankelijk van hoe snel ze het kort eten).

Bijrijders begin ik ook niet aan. Wil altijd alles zelluf doen :P Gisteren lekker gereden met Orenda, ze deed goed haar best :) Word ik dan altijd zo blij van haha.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:19

Ik wissel om de week, ik heb 3 stukken van 25 are ongeveer en staan ze nu met 4en op, en wissel ik om de week zo krijgt elk stuk 2 weken rust

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 11:22

Oh dat klinkt fijn daan, kan echt genieten zijn hé als ze het "zomaar" voor je willen doen!

Ik begin ook niet meer aan verzorgers. Dacht ze een kans te geven omdat ik zelf ook altijd superblij was daarmee. Niet dus. :=

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:26

Wij hebben een wei van 8800m2 opgedeeld in 3 delen. Onze Belg en htk-paard zetten wij om de week op het volgend stuk. Niet zozeer vanwege het gras, maar vanwege de nattigheid. Het is een hele natte wei en als het een tijd geregend heeft, en zeker met die natte zompige winter wat we gehad hebben, wordt de wei gewoon helemaal stuk gelopen. Dus de verschillende delen hebben 2 weken om te herstellen. Qua gras ook precies goed, want het staat niet heel kort als ze van de ene wei af gaan en de volgende wei is dan ook nog niet achterlijk hoog.
Ben benieuwd hoe dat gaat als we dadelijk 2 van die olifanten hebben lopen. :+

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:31

Wekelijks of om de paar dagen wisselen is ook een idee Daan. Ik ben ook voorstander van zo gelijkmatig voeren en in weidebeheer daar ook nog wat zoekende in. Ik heb dus ook nu met hooi geen voermomenten. Ze moeten gewoon altijd wat hebben liggen. Omdat ze dat weten overeten ze zichzelf ook niet en zijn prima op gewicht (de jongste met vlagen klein beetje vadsig, maar met de groeispurten trekt dat mooi bij)

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:35

Mijn merrie is aan de magere kant, staat echter wel op een goed vette wei. Is dat zoiets van, het water aan de kook proberen te kijken? Of duurt het altijd zo lang voordat ze een beetje aandikken?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:37

Ik heb het liefst altijd een buitenomheining. Zelf graag aan de buitenkant gaas en de binnenkant schriklint.
Uitbreken is een nachtmerrie!

Ja zoveel heb ik er wel nodig per jaar. Zit nu op ca. 20 per 4 maanden ongeveer. Ligt ook aan de kwaliteit en het volume.
Heb een leverancier gevonden die een grote lading kan leveren.
Grote rechthoekige pakken. Ca 350 kg wegen ze.
Nu nog kiezen tussen 1e en 2e snede.
Waar laten jullie die keuze vanaf hangen?

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:38

ooh kvulden gelukkog is het goed gegaan.. ik ben er toch ook altijd bang voor sat dat bij ons gebeurt, wei ligt direct aan de grote straat waar ze 100 rijden..

Heb de paarden in de nacht helemaal achteraan staan met schuilstal ( dit lopen ze helemaal zwart en rijden we op) en het voorste gedeelte is opgedeeld in 3 stukken waarvan ik sochtends 1 weidestuk open zet, iedere week 1 stuk.. op dit moment nog eerst 2 stukken want het voorste stuk is nog te nat helaas..

Hopelijk blijven ze zo op deze manier tot oktober gras hebben en ze blijven sowieso onbeperkt toegang tot hooi/voordroog hebben..

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:41

AbbyBlues schreef:
Mijn merrie is aan de magere kant, staat echter wel op een goed vette wei. Is dat zoiets van, het water aan de kook proberen te kijken? Of duurt het altijd zo lang voordat ze een beetje aandikken?

mijne heeft vorig jaar door de verhuizing best wel wat kilo's verloren, dit was er sneller af dan we in de gaten hadden, en duurde voor mijn gevoel lang dat het er weer bij zat.. Ik ben Pavo podo grow en lucerne bij gaan voeren, ochtends 1 kilo brok en 1 schep lucerne en savonds 1 kilo brok en 1 kilo lucerne .

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:59

Anke schreef:
Ik heb het liefst altijd een buitenomheining. Zelf graag aan de buitenkant gaas en de binnenkant schriklint.
Uitbreken is een nachtmerrie!

Ja zoveel heb ik er wel nodig per jaar. Zit nu op ca. 20 per 4 maanden ongeveer. Ligt ook aan de kwaliteit en het volume.
Heb een leverancier gevonden die een grote lading kan leveren.
Grote rechthoekige pakken. Ca 350 kg wegen ze.
Nu nog kiezen tussen 1e en 2e snede.
Waar laten jullie die keuze vanaf hangen?

Ik heb uitgebloeid gras van eerste snede (is natuurland, mag niet eerder dan half juni eraf ivm broedende vogels etc, en dan is het wachten op meerdere dagen goed weer). Maar daar gaat ook maar 1x gemaaid worden, aangezien daarna schapen erop gaan.
Mijn pakken wegen 550kg, dus vandaar dat ik veel minder nodig heb ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 12:38

Wei niet helemaal kaal laten eten is ook beter voor het gras, zeker als je toch genoeg er van hebt. Ik zou ze dan ook eerder/vaker verweiden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 12:51

AbbyBlues schreef:

Staat er pas net, verhuizing kan ook stress opleveren. Goed ontwormen, tanden nagekeken?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 13:20

Verhuizen is heftiger voor een paard dan je denkt. Ik heb er meerdere staan die langer dan een jaar nodig hadden om weer goed in hun vel te komen. Nou kan ik me voorstellen dat het heftiger is als ze 24/7 buiten staan in een groep (zoals bij mij) dan als ze een eigen box hebben en 2 aan 2 in een (gras)paddock mogen. Ze moeten toch een plekje veroveren in een bestaande groep.

Ik had vandaag echt grote plannen. Heb mijn nieuwe hack dus binnen, dus wou die even proberen in de bak. Wil Caj toch ook wat vaker in de bak rijden, nu ze onder de magnesium beter gaat, wou Sjaak rijden en de Belg pakken om hem weer ruitermak te maken. Ben ik ziek geworden vannacht! Alweer! ;( gistetavond kreeg ik al last van mijn maag. Heb ik wel vaker, trekt vaak snel weer weg. Ik ben nogal gevoelig op (regelmatig) eten. Gisteren onder etenstijd naar de film dus heel laat eten en omder de film snaaien. Ik dacht dus daarvan. Maar heb de hele nacht krom gelegen. Ook dat heb ik vaker gehad met bepaalde voedselcombinaties. Maar dat had ik nu niet gehad en bovendie is dat altijd alleen een nacht en dan is het weg. En nu dus niet. Dus ik vermoed toch een ordinaire buikgriep. Echt irritant. Mijn buitenrijmastje gaat verhuizen en morgen mss wel de laatste mogelijkheid om samen te rijden. En het weekend naar de Drunense Duinen. Dus ik heb helemaal geen tijd voor dit gezeur. Maar goed. Mss valt het mee (hoop ik dan maar).

Nu eerst maar voeren en mesten. Had vanmorgen alleen het hoognodige grdaan. Moest kinderen ook nog naar het theater brengen (kwam ik helaas niet onderuit), dus een goed begin is het halve werk, zullen we maar zeggen... :+