Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:31

Door dat er op de detail MRI niks meer te vinden was heb ik niet gehoord waar die tumor nou wel of niet zat. Ze zeiden dat het waarschijnlijk een storing van de MRI was geweest. Het gekke was dat het wel al mijn klachten verklaarde. We moeten het maar afwachten. Of het verband houd met de ogen en anders kijken waarom ik dat heb. Ik ga nu naar een andere oogarst. Even een frisse kijk. Mijn eigen heeft me al vaak naar huis gestuurd met we zien niks. Maat ik denk er anders over. Ik heb op mijn 34 al aan allebei de ogen een lenstransplantatie gehad. En ik heb in beide ogen veel mouses folantus. Ik zie iets dubbel en nu het trekjen van de spueren. Kan geen toeval zijn.

Hier af en toe een bui. Als het droog is gauw buiten wat doen en anders weer naar binnen.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 15:08

Heftig kvulden, lijkt me een vreselijk moment als je dat soort uitslagen moet afwachten.

Ik heb ook geen bijrijder... Ik heb er maar 1... Maar ben ook niet het type wat mijn paard uit handen geeft.... Ik denk ook teveel controlefreak.

Heb ik al eens eerder vertelt denk... Wel ooit een meisje gehad wat me hielp.... Zij reed in en stapte uit. Daar was ik dus altijd bij. Ze hoefde in ruil nix te doen, maar hielp wel altijd uit zichzelf... Zo eentje vind ik nooit meer. Ze is ook vijf jaar bij ons geweest... Letterlijk soms dag en nacht.

Mijn stalgenootje had een bijrijder... Een collega van mij... Die mocht alleen buiten rijden als ik naar buiten ging... Behalve verzorgen hoefde zij ook niets te doen. In die tijd stonden we samen op een pesionstalling alles incl.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 15:11

Wat betreft de boterbloemen heb ik hier in het voorgaande deel enkele tips opgedaan, die hebben gewerkt. We hebben perlka gestrooid (heeft al veel geholpen) en vervolgens gemaaid tijdens de bloei. In onze weide is het nu al een stuk minder.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 15:19

ik ga de boterbloemen in elk geval maaien voor de bloei! bedankt voor het advies. De zuring heb ik gedeeltelijk uitgegraven maar dat was me toch te veel werk dus de rest maar afgemaaid. Alles beter dan niks dacht ik. Zal wel weer terug groeien maar dan in elk geval niet uitzaaien nu?

Heel veel sterkte kvulden. Hoop echt dat het mee valt/niet erger wordt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 16:44

Ik meende dat we allang in de HK zaten :o

ohjajoh beterschap, klinkt niet fijn :(:)

dynamiek jij ook een knuf :(:)

dushi welkom!

doublevv ik kan je maar 1 advies geven en dat is alvast gaan praten met de politie.
Gewoon uitleggen wat het probleem is en dat je bang bent dat het vroeg of laat uit de hand loopt.
Lees dat je dat al gedaan hebt.
Als er geen anderen bij dat stuk kunnen komen is het natuurlijk duidelijk waarvan het komt en de haag, mocht hij op de schei staan, dan gewoon zelf de schaar er in.
Zou bijna denken dat je met mijn oude buur te maken hebt, die heeft ook van alles uitgevreten en gelukkig heeft achter de schermen iemand druk kunnen zetten en toen is hij verhuist.
Prachtige stallen!

pauline lief filmpje <3

donja dat is wel een super buur, fijn hoor! +:)+

zapje hoe is dat gedrag zo gekomen?

Net terug van 2 daagjes motor rijden , erg frisjes en een paar flinke buien op ons nek gehad.
Hier thuis is het alleen maar zon geweest, Tika ligt languit in het zand.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 17:14

Na mijn ritje mochten ze hier lekker bloot hun kwartiertje grashappen.
Afbeelding

Bijrijders begin ik niet aan; mijn paarden komen niet zonder mijn toezicht buiten. Wel heb ik er al een hoop bokkers op gehad om mijn zadel te proberen of gewoon om eens een ritje Veluwe te doen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 19:01

kvulden, heftig hoor! Een andere oogarts kijkt me nuttig; je huidige lijkt het niet zo serieus te nemen.

Wij zijn elkaars bijrijders, hartstikke handig :D

Wij hebben het droog gehouden; klein rondje (8,5 km) met mijn pony's gewandeld om te kijken hoe de ruiterpaden erbij liggen na een weekend endurance (ca 100 ruiters in twee dagen), maar dat viel niet tegen. Onderweg nog een strijklap en peesbeschermer gevonden en later afgeleverd bij het secretariaat.

Buren, tja. Onze ene buurman zit te ver weg om 'last' van te hebben. Zit een stukje bos tussen. De andere buur is boer. Heeft koeien; hij wil onze mest wel hebben, en wij mogen hem vragen om de wei te maaien. Helaas wil hij dat met een grote trekker doen, daar vinden we onze weitjes niet geschikt voor. Nu dus op zoek naar iemand met een klein trekkertje om te maaien, of een flinke zitmaaier.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:37

Hooi

Hooi in plastic = voordroog?

Ben op zoek naar 50/60 grote plastic pakken (blokken) hooi.

Krijg als reactie dat het nooit echt helemaal droog hooi kan zijn...zodra het plastic wordt verpakt.

Is dat echt zo?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:38

Zelf heb ik niet zo een mazzel met de buren.
Maar ja ben wel blij met de locatie en de club op 300 m.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:43

"Hooi" wordt in plastic verpakt omdat het niet droog genoeg van het land komt. Die verpak kosten zijn niet mis, dus waarom zouden ze die kosten maken met perfect droog hooi??

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:50

Ook in echt hooi zit altijd iets vocht. Zodra het in plastic wordt verpakt krijg je dus altijd dat het vocht wat in de baal zit een proces begint. Bij hooi wat in plastic wordt verpakt levert dit voordroog op.

Maar 50/60? is dat niet wat veel? Ik voer aan mijn 4 maxi's en 3 mini's zo rond de 25 balen per jaar (soms iets meer, soms iets minder, hangt ook af van hoeveel gras er is en hoe lang ze op het gras kunnen..) en dan voer ik practisch onbeperkt. Heb nog zo'n 50 kleine baaltjes (rond de 25kg) echt hooi per jaar erbij.

Bij mij rijd een vriendin bij. Zij rijdt momenteel 1 van mijn paarden, daar krijg ik niets voor, behalve een paard wat getraind wordt en ook in de wedstrijden wordt uitgebracht.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:54

Het gaat zo hard en ik kan niet overal op reageren, sorry daarvoor.

Ik wil wel heel graag Kvulden sterkte wensen :(:) :(:)

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:05

Hier houden ze tot 20% vocht aan voordat er plastic omheen gaat. De ronde balen die ik afgelopen jaar had gekregen had 13% vocht. Dat was dus prima hooi en is verpakt met een net. Scheelt flink in de kosten.

Mijn bijrijdster ken je wel lotte. Ik vind het echt fijn om een bijrijder te hebben. Ik heb niet een strikt aantal dagen of klusjes wat moet worden gedaan. Ik stel het wel heel erg op prijs dat er wordt meegeholpen met het mesten of voeren of bijvoorbeeld onderhoud aan de wei. Mijn bijrijdster komt ook zonder dat ik er altijd bij ben en dan redt ze zich prima en dan is het wel super om uit het werk een schone paddock te zien:) We gaan wel samen op buitenrit maar in de bak mag ze zelf weten wat ze gaat doen.

Ik had 21 grote balen en nu voor de vierde keer 100 kleine baaltjes laten komen. Ze krijgen hier onbeperkt hooi met z'n drieën (eerst vieren).

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:21

Hebben we weer een foto probleem? Kan geen foto uploaded naar bokt markt.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:27

Dank jullie wel allemaal voor jullie steun. Het gaat vast goed komen. Zoals jullie allemaal ondervinden, onkruid vergaat niet snel.

Ben nu best wel een beetje angstiger geworden nu Rosie zo maar uitgebroken is. Ik heb de omheining gerepareerd en meter ervoor aan de binnenkant nog een draadje gezet. Nu heb ik net de paarden op de verharding gezet. Nu moet ze wel drie draden door. De stroom is goed gecontroleerd. Maar ik kan dat zo doen. Paarden op de verharding
Maar volgende week gaan we een weekje weg. Hoe moet het dan pfffff

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:31

Eerst zevenen ;) Pauline. Ze denken hier allemaal dat je ze moddervet voert met dwangvoederen.
Ik ga morgen aan een grote baal voordroog beginnen, benieuwd hoe lang ik ermee ga doen, twee Tinkers onbeperkt voeren

Ik vraag me alleen af wat al die zwarte stengels/sprieten zijn die erin zitten? Kan het kwaad?
Afbeelding

kvulden, ik denk dat als het deze week niet weer gebeurd de angst wel weer wat afzakt. Tenminste, dat is mijn ervaring. Lola stond als 8 weken oud veulen in haar eentje op de provinciale weg waar ze doorgaans 100 rijden. Dan krijg je ook wel even een hartverzakking. Maar extra draadje ertussen, eerst ook nog omheining paar meter ervoor, op den duur was het wel weer goed. Zelfs die extra omheining er tussen weg gehaald op den duur. Gelukkig nooit weer gebeurd.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:32

Komt goed schatje. Deze week zal je inderdaad vertrouwen geven. Dat extra draadje is alleen maar fijn!

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:38

Caily dat is riet... Invoer ook grote balen met mijn IJslander en logeerTinker.
Ik red het makkelijk om het in drie weken op te voeren.

Bij de ene baal meer vocht dan bij de andere maar zeer acceptabel...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:49

Riet voeren kan geen kwaad?
We doen nu 5 dagen met 7 paarden/ponys met een baal. En die anderen krijgen niet eens onbeperkt, dus die van mij eten behoorlijk weg. Maar dat geeft niet, de ene doet vrij veel qua training en de ander moet nog groeien.

Dankzij jullie hier vandaag met de jongste met sputolysin begonnen, hopelijk helpt het. Ze at het zonder te mokken op, dat is erg fijn, ze is zo lastig met voer. Nu nog even bedenken hoe ik het 2 keer per dag ga voeren zonder dat er kilos brok in gaan. Dat hebben ze niet nodig. Elke keer dat ik de jongste wat geef, moet de oudste ook wat hebben natuurlijk en dat komt haar energielevel niet ten goede :P

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:00

Ik werd net gebeld door een meneer. Die wilde weten of ik het paard goed opgesloten had. Hij zij dat hij op de straat reed en dat toen een paard de weg op schoot en dat hij net optijd kon remmen. En het stuur om gooien. Dat als hij dat niet had gedaan dat hij haar op de motorkap had liggen. En hij reed net langs en dat hij zag dat het hek half open stond. En wilde zeggen dat dat echt niet kan. Hij bedoelde het hek aan de inrit blijkbaar. Maar dat van mijn buurman. Daar had hij het paard in zien rennen. Wel een gek verhaal. Ik heb op het moment dat het gebeurde geen auto gezien. Maar misschien toen ik het nog niet had gezien of toen ik naar beneden rende. Maar waarom rijdt die man dan door ??????? Ja was wel de schrik van zijn leven. Ik heb zelf ook dieren en dit kan echt niet hoor. Als je dat hek nou dicht laat kan het niet weer gebeuren.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:03

En hoe komt hij dan aan jouw nummer? Gewoon sorry zeggen en dat je omheining hebt verstevigd en zelf ook enorm geschrokken bent, en verder ene oor in andere oor uit. Want denkt ie, dat je jouw dieren wat extra vrijheid gunt en dat ze daarom op zondagochtend een rondje door de buurt mogen?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:18

Hij had de buren gebeld. Die hebben een bord met telefoonnummer aan de straat staan. Ik heb dat inderdaad ook gezegd, maar hij nam er zo nog maar geen genoegen mee. Hij bleef maar doorgaan. Maar ga er vanuit dat hij nu niet weer belt.

Ik had al planten voor een Haag besteld, maar kan niet eerder geplaatst worden dan wanneer de bak geëgaliseerd is. Ik zit te denken om er dan toch ook nog een hekwerk neer te zetten en daar de haag tegen aan. Wat zeggen jullie? Of doet de haag het op zich voldoende. Uiteraard in combi met schrikdraad.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 06:15

Caily...geef een beetje zemelen,stukjes wortel erdoor en dan de poeder.Zemelen zit verder niets in,beetje water erdoor en even laten staan.Krijg je fijne rulle hap waar je van alles door kunt doen :)

Hier krijgen ze dat ook met wat geweekte grasbrok,kan makkelijk 2x p/d zonder dat je teveel voeding erin propt ;)

Kirsten...sterkte met alles :(:)

Dus als je een paard ontwijkt,ga je niet even informeren waar het dier vandaan komt maar je rijd door en gaat later lopen zeiken??
Ik snap sommige mensen niet,wij hebben ook al vaker dieren van de weg geplukt of ergens een erf op gedreven.Dan ga je kijken of de dieren de weg niet meer opkunnen of je vangt ze.Vervolgens ga je eens kijken of je een eigenaar kan vinden.
Niet een dag later lopen zeiken dat je je beesten achter een omheining moet houden,dat begrijpt de eigenaar ook wel :roll:

Verder ging het gister iets te hard voor mij,reageren wordt moeilijk dus iedereen succes en sterkte wie het nodig heeft.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 07:25

Fabster schreef:
Lekker Meggie! Wat zit daar in? Ik ben gek op smoothies. Maak ze vaak rond 5 uur. Wij eten altijd laat en rind 5 uurn krijg je trek. Voor je het weet vreet je er 10 kilo aan aan snaaiwerk. Dus smoothie als gezond (en lekker!) tussendoortje.

Yoghurt, honing, 2 sinaasappels uitgeperst, 1 peer, 1 kiwi en 1 banaan.

Heb een boek met fruitsmaken van 24 kitchen en daar kan je heel mooi in terug vinden welk fruit goed bij elkaar past en wat niet, kan je leuke smoothies mee maken.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 08:15

Goedemorgen,
Tja van sommige mensen snap je nix!

Kvulden ik heb mijn hekwerk bij Bedaf stallenbouw gekocht. Hij was toen het voordeligst... Ze komen het ook nog voor een redelijke prijs neerzetten voor je... 40 euro per uur. Het stond bij mij in een dag, incl de stallen.

Ik krijg straks mijn trailerlaad cursus. Mijn merrie gaat er wel op, maar nooit van harte... Veel mensen zeggen dat ik te soft voor haar ben, dus ik dacht als ik er nu eens een prof bij haal, die mij van inzicht of tactiek kan laten veranderen... Nooit weg. Ik heb wel duidelijk gemaakt dat ik geen gedoe of geweld wil... Het gaat zo... Of niet. Want nu gaat ze er gewoon wel op, maar dat kan soms ff duren.

Op zich kan riet geen kwaad... Die van mij vreten het soms wel eens onder het draad vandaan.... In de natuur kunnen ze er ook bij... Maar wellicht laten ze dat wel gewoon liggen.

Inmiddels snot verkouden, ik denk dat mijn luchtwegen geïrriteerd raken door al dat haar, er komen plukken tegelijk af...

Mooie paardjes dubbeldun.... Lekker dat ze al op het gras kunnen. Die van mij moeten echt nog twee weken wachten.
Voor nu ff opschieten dan maar... 10:00 staat ze voor de deur.

Een fijne dag.