Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 19:30

Ooh ik geef het altijd gratis weg. :D

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 20:15

Och Gypsy wat naar. Maar gelukkig is het paardje nu geholpen :)

AbbyBlues: Welkom! Wat geweldig voor je :D Ik ben benieuwd naar de verbouwingen enzo, altijd leuk om te zien :)

Daan wat fijn dat je bak nu goed is :)

spatter: Mooi dat het goed gaat met je enkel :)

Fijn dat alles goed gaat nts19!

amiette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 21:08

Gypsy: Getsiederrie dan denk je het goed te doen...

AbbyBlues: Wat een super gaaf stekkie. Mijn voorkeur zou ook naar een overdekte paddock gaan, lijkt me zo makkelijk.!

spatter: Wat super van je enkel.!

amiette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 21:12

En als voorbeeldje hoe ik rondrij met me handpaardje <3

Afbeelding

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:35

Oh dat ziet er heerlijk uit amiette.

Nou Marinka ging net de strijd met me aan. Pffff. Wat is ze toch anders al normaal. Ik liet Devita in de bak en gisteren stond Marinka ook al heel opdringerig te doen. Vandaag deed ze dat weer. En ze reageerde eerst nog wel een beetje op mijn hand tegen haar borst en mijn stem. Maar toen dacht ze nee ik wil er door. En drukte ze me aan de kan. Werkelijk dat is nog nooit gebeurd. Dus ik iedereen weer in de paddock en nog eens proberen. Zo doe ik het al 15 jaar. Maar nee Marinka had hem door en het maakte haar niet uit wat ik deed. Ik heb ze heel even uit laten razen. Mijn zweep erbij gepakt. Die gebruik ik echt nooit, maar wilde mijn macht even versterken. Allemaal weer in de paddock en Devita er langs laten. Marinka ging weer de strijd aan. Ik wilde mijn hand alleen versterken door de zweep tegen de borst te duwen, maar er moest wel een tikje bij en een luide stem. Ik ging haar er deze keer echt niet doorlaten. Natuurlijk wilde ze nu ook niet op stal. Ze doet dat altijd geheel zelf. Ze had geen halster om dus kon haar ook niet leiden. Dus haar er heen gemanoeuvreerd. Zeer op standig maar ze ging. Kon ik eindelijk het voer ritueel beginnen. Dat ging goed. Gisteren met weer uit de stal doen heb ik haar laten wachten met een open stal tot dat ik vond dat ze mocht. Toen rende ze uit eindelijk weg. Nu heb ik haar het halster om gedaan. Heb haar eerst laten wachten toen samen de stal uit. Heb de zweep tegen haar borst gelegd zodat ze dat rustig ging doen. Daarna buiten nog even samen blijven staan. Toen ik haar los liet liep ze rustig weg. Ze heeft het blijkbaar even nodig om wat korter gehouden te worden. Komt dit nu alleen omdat ze nu met zijn drieën zijn? Zij is wel de dominante. Eerder was Devita dat, maar dat is al een tijd niet meer zo. Devita vecht er ook niet meer om.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:26

@kvulden : dan kun je idd tegen een alpha-dingetje aan lopen. Ik moet mijn Bonte ook regelmatig even op haar plek zetten.

@amiette: heerlijke foto :)

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 14:29

Klinkt idd als wat dominantie , groep is gewijzigd rangorde wordt opnieuw bepaald en misschien kan je nu wel een keer over je mens heen. Heb hier een merrie waar ik sowieso met enige regelmaat even de regels opnieuw moet vaststellen.

Welkom abbey! En succes, vanaf nu heb je altijd wat te doen.

Naar Gypsy! Ik ben ook altijd bang dat ik er een keer achter kom dat de mensen die al jaren aan je paard zitten maar wat hobbyen. Maar je kunt zelf niet alles weten.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 19:55

En nu heeft Marinka ook nog verzonnen dat ze na 15 jaar geen pulp meer wil. Wat een Miep.... 8)7

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 21:54

:=
Ik zou na 15 jaar ook weleens wat anders willen

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 22:07

Natalie36 schreef:
:=
Ik zou na 15 jaar ook weleens wat anders willen

Haha.... Gelukkig is het wel iets gevarieerder.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 22:22

Zwaai! Zit in een hele drukke periode. Weer aan het werk, lange reistijd en 4 paardjes.. Dus bokttijd eigenlijk niet.
Zag nog ergens een vraag over mijn kruiwagen met lampjes voorbij komen. Is er nog behoefte aan foto's?

Met alleen trailer laden loop ik met paard er mee in en loop dan aan de andere kant van het tussenschot terug naar achteren om de stang er achter te doen. Met uitladen maak ik haar eerst los en hang het touw over haar nek. Dan maak ik de klep en stang los en zeg ik ' kom maar' dan loopt ze rustig naar achteren en kan ik haar evt corrigeren en als het hoofd komt heb ik het touw al vast.
Ik wil er uiteidelijk wel naartoe dat ze er zelf in loopt zonder dat ik mee hoef te lopen. Dus dat ik buiten kan blijven staan en de stang erachter kan doen. Ik heb voor mijn verjaardag een nieuwe trailer gekregen. Dus binnenkort daar maar even mee oefenen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 23:22

Sure_lee schreef:
Zag nog ergens een vraag over mijn kruiwagen met lampjes voorbij komen. Is er nog behoefte aan foto's?

Dat was ik! Als het niet te veel moeite is, graag!

Hoe ik laad, is afhankelijk van welke ik moet laden. Mijn Quarter zet ik voor de klep, leg z'n touwtje over z'n hals en geef dan een duwtje aan de onderkant van het halster. Dan loopt hij er zelf in. Dat heeft me wel een jaartje gekost, maar ben er erg blij mee. De Shet doet het hetzelfde. De Welsh en kwpn hebben graag persoonlijke begeleiding naar binnen. Hoewel de welsh al wel tot halverwege alleen durft, dan begint ze te twijfelen en wacht ze tot ik kom helpen.
Onze volgorde bij inladen is altijd eerst de achterstang, dan de voorstang, dan vastzetten, dan andere paard erin op dezelfde manier, dan de klep dicht.
Uitladen: losmaken, klep open, voorstang eruit, achterstang los en dan eraf. Soms laden we ze tegelijk uit, soms apart van elkaar. We maken ze expres eerst los, overigens. Zowel de Welsh als de Shet kunnen onder de achterstang door en daar heb ik ongelukken mee zien gebeuren, brrrr.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 00:33

Hilary je maakt de voor stang ook los? Misschien dat anderen dat ook doen, maar ik heb daar nog nooit van gehoord. Waarom doe je dat?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 09:08

Ik doe dat niet... Zie dat al helemaal misgaan dat ze dan door het voordeurtje eruit schieten ofzo. Kan me voorstellen dat je het wel doet als je een zadelkamer hebt. Maar die heb ik niet. Ben ook wel beniwuwd waarom je het doet.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 13:06

Geen idee waarom iemand de voorstang zou losmaken, heb daar ook nog nooit van gehoord of iemand zie doen, alleen bij voor uitladen dan.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 13:21

Wij hebben het wel een keer moeten doen toen het paard er onder vast lag. Vervolgens ging ze door het kleine deurtje naar buiten, dat volgens het paard prima pastte maar daar was de deur het niet mee eens dus die kregen we alleen nog met veel geweld dicht zodat we ermee over de weg konden. Heb het tussenschot moeten lassen en er moest een nieuw raamwerk voor de deur in.
Vervelende was alleen dat het niet onze trailer was ^) zal je altijd zien dat er dan zoiets gebeurt.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 19:22

Ik houd het deurtje voor altijd dicht als er een paard in staat. Heb een paard gekend dat ook door het voordeurtje naar buiten dacht te kunnen (onder de stang door, paniek). Helaas heeft het paard het niet overleefd door de verwondingen...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 20:13

Dan had ik over het paard heen moeten springen om er bij te komen, dat leek me ook niet echt een goed optie ;)

Gelukkig was het een vrij grote deur en een smal paard dat droop van het zweet dus die floepte er zo doorheen. Voor ik door had wat ze ging doen stond ze al buiten alsof ze het altijd deed.
Op wat schrammen na had ze ook niets terwijl ze toch een heel stuk heeft gelegen.
(Wist dat ze moeilijk was maar langs de weg een paard uit de knoop halen leek me ook niets, en dat bleek thuis dus terecht toen ze ineens buiten stond)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 22:08

kvulden schreef:
Hilary je maakt de voor stang ook los? Misschien dat anderen dat ook doen, maar ik heb daar nog nooit van gehoord. Waarom doe je dat?

:j Ik maak inderdaad altijd de voorstang ook los. Ik heb daar meerdere redenen voor, in willekeurige volgorde:
1. Degene die het paard laadt hoeft nooit onder de voorstang door te duiken. Dat heb ik met twee 'soorten' paarden mis zien gaan, namelijk bij de 'springers' en bij de 'iebeligen'. De 'springers' springen vanuit lichte paniek over de klep en landen met goed geluk ergens binnen. Zonder voorstang heeft de begeleider net even wat meer ruimte om naar voren / opzij te stappen (zeker in een tweepaards). Met 'iebeligen' bedoel ik de paarden die op zich de trailer wel in durven, maar het toch allemaal wat spannend vinden. Onder de stang door duiken kan voor veel paarden te veel beweging zijn, waardoor je een remmende reactie oproept. Ik heb ooit een paard met 10 km/u achteruit van de klep zien komen omdat de begeleider onder de stang door dook; omdat de begeleider al onder de stang door was en het paard een gewoon halstertouwtje had, liep die los op het wedstrijdterrein. Oeps. Natuurlijk zijn er ook hele brave paarden die dit allemaal niet doen, gelukkig ;)

2. Bij paarden die wat moeite hebben met laden kun je makkelijker mee (voor- en achteruit) met het paard als er geen voorstang is. Je kunt wat makkelijker jojo'en, zeg maar, zonder dat de voorstang in de weg zit.

3. Als het paard verder door kan lopen de trailer in, heb je aan de achterkant meer ruimte om de achterstang dicht te doen. Geen geklungel met een paard wat nog net dat ene stapje naar voren moet doen voordat de stang dicht kan. Vervolgens laat ik het paard dan ook achteruit lopen, tegen de stang aan, en doe ik de voorstang dicht. Met uitladen andersom. Eerst de voorstang eruit, dan het paard voorwaarts vragen, daarna de achterstang eruit. Bij paarden die haast hebben om buiten te komen, kun je in deze situatie goed oefenen. Stapje naar voren, stapje naar achteren en tegen de stang laten botsen om ze te leren dat ze niet volle kracht achteruit kunnen.

4. Twee van onze pony's lopen zelf de trailer in. Daarbij vinden ze het fijn om even over de grond te neuzen. Als de voorstang dicht zit, kunnen ze eronder komen. Als de voorstang eruit is, kunnen ze niet klem komen te zitten onder de stang en lopen ze ver genoeg door naar voren zodat ik de achterstang makkelijk dicht kan doen.

Het voordeurtje heb ik overigens altijd dicht, in ieder geval optisch. Ik heb een aantal moeilijkere paarden geladen; dat doe ik altijd met een vriendin op wie ik goed kan bouwen. We weten elkaars voorkeuren en volgordes, communiceren duidelijk naar elkaar wat er nu gaat gebeuren (degene die bij het hoofd van het paard staat is degene die bepaalt). Bij moeilijkere paarden wil ik altijd dat degene die voorin staat ten alle tijde weg kan, just in case. Sommige trailers hebben een handig deurtje die je vanaf binnen kan open maken. Kan dat niet, dan zet ik een derde persoon naast het deurtje. Het deurtje blijft dan 'los' (geen haken dicht), maar wel gesloten. De 3e persoon houdt de deur dicht en doet deze alleen open op het teken van degene die laadt. Die derde persoon heeft er tot nu toe eigenlijk altijd voor spek en bonen bij gestaan, gelukkig 8-)

@Sure_lee Ik heb geen zadelkamer in mijn trailer. 9 van de 10 zadelkamers vind ik persoonlijk ondingen. Er is bijna geen ruimte tussen de voorstang en de zadelkamer, en vaak zijn de zadelkamerwandjes ook nog eens van vrij dun materiaal. Voor jezelf dus soms erg lastig om tussen zadelkamer en stang door te gaan om het paard vast te zetten (en dat is uiteraard altijd het moment waarop ze je even een vriendelijke neusduw geven :+ ) Verder lijkt het mij als paard niet echt fijn als je je hoofd niet lekker kwijt kunt omdat je net te groot bent om je hoofd tussen stang en zadelkamer te doen, maar net te klein om je hoofd boven de zadelkamer te houden.
Het wandje heb ik ook al eens kapot gezien door een vliegend been...
Op Paard & Koets zag ik vandaag een Sirius met een zadelkamer / omkleedruimte voor in de trailer. De tussenwand tussen zadelkamer en paardengedeelte was verstelbaar. Dat lijkt me nou weer wel handig, aangezien je dan de ruimte voor de paarden kunt afstemmen op het formaat van de paarden.

Lang verhaal geworden, ik hoop dat mijn voorstang-overwegingen duidelijk heb uitgelegd :o

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:52

Ik heb de grootste 2paardstrailer die er is van Ifor Williams, mijn paarden kunnen met stangen vast nog een pas naar voren of achteren maken en staan er dus ruim in.
Als ik inderdaad ooit zie hoe opgekropt sommige dieren in trailers staan verbaast het mij dat er niet veel meer problemen zijn.

Vandaag voor de derde keer op Blue gezeten :):)
Beugels links 3 gaten en rechts 2 gaten langer gemaakt zodat ik mijn linkervoet er losjes in kon laten hangen.
Voor mij zijn het vooral zitles rijritjes en voor Blue wat buig en hobbelritjes want ik kan natuurlijk niet echt hulpen geven met links maar ik heb toch weer gereden :)

Heb nog een paar extra chaps gekocht voor het auto rijden, koppeling van de bus gaat best zwaar en nu heb ik extra steun.

En we zijn bezig om van de tunnelbak nu een echte hindernis te maken die af is.
Worteldoek tegen de zijkanten zodat het niet gaat instorten.
Aan de boskant komt een natuurlijk hekwerk, struikjes en grote keien zodat paarden niet per ongeluk de bak instorten.
Ook hebben we verder gekeken hoe nu verder met de "berg" opgangen en draaiplekken.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 17:59

spatter schreef:
En we zijn bezig om van de tunnelbak nu een echte hindernis te maken die af is.
Worteldoek tegen de zijkanten zodat het niet gaat instorten.
Aan de boskant komt een natuurlijk hekwerk, struikjes en grote keien zodat paarden niet per ongeluk de bak instorten.
Ook hebben we verder gekeken hoe nu verder met de "berg" opgangen en draaiplekken.

Ik heb echt geen idee wat je hier omschrijft :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:12

Ik wel, maar een fototje zou leuk zijn :D

@spater: ik hoop dat het worteldoek alleen gaat helpen. Meestal wordt er gaas gebruikt met beplanting. Licht er ook hoe stijl het is natuurlijk.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:27

Ik val nog eens binnen, zag een mooie boerderij langskomen :)

Caily: die plant op je terras, is dat geen japanse duizendknoop?

Hier veel extra werk nu de paarden weer volledig zijn over gegaan op voordroog, ze drinken ook beduidend meer nu.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:03

Ik ben ook benieuwd naar een foto spatter.

Hier 3 grote klussen van de lijst af kunnen werken.
Berghok in tuin weg.
Oude schuilstal afgebroken en hondenhok winterproof gemaakt.

Afbeelding zicht voor

Afbeelding zicht na

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 23:58

Solleke_Noah schreef:
Caily: die plant op je terras, is dat geen japanse duizendknoop?

Ik hoop het niet voor d'r, maar het lijkt er wel op. |( Wat een horrorplant is dat zeg!