Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 16:05

joyce83 schreef:
DubbelFun schreef:
Ik koop hier altijd 2 zakken van 2.5 kg = gratis bezorging
https://www.pit-pit.com/psyllium-vlozaad.html

Het helpt ook als je wat water of simpele zonnebloemolie over het krachtvoer doet.

was ook even het psyllium topic ingedoken, maar voer je dan ook 1 gram per kg?

Hier bij ernstige zandproblemen inderdaad 1 gram per kg en daarnaast nog lijnzaad en zorgen voor meer beweging.

Preventief is 0.5 gram per kg voldoende.

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 16:12

Dan zit ik wel goed dus :)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 16:24

Ik ga eens met die beginnen, lees dat veel mensen die gebruiken. Volgens mij had ik er nog wat van thuis liggen dan maar eens even zoeken.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 16:28

Ik ga m ook bestellen.
De wei is erg kort nu.
Ze staan er maar 4 uur per dag op en gaan erop met volle buik, maar ze blijven plukken. Toch maar een zandkuur er tegenaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 17:43

Daarom heb ik de onderkant van het gaas naar de wei dicht gemaakt zodat ze niet aan de grasjes kunnen plukken die er doorheen willen groeien.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 17:47

DubbelFun schreef:
Daarom heb ik de onderkant van het gaas naar de wei dicht gemaakt zodat ze niet aan de grasjes kunnen plukken die er doorheen willen groeien.

Ja, snap ik.
Vanuit de paddock hebben ze hier niks te plukken. Gaat echt om de wei zelf.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 17:51

Dat is het nadeel van een kort gegeten wei... ze blijven er van eten.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 17:54

Klopt, ik verwacht dat ze over een week de andere wei in kunnen.
Land bij ons was slecht onderhouden.
We hebben van t najaar gekalkt en van t voorjaar gaan we bemesten.

Dan hoop ik dat ze wat langer doen met t gras.
Ze op 200m2 houden deze winter vind ik zielig. Tot nu toe nagenoeg geen modder in de wei.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 18:00

Ik had vanmiddag de PP weer open gedaan, toen ik net mest ging ruimen zag ik dat ze er niet eens geweest waren.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 19:39

Mijn merrie krijgt 1x per week 1 gram per kg, dus voor haar doe ik 300 gram. Ze weegt iets minder, maar ze knoeit ook, dus dat compenseer ik dan weer. Eens in de zoveel tijd doe ik 5 of 7 dagen achter elkaar zo’n kuur. Binnenkort gaan we naar de kliniek om buikoverzichtsfoto’s te laten maken, even zien hoeveel zand er daadwerkelijk in zit nu. Vorig jaar ook gedaan, naar aanleiding van die foto’s het beleid voor de merrie gemaakt. De ruin had geen zand en krijgt dus ook niks. Hij zou 500-550 gram moeten krijgen (als we op de kliniek zijn gaan ze ook gelijk op de weegschaal).

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 21:08

Hilary volgens mij had ik idd die van jou eruit gepikt qua informatie.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 21:25

Ik heb een andere versie, lijkt op zemelen en is ook veel lichter. rijgen daar een halve beker van ( kinderbeker van ikea)
Wil ik deze week ook weer gaan geven

Ook maar weer duivelsklauw bestellen, de oude merrie ligt weer vrij veel en heeft haar artrose been veel op rust

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 21:49

joyce83 schreef:

Ik probeer in dat topic ook steeds te herhalen wat de dierenartsen van de kliniek in Utrecht gebruiken en adviseren. Ik zie veel adviezen die niet kloppen; dan wordt er iets gevoerd waar 20% psyllium in zit en dan 50 gram per keer, dus dat is 10 gram per dag bij een paard van 600 kg. Ze vinden dan nooit zand in de mest, dus dan zal het wel goed zijn ja. Ik kan daar niet zo goed tegen :o

Ik zal volgende keer in Utrecht de foto’s even opvragen, is wel aardig voor in dat topic ook. Ik vermoed dat mijn merrie nog steeds zand heeft, haar mest heeft vaak wat mestwater erbij. Dat kan ook andere oorzaken hebben; ze heeft een slechter gebit (4 kiezen en 2 tanden eruit, minimaal 1 kies zit los), chronisch bevangen, PPID, en ze is 26. Dus ik kan me voorstellen dat ze ook gewoon minder goede darmwerking heeft. Tijdens een kuur psyllium is haar mest wel beter, maar je kunt dat spul niet dagelijks geven, dan verliest het z’n werking.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 23:16

Hilary schreef:
joyce83 schreef:

Ik probeer in dat topic ook steeds te herhalen wat de dierenartsen van de kliniek in Utrecht gebruiken en adviseren. Ik zie veel adviezen die niet kloppen; dan wordt er iets gevoerd waar 20% psyllium in zit en dan 50 gram per keer, dus dat is 10 gram per dag bij een paard van 600 kg. Ze vinden dan nooit zand in de mest, dus dan zal het wel goed zijn ja. Ik kan daar niet zo goed tegen :o

Ik zal volgende keer in Utrecht de foto’s even opvragen, is wel aardig voor in dat topic ook. Ik vermoed dat mijn merrie nog steeds zand heeft, haar mest heeft vaak wat mestwater erbij. Dat kan ook andere oorzaken hebben; ze heeft een slechter gebit (4 kiezen en 2 tanden eruit, minimaal 1 kies zit los), chronisch bevangen, PPID, en ze is 26. Dus ik kan me voorstellen dat ze ook gewoon minder goede darmwerking heeft. Tijdens een kuur psyllium is haar mest wel beter, maar je kunt dat spul niet dagelijks geven, dan verliest het z’n werking.

Dan zijn onze paarden zowat gelijk idd. Mestwater, gebit dan iets beter en ppid is gelijk, mijne is 28.

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 01:23

Hey Allemaal,

Een grof jaar later. Ben ik weer eens het forum opgekropen :')

Ik heb mij meerdere malen gemeld als meelezer, vorig jaar hadden we bijna een huis gekocht.

Uiteindelijk is dat helemaal afgeblazen en zijn we met een ander pand door gegaan. Nu dan toch officieel eigenaar van een hele mooie locatie. Dus ga ik weer eens goed het topic ondersteboven halen voor alle tips en tricks!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 08:31

Duijfje schreef:
Hey Allemaal,

Een grof jaar later. Ben ik weer eens het forum opgekropen :')

Ik heb mij meerdere malen gemeld als meelezer, vorig jaar hadden we bijna een huis gekocht.

Uiteindelijk is dat helemaal afgeblazen en zijn we met een ander pand door gegaan. Nu dan toch officieel eigenaar van een hele mooie locatie. Dus ga ik weer eens goed het topic ondersteboven halen voor alle tips en tricks!

Wat leuk! Gefeliciteerd! In welk deel van het land woon je en wat heb je aan beestjes rondom huis lopen? :o

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 08:35

Ik heb gisteren een hele goede, interessante Jokerles gehad met Franklinballen.

Echt een aanrader! Goed voor de bewustwording.
In het begin voelde ik me behoorlijk gehandicapt op Joker, later ging het heerlijk :o

Was het liefst thuis direct op paard gestapt om alles uit te proberen/te voelen, maar helaas... nog geen bakverlichting. Moet tot vrijdag wachten en ben nu al bang dat ik dan de helft vergeten ben :(

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 09:19

Leuke Duifje, veel succes met verbouwen/je plekje naar wens inrichten. Ben benieuwd waar je terecht gekomen bent.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 09:23

Duijfje veel plezier toegewenst met jullie huis aankoop.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 10:11

joyce83 schreef:
@Hilary: Dan zijn onze paarden zowat gelijk idd. Mestwater, gebit dan iets beter en ppid is gelijk, mijne is 28.

Ik heb dit met mijn oudje ook meegemaakt idd vanwege slechte kiezen (of het ontbreken er van) en maagproblemen. Toen ik 5star ben gaan voeren ipv hooi is de mest enorm verbeterd.

@duifje: gefeliciteerd! Leuk en hou ons op de hoogte, ik volg dat soort topics graag :)

Ik ben wel blij met deze 'warmere' temperaturen; voeren zonder meteen bevroren vingers te hebben is toch wel prettig :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:27

Wat is 5star?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:32

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:54

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 12:04

Het is idd heel fijn spul voor paarden die minder makkelijk kunnen kauwen. Niet goedkoop als je het als totaalvoer moet voeren. Ik betaalde toentertijd al €17 euro voor een zak van 15 kilo en daar deed ik 2,5 a 3 dagen van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 12:36

Klinkt inderdaad wel goed voor mijn oudje. Zijn mestwaterprobleem is zo goed als weg sinds ik wat fijner voordroog heb en hij elke dag wat bietenpulp met twee handen Wiesen Fasern geef.

Dat Hartogh spul ga ik ook eens proberen.

Voordroog blijft hij wel krijgen. Ik kan hem niets anders voeren of ik moet hem 24/7 apart zetten en dat wil ik niet.