Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rover_

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 11:44

Hier ook sneeuw, waardeloos he als je paarden hebt.
Succes Caily. Hoe werkt dat met zo'n langwerpige speciekuip met water erin? Heb je dan niet dat er heel veel uit klotst?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 11:46

rover_ schreef:
Hier ook sneeuw, waardeloos he als je paarden hebt.
Succes Caily. Hoe werkt dat met zo'n langwerpige speciekuip met water erin? Heb je dan niet dat er heel veel uit klotst?

Met halfvolle hoge emmers was ik al de helft kwijt na 200 meter, mijn pad is niet super egaal :')
Specikuip klinkt voor mij ook niet ideaal xD

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 11:50

Afbeelding
Hier in huis hebben wij de slang momenteel staan. Het water in de stallen is afgesloten als het vriest en dan geven we vanuit huis water. Eerst ook met een speciekuip en emmers maar dat is nog best een gesjouw. Nu met de slang, die koppelen we hier dan binnen aan, uitrollen en water geven. Hij staat binnen omdat hij bevriest als je hem in de stallen zet. Erg onhandig :+

Over onhandig gesproken, ik geef helemaal niets meer aan de paarden. Ik zit hele dagen op de bank al een dikke week met zwaar verstuikte of gescheurde enkelbanden.
Afbeelding
Dat betekent dat ik hier niks mag doen. En dat is echt vet irritant. Maar stofzuigen op krukken of de was doen wordt zo wel een hele uitdaging. Wat ook niet slim is want mijn andere enkel is nu ook dik omdat ik die dus overbelast. Nu gedwongen zitten met m'n been omhoog. Alleen Zoey vindt het wel gezellig het vrouwtje thuis
Afbeelding

Hier geen sneeuw, zelfs een voorzichtig zonnetje dat schijnt. Alles komt goed Lotte, vanavond staat iedereen waar ze horen te staan. Ik weet het zeker :(:)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 11:57

Auwwww Hoe is dat gebeurd?

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 12:04

Ik zou jack weer buiten zetten vorige week woensdag en bij de stal zit een verhoging. Daar zei ik nog "pas op" tegen jack uit automatisme. Zelf stap ik er ook overheen maar er zit een heel klein beetje oneffenheid doordat er een deksel van een waterputje zit. In die richel stapte ik en klapte mijn enkel dubbel 8)7

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 12:08

Oef auw, sterkte!

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 12:19

Dankjewel! Ik vind het naast dat het zeer doet echt gewoon vervelend. Ik kan nu niets zelf doen dus vriendinnen helpen met het voeren en mesten bij de paarden. Want bryan is ook gewoon nog aan het werk en moet nu alles doen hier. Dan is het wel fijn dat zij dan zoveel mogelijk helpen waar ze kunnen. En het is gewoon gezellig als ze langskomen. Alleen zijn is echt niets voor mij

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 13:19

Pff ziet er pijnlijk uit Pauline, sterkte. Hoop dat het meevalt.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 13:53

Das niet fijn Pauline, sterkte. De hond vind het niet zo erg zie ik ;)

Wij werken thuis, of eigenlijk aan het huis, maar de laatste keer dat ik op m'n eigen paard heb gezeten kan ik me niet meer herinneren zo lang geleden, zou zomaar een jaar kunnen zijn.
In de tussentijd wel een hier gehad om even een maandje te rijden maar dat is natuurlijk niet m'n eigen ;)
Volgende week komt er weer een, om zadelmak te maken en daarna komt de eigenares voor les waarschijnlijk.

Heb er zelf ook nog een staan die zadelmak gemaakt moet worden, het liefst voordat er een veulen is, maarja tijd enzo ;)

Vast ritme stopt hier over het algemeen na het ontbijt momenteel. Daarvoor voer ik de paarden en loop met de honden een rondje door de wei zodat ik eventuele schade meteen kan zien (er steekt weleens wild over dat net niet hoog genoeg springt bijvoorbeeld) zodat ik daar rekening mee kan houden. Dan de honden voeren, kippen en konijnen voeren en daarna dus zelf eten.

Daarna aan het werk, en wat dat dan is dat verschilt per dag.
Ooit hopen we (als alles op de rit is) een lopende boerderij te hebben, dan is het wat makkelijker om ook echt een ritme te krijgen weer.

Hoe laat ik met de honden ga lopen hangt nu bijvoorbeeld ook weer af van hoe laat het licht begint te worden buiten (anders breek ik m'n benen in de wei ;) )

Mesten van de wei doen we 1 of 2 keer per jaar, tussendoor gaat de sleep eroverheen. Ze staan ook een paar maanden per jaar op een andere wei dus dat scheelt thuis ook weer.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 15:41

Pauline sterkte :(:)
moet dat niet getaped worden?

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 16:05

Het zit nu in drukverband omdat dat meerekt met de zwelling. Sochtends is hij slanker dan savonds namelijk. Als de zwelling weg is wordt het inderdaad ingetaped door huisarts. Dat zou rond de 10 dagen ongeveer moeten zijn maar hij is nog dik nu dus ik heb maandag op de planning om weer naar de dokter te gaan. Ook wel fijn als hij ook meekijkt Hoe het eruit ziet.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:13

Dat ziet er beroerd uit, PaulineH! :(:) Kan me voorstellen dat je baalt als een stekker.

En hoe is het met jou dan, Caily? Heel dubbel waarschijnlijk. Maar alles op zijn plek?

Hier ging iedereen finaal uit zijn stekker door de sneeuw:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:23

Oh wat een leuk beeld!

Afbeelding
Hier geen actie, gewoon eten :Y)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:30

Dat synchroon rollen erg leuk!
Wat een leuk hoofdje kitty! Valk??

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:34

Afbeelding

Geen idee wat hij met zijn hoofd had gedaan om de sneeuw daar te krijgen. Alle sneeuw is hier weg. Bij jullie ook?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:48

Bij ons ligt het nog. Het kon ze geen donder schelen, volgens mij. Het was nu wel leuk om te zien wat ze hadden uitgespookt sinds de sneeuw was gevallen. We hebben gisteren gevoerd in 4 hooibakken. Het lekkerste hooi zit uiteraard in de bak die het verste lopen is (rechter stuk track). Die hebben ze gisteravond ook als eerste leeggegeten; daarna is het gaan sneeuwen en zijn ze niet meer voorbij de bak op het middelste stuk track geweest. De hoefsporen gingen tot twee meter na de middelste bak en niet verder :')
Verder was goed te zien waar mijn ruin en de shet hadden gespeeld (twee omgewoelde plekken met een kaalgelopen spoor ertussen).

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:49

Hier ook de sneeuw bijna weg.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 21:01

Ja Lynn, maar helaas wordt ze waarschijnlijk een schimmeltje.

Grappig met dat sneeuw koppie!

Hier is het inderdaad ook weer weg.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 23:20

Beterschap Pauline. Ziet er erg pijnlijk uit :(:)
Caily hoe is jouw dag gegaan?

Ik heb een aardig 'luxe' leventje op het moment. Ik woon nog thuis (ben 18). Ik ben begin dit jaar begonnen met een studie, maar deze bleek te makkelijk en veel te weinig te zijn voor me. Ik ga nu overstappen naar een andere studie. Ik zit door deze switch ongeveer een maandje thuis. Ik werk rond de 12 uur per week in de supermarkt. We hebben thuis een boerderij, dus kan ook altijd thuis mee klussen als ik zin heb. De rest ben ik gewoon vrij.
Ik heb 5 pony's. 1 kwpn'er en 4 shetlanders. Deze verzorg ik nu dus geheel zelf. Zodra ik een keer een hele dag moet werken, of zodra ik weer studeer, kan ik terugvallen op mijn ouders.
Mijn kwpn'er heeft een blijvende blessure, waardoor ik het echte bakwerk niet meer met haar doe. Ik vind het heerlijk om buitenritten te maken, maar helaas is mijn dame nogal onstuimig buiten. Ik heb een tijdje niet meer gereden i.v.m. een zwaar gekneusde duim, waardoor ze een tijdje heeft stilgestaan. Ik wil de eerste paar keren sowieso niet alleen naar buiten op buitenrit, dus ik ben afhankelijk van mijn ouders of ze een keer mee willen. Helaas zijn ze zo druk dat ik nu ik vrij ben nog steeds niet kan genieten van veel rijden :( En het blijft elke dag maar kriebelen.. Baal als een stekker..

Hoe staan jullie tegenover afstappen op een buitenrit zodra paardlief iets spannend vindt? Vinden jullie dan dat je paard heeft 'gewonnen' en er dus aan went/misbruik van gaat maken, of niet? Het is natuurlijk een stuk veiliger, maar hier thuis verschillen de meningen erover.. :o

Mochten jullie trouwens nog iemand weten die een shetland hengstje wil.. Ik heb er 2 die te koop staan. Ze zijn heel lief en knap, maar helaas heb ik er straks de tijd niet meer voor.. http://www.bokt.nl/markt/ad/437596/2-lu ... d-hengsten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 23:30

Als mijn paard het zo spannend vindt dat het gevaarlijk wordt (voor mij, mijn paard of de omgeving), stap ik af. Dan heb ik gewonnen: iedereen is veilig thuis gekomen. Is het een situatie waarbij de omgeving veilig blijft (dus geen andere mensen / dieren die we in 'gevaar' kunnen brengen), dan hangt het heel erg van de situatie af, maar probeer ik echt wel te blijven zitten. Wel geef ik mijn paard dan ruim de tijd om tot rust te komen. Met mijn Quarter kwam ik laatst een hoogwerker tegen in het bos (ja, echt, midden in het bos). Die hoort daar natuurlijk niet, vond mijn ruin, dus veel snuiven, beetje rillen. Ik heb eerst wat rondjes om de grote boom op de kruising gereden, tot de spanning iets weg was. Daarna heb ik hem stilgezet om te kijken. Gelukkig is hij zelf zo dapper en nieuwsgierig om uiteindelijk zelf een paar passen in de goede richting te zetten. Dan kan ik hem rustig aansporen en begeleiden, helemaal tot aan de wielen van de hoogwerker (die lekker weekend aan het vieren was en dus stil stond). De keer daarna kijkt hij er niet meer naar.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 23:33

Ik stap niet af.

Ik rijd zelf op een manege, maar ga als het kan meestal het bos in. Ik stap niet af tussendoor.

Iets engs is gewoon doordrijven en niet zeuren. Paard dat ik rijd is echt bomproof, dus het is echt zeuren dan. Gelukkig loopt hij meestal wel door :P

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 23:35

Bij mij is dat net zo. Als het te gek wordt, stap ik af. Ik blijf liever heel. In het begin heel veel afgestap (ik heb een fjord die denkt dat ze een hete arabier is). Tegenwoordig gaan we echt super, samen en kan ik meestal blijven zitten.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 23:50

Veiligheid voor alles! Als ik om wat voor reden dan ook denk dat ik de situatie vanaf de grond beter kan controleren stap ik af. Heeft niets met winnen of verliezen te maken.

Ik werk trouwens 40 uur per week en mijn vriend ook. Paarden doen we samen. S ochtends ruimt hij mest op uit de paddock en veegt de schuilstal en bestrating schoon. Een uur later ga ik brok voeren en hooi bijvullen. Ik haal dan ook de mest uit de bak en wissel eventueel dekens. Begin van de avond doen we samen voeren, alle mest opruimen, hooi vullen, schuilstal schoon vegen en water bijvullen. Deze tijd gebruik ik ook om 1 of 2 paarden te trainen. Op dinsdag help ik niet mee ivm met clubles en op woensdag sport ik weer maar dan pak ik daarna nog 1 of 2 paarden. Rond een uur of 10 doe ik de laatste ronde. Nog een keer hooi bijvullen en mest uit de schuilstal. En dekens wisselen als de temperatuur daar om vraagt.
In het weekend doet hij s ochtends alles en doe ik beide avonddiensten alleen.

Esra 'werkt' 3x per week maar dat is alleen grondwerk. Kliek en twix lopen beide 5x per week. Twix momenteel alleen grondwerk, lang verhaal, kliek ook 2x onder het zadel.

Vandaag staprondje in het bos gedaan
Afbeelding

Afbeelding

LKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 00:00

Ziet er erg pijnlijk uit Pauline! Beterschap.

Kim_W schreef:
Hoe staan jullie tegenover afstappen op een buitenrit zodra paardlief iets spannend vindt? Vinden jullie dan dat je paard heeft 'gewonnen' en er dus aan went/misbruik van gaat maken, of niet? Het is natuurlijk een stuk veiliger, maar hier thuis verschillen de meningen erover.. :o

Herkenbaar probleem Kim, mijn paard is voor gekke dingen helemaal niet bang (draaiende shovels/trekkers, plastic etc), maar kan soms van een gekke struik wel bang worden. Ik denk dat het gedeeltelijk komt doordat ik hem nog niet zo lang heb en alleen op pad ben. Mijn vriend heeft ook nooit tijd om mee te gaan ivm de boerderij.

Wat ik nu doe is in het land een blok rijden (door dammen, over het bouwland en langs sloten/hekkelafval etc), mijn shetlander kan dan ook los mee en die vind dat geweldig. Mijn paard steigert helaas als hij bang wordt en ik hem voorwaarts wil rijden of hij blokkeert. Geef hem wel ruimte aan de voorkant en kan hem een enorme tik geven, maar dan gaat hij de lucht in. Heb al eens minimaal 10min op dezelfde plek gestaan omdat hij niks wou. Nu wordt het steeds beter. Vanochtend steigerde hij nog omdat hij schrok van eenden. Normaal draait hij dan in de lucht en steigert hij heel hoog, nu was het alleen een klein beetje en toen ik mijn stem verheef was het ook klaar. Ben later nog wel een stukje afgestapt, omdat er een eng stuk was en ik veel spanning voelde. Ik ben toen afgestapt voor hij echt raar ging doen en een stuk gewandeld. Later weer opgestapt en dat ging Super. Op een goed stukje land heb ik in de volte gedraafd, dan wordt hij ook erg druk, maar dan zal ik nooit afstappen. Doe het alleen als er echt angst bij hem is.
Geen idee wat het beste is, maar ik had vandaag na het rijden een goed gevoel. Ik stap overigens wel vaker een stukje af gewoon zo maar (bijv. Hekken openen of als we nu langs een bevroren glad kavelpad moeten) dus ik hoop ook dat hij afstappen niet associeert met ouwehoeren = afstappen.

Kan ik een filmpje dat ik via facebook heb geüpload ook hier met een url plaatsen? Snap foto's/videos plaatsen nog niet zo goed

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 00:16

Tussendoor afstappen doe ik ook wel eens. Er zijn een aantal paden in het bos die gewoon niet lekker lopen (steentjes) of waar ik nooit draaf of galoppeer, dus daar stap ik dan een stukje af. Ik stap eigenlijk ook nooit bij stal op, maar meestal bij het eerste ruiterpad (is iets meer dan een kilometer). Afstappen doe ik ook meestal daar.