Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 10:16

Spatter ik heb er ook niet helemaal een beeld bij… :D Maar super dat je weer kan rjiden!

Kirr lekker weer wat dingen van je to do list!

Ik heb gisteren mijn “jonge” paardje ein-de-lijk weer eens gereden! Eerst gelongeerd, wat ik de afgelopen week ook al bijna dagelijks had gedaan, maar nu dus met zadel. Dat was even rodeo haha. Voor de zekerheid dus maar even aan de longe er op gegaan maar ze gedroeg zich voorbeeldig! :D

Ze is inmiddels al weer 6 jaar maar eigenlijk nog maar heel minimaal ingereden. Met 4 jaar ruitermak gemaakt, toen winter niets gedaan. Als 5 jarige de zomer wel wat gereden maar nog niet heel fanatiek vanwege verhuizing en de aankoop van de grond. En toen natuurlijk een jaar niets gedaan vanwege het zand drama (en tijdgebrek)… Het is dus eigenlijk weer een beetje opnieuw beginnen. Ik hoef in ieder geval niet bang te zijn dat ze te vroeg is ingereden :D

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 10:29

Voor de rug en benen alleen maar beter :)
Alleen het karakter wordt er ook wat sterker door :D

Hier flink wind en het lijkt van de goede kant te komen. Mag van mij nog wel iets westelijker, maar het meeste blad komt nu iig niet meer deze kant op.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 10:37

Nou wat een blad overal! Ik vind het wel apart weer hoor. Zo warm, en het wisselt hier qua wind heel erg. De ene keer windstil en dan weer vrij heftige wind..

Ja karaktertje heeft mevrouw wel haha. Maar het valt te overzien en wat het lijf betreft vind ik het ook helemaal niet erg dat ik zo laat ben met rijden :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:37

De tunnelbak in aanleg :)
Afbeelding

Mijn man erin
Afbeelding

Hoezo hebben ze het bos altijd gebruikt als vuilstortplaats
Afbeelding

Zoals het er nu bij ligt
Afbeelding

En gezien vanaf de berg
Afbeelding

Lengte is 20 meter en hij moet nog ietsje dieper.
Dan aan de linkerkant een natuurlijk hekwerk, beplanting en keien zodat paarden er niet ineens in terecht komen.
En aan de rechterkant waarschijnlijk bielzen of zo, dat mensen hun paard aan de hand de bak in kunnen leiden.
Laatst bijgewerkt door spatter op 09-11-15 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:38

Wat leuk Spatter! En wat een bende zeg, wat daar allemaal gedumpt wordt...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:41

Ja, heeft een Belgische aannemer gewoond die het witte zand gebruikte voor de bouw en al het puin en afval overal in het bos dumpte.
Nouja, het was natuurlijk niet echt een bos maar dat is langzaam ontstaan doordat de boel verwilderde.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:41

Daar komt idd een berg troep uit.
Ben je niet bang dat de boel volregent ?? Of gebruik je hem dan gewoon een paar dagen niet :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:44

Dan is het een hindernis met extra moeilijkheidsgraad :D

Maar tot nu toe heeft er nog geen water ingestaan, de eiken trekken de grondwaterstand enorm naar beneden.
Ik wil nog een waterhindernis en dat zal alleen lukken met zeil erin want het water zakt gelijk in het zand weg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:56

Maar als de paarden er in lopen dan wordt de grond harder en zal minder water doorlaten. Met kans dat het enorm modderig wordt. Je kunt dat zien als een extra handicap, maar imo niet bevorderlijk om een bangig paard vertrouwen te geven.
Persoonlijk zou ik er dan van die grastegels in leggen zodat het vocht nog wel weg kan, maar de bodem wel stevig blijft aanvoelen.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 13:00

Wauw spatter.
Ziet er mooi uit.
Als het af is ga je het dan voor prive houden of ook voor mensen buitenaf? Ik meld mij anders direct om eens te komen proberen:) haha

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 13:01

Ik heb bij een ander park gezien dat ze er houtsnippers in gelegd hadden maar ook daar stond er water (en sneeuw) in bij slecht weer.
Tja , het is wel een extreme mountain trail park en anders in de zomer komen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 13:02

Ik wil er lessen in gaan geven en misschien kleine wedstrijdjes, dus ja het is de bedoeling dat ook anderen er in kunnen rijden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 13:09

Houtsnippers vormen idd ook een harde laag (of drijven als ze net liggen :D), maar rotten weg op den duur en vormen dan een keiharde ondoordringbare koek.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 13:16

Gave hindernis spatter! Lijkt me heerlijk om lekker doorheen te galoperen, en met water is het inderdaad ook een extra uitdaging.
Wat voor hindernissen heb je nog meer?
Zijn ze om sgw cross wedstrijden te oefenen?
Wij willen in de toekomst ook een berg en wat boomstammen op de wei leggen als natuurlijke hindernissen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 13:18

Ja daarom ben ik daar geen fan van.
Ach, eerst maar eens afwachten wat er in de winter gebeurd.

Nee het zijn vooral hindernissen ala trail dus geen boscross hindernissen :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:38

Wij dumpen al het "natuurlijke" sloopafval in een oude greppel de we dicht willen hebben. Alle leem en puin van de muren komt daar in. Plastic en hout gaat wel naar de vuilstort.

Wel leuke hindernis spatter. Waterbak zou ik zelf wat ondieper maken ;) maar als er toch water in staat heb je mooi 2 in 1

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 15:11

ik stop niets in de grond, mijn ervaring is dat je dat altijd wel weer een keer tegenkomt

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 15:18

ik snap de bedoeling niet Spatter :o
is dat een diep bad dat naar je bak gaat ?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:09

Ok Spatter. Als ik het dus begrijp is het een gleuf met een in en uitgang. Zodat je er helemaal doorheen kunt rijden. Ik heb dat nooit eerder gezien.

Bij ons hebben ze vroeger puin in de bak gegooid. Ik moet weekelijks met een kruiwagen door. De bak om bakstenen ed. te rapen. Alles komt naar boven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:31

Hier kom ik ook regelmatig kiezels/stenen tegen van een oude grindlaag.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:10

De tunnelbak is nu 1.60 diep en ja de bedoeling is dat je er door heen rijdt en menig paard kijkt daar aardig van op.
Bedenk er ook nog de nodige beplanting en aankleding bij waardoor het niet alleen 1.60 diep is maar er naast beplanting en hekwerk komt wat ook nog eens minstens 1.30 hoog is.
We overwegen nog of we er ook een stukje overkapping/brug bijmaken :P
Dan moet je dus ook nog ergens onderdoor op het diepste punt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:17

Op zich is diep beter dan ondiep, want een paard wat iets paniekerig is zal nu niet de neiging krijgen om tegen de wanden op omhoog er uit te klimmen.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:37

Heeft iemand voor mij misschien een idee of ervaring voor een overdekte hooiruif voor in de paddock? Ik zie ze nieuw staan, maar zeker voor boven de 1000 euro, en ik ga liever niet over de 500 heen. Met zelf maken kan je het volgens mij tot de 500 doen, als je het slim doet. Is dat een aanrader? Het liefst koop je zo'n nieuwe, lekker makkelijk en dan zit je zeker weten goed. Maar 1000 euro vind ik duur! Ik dacht aan zo'n dicht model. Een soort grote bak van 2 bij 1,5, en dan een dak erboven. Met die stalen open hooibakken ben ik bang dat die meer inregenen? Hebben jullie nog sites/adresjes? En anders een idee voor zelf maak.. Ik vind het moeilijk.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:37

Het gaat trouwens om grote pony's, en 2 kleintjes.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:16

@felineepino Moet het verplaatsbaar zijn? Anders kun je misschien zelf een afdak maken met daaronder een constructie waar je hooi in kunt voeren. Nadeel van die huisjes vind ik altijd dat het regenwater van het dak af drupt op de paarden en ze dus niet uit de drup kunnen als ze willen eten.