Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Libera

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 08:55

Ik werk 3 dagen van 12 uur, dus 36 uur per week. Voordeel is dat ik 4 dagen per week vrij ben.

Ik werk van 1900 tot 0730, dus voer meestal 's ochtends als ik thuis kom om 8 uur. Mijn man past op onze dochter terwijl ik slaap en voert om 1600, en 's avonds nog een keertje voor hij naar bed gaat om een uur of 2100/2200... Als ik vrij ben doe ik alles zelf. Probeer 4 of 5 dagen per week te rijden, maar het is nu te nat hier :(
Mesten doe ik alleen op mn vrije dagen, ze mesten bijna nooit in de stallen, heb de stallen altijd open staan naar de paddock toe dus ze staan meestal buiten onder de grote boom :)

Leuk al die foto's! Moet binnenkort ook eens wat foto's uploaden en hier laten zien... Het is hier wel net een bouwput nu met al die modder en regen. Wij zijn druk bezig met alles te bouwen/verbouwen.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 10:18

Mijn man en ik hebben een dierenpension, dus werken 7 dagen per week en heel veel uren per dag (om half 8 's ochtends laten we alle gasthonden (en eigen) naar buiten en tussen 10 en 11 's avonds gaan ze de laatste keer voor de nacht naar buiten), alleen niet continu achter elkaar, dus de paarden gaan tussendoor.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 13:05

Knap hoe iedereen dat doet. Ik ben ook chronisch ziek en werk helaas niet.

Ik vraag me ook af hoe het met Tinky en de ijslanders gaat?

Ons land wordt binnenkort (wanneer het weer het toe laat) rond gelegd. Het loopt nu in een kuiltje. Ik overweeg dan ook een poel te laten graven. Voor de leuk en om wat water op te vangen. De loonwerker vond dit ook een goed idee. Op deze plek heeft vroeger ook een poel gezeten. Moet nu bedenken hoe groot hij moet worden. Zijn hier richtlijnen voor? Iemand een idee misschien?

Hoelang na het opnieuw inzaaien kunnen de paarden erop denken jullie? Ik wilde het sowieso 1 a 2 keer laten hooien. Huur voorlopig nog een andere weide. Helaas wat onenigheid met mijn weidemaatje, blijft toch lastig met paarden, iedereen denkt er net weer anders over.

We hebben zandgrond maar wel met een veenhoudende laag dus snel glad.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 14:30

Zapje schreef:
Ons land wordt binnenkort (wanneer het weer het toe laat) rond gelegd. Het loopt nu in een kuiltje. Ik overweeg dan ook een poel te laten graven. Voor de leuk en om wat water op te vangen. De loonwerker vond dit ook een goed idee. Op deze plek heeft vroeger ook een poel gezeten. Moet nu bedenken hoe groot hij moet worden. Zijn hier richtlijnen voor? Iemand een idee misschien?

Hoelang na het opnieuw inzaaien kunnen de paarden erop denken jullie? Ik wilde het sowieso 1 a 2 keer laten hooien. Huur voorlopig nog een andere weide. Helaas wat onenigheid met mijn weidemaatje, blijft toch lastig met paarden, iedereen denkt er net weer anders over.

Ik heb mijn land ook rond laten leggen. Ook een sloot laten graven en met dat vrijgekomen zand een stuk gedeeltelijk opgehoogd. De helft heb ik 2 jaar terug in laten zaaien en heb ik na 8 keer maaien in gebruik laten nemen door de paarden. Dat is een mooie grasmat geworden. De andere helft is afgelopen september ingezaaid en ga ik precies zo doen. Dat wordt dus ergens begin juni erop.

Overigens werk ik 20 uur voor de baas. ;) Man met eigen bedrijf, en ik geef zowel thuis als op locatie les. Ook doe ik nu familieopstellingen met mijn paarden.
Op maandag altijd vaste hulp en in t weekeinde ook vaak. Helaas geen rijmaatje meer. Mijn rijmaatje durft niet meer, en ik heb een tijdelijke bijrijder gehad. Ik doe nu alles alleen. Mijn man voert wel en haalt t hooi voor mij, ik durf niet met trailer te rijden.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 14:34

Hier worden ze 's morgens gevoerd door mijn vader, buitengezet door ons voordat we naar school/werk gaan, of de pensionklant.
Voeren doe ik 's avonds zelf, net als binnenzetten.
Enkel de 2 pensionponies en de oude merrie gaan 's nachts op stal (de oude met paddock). Mijn jonkies blijven sinds twee weken dag en nacht buiten.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 15:49

Wat een geregel toch allemaal met die paarden en wat heeft iedereen het eigenlijk druk....

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 15:55

Ik werk 36 uur per week, meestal worden dat er ruim 40. Reistijd is zo'n uurtje per dag in totaal. Werk soms ook 's avonds en af en toe een halve of hele dag thuis. Vaak ook in het weekend nog wel een uurtje of wat. Ex deed al niets met paarden, en zal dat nu helemaal niet meer gaan doen :+
Paarden worden 's ochtends buiten gezet (als ze binnen hebben gestaan uiteraard, vaak staan ze 24/7 buiten). Paddock/wei mest ik 's ochtends uit, hooi aanvullen, en 'smiddags/'s avonds weer uit mesten en voeren. Paarden hebben altijd hooi tot hun beschikking. Heb rijbak met verlichting, dus daarvkan ik 's avonds gebruik van maken, maar kan me er maar bar slecht toe zetten met deze kou en wind....
Verder nog een hond, 3 katten en een huishouden en geen hulp. Geen bijrijdster of huishoudelijke hulp. Vooral dat laatste lijkt me ideaal, maar nu ik hier alleen blijf wonen moet ik serieus op de centen letten dus komt dat er niet. Ben vaak van 5.30 uur tot 21.00 uur bezig. Pas dan ga ik zitten en uurtje later nog de hond uitlaten, even de paardjs checken en naar bed. Vind het een intensief leven en kan ik ook echt niet met zekerheid stellen dat ik dit nog jaren ga volhouden. Zie het wel, het roer om kan altijd nog. Maar eenmaal om kan ik niet zo snel meer terug, dus kijk het allemaal maar rustig aan voorlopig

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 16:00

Huishoudelijke hulp heb ik wel inderdaad, en ja dat is ideaal. Zij poetst de boel in een paar uurtjes per week, heerlijk...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 16:14

Mijn poetsers gaan allemaal weg :( . Er zijn een aantal vaste dames hier in de buurt die echt het poetsen doen. Masr die zitten allemaal vol. Dus ik zoek dan op MP hier in de buurt en meestal zijn het mensen die het poetsen doen tot ze een 'echte' baan hebben gevonden. Baal ik wel van. Alhoewel ik wel een zeikerd ben met een schoonmaakster (als ik er dan voor betaal, moet het wel goed. Ik heb een kind met allergieen en een man zonder milt), is het wel fijn als er 1 x in de week in ieder geval de grote dingen worden gedaan. Maar goed, voorlopig doe ik het weer even zelf. Wij hebben een eigen bedrijf. Ik spring bij als het nodig is. Maar meestal ben ik thuis en probeer ik 5 paarden te trainen, de honden te doen, heb nog een kat (maar die is niet veel werk. Hij is graag buiten), mijn huishouden dan. Ik ben helaas niet gezegend met veel energie. Ik ben een slechte slaper. Soms gaat het inens weer goed en doe ik alles met gemak en plezier. Maar nu is het wel zwaar. Tijd voor de lente, denk ik.

''s Morgens voer en mest ik de paarden, maak de bestrating schoon, schoon water in de bak en vul ik de netten voor de avond. Doe ik zo n 2 uur over. In de tussentijd speel ik dan ook met de honden. Breng dochter naar school. Soms ga ik dan rijden of anders doe ik wat in het huishouden. Probeer de andere paarden ook te pakken, help een vriendin, die een hersenbloeding heeft gehad. Daarna weer voeren en mesten, eten maken, dochter helpen met huiswerk en rond half 10 laatste ronde paarden. Ergens tussendoor ga ik nog met de honden wandelen. Ik vind het zonder werk al heel druk :D .

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 17:55

Wij hebben iemand die hier thuis komt poetsen en dat is voor mij echt ideaal. Wassen en strijken probeer ik zelf te doen, maar soms nemen we een bedrijf dat strijkt met dienstencheques onder de arm, als het echt niet lukt. Maar ik doe m'n best.
Koken en bijhoudend poetsen als de poetsdame niet komt doe ik zelf, maar inderdaad, nu het winter is, ben ik stikkapot. Wordt hoog tijd voor lente. Én m'n veulentje <3

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 19:52

Handig dat jullie poetsers hebben, hier doet mijn moeder vooral wel het huishouden (tja, minderjarig, dan leef je nog bij je ouders)

Lente is fijn, niet meer met zo veel water sjouwen omdat de bakken bevriezen...

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 23:00

KittyDylan schreef:
Handig dat jullie poetsers hebben, hier doet mijn moeder vooral wel het huishouden (tja, minderjarig, dan leef je nog bij je ouders)

Lente is fijn, niet meer met zo veel water sjouwen omdat de bakken bevriezen...

Dit dus. Ik maak hetzelfde mee met sjouwen. Mag snel gaan stoppen dat vriesweer

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 01:03

Ik werk 24 uur over 4 dagen. Wel hierbij 1,5 a 2 uur reistijd per dag, helaas. De paardjes staan op 1,5 km afstand en doe ik nagenoeg alleen. Voor grote werkzaamheden wil mijn man wel helpen hoor. Thuis nog een zoontje van 3 jaar die niet altijd mee wil en 2 honden, dus druk zat. Hooi word gebracht, maar daar betaal ik ook naar voor 5,5 euro voor 20 kg hooi. Het verslepen vaak 21 balen per keer doe ik zelf. En dat is best pittig. Met dit weer gaat mijn man voor zijn werk langs de paarden om ijs te bikken. Super fijn! Echter heb ik de zorg om ons zoontje naar de opvang of oma te brengen. Direct aan huis lijkt ons ideaal, maar in mijn regio heel duur. Zit denk ik in een van de duurste regio's hier. Ik geniet ervan zolang ik kan en kan eindelijk mijn paarden op mijn manier houden. Echter worden er op termijn villa's a €1.000.000 gebouwd in mijn weide en zal ik moeten verkassen. Ik moet de tinker om de dag echt laten bewegen, anders kan ik niet meer veilig op buiten rit en is hij nogal explosief. Bij de buren rijd ik op maandagavond in de les mee, op donderdag werk ik tot 3 uur en kan ik vaak een rondje strand doen, in het weekend vaak een dagje rust en een op buiten rit en een keer longeren. Voor de mini heb ik een meisje die elke week met haar moeder dik een uur naar strand wandeld, zodat ik deze alleen in het weekend maar een keertje uitlaat. Oh, ja en sinds kort weer aan het hardlopen 3 x per week. Word al moe bij de gedachte als ik dit nalees, haha

LKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 02:03

Zo, iedereen is wel heel druk. Vind het grappig om te lezen dat de meeste wel echt een vast ritme hebben (waarschijnlijk juist omdat het druk is).

Huishouder heb ik niet, ben gauw tevreden met een keer per week stofzuigen en afstoffen/poetsen en was opvouwen doe ik alleen wanneer het me uitkomt, dus vaak vis ik de schone was zo uit de wasmand :P anders red ik het echt niet, en ik help liever achter op de boerderij, dan het huishouden doen. Zowel mijn vriend als ik vinden dat niet zo erg. :+

Balen dat de bak zo bevroren is..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 02:12

Ritme? Wat is dat? _O-

LKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 09:34

Caily schreef:
Ritme? Wat is dat? _O-

Geen ritme is ook een ritme zeggen ze altijd toch :P

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 09:36

Ok de kou maakt me niet meer uit, sneeuw! *\o/*
Gunstig tegen het ijs :Y)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 09:52

Gisteren de H2O bag voor het eerst gebruikt om de bakken bij te vullen, maar dat is ideaal zeg! Geen gesjouw met emmertjes, maar gewoon 1 keer heen en weer met de kruiwagen :)
Maar wel iets anders: ons schrikdraadapparaat is kapot. Manlief is er gisteren mee terug gegaan naar de Welkoop, valt natuurlijk weer buiten de garantie, maar ze hebben hem toch opgestuurd. Kan alleen wel 2 tot 3 weken duren. Balen, nu heb ik dus geen stroom op de omheining.
Ik dacht destijds: weet je wat, ik koop een kwaliteitsapparaat, want dat is betrouwbaarder. Nou lekker dan.
Toch eens kijken hoe ik dat oplos.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 09:59

Ik heb ook een h2o bag. Vind het niks. Ligt alweer jaren werkeloos in de schuur. Dus als ik er iemand nog een plezier mee kan doen...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 10:00

KittyDylan schreef:
Ok de kou maakt me niet meer uit, sneeuw! *\o/*
Gunstig tegen het ijs :Y)

Gadver gadver hier ook -O-
Sneeuw is voor mij zo'n 1 dag per jaar misschien dingetje. Heb liever vorst al doet mijn lichaam dan nog zon pijn maar dat doe sneeuw ook :o

H2go heb ik hier ook liggen voor als ze op de wei staan. Super handig. Bij de paddock kan het met een tuinslang. Stroomapparaat heb ik op de wei niet meer, maar witte draadjes doen pijn en waarom zouden ze bij het gras weg willen ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 10:14

@azmay: het gras is hier nogal op zeg maar :D Natuurlijk hebben ze wel hooi. Bovendien is het lint op dit moment het enige wat ze scheidt van de sloot (die meestal droog staat) en de weg. Dus ik vind het wel fijn als daar stroom op staat :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 10:19

Wendy schreef:
@azmay: het gras is hier nogal op zeg maar :D Natuurlijk hebben ze wel hooi. Bovendien is het lint op dit moment het enige wat ze scheidt van de sloot (die meestal droog staat) en de weg. Dus ik vind het wel fijn als daar stroom op staat :j

Hier staat op de paddock ook wel stroom, zonder blijven ze wel binnen maar vind het geen veilig idee. Gras mag nu rusten al kunnen ze voor soms wel even een uurtje grazen.

Wat doe je dan zonder de h20 bag fabster? Vind hem ook niet helemaal ideaal maar het alternatief is emmers slepen dus dan is hij ineens bijna perfect ;)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 10:25

Bij mij staat de waterbak vlak bij het huis en kan dus met de slang gevuld worden. En anders neem ik een gieter.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 10:31

Fabster schreef:
Bij mij staat de waterbak vlak bij het huis en kan dus met de slang gevuld worden. En anders neem ik een gieter.

Ah ja, de bakken bij huis is voor mij ook omslachtig met die zak. Maar de slang is geen 250 meter lang dus de wei haalt hij niet :+

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 10:41

Ik heb ook een h2go bag maar ben er ook niet helemaal weg van, ook omdat Lola hem eens lek gebeten heeft, hij functioneert nog wel, maar niet helemaal 100%. Ik heb gewoon een langwerpige speciekuip in de kruiwagen, werkt veel makkelijker en hygenischer, aangezien ik maar een kruiwagen gebruik voor mesten en water geven. Als het niet vriest kan ik gelukkig gewoon met de slang water geven.

Ik ben echt zo zenuwachtig, het zat ook allemaal niet mee, maar als het goed is, komt het (tot nu toe) echt allemaal weer goed, fingers crossed, hihi.