Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 15:18

@dais: geen idee hoe stormvast ze zijn, maar hier is er nog nooit eentje weggewaaid hoor :)

Ze zijn idd niet fraai on tegen aan te kijken, maar 'function over form' in dit geval, al heb je ook geïsoleerde bakken die er best redelijk uit zien.
https://www.schiphorstbv.nl/dubbelwandi ... x745-1633/

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 15:21

Dais_ schreef:
boemel schreef:
Wat hebben jullie voor buiten hooibakken?

Ik gooi het nu los in een grote cementkuip, maar wil eigenlijk iets waar ik het net aan vast kan maken.

Oja, wil graag ook iets dat verplaatsbaar is (met 2 personen) en wat er mooi uitziet :o
Of doe ik nu te ingewikkeld? :D

Ik heb een houten bak, maar 1. Hij rot weg en 2. Hij valt uit elkaar.

Dus ik overweeg ook zo'n lelijk grijze palletbox, alleen vrees ik dan weer dat die sneller wegwaait?

Ik heb een massieve palletbox niet van die gaatjes. Gaat echt niet zomaar van zijn plaats en in een leuk kleurtje (echt leuk fel blauw).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 15:24

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 15:26

Duijfje schreef:
boemel schreef:
Wat leuk! Gefeliciteerd! In welk deel van het land woon je en wat heb je aan beestjes rondom huis lopen? :o

Wij gaan van noord Holland naar Brabant. Zitten dan in nuenen, 10 min van eindhoven centrum.

Mijn paarden staan nu op 40 min van huis..

Ik heb zelf een hond en mijn ouders hebben nog een hond. Op het moment hebben we 11 paarden. PRE, Lusitano, kwpn.

We hebben 20 stallen beschikbaar met eventuele uitbreiding mogelijk. Op z’n 3.3ha?

Nu ben ik nieuwsgierig waar. Ik ben in Nuenen opgegroeid en mijn moeder woont er nog steeds :D

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 15:55

@Duijfje: dat is een flinke verandering van NH naar B :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 16:43

Wel de juiste kant op, het gezellige zuiden

Wat een regen. Net klaar met werken en wilde nog uitmesten zodat ik morgen de aanhanger leeg heb maar komend uur is het stortregen.
Nu maar binnen schuilen en wachten tot ik verder kan. Mijn hele planning loopt zo in de soep

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 17:13

ja het plenst goed nu.
Net voor de bui even harde wind, maar die is er gelukkig nu wel bij gaan liggen.

Nuenen, daar staat een vriendin van mij ook. Maar geloof niet dat dat te koop stond :)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 17:30

Idd drekweer…….. Alles weer drek buiten. De paarden hebben ook ruim voldoende droge plekken, maar ik vaal van het weer. Net als jullie.

Vandaag wel een standfoto van Questa gemaakt voor de fokker. Die gaat komende loopsheid een nestje bij haar fokken.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 17:31

Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 17:39

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 18:09

Ik ben altijd bang dat alles hier wegstormt. Toen we hier net woonden zijn er diverse takkenwallen omver gewaaid en dat heeft nogal indruk gemaakt denk ik? :')

Mooie hond Belker!

Mijn ene paard durft niet goed in de schuilstal en daarom mag mijn andere paard van haar er ook niet instaan. Nu staan ze dus al de hele dag allebei voor de schuilstal in de regen? Ik snap paarden echt niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 18:10

@dais: gooi je er wel eens voer in?? Meestal een goede reden voor een paard om over de streep te komen :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 19:31

Wij hebben hier 2x stormschade gehad tijdens de verbouwing.
T blijft bij mij ook altijd wel een beetje hangen hoor.

Paarden hier staan meestal ook voor de stal. Ik voer ze binnen, maar zodra uitgegeten, staan ze weer buiten.
Het zijn nu eenmaal echte buitendieren.
Vaak staan ze net buiten de stal en dus wel uit de wind.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 19:50

Nou vandaag de tweede keer erop na mijn "paniekaanval". Ik ga extra de rustigere hal in. Ze blijft netjes staan met opstappen en na rondje stap schrok ze ergens van in de hoek, 180 graden draai paar galoppasjes en ze staat weer stil. Oke? Ik zit nog heb ineens een ander uitzicht... oke even rustig stappen dat kan ook. Wel wat kijkerig en toen kwam de eigenaresse van de stal met een rolvuilnisbak de hal in vond ze ook eng. Iemand zag het en zei zal ik even bij je blijven? Zo ontzettend lief. We hebben even rustig gestapt en daarna ben ik naar de grote hal gegaan naar de springruiters :+ daar was ze minder kijkerig en kon ik gewoon rijden }:0

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 19:53

Dus alleen rijden staat niet altijd gelijk aan 'rust' en de springruiters kende ze nog van vorige keer :)
Volgende keer weer wisselen van bak, dan kan ze mooi aan alles wennen.
En een schouderklopje voor jezelf ;)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 19:56

Wat super top van je gedaan!!!!
En wat lief van je stalgenoot.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:06

Stomme is dat ze in die bak normaal rijles heeft. Mijn man vind die bak juist fijner en schoonzus reed ook het liefst daar. Bij mij is ze vooral de deuren in de gaten aan het houden als ik daar alleen rijd. Dus vooral geen vreemde hal voor haar. Meestal kan ik er niet rijden ivm rijlessen maar nu met Corona wel.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 21:16

Ik heb deze (was van DubbelFun), voor mijn merrie. Hij kan hangen aan de deur, in de hoek van haar prive-schuilstal staan of buiten op haar privé-stoepje. Dat is het makkelijke van een de kleinste pony zijn, ze kan bijgevoerd worden op een stukje waar de anderen niet kunnen komen door een draadje dat op de goede hoogte hangt.
Afbeelding

Van deze bakken hebben we er 6 (nog nooit weggewaaid).
Afbeelding

En ook de lagere versie in het grijs (3 bakken). Met hier ook het rubberen matje wat we erin hebben liggen, zodat het gruis niet in het zand valt. We hadden eerst vijverfolie, maar mijn ruin vond dat erg leuk speelgoed >;)
Afbeelding

In 3 bakken kunnen we zo’n frame bevestigen.
Afbeelding

Grote plak hooi wegen: in een tas van Ikea misschien?
De kofferweegschaal van de action kan tot 25 kg, als ik het goed heb. Ik kan er in ieder geval baaltjes van 22 kg mee wegen, dus dat haalt ie.

Hooi wegen wat in netten gaat die blijven hangen: hooinetten kopen met grote maas, die wegen en in z’n geheel in het hangende net gooien.

Wij hebben meer dan 100 hooinetten en vullen die gezamenlijk eens in de ca 4 weken. We moeten ivm astma-paarden al het hooi (35-40 kg per dag) weken, in netten is dat makkelijker. Hoewel we tegenwoordig een elektrische takel hebben en dus ook hele baaltjes in een keer kunnen weken. Die verdeel ik dan over de bakken met de frames. Halve baal per bak en dan het frame erover.

DF, ik denk dat ik je frames wel wil. Hout is leuk, maar zegt ook sneller krak.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 21:32

@Dais wij zitten boven op een plateau (dat klinkt meteen heel hoog maar dat is het niet, maar goed we zitten hier wel in de Limburgse heuvels) en het waait hier altijd harder dan bijv. bij mijn werk 15 km zuidelijker. Maar die bakken stonden van de zomer op hun kant (konden dus goed wind vangen) achter het huis en zijn meerdere stormen gewoon op hun plaats blijven staan. En het kan hier goed tekeergaan. Het klinkt hier nu ook heel gezellig zoals het aan het stormen is.

@Joyce ik herken dit wel een beetje van mijzelf. Ik houd vaak onbewust zelf ingangen in de gaten als ik alleen rijd en mijn paard reageert dan op mij. Ik doe het wel maar op een van mijn twee paarden, waarschijnlijk door eerdere ervaringen. Als ik bij andere mensen aan het rijden ben dan let ik ook meer op hun en ben ik minder bezig met mijn omgeving en reageert mijn paard daar ook minder op. Ik heb daar wel trucjes voor aangeleerd om het minder te maken maar weg zal het bij mij nooit gaan. Als ik echt lekker aan het rijden ben kan ik ook prima alleen rijden. Mijn instructrice ging vaak met mij praten als ze merkte dat ik onbewust te veel met mijn omgeving bezig was. Ik doe dat nog altijd trouwens als ik les heb en ik merk spanning bij mijzelf of mijn paard.

Rijden, daar kan ik voorlopig alleen nog maar van dromen. Mijn enkel is de laatste paar dagen weer erg stijf aan het worden. Ik was zo goed op weg maar door de lockdown en de sluiting van de zwembaden heb ik echt weer een flinke stap achteruit in mijn herstel.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 22:23

Marloes, is er wellicht een zwembad die een soort fysio-zwemmen aanbiedt? Ik heb geen idee of dat bestaat, maar ik sport onder begeleiding van een fysiotherapeut. Normaal is dat een abonnement en betaal ik dat zelf, dat wordt gezien als sportschool. Nu zijn de sportscholen dicht en sport ik “met indicatie” bij de fysio. Het kost me dan een fysiobehandeling uit m’n aanvullende verzekering, maar ik kan dan iig wel sporten (beter dan ik thuis kan).

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 23:51

Ik doe niet zwemmen in het zwembad maar een andere activiteit die heel belangrijk blijkt te zijn voor de stabiliteit van mijn enkel. Sterker nog in theorie kan ik droog het zwembad weer verlaten, niet dat ik dat ooit doe…. Fysiobehandelingen heb ik helaas nodig voor mijn daadwerkelijke fysiotherapeut. Laatst bijna €200 betaald omdat ik over mijn fysiobehandelingen heen was voor het einde van het jaar in zicht was :P
Er zit hier trouwens ook nergens een fysio verbonden aan het zwembad zover ik weet. Maar goed, ook niet veel zwembaden in de omgeving hier.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 09:20

Vervelend dat gedoe met je enkel Marloes :(:)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:29

Degelijke bakken Hillary!
Ik kijk er vanuit het terras op, dus ben er wel enthousiast over qua gebruik, maar niet om naar te kijken :D

100 hooinetten! Pfff.

Wat vervelend Marloes, hopelijk kan je snel weer wat doen. Bij blessures werkt winters weer ook vaak niet mee.

Wat een druilweer!
Ben hele week overdag op kantoor.
Mn vriend laat ze overdag een paar uur op de wei op de droge momenten, want in mn pauze even longeren zit er nu niet in.

Heb volgende week maar een halve werkweek en dan thuis werken. Dan extra tijd voor de horses :o

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 12:53

Hoe hebben jullie het aangepakt bij verhuizing? Hebben de paarden eerst een pauze gehad of zijn jullie in de eerste week gelijk gaan rijden?

Vandaag is mijn man voor het eerst alleen erheen gegaan. Kreeg eerst een foto in de hal en iets later een foto van oortjes in het bos. Het werd blijkbaar wat druk in de bak en hij had zoiets nou dan ga ik maar eens kijken wat ze in het bos doet. Maar ze heeft zich best druk lopen maken op bepaalde plekken, is ook even afgestapt omdat hij niet wist of ze hem ertussenuit zou gaan maar daarna ook weer erop gestapt. Ik ben wel trots erop dat hij het wel durfde maar hij zei ook wel van ik had mijn handen vol. Ze bleef echter wel heel netjes staan wachten bij de weg op auto's en dat is wel belangrijk.

Ik weet dus ook niet of dit voor haar echt de eerste keer is dat ze helemaal alleen het bos in is geweest. Mijn vermoeden is dat ze of met andere paarden of met een ijzeren ros samen is gegaan. We zijn wel heel erg benieuwd hoe ze het bij ons gaat doen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:01

Ik ben in die tijd met mijn sjimpie na verhuizing meteen gaan rijden.
Maar daar reed ik wedstrijden mee, dus zijn gedrag op vreemd terrein was bekend.
En toen was ik zelf een stuk stoerder.... :o

De paarden die ik hier heb heb ik als veulen, dus ja geen verhuizing.