Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 12:39

Ik heb mijn oudje het laatste halfjaar ook apart gevoerd (5x per dag); touwtje tussen de paddocks en na een uurtje weer open. Maar als je ze niet bij huis hebt of niet thuis bent wordt dat idd een probleem.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 12:52

Monty krijgt al redelijk wat voor mijn gevoel. Is dus een wels/arabier van 1.48.

Hooi krijgt hij aangeboden maar eet het mondjesmaat. Moet eens gaan wegen wat er precies op gaat.

Senioris prioris in de ochtend een maatbeker van 1 liter. (de avond ervoor water in gedaan) is ongeveer een halve emmer totaal.
In de ochtend geef ik een plak hooi, wat dus mondjesmaat gegeten wordt over de dag.
Avond hetzelfde als de ochtend (rond 17 uur) en ook weer hooi.
nu na de koliek krijgt hij nog een halve maatbeker fiber nuggets voor we naar bed gaan. Ergens tussen 22 en 23 uur. Mocht het hooi op zijn krijgt hij nog wat hooi erbij.

Soms krijgt hij nog een handje pavo 18plus of wat worteltjes. Bij kouder weer tussendoor wat extra warme nuggets.
Maar die wat je aan geeft denk ik dat ik dan aan halve kg van ga geven ipv de fibre nuggets.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 12:56

welkom Duijfje
Toch een paarden stekje gevonden :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:04

@joyce: ik weeg van een nieuwe baal altijd een plak hooi, want soms denk je in kilo's voldoende te voeren maar blijkt het toch minder te wegen dan je denkt. Ik heb een simpele kofferweger bij het hooi liggen en een grote plastik tas waar ik het in kan doen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:19

DubbelFun schreef:
@joyce: ik weeg van een nieuwe baal altijd een plak hooi, want soms denk je in kilo's voldoende te voeren maar blijkt het toch minder te wegen dan je denkt. Ik heb een simpele kofferweger bij het hooi liggen en een grote plastik tas waar ik het in kan doen.

Ja ga ik idd ook doen vooral bij Guus zodat ik een bepaald gewicht kan aanhouden zodra ze aan huis staat. Monty krijgt in principe dus eigenlijk onbeperkt omdat hij het niet op eet. Dus daar moet ik van gaan wegen wat hij wel gegeten heeft eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:28

Ik voer onbeperkt ruwvoer. Dit gaat gelukkig goed.

Het oudje zet ik nu even apart voor zijn emmer pulp, maar dat is hooguit 20 min. Hij eet verder zijn voordroog nog prima.
Vanmiddag komt de tandarts/dierenarts hem even checken. Hij is prima op gewicht verder.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:45

DubbelFun schreef:

Goede tip wel. Alleen voer ik grote pakken en de plakken daarvan passen nergens in. Heb je toevallig ook een idee hoe je die makkelijk zou kunnen wegen? Heb ze al eens bij elkaar gebonden om te wegen, of uit elkaar gehaald en dan in een tas. Dat werkt wel, maar is me net even teveel werk om dagelijks te doen. Dus als je hier ook een handige oplossing voor hebt, hou ik me aanbevolen!

Ik ben vooral benieuwd hoeveel ze eten. Voor mijn gevoel is het soms niet aan te slepen. Ze krijgen hooi in slowfeeders en als het op is, krijgen ze nieuw. De meeste zijn prima op gewicht. Eén merrie ietsje schraal, oudere ruin wat dik. Dat voorkom je toch niet als ze in een groep lopen. Ik voer ze naar behoefte wat bij, de drachtige merries wat muesli met extra vitaminen en mineralen, de dikkere enkel wat vitaminebrok. En verder dus de hele dag schraal hooi.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:48

Tanja als je het in een net voert kun je ook het net met hooi wegen. Ik heb een kofferweegschaaltje bij de action gehaald, die kan ik makkelijk door een opening halen van het net.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:51

Toen ik mijn kwpn-ers nog had woog ik niets af.
Ze waren goed op gewicht en hadden ook een stop.
Dus voerde onbeperkt en zag de meerwaarde niet van wegen.

Nu bij mijn tinkers weeg ik wel.
Die kunnen geen onbeperkt hooi en zo heb ik toch een idee wat er in gaat :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:57

'Meten is weten' zeggen ze wel eens, in dit geval 'wegen is weten' :D

@tanja: die grote plakken zijn erg onhandig om te wegen en ik denk dat een kofferweger dan ook niet toereikend is qua wat die aan gewicht kan hebben. Maar het lijkt me voor een mensen ook niet handig omdat op te tillen om te wegen. Daar zou je dan eigenlijk een betere/zwaardere konstruktie voor moeten hebben. Bijv. zoiets
https://cdn.webshopapp.com/shops/267343 ... /image.jpg
maar dan sla je weer wat door denk ik :D

Wat Joyce zegt lijkt me dan een handiger optie; de netten wegen.

De meiden begonnen hier vol zin aan de buitenhooibak, maar voor ik de bakken in de tent gevuld had stonden ze al in mijn nek te hijgen, want ze vonden het buiten toch niet zo gezellig blijkbaar :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 14:08

Wat hebben jullie voor buiten hooibakken?

Ik gooi het nu los in een grote cementkuip, maar wil eigenlijk iets waar ik het net aan vast kan maken.

Oja, wil graag ook iets dat verplaatsbaar is (met 2 personen) en wat er mooi uitziet :o
Of doe ik nu te ingewikkeld? :D

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 14:14

Dan zou ik gaan voor grote veilingkisten? of fruitkisten? Weet even niet de goede benaming. Die zijn volgens mij iets van 1x1x1 en van hout. .......... of je noemt het palletkist....

Zelf heb ik een cementkuip en een ICB vat door de helft. Dus ja qua mooi......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 14:17

Ik voer in oude tractorbanden. Heb in de zijkanten 4 gaten geboord en daar maak ik de netten vast met een touwtje en karabijnhaak. En het hooi kan er ook los in.

Ik kan ze in mijn eentje verplaatsen en het ziet er wat mij betreft wel gezellig uit. Echt mooi is het niet.
Afbeelding

Afbeelding

Nu zit er nog even niks in, dat doe ik vanmiddag als ze in de paddock komen. Het regent hier alweer bijna de hele dag -O-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-12-21 14:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 14:24

joyce83 schreef:
Tanja als je het in een net voert kun je ook het net met hooi wegen. Ik heb een kofferweegschaaltje bij de action gehaald, die kan ik makkelijk door een opening halen van het net.

Ik voer wel in netten, alleen zijn dat van die hele grote die blijven hangen. Ideaal, je kiepert er zo die grote plakken in. Maar ja, dan zijn ze dus niet meer te tillen, laat staan te wegen. Kleine netjes zijn dan veel gemakkelijker idd, maar wil niet weten hoeveel ik er dan op moet hangen...

@DF, mooie constructie, maar dan moet ik nog steeds die plakken bij elkaar binden oid... misschien toch maar af en toe in een tas de boel wegen. Ben erg benieuwd. Ik vermoed namelijk dat mijn bosniers meer eten dan de maximale 2% lichaamsgewicht die ze zouden kunnen eten. Toch leuk om dat een keer aan te tonen. :P

Ik heb nu een palletbox. Had voorheen een mooie houten bak. Voor het oog veel mooier, maar wel onpraktisch. Hij was een stuk zwaarder, veel verlies door de kieren en uiteindelijk viel hij van ellende uit elkaar. Zo'n palletbox vind ik ronduit lelijk, maar wel lekker praktisch.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 14:31

Ik heb buiten 2 grote kunststof bakken van 100x120 staan met een metalen rek er in met mazen van 7,5x7,5.Afbeelding
Die bakken heb je in meerdere kleuren en zijn redelijk makkelijk 2e hands te vinden.

In de tent en op de track heb ik bakken staan die een maatje kleiner zijn (60x80) met metalen roosters van 10x10 er in.

Afbeelding

Overigens heb ik voor de liefhebber nog 2 metalen 'nethouders' te koop voor in een bak van 100/120, er zitten geen netten in, want iedereen wil een andere maat :D

Afbeelding
Ze zijn van buiselementen en kunnen in de hoeken dus los geschroefd worden waardoor het makkelijk is om een net in te rijgen.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 14:40

Ik voer buiten in twee lager gemaakte blauwe pelletboxen (waren al zo gemaakt toen ik ze kocht). Kan ik in mijn eentje verplaatsen en ik heb er ogen in gemaakt dus kan er de hooinetten in vastklikken.
Fruitkisten hebben wij staan (maar niet voor de paarden) en zou ik nooit bij de paarden gebruiken, veel te dunne latten en ook best grof nog afgewerkt bij de ijzeren hoekprofielen. Scherpe uitsteeksels/spijkers zitten er ook genoeg in en aan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 14:45

Ik zou ook niet kiezen voor die fruitkisten of stapelbare palletranden, al was het alleen maar voor het wegrotten.
Wat ik heb is behoorlijk stevig, al kunnen ze wel eens van hun plek komen als er eentje jeuk heeft :D
Ik heb er eentje met een geperforeerde bodem/wanden en daar heb ik een rubber mat in gelegd zodat er niet teveel hooi door de bodem verdwijnt en ze de neiging krijgen om de krat van zijn plek te duwen om daar nog bij te kunnen. Langs de zijkant is nog genoeg ruimte voor evt regenwater om weg te lopen. De krat met de dichte bodem heb ik aan de laagste kant wat gaten geboord.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 14:48

Mijn bakken zijn van hard kunststof, niet van hout overigens.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 14:50

Die bovenste van DF met die gaatjes heb ik, maar dan half kuubs.
Wel handig blijft geen water in staan.
Eigenlijk zou ik die nog wel 1 bij willen. Want ze eten niet altijd lief samen, dus gooi nog regelmatig ergens een hoop op de grond...

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 15:09

Kunststof en banden zijn inderdaad veilig en praktisch en ik denk ook dat ik op een kunststof bak zal gaan uitkomen, maar als ik iets vind wat praktisch, veilig EN mooi is, dan wordt ik daar net even wat blijer van :o

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 15:09

boemel schreef:
Wat hebben jullie voor buiten hooibakken?

Ik gooi het nu los in een grote cementkuip, maar wil eigenlijk iets waar ik het net aan vast kan maken.

Oja, wil graag ook iets dat verplaatsbaar is (met 2 personen) en wat er mooi uitziet :o
Of doe ik nu te ingewikkeld? :D

Ik heb een houten bak, maar 1. Hij rot weg en 2. Hij valt uit elkaar.

Dus ik overweeg ook zo'n lelijk grijze palletbox, alleen vrees ik dan weer dat die sneller wegwaait?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 15:13

Hier is hij nog nooit weggewaaid.

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 15:15

boemel schreef:
Wat leuk! Gefeliciteerd! In welk deel van het land woon je en wat heb je aan beestjes rondom huis lopen? :o

Wij gaan van noord Holland naar Brabant. Zitten dan in nuenen, 10 min van eindhoven centrum.

Mijn paarden staan nu op 40 min van huis..

Ik heb zelf een hond en mijn ouders hebben nog een hond. Op het moment hebben we 11 paarden. PRE, Lusitano, kwpn.

We hebben 20 stallen beschikbaar met eventuele uitbreiding mogelijk. Op z’n 3.3ha?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 15:17

Zo'n grijze bak waait inderdaad niet zomaar weg. Heb nu een lichte bak en daar een stoeptegel ingelegd.
Waait nu ook niet meer weg.

Dat klinkt goed Duijfje! Wat veel paarden zeg!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 15:17

Dat is voor mij ook nog wel een dingetje. Het staat echt in mijn tuin dus ik wil wel dat het er leuk uitziet. Ik heb nu houten balken staan maar die worden inderdaad snel slecht. Ik denk dat ik een bak van kunststof vlonderplanken ga maken. Die heb ik vorig jaar in de uitverkoop gekocht en die zouden wel wat moeten kunnen hebben. En het ziet er toch leuker uit dan zo'n grijze bak. En anders wil ik kijken of ik zo'n kunststof bak de kleur van het huis kan geven. Verder wil ik wel experimenteren met hoge palen als voerrek opbouwen. Maar dat is een flinke investering en klus dus dan wil ik eerst zeker zijn van de plek.