Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

x_tico

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 22:51

Ik werk elke dag van 8 tot 5 en heb 5 ochtenden in de week iemand die bij mij stallen mest en 2 paarden per dag longeert. Anders red ik het niet elke dag. Nu kan ik als ik thuis kom de paarden binnenzetten, voeren en dan gaan trainen!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 23:17

LKS schreef:
Wat een mooie plekjes allemaal!! <3

Wat voor paard krijg je Caily?
Veel sterkte met het afscheid van Kyra..

Ik kom helaas ook vaak thuis in het donker. Hoe combineren jullie jullie paarden met bijv werk of school? Krijgen jullie hulp van man/vriend/ouders? En hoeveel uren werken jullie? Sorry ben ff nieuwsgierig :D

Ik werk 24 uur en heb mijn handen vol aan 2 Kids van 6 en 3. Doe het paarden deel alleen. Mijn man toleteerd het maar doet verder weinig. Ik haal zelf stro hooi in het weekend.
Rijden doe ik 2/3 keer per week in jet weekend en mijn vrije ochtend op de woensdag. Vaker kan ik nu helaas niet in de winter omdat ik geen stroom/ verlichting heb.

Ik voer in de ochtend netten hooi die ik klaargezet heb een zet de wei open en in de avond mest ik uit een sluit de wei weer een hebben ze paddock +stal en de andere bak + stal. 1 x per 3 weken werkt mijn man de avonden en mest ik in de ochtend uit en zet alles al klaar en doe ik in de avond de snelle versie.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 00:38

Ik werk 35 uur (20 min reistijd) en volg daarnaast een opleiding binnen het vakgebied (1 uur reistijd) waarvoor ik een dag in de week van 9 - 16 naar school moet. Ik doe de paarden alleen, maar heb sinds een kleine 2 maanden wel een lieve bijrijdster. Ik werk heel onregelmatig en heb (in tegenstelling tot de meeste collega's) voorkeur voor de avonduren. Dus 80% van mijn diensten zijn 17 - 00, 19 - 02 of een halve dienst van 19 - 00 of 20 - 01. Hierdoor heb ik overdag alle tijd voor de paarden, ideaal! Ik voer dan vaak uit m'n werk 's nachts nog een keer waardoor ik 's ochtends iets langer kan blijven liggen. Op de dagen dat ik wel overdag werk of naar school moet doe ik 's ochtends sowieso voeren en bekijk ik dan of ik beter gelijk of 's avonds wanneer ik thuis kom kan uitmesten. Hangt van daglicht, weer en tijdstip van mesten de dagen daarvoor/daarna af.

Er komt hier een zwartbonte Tinkermerrie van bijna 2 jaar bij. Ik ben heel erg selectief op kwaliteit, en was toch eens (half serieus) aan het oriënteren wat er te koop stond aan jonge Tinkers. Niks naar mijn zin, in heel de benelux en duitsland niet. Hoezo kieskeurig :o Totdat deze dame erop kwam, zelfs van de matige foto's herkende ik in een flits het paardje wat ik ooit op veulenfoto's had gezien. Afgelopen zondag wezen kijken, en in het echt tenminste net zo leuk als op de foto's <3 Enige is dat ze nog niet is afgespeend, heel lang heel moeilijk te benaderen is geweest, en momenteel nagenoeg niets kent, behalve kroelen in de wei. Dus er is ook nog niets aan verpest :D Ik vind dit dus helemaal niet erg, het is alleen wel even een uitdaging nu om haar hier te krijgen zonder kleerscheuren en de eerste dagen/weken zullen spannend zijn hoe ze zich ontwikkelen gaat. Een ander issue wat mij aan het twijfelen brengt noem ik hier liever nog even niet, maar mede daarom zal ze eerst niet van mij zijn. Ik heb fijne afspraken met de eigenaren gemaakt wat kort gezegd lijkt op een zeer lange proeftijd. Het is echt zo bizar, want ze is een dochter van een hengst die de ultieme match was voor Lola in mijn ogen. Inmiddels is hij geruind en hij heeft maar 8 nakomelingen, waarvan zij er dus een is. Een van zijn andere nakomelingen zal Caily mogen denken komend voorjaar.

LKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 01:02

Zo, 2jaar en nog niet gespeend is een hele tijd. Hopelijk gaat het goed. Misschien hecht ze juist sneller aan je andere paard?

Op dezelfde dag dat mijn paard kwam bracht onze veehandelaar hier ook een shetlandmerrieveulen van een half jaar (was niet helemaal de bedoeling) had een ietsje oudere ruin gevraagd omdat mijn paard nogal dominant zou zijn volgens de vorige eigenaresse. Shetlander heb ik direct bij mijn paard in het land gegooid en er is geen minuut vechterij oid geweest. Maar goed er zit natuurlijk nog al wat verschil tussen een halfjaar oude shetlander en een 2jarige tinker ;)
Fijn dat de verkopers met je mee willen denken.succes en veel plezier in elk geval er mee, hopelijk worden jullie dikke maatjes!

@Lynn_Nikita: Grappig, lijkt wel wat op mijn indeling. Ik doe altijd s ochtends zelf voeren met hooi/kuil (ze lopen op een stukje land met schuilstal)en mijn vriend doet dan nadat hij met de eerste dingen op de boerderij klaar is de draad naar het land open (denk rond half 12). Als ik om ongeveer 6u thuis kom haal ik ze uit het land als ze nog niet zelf naar "huis" (hun vaste stuk) zijn gegaan en daar krijgen ze brok. Nadat wij dan zelf hebben gegeten breng ik ze nieuw hooi/kuil voor de avond/nacht, afh. van hoeveel ik heb gebracht en welk tijdstip ga ik rond 11u/half 12 s avonds nog een topje brengen/even kijken. Op woensdagochtend ga ik als het kan, ivm mijn werk, rijden. En daarvoor in de plaats werk ik savonds nog vanuit huis. Vrijdag is mijn vrije dag, dus dan rij ik ook s ochtends, net als op zondag. Ik kan alleen s ochtends van de bak van de buren gebruik maken, dus dat is jammer (geen verlichting en smiddags staan hun paarden er). Ik werk verder ruim 32 uur op kantoor. Waarvan ik dus woensdag thuis mag werken. Daarnaast help ik nog wel zeker 10 tot 15u mee op onze boerderij. Maar we hebben (nog) geen kinderen, dus dat scheelt denk ik veel tijd!
O ja, in het weekend mest ik het vaste stukje land uit.

Is t heel erg dat de mest er dus van maandag tm donderdag blijft liggen? :? Ze mesten op de zelfde plek, waar verder geen gras meer staat. Dus ze grazen er niet. Ik heb daar geen verlichting, dus uitmesten s avonds lukt bijna niet..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 01:18

Is denk ik qua hygiëne niet zo erg, maar zou zelf echt chagrijnig worden van zo'n bult stront :P Ik vind jullie maar dapper, moet echt niet denken aan standaard 4 - 5 dagen zoals mijn schooldag.

Oh, de klik met mijn andere paard ben ik niet zo bang voor. Dat is een 17-jarige Tinkerdame die 6 veulens heeft gehad. Ze zal vast wel een beetje emphathie hebben, en anders even twee voerplekken maken, voor opjagen oid is ze veel te passief. Ze moeten het ook met elkaar doen en alleen is ook maar alleen dus dat groeit wel snel samen. Het is meer de trailer op en de reis die mij eat zorgen baren, net als het feit of het dametje de boel (en zichzelf) heel laat en of ik haar nog te pakken ga krijgen...

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 07:54

Sterkte Caily. En veel geluk met je nieuwe aanwinst. Mooi dat ze een dochter is van de hengst waar jij zo gek van was!

Qua hoogte van de deur zou ik zelf voor 1.50 gaan. Bij ons op stal staan de E-pony's hier prima achter. En voordeel is dat ze voor een paard ook hoog genoeg zijn (Voor geval je later een paard op stal krijgt).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 09:54

LKS schreef:
Wat een mooie plekjes allemaal!! <3

Wat voor paard krijg je Caily?
Veel sterkte met het afscheid van Kyra..

Ik kom helaas ook vaak thuis in het donker. Hoe combineren jullie jullie paarden met bijv werk of school? Krijgen jullie hulp van man/vriend/ouders? En hoeveel uren werken jullie? Sorry ben ff nieuwsgierig :D

'k Werk 38 uur (met in totaal 3 uur reistijd per dag erbij) en krijg geen hulp van mijn vriend, dus het is in de winter nogal behelpen. Kan sowieso dan enkel in de weekends rijden, want vertrek en kom thuis in het donker.

Kijk dan ook enorm uit naar de lente :D

Welkom nieuwe! Super handig plekje daar met die grote stallen.

En verder nog mooie foto's van nette pistes gezien :)

Caily een nieuwe aanwinst erbij. Dat zal het lege gat misschien wat opvullen? :)

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:28

Hier ma-do van 9 tot 5 en vrijdag school van 9 tot 5 in Amsterdam, dus ben dan zelfs pas rond 8 uur thuis. Door de week kan ik niks, heb geen licht achter en kan ook bijna niks maken omdat ik nog met die asbestzooi zit. Dus alles is maar een beetje pipi langkous opgezet nu. Ritueel is smorgens honden uit laten, paarden hooi geven, honden eten geven, werken. Savonds thuis komen, honden uit laten paarden hooi en water geven, honden eten geven, zelf koken en eten en dan huiswerk maken.
Vanwege mijn scheiding moet ik het nu alleen zien te doen. Ben blij dat ik af en toe weekend heb dat ik wat dingen bij kan werken.

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:31

Op dat gebied heb ik meer geluk.
Elke dag thuis - chronische ziekte en opleiding, maar dat maakt wel dat het stalonderhoud trager gaat dan bij een normaal iemand. Ook verlicht in het donker, behalve de buitenbak. Wat wel een beetje een domper is.. maar goed, mij hoor je niet klagen

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:33

Ik ben altijd thuis maar heb de energie eigenlijk niet om de paarden en het huishouden te doen. Rijden frot ik er soms een paar minuutjes bij maar dat gaat ten kostte van iets anders.
Gelukkig helpt mijn vriend veel al werkt die fulltime.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 11:22

Ze is niet echt een dochter van een hengst waar ik zo gek van was, dat was Lola :o haar vader is verkocht naar het buitenland. Deze hengst was een perfecte match met Lola geweest, maar ik kende hem verder niet in het echt. Maar in ieder geval een stukje van de kwaliteit waar ik van hou.

Maar ik moet eerlijk bekennen, als ik Caily had kunnen verkopen, had ik dat gedaan. Eigenlijk ben ik zo vreselijk klaar met paarden houden, altijd jonkies opfokken, voor mezelf of voor anderen. Behoorlijk wat Tinkers mak gemaakt, voornamelijk voor anderen. En dan heb je er een van jezelf die nooit verkocht zou worden, zo zorgvuldig gefokt, 2,5 jaar lang dagelijks mee bezig om haar te vormen tot het paard dat je wilt, en zo mooi hoe haar karaktertje daarbij paste, ze was nagenoeg perfect. En dan een paar maanden voordat ik er voor het eerst op kan gaan zitten, is ze weg. Laat dan maar, denk ik dan...
Dat die jongedame er nu bij komt is voornamelijk omdat Caily hier niet weg kan, want er is hier in de buurt geen passende stalling voor haar te vinden. Caily is het enige van Lola wat ik nog heb. Ik ga nog een keer de gok wagen en haar dus laten dekken, want tja, wat moet ik anders met haar? Rijden is niet echt een optie, dat kunnen we er een beetje bij doen, maar volop trainen kan met haar niet. Als er over 1,5 jaar een veulen uit komt wat bij mij past, dan mag het blijven en ga ik heel hard hopen dat deze ouder wordt dan de grote zus. Als er een veulen uit komt wat niet passend is, dan wordt het verkocht. Tegelijkertijd loopt de proeftijd met de andere jongedame af, en als ze me niet overtuigd heeft leuk genoeg te zijn om bij mij oud te worden, gaat ook zij weg. Caily gaat dan elders dr oude dag slijten en ik begin er nooit weer aan.
Het kan dus echt twee kanten op, en jullie zullen vast denken, over 1,5 jaar is de situatie alweer zo anders, dat komt wel goed. Zelf twijfel ik eraan. De jongedame heeft haar manen geschuurd, als ze dat weer doet, dan is het met haar voor mij al einde verhaal. En het veulen van Caily heeft wanneer het een hengstje is ook al voor de helft verloren. Dus ik ga 1,5 jaar van dag tot dag leven en hopen dat Lola daarboven ergens zit en mij een beetje geluk kan geven.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:27

Caily schreef:
... hopen dat Lola daarboven ergens zit en mij een beetje geluk kan geven.

Mupke ik kan niet anders dan jou een hele hele dikke knuffel geven. :(:)
Ik hoop dat deze kleine meid zo leuk lijkt te zijn dat ze jou het plezier weer een beetje terug kan geven want dat heb je verdiend. Je hebt nog zoveel om naar uit te kijken. Maar dat zijn loze woorden op het moment. Weet dat je voor mij altijd een voorbeeld bent geweest. Hoe jij met je paarden omgaat en wat jij voor elkaar krijgt, ik hoop dat mij dat ook ooit lukt.
En Lola? Die is en blijft altijd bij je.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:41

Ik herken heel veel in je verhaal. En ik snap echt heel erg goed dat je er helemaal klaar mee bent.
Het is zo oneerlijk. Zo'n voor jou perfect paardje, je was al zo ver. Nog een heel leven voor de boeg en dan ineens pats boem weg. Je zit in een rouwproces. Dat heeft zo ontzettend veel tijd nodig! En dat gevoel van frustratie, woede en verdriet dat wordt eerst alleen maar meer, voordat het minder wordt.
Na de dood van James dacht ik precies hetzelfde. Het hoeft allemaal niet meer... Begin niet weer aan paarden etc. Wéér dat hele traject van het paard naar je eigen hand zetten. Want een paard zou toch niet meer zo worden als James was.
James heb ik ook van 0 tot waar hij uiteindelijk was geworden zelf gevormd. Het was dan geen veulen, maar hij was zwaar verkloot toen hij bij ons kwam. Echt een chagrijnig, onopgevoed beest. Uiteindelijk mijn ultieme maatje. Paste echt perfect bij mij!!! Zoveel beleeft en gedaan. Helemaal mijn paardje, mijn beste maatje. En van de een op andere dag uit mijn leven gerukt. Alles wat we hadden opgebouwd in al die jaren was compleet weg. Inclusief een stuk van mezelf!!
Nu is James alweer bijna een jaar dood. En nu pas begin ik weer lol te krijgen met de paarden. Al ben ik er nog lang niet...
Gisteren reed ik op één van de manege paarden. Mijn lol is gewoon weg. Ik ben wat dat betreft nog steeds hersendood op een ander paard. Ik kon ook altijd heel vele genieten van die manege paardjes, maar sinds James dood is niet meer. Het hoeft allemaal niet meer.... denk ik steeds.
Gelukkig gaat het met Nick wel erg goed, omdat ik nu open voor hem sta. En onze band wordt steeds hechter. Het zal nooit zo worden als met James. Nooit. Maar toch kan ik langzaam aan genieten van m'n nieuwe paardje.

Ik wens je nogmaals heel veel sterkte, in de moeilijke tijd die nog komen gaat...

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:22

Iedereen heeft het best pittig lees ik. Veel fulltimers en tja chronisch ziek zijn lijkt mij zeker geen pretje ondanks dat je dan meer thuis bent.

Ik werk ook fulltime, heb 2 kidz en moet dus nog maar zien hoe het gaat lopen straks. Mijn insteek is wel om alles zo efficiënt mogelijk in te richten. Ik moet dus ook nog een goed schema bedenken ;) voordat ik zonder ondergoed op mijn werk zit of 1 oog wel mascara en de andere niet.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:27

Oh crap ik moet de was nog doen -O-

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:31

Ik herken het dan juist weer helemaal niet, maar dat komt misschien ook omdat ik nooit eigen paarden heb gehad en als kind dus altijd op paarden en ponies reed die elk moment verkocht konden worden. Ik zal dan bijvoorbeeld weer niet snel vergeten toen ik een jaar of 12 was en ik terug kwam van vakantie: pony weg. Verkocht.
Terwijl die eigenaar dus nooit had aangegeven dat hij ze zou verkopen.
Daarna is dat nog heel vaak gebeurd, dus dan leer je wel om je vooral niet te veel te hechten aan een dier.
Andere eigenaar: ene paard heeft hij naar de slager gedaan (wist iedereen behalve ik) en de andere (waar ik echt een enorme klik mee had en die onhandelbaar was voordat ik er mee aan de slag ging) mocht een of ander rotkind uit gaan brengen op wedstrijd.
Gebeurde trouwens wel vaker, dan reed ik ze in, en de verwende bange rotkinderen reden er dan de punten mee.
Zomaar een paar ervaringen.
Daarom ben ik in mijn studententijd gestopt met paarden, ik had er geen zin meer in. Jarenlang niets meer met paarden gedaan
Maar ja, het bloed kruipt waar het niet gaan kan he....
Een eigen paard is voor mij in ieder geval zo'n enorme luxe. Ik bepaal het gewoon helemaal zelf, daar heeft niemand anders wat over te zeggen. Heerlijk.
Iedereen zijn eigen trauma :') :(:)
Sterkte Caily.

Gave verbouwingen zie ik hier voorbij trouwens, heerlijk, inspiratie is het fijne van dit topic!

Zelf werk ik 36 uur per week, maar in de praktijk meestal meer. 35 minuten reistijd enkele reis. Manlief werkt tegenwoordig ook 36 uur.
De paarden zijn mijn verantwoordelijkheid, daar doet mijn vent niks in. Maar hij helpt dan weer wel met het bouwen van een nieuwe stal... dus.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 19:34

Afbeelding
Wij hebben 2 paarden bij huis, een van mezelf en een van mijn vriendin. Qua werkzaamheden valt het dus heel erg mee. Ik werk fulltime, en voor of na het werk mest ik de stal, leg ik hooi klaar. Vriendin en ik helpen elkaar als de ander niet kan met uitmesten en binnen- buiten zetten. Bij tijdnood of als mijn vriend gewoon zin heeft mest hij de stal ook uit en doet ze binnen.

Hooibaal wordt iedere 2 / 2,5 week gebracht door de buurman. Mest brengen we iedere week weg.
Omdat ze nu bij huis staan, gaat het allemaal veel makkelijker. Heb geen reistijd meer en ben daardoor ook meer thuis. Vind het echt heerlijk!

(Sorry beetje grote foto)

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:21

Wauw Samo wat een onwijs gave stallen! Zo wil ik mijn stallen dus in de toekomst ook hebben. Vind dat zo mooi.
Mag ik vragen waar je die stallen vandaan hebt? :o

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:40

Ik werk 38 uur in de week (normaal 36 uur, tijdelijk opgeplust) en daarbij werk ik onregelmatig onregelmatig in de gezondheidszorg. Ik heb geen verzorgend beroep dus het kan zomaar zijn dat ik een paar weken gewoon overdag werk en zoals nu heb ik nachtdienst.

Ik geef de paarden 's ochtends hun ontbijt en zet ze daarna buiten. Overdag geeft een van mijn ouders ze soms een pluk hooi. Na mijn werk mest ik de stallen uit en haal ze binnen. Rijden moet ik nog mijn ritme in vinden aangezien ik de auto van mijn ouders nodig heb om naar de bak te gaan. Hooi haal ik eens in de zoveel weken, mest brengen wij wekelijks weg. Hopelijk over een tijdje de gelegenheid om thuis ook de paardjes te trainen :D

We zitten nu ook nog volop in een verbouwing wat ook veel tijd kost.

Mijn zusje gaat wel vaker mee wandelen met de paardjes (aan de hand). Mijn ouders en zusje helpen zo nu en dan als het met mijn werk wat lastig uitkomt. Mijn zusje heeft wel laatst heel lief op een stukje land achter een longeercirkel afgezet dus daar doe ik wat af en toe wat op zolang de grondkwaliteit het toelaat.
Ik ben wel blij dat het langer licht begint te worden. Dan kan ik ook 's avonds wat meer met ze doen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 21:31

Hee kwam net op stal heeft veulen andy een bult onder zijn lip, beetje hard kan het bewegen maar niet gevoelig, iemand idee?

Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 22:09

Ik werk 32 uur waarvan 8 thuis. Reistijd op de andere dagen is maar net hoe laat ik ga en hoe druk het is op de weg. Zonder files 20 minuten, met files ben ik op het terrein van de Uithof (ik werk in het UMCU) wel eens omgedraaid en teruggegaan naar kantoor omdat alles vast stond.
Onze pony's staan niet aan huis; we zijn minimaal 40 minuten onderweg, in de spits meestal een uur. Sakvis studeert; ze gaat drie dagen, ik de andere dagen of we gaan samen. Maar wij doen alles dus in één keer; we voeren één keer per dag. Sinds deze week voert onze verhuurster één keer per dag mijn merrie een beetje voer (zetten we klaar) met medicatie. Mochten we thuis insneeuwen, dan kunnen we onze verhuurster overigens ook inschakelen om hooi te geven.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 22:13

janinvv, nee helaas geen idee.
Ik werk 3 dagen op 45 minuten reistijd en een halve dag thuis. Daarnaast nog 2 kinderen die overal naartoe gebracht moeten worden, school en de 1001 clubjes. Gelukkig helpt mijn man af en toe met de paarden. Maar ik ben vooral heel druk bezig met van alles en nog wat en helaas ook weinig energie dus rijden zit er op het moment even niet zo in. Daarnaast vind ik 1 keer rijden en dan weer een tijd niet niets. Ik wil wel een beetje vooruitgang boeken zeg maar....dus nu hebben de paarden een winterstop.

Vandaag stalslowfeeders in de stal gemaakt. Met de boormachine in de muur gemaakt, de grote bruine durft zijn stal al niet meer in als hij ziet dat er iets veranderd is. De fjord blijft gewoon in zijn stal staan als we staan te boren 8-) zo grappig om het verschil te zien.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 00:41

Janine, geen idee wat het zou kunnen zijn? Kan hij zich gestoten hebben?

Kim, er stonden kleine stallen onder de schuur. Van die wanden hebben we de achterwanden gemaakt. Zijwanden komen van MP. De voorwanden zijn van Rutjes :)

Heel erg blij mee, ruim, open, fris en luchtig. Mijn paard had luchtwegproblemen en hij hoest nu een aantal maand niet meer.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 00:58

Mag ik me hier ook melden? :)
Ik weet zelf niet beter dan dat de paarden aan huis staan. Mijn moeder had vroeger ook al paarden, dus ook nooit ponyloos gestaan.
Inmiddels hebben we bij ons 1 oude dame staan, die alweer 11 jaar hier is, 2 jonge Welsh Mountains, van mijzelf (zelf gekocht + onderhoud) en twee pensionponies.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 08:31

Kan best dat hii zich gestoten heeft of klap van ander veulen.

Anderen zeggen dat zijn kin ook kan veranderen