Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:17

Rustig aan wat doen lijkt me geen punt. We nemen paarden ook wel mee op wedstrijd of vakantie. Ik zie het verschil niet met verhuizen. Het is wel belangrijk om het mee te wegen in je kijk en reacties naar het paard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:18

Ik heb net een rondje met Boon gewandeld (ze was braaf) en een klein stukje langs de weg met Jasmijn. Na de eerste teleurstelling dat we niet rechts richting de wei gingen liep ze braaf mee en was langs de weg zowaar vlot te noemen. De paarden van de buren vond ze heel interessant en ze had nog wel langer willen 'keuvelen', maar ik vond het wel mooi. Toen we terugliepen -en Boon haar aria luid en duidelijk binnen kwam- kon er zelfs een drafje af :)

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:23

Ik heb de paarden geloof ik een week laten staan en toen weer opgepakt. Misschien waren het er twee. Maar mijn paarden kenden elkaar niet dus moesten ook nog aan elkaar wennen. Daarna gewoon weer opgepakt volgens een normaal ritme met 3x per week rijden.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:42

Wij hebben de dag erna gelijk gezamenlijk een rondje gewandeld en daarna alle pony’s bij elkaar gezet. Ze kenden elkaar wel, hadden in verschillende samenstellingen op een vorige stal al bij elkaar in de wei of paddock gelopen, maar de grote merrie niet met de ruin. Die stonden op een vorige stal naast elkaar met een dichte muur ertussen en dan konden ze met hoofd over de deur erg lelijk naar elkaar doen, maar op deze plek was het gelijk goed en aten ze volgens mij dezelfde dag nog samen uit een hooibak.
De tijd erna hebben we vooral gewandeld en grondwerk/longeren/lange lijnen gedaan, na 1,5 maand ben ik er weer opgekropen en kwam gelijk tot de conclusie dat er eerst een ander zadel moest komen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:54

Ik heb ze direct na de verhuizing rustig opgepakt.
Ze waren al aan de dikke kant en met ze bezig zijn, is voor hen vertrouwd en deels ook ontspannend.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:15

Ik ben begonnen met grondwerk, longeren en wandelen en toen erop
Bijna alle nieuwe paarden waren dan wel projectjes of erg jong maar denk dat ik dat bij een ervaren paard ook zou doen.

Net heeft dochterlief weer even gereden, tussen de buien door. Nu maar binnen verder met poetsen
Volgende week heb ik een week vrij en wil ik de zadelkamer eens aanpakken. Niet eens zozeer opruimen maar wel kasten afvegen en dingen wassen. Ik heb vrij veel stof omdat hooi en stro opslag er ook is maar ook condens dus het wordt snel vies zo

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:32

Mijn gevoel is dat ik ze eerst idd met een touwtje ertussen aan elkaar laat wennen maar wel redelijk snel bij elkaar wil zetten. Beetje afhankelijk wat ze met het touwtje ertussen ook wel laten zien.

Qua werk wel in mijn hoofd wat jullie al wat aangeven. Gewoon oppakken en kijken wat ze doet. In begin gewoon ook eens aan de hand een ronde gaan wandelen, eventueel samen met onze opa.

Zadelkamer ben ik ook mee bezig. Heb nog een extra kast gehaald. Had eerst een ijzeren open rekje maar dat was helemaal verroest dus nu een metalen kast met alleen planken. Zadelkast is ook verroest maar wil ik in het voorjaar met hammerite verven zodat die nog een ronde mee kan. Wil wel nog bakjes gaan halen om de spulletjes gesorteerd in te kunnen gaan doen. Denk dat ik ook een hoop maar gewoon eens weggooi wat al lang er ligt zoals shampo, hoefvet en daar gewoon tzt nieuwe van ga halen.

Man moet nog de stoeptegels in de stal recht leggen. Toch enkele die scheef liggen of waar een gangenstelsel eronder is. Dan nog de rubber matten erin en voerbak. Enige wat daar dan nog moet is kabel eruit halen van de waterpomp, muren schoon maken en spinnenwebben vegen en dan is de stal klaar.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:49

Hier werkte een draadje tussen de paarden niet. Mijn IJslander had ik uit Noord-Duitsland gehaald (wij wonen in Zuid-Limburg dus dat was best een eindje) en wij kwamen pas relatief laat aan op de dag. Nog even buiten gehad zodat hij zijn benen kon strekken. Volgende dag weer hetzelfde gedaan. Mijn warmbloed trok dat niet dat draadje tussen beiden en begon de hele tijd echt te rennen (het was 4 januari dus eh ja, glad). Ik was werken (kon geen vrij krijgen en het naar huis halen van mijn warmbloed was versneld ingezet) maar het was wel duidelijk dat dit niet een optie was. Dus ik heb de paarden de dag daarna al bij elkaar gezet toen ik wel vrij was. De wei is meer dan een halve hectare groot en ze konden ver genoeg uit elkaar gaan. Ze hebben wel weken moeten uitzoeken wie wat waar met wie de baas is.

Hiervan geleerd dus dat met een draadje ertussen niet voor elk paard een goede oplossing is.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:53

Mijn paarden kenden elkaar niet en de locatie niet. Na eventjes naast elkaar op stal te hebben gestaan gingen ze samen buiten op verkenning. Was gelijk goed tussen die 2.

Marloes, wat rot van je enkel :(

Joyce, de puntjes op de I aan het zetten. Wanneer komt Guus ookalweer?

Vandaag is de zadelmaker geweest voor Quinta en de conclusie was dat mijn zadel niet past en niet passend te maken is (zadel is te lang). Dat wist ik ergens wel een beetje, ik was alleen nog in de ontkenningsfase :') Nu moeten zowel Quinta als ik op dieet en ondertussen ga ik sparen voor een ander, heel kort, zadel.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:54

Ik heb de paarden ook direct zonder draadje bij elkaar gezet. Ze kenden elkaar niet, maar de wei kenden ze ook niet.

Dan zoeken ze toch wel snel steun bij elkaar.
Rondje galop, even neuzen, keertje gillen en klaar was het :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:57

Dais_ schreef:
Mijn paarden kenden elkaar niet en de locatie niet. Na eventjes naast elkaar op stal te hebben gestaan gingen ze samen buiten op verkenning. Was gelijk goed tussen die 2.

Marloes, wat rot van je enkel :(

Joyce, de puntjes op de I aan het zetten. Wanneer komt Guus ookalweer?

Vandaag is de zadelmaker geweest voor Quinta en de conclusie was dat mijn zadel niet past en niet passend te maken is (zadel is te lang). Dat wist ik ergens wel een beetje, ik was alleen nog in de ontkenningsfase :') Nu moeten zowel Quinta als ik op dieet en ondertussen ga ik sparen voor een ander, heel kort, zadel.

Balen is dat!
Hier ook een paard met een korte rug. Gelukkig zijn er tegenwoordig meer opties dan vroeger.

Ik heb een kleinvallend 17,5" zadel en ik moet zeker niet dikker worden.

Je hebt geluk dat het de tijd is van de goede voornemens :D
Heb je al een idee wat voor zadel je wilt?

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:59

Ik heb ook twee paarden met korte ruggen. Ik heb twee keer een 17,5" zadel en ik ben ook niet de kleinste (172cm met relatief langere benen) en die zadels pas ik ook netjes in.

Maar een nieuw zadel is altijd een flinke uitgave vind ik, naast gewoon het aanschaffen ook het wachten, passen etc. In het begin met mijn warmbloed echt wel moeite gehad om een fijn zadel te vinden dus ik ben blij dat ik nu wat heb.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 15:07

Guus komt hopelijk eind februari. Denk eraan om per maart de stal op te zeggen. Het is qua weer toch gokken wat het dan is, maar de dagen worden dan wel al wat langer.
Zijn nog wat meer dingen die we willen doen. Een betere afzetting bij de mesthoop bijvoorbeeld. Maar daar heb ik het idee dat het zo gedaan is. Palen in de grond, draadje en klaar.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 15:09

MarloesHJ schreef:
Ik heb ook twee paarden met korte ruggen. Ik heb twee keer een 17,5" zadel en ik ben ook niet de kleinste (172cm met relatief langere benen) en die zadels pas ik ook netjes in.

Maar een nieuw zadel is altijd een flinke uitgave vind ik, naast gewoon het aanschaffen ook het wachten, passen etc. In het begin met mijn warmbloed echt wel moeite gehad om een fijn zadel te vinden dus ik ben blij dat ik nu wat heb.

Klopt, het is altijd best een hoop gedoe.
En ik vind t ook lastig! Hoe kan ik nu met 15 minuten proefrijden zeker zijn dat ik het zadel na een half uur rijden ook nog fijn vind?
Al aardig wat miskopen gehad helaas.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 15:14

Boemel, zo heb ik dus ooit een zadel gehad dat in stilstand en met een paar minuten stappen etc heel netjes lag. Maar naar mate je langer reed op de schoft zakte. Zadel is vervangen door het huidige model dat ik nu gelukkig alweer de nodige jaren heb.
Altijd blij als alles weer goedgekeurd is door de zadelmakers en we weer vooruit kunnen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 15:19

MarloesHJ schreef:
Boemel, zo heb ik dus ooit een zadel gehad dat in stilstand en met een paar minuten stappen etc heel netjes lag. Maar naar mate je langer reed op de schoft zakte. Zadel is vervangen door het huidige model dat ik nu gelukkig alweer de nodige jaren heb.
Altijd blij als alles weer goedgekeurd is door de zadelmakers en we weer vooruit kunnen.

Ja, die ongein ken ik van een te breed geleverd zadel :(
Oplossing zadelmaker was om een stalen band aan de binnenkant van de (flexibele) boom te laten lassen |(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 15:34

Hier de nieuwelingen altijd eerst achter een draadje of langs het gaashek en na 3x gillen samen de wei op. Gras is zeker voor Boon dan veel belangrijker en 'koppen naar beneden' is ontspanning, dus daarna is het goed.
Ben al haast 20 jaar boomloos (Bob Marshall) en voor mij en de paarden die er tot nu toe onder gelopen is hebben is het dé oplossing.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 15:36

Dat zadel ken ik niet DubbelFun.
Heb hier 1 boomloos zadel, de Freemax en die bevalt echt prima, maar het is wel meer een recreatief zadel. Om dressuur mee te rijden, vind ik m minder :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 15:45

Bob Marshall is een boomloos westernzadel wat door velen verguisd wordt door zijn uiterlijk (rare fenders), maar als je er op zit zie je daar niets van :D
Verder zijn er mensen die roepen dat boomloos slecht is voor de rug, maar als iemand de 100 mijl Teviscup er succesvol op kan rijden zonder dat het paard daarna naar de slager kan zal het zo slecht nog niet zijn :)

Mijn BM <3

Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 15:54

Mooi zadel! Maar, eh wat zijn fenders?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 15:57

De stijgbeugelriemen, maar dan in western stijl (extra breed) :D

Edit: eigenlijk een best wel leuke typo aangepast :D
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 29-12-21 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 16:25

boemel schreef:
MarloesHJ schreef:

Klopt, het is altijd best een hoop gedoe.
En ik vind t ook lastig! Hoe kan ik nu met 15 minuten proefrijden zeker zijn dat ik het zadel na een half uur rijden ook nog fijn vind?
Al aardig wat miskopen gehad helaas.

Ik ga al jaren naar CountryMill. Als ik een nieuwe tweedehandse mag uitzoeken, neem ik die altijd twee weken op proef. In die twee weken wil ik er minstens twee keer mee in de bak rijden en twee keer op buitenrit (1x een lang staprondje en 1x op tempo met een flink stuk in alle gangen).

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 16:37

boemel schreef:
MarloesHJ schreef:

Ja, die ongein ken ik van een te breed geleverd zadel :(
Oplossing zadelmaker was om een stalen band aan de binnenkant van de (flexibele) boom te laten lassen |(

O nee, het was een tweedehands zadel en het is toen netjes opgelost door mijn zadelmaakster. Ze heeft het zadel teruggenomen en ik heb daar een nieuw zadel gekocht. Technisch gezien was het in stand ook niet te breed maar het zadel matchte gewoon niet met de rug van mijn paard.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 16:38

Dat is het voordeel van een gebruikt zadel inderdaad.

Ik had het geluk bij Sella dat ik een zelfde model leenzadel kreeg.
Ben heel fanatiek gaan rijden, zodat als ik het zadel niet fijn vond, ik nog kon annuleren :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 16:39

|([/quote]

O nee, het was een tweedehands zadel en het is toen netjes opgelost door mijn zadelmaakster. Ze heeft het zadel teruggenomen en ik heb daar een nieuw zadel gekocht. Technisch gezien was het in stand ook niet te breed maar het zadel matchte gewoon niet met de rug van mijn paard.[/quote]

Dat is dan een andere situatie inderdaad en gelukkig wel netjes opgelost.