Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 09:24

DubbelDun schreef:
@DoubleVv: ik zou een flink hoog hek neerzetten ipv paaltjes en alles wat er dan nog overheen komt teruggooien of verzamelen en wekelijks bij de politie inleveren.

@wendy: ergens kan ik me wel vinden in je reden om geen HK te worden, maar dan zou er hier veel meer gemod moeten worden en dat is ergens ook weer jammer.

De omheining wat we willen zetten zijn treinbilzen die 2.20 uitsteken(staan al in de grond) en daar tussen palen van ook die hoogte daar wouden we aan de buiten kant 5a6 ijzeren draden op bevestigen en aan de binnenkant 2 stroomdraden voor de paarden. Terug gooien heeft geen zin want dan blijven we bezig hebben we al geprobeerd

DoubleVv

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 09:26

Ik vraag mij eigenlijk wel af mag ik zomaar zijn heg scheren als die mijn weide ingroeid en hij hem weigert te scheren?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 09:31

Alles wat over de scheiding komt mag je weg halen , toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 09:43

Klopt, maar dan moet je wel goed de afscheiding weten. Sommige heggen staan nl een meter binnen de erfafscheiding juist zodat ze niet door de buren geschoren worden.

Ik zou geen draden nemen maar een hele dichte afscheiding.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 09:46

Fabster jij vroeg dat volgens mij. Inderdaad een tumor op de hypofyse. Ik krijg volgende week de uitslag. Ik moet nog naar de oogarts. Ik zie met mijn ogen een beetje dubbel en de laatste tijd dan in eens voelt het of mijn ogen helemaal Scheel gaan. Mijn beeld word dan heel erg dubbel en ik kan dan eigenlijk niet meer zien. Als ik iemand vraag of ze wat aan mijn ogen zien dan zien ze niks.

Pfff dat was vanmorgen weer fijn opstaan. Iedereen was er al uit. Ik was nog even blijven liggen. Als ik op sta kijk ik altijd even uit het raam. Zie ik tot mijn schrik dat Rosie met een noodgang bij de buren de inrit in rent. Ik snel in de kleren en tien ik buiten was rende ze over de weg. Ik woon aan een rijksweg. Pffff. Gelukkig toen ik riep rende ze de inrit in. Ik snel de omheining open, maar ze besloot zich om te draaien. Ik rennen naar het hek van de inrit om die dicht te doen. Maar de omheining had ik los gemaakt. Dus toen Marinka er ook uit. Grrrr. Twee aan twee reden ze heen en weer. Ik gauw brokjes gepakt. Dat was genoeg voor ze om terug in de bak te gaan. Dus snel eten en afsluiten voor het andere stuk. Die was los. Maar voor Rosie om eruit te zijn gegaan. Heeft ze of een sprongetje gemaakt of een stukje onderste lijn was los en er onderdoor gegaan. Ik kon geen sporen vinden gek genoeg. Dus mijn plannen voor vandaag zijn jammerlijk weer veranderd eerst de omheining repareren. En binnenkort gauw die haag erin. Ze heeft het draad daar nu al 2x kapot gemaakt. _-:( misschien niet genoeg stroom er meer op. Was al van plan nieuwe lijn te halen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 09:48

@kvulden: dat is schrikken. Gelukkig alles goed afgelopen.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 09:53

Kvulden: dat is even schrikken. Gelukkig alles goed afgelopen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 09:59

Ze maak volgens mij perongeluk het draad los. Het is steeds in de zelfde hoek. 1 keer heb ik het gezien. Ze ligt dan te rollen. En gaat dan met een been onder het draad door. En haakt er dan achter. Ze krijgt dan ook een tik en trekt dan nog harder. Iemand tips?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 10:05

Ik heb een vriendin die op die manier een paard is kwijtgeraakt ;( Persoonlijk zet ik nooit stroom op de onderste draad en heb daar die hele dunne draad. Liever de draad kapot dan een pootje er af.
Langs een drukke weg zou ik nooit alleen draad/lint willen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 10:19

Ik woon hier al 15 jaar. En dit gebeurde echt nooit. En er zit ook nog een sloot tussen. Maar er komt een Haag langs. Maar ik moet eerst wachten tot dat ze met de bak bezig gaan, want het komt dan een cm of 30 hoger te liggen. Maar geen stroom op de onderste draad dan gaat mijn shet er vandoor.....

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 10:20

Wij hebben ook op de onderste draad geen stroom, maar alleen bij de tussen draden niet.
Ik moet zeggen dat ik dit een gezellig topic vind en handig ook wel.Maar ik kan julie echt niet bij benen .Er word hier al zo veel geschreven.

Ik ben momenteel bezig de bak terug in orde te krijgen,die bestond ooit uit goed zand.Nu blijkt alleen dat ooit zonder dat de echte eigenaar van ons land het wist iemand die te hebben omgeploegd :-(.En dat wist ik dus ook niet,ik ijverig al het onkruid aan het verwijderen om er weer een rijdbare bak van te maken.Maar ik vrees dat het veel meer werk en geld gaat kosten als ik dacht.Ik baal er wel van.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 10:26

Oeh dat is Balen beatje. Ik heb een bak met zwart zand ik leg er drainage in. Heb het op MP op de kop kunnen tikken.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 10:29

Jeetje kvulden, dat is nog eens beroerd wakker worden!

Ik zou hekwerk plaatsen ipv draad aan de weg.

Bah het regent hier!

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 11:10

Dat is idd schrikken! Hier ben ik nu wel blij met het hertengaas compleet om onze grond heen, ik moest daar in het begin wel aan wennen. Maar ze moeten nu veel doen om op straat te komen. Die van de buren lopen regelmatig los en wij wonen direct aan een 80 km weg, doodeng. Overigens hebben wij wel gewoon nog stroomdraad achter het hertengaas lopen. Om bij de paarden te komen dan nog een stevig hek, ze moeten wel creatief zijn om weg te komen zeg maar en dat geeft wel een heel veilig gevoel. Ook met trailerladen, we laden op de oprit op met poort dicht, mocht het een keer mis gaan (de kinderen willen hun pony's inmiddels zelf laden), dan zijn ze nooit in 1 keer weg. Heb in het verleden ook wel eens de auto stil gezet omdat er een paard tegemoet kwam, soms heb je zulke dingen. Maar fijn dat ze weer veilig binnen zijn kvulden! Ben je wel gelijk goed wakker :o

Ik zou de haag wel scheren Doublev, hij staat dan immers aan jouw kant op jouw grondgebied. Lijkt mij net zoiets al bomen die met takken overhangen, het overhangende deel mag volgens mij dan wel gesnoeid worden.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 11:23

Toen wij 6,5 jaar geleden dit kochten hebben we gelijk een aanvraag voor het bouwen van een paardenstal ingediend bij de gemeente. De buurman (heb 1 naaste buur, de rest woont verder weg) kwam gelijk de eerste keer dat hij ons zag naar ons toe met de vraag of hij onze mest mocht hebben, hij had in de krant de aanvraag voor de stal gelezen :D
Daarna bood hij aan dat ik het stukje weiland wat tegenover ons huis ligt van hem mocht huren. Dus wij waren gelijk heel blij met onze buren :j Toen hij in de zomer ook nog kwam met de vraag of ik voordroog wilde van zijn stuk (gepacht) natuurland en hij het ook nog eens precies zo lang laat drogen als ik wil en het niet laat snijden als het het pak ingaat....
Nu hij lammetjes heeft, loopt mijn zoontje bij hem de deur plat, hij komt gelijk kijken als er bij ons een veulentje geboren wordt.. Dus wij zijn nog steeds erg in onze nopjes met onze buren!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 11:26

Het overhangende deel mag inderdaad geschoren worden, mits het over de erfafscheiding gaat. Staat de heg inderdaad een meter van de afscheding af en groeit het over op het erg van de buren, dan niet. Maar als je paarden er aan gaan knabbelen (denk t niet, want conifeer vinden ze niet echt lekker), kun je bij jezelf een dubbele afscheiding maken, zodat er een 'gang' van een meter ofzo ontstaat. Paarden kunnen er dan niet meer bij en buurman loopt ook niet meer direct langs je paarden.

Oef, dat is even schrikken, kvulden! Gelukkig liep het goed af.

Prolactinoom ook nog, toevallig? Die heb ik ook gehad. Maar wel een micro, dus geen last van mijn ogen. Onder Dostinex is die tumor toen verdwenen en niet meer terug gekomen. Dus ik had mazzel. Ik laat me 1 x in de 2 jaar nog prikken om te kijken of de bloedwaarden nog goed zijn.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 12:01

Prolactinoom dat ken ik niet fabster.

Met een paar omleidingen zit het stroom er weer op. Ik zag nu toch dat ze via de sloot naar de buren is gegaan. Maar er zat nog wel wat schrikdraad voor. Maar waarschijnlijk al geen stroom meer. Ik hoop dat ze nu even een goede tik krijgt. Dan weet ze het weer. Ik heb nu langs de slootkant aan de binnenkant een extra lijn gezet. Een meter van de andere af. Als strak alles gedaan word wel even nieuwe lijnen er aan. Vond toch wel wat zwakke punten. Ik weet eigenlijk niet meer wanneer ik dat gedaan heb. Maat zal inderdaad een jaar of 5 zijn denk ik.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 12:13

Je kan de tumoren op je hypofyse op verschillende plekken hebben. De hypofyse is maar klein, dus ern mm verscil in plek en het beïnvloed een ander hormoongedeelte (groei, cortisol (=cushing), prolactine (=zwangerschaps/borstvoedingshormoon). Mijn prolactine was dus de sugaar, met als gevolg dat mijn lichaam jaren dacht dat ik net een baby had gehad en maar melk bleef aanmaken (dochter was inmiddels al 3 en al een tijdje van de borst af... :+ ) Was ook ern leuke tijd voor mijn omgeving....not.

Er zou net een enorme bui komen, dus paarden een tussendoortje gegeven, zelf naar binnen om te stoffen, blijft het stralrnd mooi weer. Dus maar even voeren.

Wie heeft er een goeie tip tegen sloopgrdrag van dekens? Mijn Belg vindt het tijdens het spelen lekker makkelijk om het andere paard aan zijn deken vast te pakken. Daar kunnen ze niet goed tegen :( Vorig jaar stond hij apart, vanwege zijn knieblessure, maar nu gaat hij overdag de groep weer in. Ik probeer het nu zo te plannen, dat de dekens af kunnen als de Belg de groep in gaat ('s nachts staat hij wel apart). Maar straks komt ook de vliegendekentijd. Daar blijft dan niet veel van over. Wie o wie?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 12:30

Lijkt met inmiddels duidelijk dat dit topic gewoon bij VSW blijft. Als degene die het leuk vind wel nog een Pb wilt sturen? O:)

Schrikken kvulden, gelukkig goed afgelopen!

Je kan de deken insprayen met iets? Ik weet iemand doe dat doet/deed, maar geen idee waarmee, ik zou het kunnen vragen, of misschien dat Pauline het weet?

Hier ook de hele tijd regen op de radar, maar nog geen bui gezien. Ga maar eens buiten voeren en water geven. Moet over 45 min te paard zitten want heb elders met iemand afgesproken. Erg leuk, maar lastig rijden zo op tijd.

Zijn er onder jullie veel met bijrijders/verzorgers? Wat voor afspraken hebben jullie omtrent communicatie, omgang met paard, omgang met spullen, wat mogen ze allemaal en wat moeten ze daarvoor doen? Helpen uitmesten of betalen oid?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 12:32

Sloopgedrag is lastig Fabster, cribox kun je slechts over je hele deken smeren. Hier zijn ze nogal speels en wordt er ook wat aan dekens getrokken. Wel niet al te hard, maar in de zomer met de vliegendekens ben ik er ook bang voor. Dat scheurt veel sneller. Mochten er goede tips zijn, hoor ik ze ook graag, ik heb ze nog niet kunnen bedenken, haha.

Hier straks ook een flinke bui, alles is hier flink nat, paardjes dus maar weer binnen.

Ik doe niet aan bijrijders, ben daarvoor veel te veel een controlefreak. Er zijn maar een paar mensen waarmee ik mijn paarden op pad zou sturen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 12:46

Misschien ipv dekens een goede vliegenspray over de paarden, Endure oid.

Toen ik net ging rijden hing er wel een dikke zwarte wolk, maar de schoof mooi vooruit zoals ik reed. Dus meestentijds wel zon gehad. Richting huis zag ik er eentje aankomen dus haast gemaakt om voor de bui binnen te zijn. Dát is gelukt, maar tijdens het voeren liep in wel in de hagel.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:03

Heb een aantal bijrijders gehad. Afspraak was eerst paard leren kennen.. dan pas buiten rijden

Netjes met spullen omgaan en met paard. Even appen of je wel of niet geweest bent. Ze hoefden alleen te rijden. Andere dingen hield ik graag in eigen hand.

Ben er mee gestopt. Te vaak dat men niet kon/wou ivm weer oid.

Ik heb nog ff gereden. Er was markt in het dorp. Kwam ik op de terugweg langs..Dacht kan wel. Paard is wel mak. Nou een trampoline met Kids aan een bungeejumping koord was net ff teveel...Uiteindelijk maar afgestapt en er langs gekomen. Was ff een kortsluiting momentje hihi

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:58

Wel blij dat we in VSW blijven.

Mooi/stoer vaderpaard Abby!

Rijden met Zap gaat nog waardeloos. Is vaak zo'n 8 km ernaast lopen en 2 km er op. 10x op en afstappen. Leuk is toch anders. Ze staakt nu zelfs op de terug weg. Toch maar hulp inschakelen denk ik, want dit wordt hem niet zo. Als ik er op blijf zitten gaat ze gevaarlijk doen, gister kwam ze klem te zitten in een struik/boom en ging als een idioot lopen bokken.. Kom steeds chagrijnig terug van het rijden. Maar het is verder zo'n lief, braaf en ook wel betrouwbaar beestje.. Ik ga er ook nog wel een rijpony bij kopen, een brave die alles al kent, daar kijk ik echt naar uit haha, gewoon opstappen en wegrijden. Heerlijk lijkt me dat. Maar moet nog een half jaar/jaar wachten tot het budget het toe laat denk ik. Ivm het bouwen van een huis/stal nu.

Maak me wat zorgen over de weide die ik nu gebruik. Is dus van SBB, mag niet mesten, niet kalken en zeker niet spuiten. Maar dat onkruid! Het staat bomvol met boterbloem bijv. Trek er zo veel mogelijk uit, maar daar is eigenlijk geen beginnen aan. Mest haal ik er uit maar dat is hiervoor jaren niet gedaan. Als je niks doet hou je toch een wei vol zuring etc. over? Zonde vind ik het.

Blij dat ik geen dekenslopers heb, want daar is idd geen houden aan, zeker met een belg ;)

Vandaag niet rijden, ook geen zin in na gister. Fijne dag allemaal!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:04

De boterbloem kan ik hier ook bijna niet tegenhouden thuis, die wei is zo nat.. Maai het wel gewoon plat en dan is het weer "weg" tot het volgende voorjaar.
Spuiten zou kunnen maar dat is niet zo heel biologisch zullen we maar zeggen ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:06

Gadsie Zapje, dat is niet fijn rijden nee.

Ik heb nu nog maar 1 poortgreep, Tinkerbeest is door mijn paarden door de draad gejaagd -O-
Vanmorge werd ze halverwege de rit ook stokkreupel zodat ik verder kon lopen en toen ik de hoeven optilde werd ik begroet met een ravage van omgeklapt en rottende hoef dus daar moet heel vlot wat aan gedaan worden. Het is niet mijn dag vandaag geloof ik _-:(