Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:26

Wat fijn dat Blue van de hoest af is :D

Bliksem en Nick itp
[ITP] Nick en Bliksem: Twee super lieve gezinspaardjes!

Nick voelt zich zichtbaar al beter, hij krijgt vitaminen bijgevoerd en de wormenkuur doet zijn ding.
Vandaag heb ik hem toch maf zien doen joh. Bokken, galloperen en met 4 benen tegelijk in de lucht. En dat allemaal in die kleine paddock. Hij was ineens heel soepel :')
Ik laat ze straks even uitrazen in de zomerweide. Ik heb het idee dat hij gewoon even fijn de benen wil strekken in de weide. Ff sprintje maken.

edit. Nou, heb ze zojuist ff in de andere weide gezet.... oooooooh scheeeuren joh _O- Echt gaaf om te zien. Lol dat die twee hadden. Bliksem kan ook als een kanon rennen zeg, pffff Met die kleine pootjes.
En Nick is ook lekker los aan het komen, vorig jaar gallopeerde die nog als een houten klaas 3 pasjes en dan was het over. Ik heb hem nog nooit zo zien racen als net! Geweldig *\o/*

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 11:30

Ik kom hier ook binnenvallen!
Wij hebben de paarden al jaren aan huis staan. Inmiddels is het aantal gegroeid tot 10.
Waaronder wel 2 shetjes en 1 Welsh A.
Op het moment hebben wij thuis eigenlijk te weinig grond, we hebben daardoor alleen paddock's en de rijbak waar ze de hele dag in loslopen. Nu hebben mijn vriend en ik ovb een huis gekocht met 1,5 hectare. Nu hebben we hele veel stalruimte en 1 lange stal van 8 bij 60 m.
Ik ben me aan het oriënteren hoe we alles zo ideaal mogelijk kunnen maken. Ik wilde heel graag een mooi verblijf voor mijn Fjord, 2 shetjes en onze Welsh pony. Ze staan nu thuis ook in een inloopstal met een stuk paddock en dat gaat prima. De fjord en de shetjes slapen altijd met zijn 3e in de stal (3,5 x 3), en de Welsh pony heeft een eigen stalletje omdat hij niet bij de fjord in de stal durft.

Nu krijgen ze bij ons nieuwe huis een inlooptstal van 8 meter breed, en 10 meter lang met daar aan vast een paddock en daar ben ik me nu volledig op aan het oriënteren.
Ik dacht dat jullie misschien nog tips hadden!

Afbeelding

Dit is nu het idee, de inloopstal krijgt een deur van ongeveer 2 meter breed, en aan deze kant heb je nooit de wind er in. De paddock is ongeveer 30 meter lang, en 25 meter breed. Er komt een wei aan vast, hoe groot die wordt weten we nog niet. We maken dan een poort in de paddock, zodat ze met goed weer in de wei kunnen.
Nu wil ik misschien ook nog een stuk bestraten, het meest logisch lijkt me aan de inloopstal vast. Maar daar ben ik nog niet aan uit, en ook niet aan de voerplekken. Ik wil meerdere voerplekken maken met slowfeeders die ik eigenlijk maar 2 x per dag hoef te vullen. Iemand hier ideeën over? De shetlanders zijn niet groter dan 85cm, de Welsh is 1,15 en de fjord 1,39. Dus het makkelijkst is wel waar ze allemaal kunnen eten. Nu krijgen ze op dit moment ook wat krachtvoer. De fjord en de shetlanders een heel klein beetje voor het lekkere, maar de Welsh hebben wij afgelopen jaar broodmager op stal gekregen, dus die onderhouden we het liefst wel met wat krachtvoer/slobber. Nu krijgt hij dat in zijn eigen stalletje, maar wat lijkt jullie slim?

Ik ben benieuwd of jullie nog ideeën hebben! Sorry voor mijn lange verhaal :D

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:11

Ik hou zelf van 2 uitgangen in een stal, zodat er nooit een paard klem gezet kan worden en altijd weg kan. Bij de uitloopstal naar de paddock krijg je blubber (tenzij er gedraineerd wordt). Betraten kan, maar dan krijg je blubber aan het einde van de bestrating. Sommige mensen werken met tapijt, ik werk met looproosters. Laat bet water wel door, maar de paarden zakken er niet in weg.

Heerlijk, een stal van 8 x 10!

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:15

Fabster schreef:
Ik hou zelf van 2 uitgangen in een stal, zodat er nooit een paard klem gezet kan worden en altijd weg kan. Bij de uitloopstal naar de paddock krijg je blubber (tenzij er gedraineerd wordt). Betraten kan, maar dan krijg je blubber aan het einde van de bestrating. Sommige mensen werken met tapijt, ik werk met looproosters. Laat bet water wel door, maar de paarden zakken er niet in weg.

De paddock wordt gedraineerd en we gaan even goed kijken wat voor zand etc.
Twee uitgangen is inderdaad wel iets om over na te denken, ze kunnen het over het algemeen heel goed met elkaar vinden en ze doen nooit lelijk tegen elkaar dus dan scheelt. Tapijt wil ik echt niet, daar wordt het geheel niet mooier op. Heb jij in de gehele paddock looproosters of alleen aan het einde vd schuilstal?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:32

Fabster schreef:
Ik hou zelf van 2 uitgangen in een stal, zodat er nooit een paard klem gezet kan worden en altijd weg kan.

Dit, inderdaad.

Bestraten voor de stal kun je doen, maar je kunt ook gaan voor bijv. grastegels / grasroosters. Daar loopt het water tussendoor en heb je dus minder kans op modder. Wel zorgen voor een laagje zand op de tegels/roosters, dat mest makkelijker (anders gaat de mest in de gaatjes zitten, verstopt de boel en heb je alsnog water erop staan).

Qua voeren zou ik dan gaan voor laag afgesneden IBC-vaten of voor lage palletboxen. Daarin kun je hooinetten vastmaken, zodat je ook het slowfeeden kunt doen. Ik zou wel zorgen voor voldoende bakken om zowel binnen als buiten te kunnen voeren. Als het een keertje twee dagen Nederlands prutweer is, kun je ze dan toch droog voeren. Mooi formaat inloopstal, hoor!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:35

Gaaf!!

Ik heb een relatief wat groter stuk van de paddock laten bestraten, en de rest is gedraineerd en wit zand uit de bodem is omhoog gehaald en ook gemengd met wat drainagezand.

Meerdere voerplekken is sowieso handig, misschien palletboxen van marktplaats halen om slowfeeders van te maken en nog wat netten ophangen?

Hier staat inmiddels de omheining :) ze kunnen bijna naar huis komen. Ik heb wel zin in het voorjaar hoor, kan ik het gaan beplanten en inzaaien, dat het ook een beetje groen wordt ipv de bouwput die het nu is :=

Afbeelding
De ingang en de ene kant van de track (verhard), rechts wordt een weitje ingezaaid

Afbeelding
Andere lange zijde van de track (loopt om de bak heen)

Afbeelding
Zandpaddockje aan de ene kant

Afbeelding
Afbeelding
Inloopstal met verharding ervoor (mestcontainer wordt uiteraard nog afgezet) aan de andere kant

Afbeelding
En nog een padje achter de schuilstal langs :D

Als jullie nog tips hebben dan hoor ik deze heel graag!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:48

Ziet er strak uit hoor! Persoonlijk vind ik het wat veel bestrating, maar dat heeft er denk ik vooral mee te maken dat de voeten van mijn pony's dat niet zo goed kunnen hebben :o

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:57

Wauw ziet er echt super uit! Jouw zand ziet er ook goed uit!

Wij hebben gekozen voor kastanje houten omheining en ik zou dus het liefst ook bakken voor het hooi van hout maken. Mijn vriend kan gelukkig alles maken dus dat is wel handig.

Ik wilde sowieso binnen een aantal voerplekken en buiten natuurlijk ook. Binnen komt sowieso stro in, er ligt een betonvloer in dus dat is wel ideaal.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:59

Wauw mooi zeg!
Hier zijn ze al paar dagen bezig met weghalen van alle bomen en struiken..

Word wel kaal zo.
Afbeelding

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:11

Haha dat hoofdje in de hoek van jouw foto :+ :=

Ik ken het gevoel, bij ons is ook heel wat gerooid.. maar voor een goed doel zullen we maar denken :)

Ik heb vrij bewust gekozen voor zoveel bestrating inderdaad omdat die van mij natuurlijk bekapt worden :) en het ook vrij nat wordt in de winter. Met ijzers oid zou het inderdaad niet zo handig zijn!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:15

Haha ja hij wilde perse op de foto.
Ja we hebben nieuw land gekocht voor eventuele uitbreiding in de toekomst. Waar ik aan ene kant wel ontzettend van baal..

Ik vind het erg mooi :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:36

x_tico schreef:
Fabster schreef:

De paddock wordt gedraineerd en we gaan even goed kijken wat voor zand etc.
Twee uitgangen is inderdaad wel iets om over na te denken, ze kunnen het over het algemeen heel goed met elkaar vinden en ze doen nooit lelijk tegen elkaar dus dan scheelt. Tapijt wil ik echt niet, daar wordt het geheel niet mooier op. Heb jij in de gehele paddock looproosters of alleen aan het einde vd schuilstal?

Maar je weet niet of je dezelfde groep paarden over 10 jaar ook nog hebt en dan is 2 uitgangen toch handig. Zeker als er net een nieuwe bij komt.

Ik heb aan de schuilstallen bestrating en aan de bestrating dan de looproosters. Dat loopt dan weer over in zand.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:02

Mooi objecten allemaal.
Ik ben ook van veel bestrating. Ik haat modder, sorry haha
Vogeltje, ziet er top uit. straks in het voorjaar wordt het genieten.

Bij ons is de bestrating vandaag af. helaas kom ik elke dag thuis in het donker en krijg ik er amper wat van mee. Vrijdag thuis dus dan kan ik het eens goed bekijken.

De rijbak/paddock hebben ze een beetje verprutst. Vezels liggen niet helemaal homogeen. hoop dat ze dat deze week nog oplossen.

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:16

En zouden jullie het dan zo doen dat het afsluitbare deuren zijn, of gewoon 2 openingen?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:37

Ik denk dat ik voor twee openingen zou gaan, zonder deuren. Wel met de mogelijkheid om in beide openingen even een stroomdraadje te spannen, mocht je ze een keer moeten opsluiten.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 17:28

x_tico schreef:
En zouden jullie het dan zo doen dat het afsluitbare deuren zijn, of gewoon 2 openingen?

Ik heb nu tijdelijk een inloopstal. Hier heb ik wel een deur in gemaakt.
Wel opletten dat je deur helemaal open kan en niet zomaar dicht kan waaien bijv. Of dat ze zich eraan open kunnen halen als ze buiten staan. Een schuifdeur zou een optie kunnen zijn.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 19:20

Ik zou ook een opening doen, maar soms is een deur wel makkelijk.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 19:21

Ik zou idd wel gaan voor een deur, dan kun je die dicht doen als dat een keer nodig is.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 19:25

Janinevv schreef:
Haha ja hij wilde perse op de foto.
Ja we hebben nieuw land gekocht voor eventuele uitbreiding in de toekomst. Waar ik aan ene kant wel ontzettend van baal..

Ik vind het erg mooi :)

Je baalt van eventuele uitbreiding? Of lees ik verkeerd..

Wat een prachtige plekken zie ik! Mooi hoor! Voorlopig nog een droom hier, alles is nog weiland.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 19:51

Ik zie dat er sneeuw ligt op sommige plekken :brr:
Hier gelukkig niet, het is wel flink nat.

Net heb ik een kiepaanhangertje met kap gehaald, iemand tips voordat ik er mest in ga knikkeren? Er kan geloof ik 600kg mest in (ik heb 125 liter per dag gemiddeld) is denk ik een week? De wanden zijn metaal en de bodem hout, moet dus zeker wat mee gebeuren.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 19:53

Tijdelijk zeiltje op de bodem, bij voorkeur eentje die hoog genoeg uitkomt zodat er niet alsnog urine etc onder kan lopen. Permanentere oplossing zou ik denken in de richting van botenlak. Of een rubberbodem erin en heel goed afkitten?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 20:11

X_Tico, oh wat fijn dat je straks zoveel meer ruimte hebt!

VogeltjeM, oh wow dat ziet er erg mooi uit! Ben benieuwd als er straks inderdaad hier en daar wat groens te zien is. Dat gaat een mooi paradijsje worden!

Ik heb nog even een vraagje. Wij gaan zelf 2 staldeuren maken voor de inloopstap. In de praktijk zullen deze altijd open staan, omdat ze 's nachts in het paddockje voor de stal kunnen. Maar het is altijd makkelijk, mochten we er tijdelijk even één op stal moeten zetten.

Voor de shetlanders kom ik er wel aan uit, deze kan ik zelf opmeten. Maar ik twijfel een beetje over de hoogt van de deur voor een E pony. Het wordt een enkele deur en er komt geen weefrek o.i.d. op. Ik wil graag dat de E pony er makkelijk overheen kan kijken, maar dat hij wel hoog genoeg is.
Omdat we de pony nog niet hebben, moet het een beetje een standaard hoogte maat zijn geschikt voor een D/E pony of een heel klein paard?
Wat is een standaard maat voor een onderdeur?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 20:50

Ik gok 1.20m of 1.30m. Voor mijn Tinkers van 1.45 - 1.55 is dat prima :)
Hier ook fan van bestrating, maar vind een stukje onverhard ook een must ivm liggen. Al moet ik zeggen dat ik mijn zandgedeelte wel eens afsluit als het echt heel nat of opgevroren is.

Wat een prachtige plek VogeltjeM!

Je kan ook denken aan van die flapjes/lamellen voor de openingen?
[VSW] Schuilstal met lamellengordijn

Hier nog steeds een grote rollercoaster. Zaterdag gaat Kyra weg, vind het heel verdrietig en voel me mega schuldig, maar ze krijgt het zo goed, daar twijfel ik niet aan :) En tevens komt zaterdag mijn nieuwe projectje/toekomstige aanwinst. Tenminste, ik hoop dat alles goed gaat en lukt. Ik heb wel weer wat uitgezocht :Y)

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:37

Caily dat lijkt inderdaad op een rollercoaster, succes de komende tijd.

Ik zou ook gaan voor 2 uitgangen, heb ik hier helaas niet gedaan maar achteraf was dat handiger geweest. Ik heb van de flappen voor de uitgangen, ideaal. Daarnaast heb ik ook nog deuren die ik praktisch nooit gebruikt maar heel soms zijn ze wel makkelijk, als ik ze om de één of andere reden even apart van elkaar wil kunnen zetten.

Wij gebruiken ook een aanhanger om de mest weg te brengen en we hebben hier een extra plaat in gemaakt (volgens mij van aluminium) zodat de aanhanger net wat langer meegaat. Vooral een houten bodem is anders zo weg.

Zo, weinig paardennieuws te melden vooral heel druk met vooral bezig. Vandaag wel de "smid"(alias natuurlijk bekapper) geweest en ze kunnen weer even vooruit.

Wat een geweldig plaatsen hebben sommige van jullie trouwens, die foto's echt heel mooi om te zien

LKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 22:36

Wat een mooie plekjes allemaal!! <3

Wat voor paard krijg je Caily?
Veel sterkte met het afscheid van Kyra..

Ik kom helaas ook vaak thuis in het donker. Hoe combineren jullie jullie paarden met bijv werk of school? Krijgen jullie hulp van man/vriend/ouders? En hoeveel uren werken jullie? Sorry ben ff nieuwsgierig :D