het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 13:20

Hier staan ze nog op gras. Net een nieuwe baal, die vult beter dus opzich minder hooi maar met een logische verklaring

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 13:22

Ik vind het ook vreemd. Ze krijgen altijd eerst een plukje los hooi en de rest uit een fijnmazig net waar ze moeite voor moeten doen.
Ze doen blijkbaar liever moeite. Het gemakkelijk te verkrijgen hooi gaat als laatste op :=

Ze staan hier altijd 5 a 6 uur per dag op gras en er is nog steeds genoeg.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 13:44

boemel schreef:
Ik vind het ook vreemd. Ze krijgen altijd eerst een plukje los hooi en de rest uit een fijnmazig net waar ze moeite voor moeten doen.
Ze doen blijkbaar liever moeite. Het gemakkelijk te verkrijgen hooi gaat als laatste op :=

Ze staan hier altijd 5 a 6 uur per dag op gras en er is nog steeds genoeg.

Dan is het hooi in de netten waarschijnlijk lekkerder? Of is het hetzelfde hooi?

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 13:54

Hier juist weer wat meer eten sinds het weer een paar graden koeler is.

Net de eerste levering van corsten gehad, ik ben blij want met hun miniloader ding kunnen ze bij ons prima uit de voeten! dat is altijd maar afwachten maar we gaan dus meer bestellen.

Met mijn bijrijdster op buitenrit geweest, zwarte merrie was weer flink op standje uitproberen maar kon haar er goed doorheen loodsen uiteindelijk. Daarna nog een rondje met de mini's gefietst, eens kijken wat ze aan basisconditie hebben maar 3 km is geen probleem. Ff flink geborsteld en een cm of 10 van de staarten afgehaald want dat was nodig :=

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 14:02

Lekker dat je al zo kunt scharrelen met je nieuwe mini's <3

Hier staan ze nu 24/7 op stal en ze gaan steeds minder hooi eten, mja ze doen ook niks.

Nog 1 week stalarrest. Wat duurt 2 weken dan lang zeg!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 14:10

Ja, dat kan ik me voorstellen. Toen mijn schimmel een paar dagen apart stond vond ik het iedere dag ook weer afwachten of we de dag überhaupt zonder brokken doorkwamen :=

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 14:11

Hier zijn ze nu van het gras af en er wordt dus juist veel meer hooi gegeten. Ik merk wel dat ze meer behoefte hebben aan wat structuur rijker hooi.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 14:20

Belle Boef, hetzelfde hooi.
Ik doe momenteel een maand met een baal van
300kg. Alles van dezelfde baal.

Ze trekken wel veel gekke bekken en daarom heb ik de paardentandarts laten komen. Gebit had bij beide geen bijzonderheden.
Paardentandarts zei dat veel paarden dit momenteel doen hier in de buurt. Oorzaak is de horzellarve.
Ondanks regelmatig eitjes weghalen, toch besmetting.

Als ze er echt last van hebben, dan eventueel 2x ontwormen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 14:25

Gekke bekken trekken kan toch niets met wormbesmetting te maken hebben ??

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 14:40

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 15:22

DuoPenotti schreef:
Jawel, want de horzellarf zit ook in de mond

https://fb.watch/uPP2HM1aMK/

maar dt zou de tandarts wel moeten zien

Dat klopt, dat is het geval en ze zag het momenteel bij veel paarden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 16:00

Gatver..... daar ga ik haast van over mijn nek %)
Ik krijg de neiging om ze vanavond meteen weer te ontwormen ...

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 16:05

Ze eten hier nog steeds veel

Baal van 360 kg doen ze 12 dagen mee met zn tweeën.
Tess staat zes uurtjes op de weide, met een pluk hooi. Staat niet veel gras meer.

Fijn hè audesta, Corsten.
Hier komt hij morgen weer.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 16:11

Ja wat een verademing. Hadden we eerder moeten doen :+
Maar nu wil ik ook zo'n ding op rupsbanden :')

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 16:42

Wat een prachtige paddock hierboven! Heel tof die stalling zo.

Ik kom even binnen vallen met een vraag :o
Ik wil mijn stallen / wei aan huis verhuren maar weet echt niet wat ik er voor moet vragen. Zal op volledig doe het zelf basis zijn dus de verhuurder moet zelf hooi kopen. Om een idee te hebben van wat ik kan vragen voor het plekje, wil ik uitrekenen wat iemand ongeveer kwijt zou zijn aan hooi (om zo de maandelijkse kosten te berekenen).

Zijn er hier mensen uit Noord Brabant? Wat betalen jullie voor het hooi?
Hoe lang doe je er mee voor hoeveel paarden? Is natuurlijk enorm globaal maar misschien geeft het me een indicatie.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 16:45

Verhuurder hooi regelen? Dan moet de huurder zelf toch doen en die kosten zijn dan toch niet van belang voor jou?

Hoe groot is het perceel? Welke voorzieningen en voor hoeveel paarden plek?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 16:48

Maar wat een ander kwijt is aan hooi ligt er aan wat voor hooi hij koopt en wat voor paarden diegene heeft.
Grote balen verpakt zijn goedkoper dan de midi of mini baaltjes.
Of is er plek voor kleine onverpakte baaltjes?
Van het land kopen is weer goedkoper dan wanneer je in december en februari weer moet kopen.

En een shetlander eet minder dan een shire even globaal gezegd.
Staan er 2 of 5.

Ik zou dus mijn prijs helemaal niet baseren op wat die persoon kwijt gaat zijn.
Maar wat wil jij gewoon hebben voor je kale stalprijs. Dan ziet de ander maar wat hij kwijt is verder per maand

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 17:15

En is op dit moment niet relevant gezien de prijzen gaan stijgen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 17:24

Bij een doe-het-zelf stal zou ik ook echt álles door de huurder laten doen. Iedereen wil toch het liefst ander hooi en een andere brok/bedding etc.
Als er meerdere dhz-stallen in de buurt zitten zou ik die eens bellen voor een prijsindikatie.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 19:20

Oeps, ik bedoel inderdaad voor de huurder, niet verhuurder.

Tuurlijk wisselt het maar vandaar ook de vraag voor hoeveel paarden etc. Als het goed is kunnen ze er straks grote balen kwijt.
Ik heb al eerder een topic aangemaakt wat ik er voor zou kunnen vragen, die kun je vrij makkelijk terug vinden in mijn berichten mocht je willen. (Ik weet niet hoe ik zo fancy met titel hier kan kopiëren haha)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 19:28

Ik zou voor jou stuk bedenken wat het je waard is om je privacy op te offeren. Verder zou ik zoals hier gezegd gaan voor een kale prijs. Laat de huurder alles zelf verzorgen. Verplicht hem wel zelf de mest ook af te voeren. Mestcontainer/ zelf afvoeren naar een boer.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 19:45

Bij geen weidegang in de winter ben ik denk ik Max eur 75,00 per paard aan hooi kwijt. Nu met weidegang is het eur 35,00 per paard per maand.

Prijs vind ik volledig afhangen van je voorzieningen en ligging van je stal. Volgens mij heb ik je topic gezien en had je daar aardig wat reacties op.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 19:46

[VMR] Hoeveel vragen voor stalling?

Deze. Als ik het topic zo lees, 1 stal redelijk klein perceel, stal niet geschikt voor paard maar pony, Kale huur 200/ 225 kale huur totaal als er 2 pony's op komen te staan
Meer vragen als je incl hooi aanbied lost niks op want dat geld ben je aan hooi kwijt en het werk om aangevuld te krijgen.
Dan deed ik ook volledig kale huur

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 21:45

Momenteel is het vrij duur voeren maar ik wil Nilay echt even op weidehooi hebben. Het zijn grote balen, maar met zijn tweeën doen ze er zo'n 10 dagen met een baal van 350kg. En zo'n baal kost me nu €140,- Dus dat is meer dan €200,- per maand per paard terwijl ik dat normaal voor 2 paarden kwijt ben.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 22:09

Zo dat is flink wat! 35 kg per dag dus voor 2.

Hier heb ik ook nog steeds weidegang, maar wel aangevuld met hooi of voordroog. Ik heb nu geprobeerd om voor de hele winter in te slaan nu er 2 toch voordroog moeten (normaal alleen onverpakt, daar heb ik niet genoeg opslag voor voor de hele winter) en de btw omhoog gaat in januari.
Ben heel benieuwd of ik het ermee ga redden of toch nog een tweede ronde ga moeten inslaan.
Heb de D pony en D pony veulen dan op voordroog en de C en B pony op onverpakt hooi.
De kleintjes krijgen 6 kg weidehooi + onbeperkt veldbeemd (wisselt heel sterk hoeveel ze daarvan eten) met z'n 2en, met eventueel beetje gras wannneer het niet te nat is.
De grotere gaan we zien, zou ideaal zijn als ze netjes 15 kg voordroog eten met z'n 2en en dan nog wat bij elkaar snaaien op de wei. Maar twijfel of ze dan genoeg hebben zonder, dus dat wordt nog even aankijken en eventueel nog wat meer baaltjes inslaan of daar ook nog wat veldbeemd aanbieden ernaast.

Voor nu eet de D 4 kg (die zijn we nog via schema aan het opbouwen en heeft onbeperkt gras ernaast) en de kleintjes 4 kg veldbeemd en wat gras. Dus dat is nog heel netjes, vorig jaar stonden ze al volledig op hooi op de paddock door de nattigheid.