Merrie kan hier goed alleen blijven, is het ook gewend aangezien zij geen rijpaard meer is. De ruin flipt compleet. Zondag de merrie heel even weg gehaald omdat ik haar op een harde volte wilde zien draven en meneer komt ongeveer over het hek van de wei heen. Tijd voor een derde!!
Dat tegen de muur lopen komt me bekend voor. Wij hebben een vrij lange gang en soms begin ik in het midden en halverwege raak ik de wand zonder dat je in staat bent jezelf te corrigeren. Best een dom gevoel eigenlijk
Lijkt me ook dat je dan niet kunt autorijden of fietsen (laat staan paardrijden).
spatter
Geplaatst: 04-11-15 14:08
yontheke beterschap Hopelijk knap je snel weer op.
Ik had vroeger een welsh-cob die op de wei ook niet achter wilde blijven dus die legde ik aan de ketting aan een paal. Kon hij gewoon grazen maar die paal kreeg hij er niet uit en de ketting niet stuk, halster gelukkig ook niet, achteraf was dat eigenlijk wel apart. Toen we hier kwamen wonen was het over, kon hij gewoon buiten blijven zonder te stressen.
Yontheke
Geplaatst: 04-11-15 14:13
Ik mag inderdaad geen autorijden en niet paardrijden. Al heb ik nog wel met de auto gereden want ik ben maandag gaan werken. Als ik echt niet bekwaam was, had ik dat niet gedaan. In 2013 moest ik daar zelfs niet aan denken. Nu doe ik het ook maar 2 dagen niet zodat de medicatie even de tijd krijgt om te werken.
Yontheke, beterschap. Ik had er nog nooit van gehoord. Maar lijkt me mooi lastig.
Marinka doet het nu dus ook als ik Rosie eruit haal en dan staat ze toch nog steeds met Devita haar grote vriendin. Hmmmm mooie Miep. Devita maakt het allemaal niks uit. Vanmorgen toen iedereen dus apart stond. Toen begon Rosie ook behoorlijk te hinniken. En ze konden elkaar allemaal nog zien. Alles zit aan elkaar. Heb uit eindelijk de boven deur van de stal ook dicht gedaan omdat Marinka zo onrustig werd. Dus toen kon ze ze niet zien.
spatter
Geplaatst: 04-11-15 14:26
Maar wat versta jij onder onrustig, gevaarlijk of gewoon op en neer lopen? Zolang ze elkaar nog kunnen zien zou het eigenlijk niet zo moeilijk moeten zijn.
Ze krijgt dan van die grote ogen. En ja het is echt wel meer dan een beetje onrustig. De voerbak hangt bv aan de buitenkant en dus is de bovenkant van de deur open. Aan de andere zijde dan waar de andere dames staan. En dan durf ik er eigenlijk niet bij weg te lopen. Ben dan wel bang dat ze erover gaat. Ik durf dan zeker ook niet bij haar in de stal te gaan. Ze is dan wat springerig.
Tinky12
Geplaatst: 04-11-15 14:33
Oei Yontheke...naar.Beterschap...hopelijk snel over.
Ik heb periodes dat als ik mijn ogen dichtdoe,ik achterover blijf vallen of dat de hele kamer draait...brrr.
Coördinatiestoornis heb ik heel vaak,loop vaak alsof ik straalbezopen ben Erg vermoeiend ook...en een uitdaging als je in een winkel loopt met een smal gangpad
spatter
Geplaatst: 04-11-15 14:33
Kun je niet even een emmer gebruiken met voeren zodat je makkelijker kan bepalen waar ze in stal haar eten krijgt?
kvulden
Geplaatst: 04-11-15 14:43
spatter schreef:
Kun je niet even een emmer gebruiken met voeren zodat je makkelijker kan bepalen waar ze in stal haar eten krijgt?
Je bedoeld in een emmer op de grond. Zodat de hele stal dicht kan.
Ja of je laat het idee van een emmer in de stal los, maakt een hoekje stro vrij en voert de brokken etc op de grond? Geen gevaar dat ze in een emmer gaan staan en je kan de bovendeur wel gewoon dicht doen?
Liseef
Geplaatst: 04-11-15 14:53
Heb er hier 4 staan momenteel, dus geen problemen met alleen achter blijven. Ze kùnnen dan wel weer alleen staan zonder zich te verwonden o.i.d., dus dat scheelt. Ze hinniken dan wat, maar daar gaan ze niet dood aan
Hopelijk gaat het snel beter met je, Yontheke!
Ben het een beetje zat. Een paard gereden, een paard gelongeerd en de shet ook gelongeerd. Allemaal erg vrolijk en blij, heel leuk maar ze waren ook erg druk, dus was nog best intensief. Maar wel heerlijk dat ze nu allemaal even hun beweging/aandacht weer gehad hebben. En me dan nòg nahinniken van "waar ga je nou heen? " als ik dan na een paar uur wegga Straks de wei maar nog even uitmesten.
Sterkte en beterschap Yontheke dat lijkt me heel erg naar Hier gelukkig geen problemen als ik er 1 of 2 van de drie meeneem, Bo wil ooit wat roepen maar keert gauw terug naar haar hooi gelukkig.
Zo heb sinds deze week (gelukkig ) ander werk erbij, buiten de deur, leuk maar wel even wennen vooral omdat vanmorgen de hoefsmid kwam, hoefsmid en vriendlief met koffie en instructies achtergelaten, is helemaal goedgekomen
Yontheke, veel beterschap. Ik heb ook vlagen van duizeligheid. Heb een zeer gevoelig evenwichtsorgaan, bij de minste ontsteking in men holtes/verkoudheid begint het al. Blijf het een eng gevoel vinden.
Vivat, leuk een nieuwe uitdaging, hoewel dingen loslaten niet altijd makkelijk is.
amiette
Geplaatst: 04-11-15 15:38
Beterschap, Yontheke.!! Klinkt niet heel fijn...
Hier ook probleem dat rijpaard wel alleen achter kan blijven, maar andere eigenlijk niet. Niet dat ze een gevaar voor zichzelf is, maar ik heb wel medelijden met de buurt...
Dus nu gaat ze sinds een aantal jaar eigenlijk overal mee naar toe op buitenrit. Rondje straat, bos of het strand, met een beetje oefenen en wat aanpassingen kan ik nu overal naar toe... Krijg vaak commentaar van ben je paard aan het uitlaten of, of ik iemand verloren ben. Reageer altijd maar terug dat ze mijn reserve is...
Daan succes met je zand gedoe. Echt te raar voor woorden... Mijn vader zit ook in het zand, maar doet niet aan paardenbakken aanleggen en anders zegt hij erbij dat hij hier eigenlijk niet voor bevoegd is...
Vanavond ga ik kijken bij de rijclub. Dit is alleen voor eigen paarden. En ze hebben een les 1x in de 2 weken voor 35+ huisvrouwen haha. Dat leek me wel wat. Word er direct wel wat nerveus van. Marinka is al jaren niet meer met de trailer geweest. Wel af en toe het instappen geoefend. Nu de trailer aan het restaureren en die is bijna klaar.
Maar ik weet niet meer of het nu de laatste keer was dat ze op de trailer stond. Het was een moeilijke tijd toen en kan me niet meer alles herinneren. Maar wat ik wel weet is dat ze toen bij het uitladen dwars door de achterstang ging omdat Devita die ik al op stal had gezet, tegen Marinka begon te hinniken. Ze ging vol gas achteruit. Dus graag tips wat ik kan doen om dit te voorkomen en mij en Marinka goed voor te berijden.
En wat zouden jullie doen met het voeren op stal. Hoe lang zal ik haar daar bij wijze van training laten staan?
Kirrr
Geplaatst: 04-11-15 17:31
Door de achterstang? Allezins zorgen dat dat niet kan. Eens dat ze weten dat ze met bruut geweld eruit kunnen is het hek van de dam. Veel oefenen, 2e paard erop en eraf. Zodat ze eraan wennen.
En vooral veel doen natuurlijk. Als het 1 keer per maand is gaat het elke keer moeilijk zijn. Terwijl als dit ritueel 2x per voorvalt, dan zijn ze er veel sneller aan gewend. Paard moet leren dat ie pas de trailer af mag als ie rustig is. Hier blijven ze gerust nog 10minuten staan als ze een drama maken omdat een andere al weg is. Dat is gewoon lastig, ik wil paarden mee kunnen nemen naar de binnenpiste en dan 1 voor 1 rijden terwijl de andere op de trailer blijven. Zonder drama en geroep. Dus wij zijn er ook volop mee bezig.
spatter
Geplaatst: 04-11-15 18:28
Wij hebben ooit eens geholpen met een paardje wat bekend stond dat het moeilijk te laden was. Beestje liep er zo op , balk er achter en verwonderd vroegen we wat het probleem nu was. Tja, ze denderde er altijd gelijk weer af maar omdat we zonder kennis van dit, gelijk de achterbalk er achter deden en haar gelijk corigeerde bij terug komen , was het hele probleem niet ontstaan.
Net eerst stal uitgemest en toen Blue gereden. Alleen gestapt, maar wel door onze trailtuin gegaan. Tunnelbak genomen en de berg op en af. Ook nog afgestapt via een grote kei en er weer op, moest een hekje verzetten. Daarna nog wat gespint in de bak en nu afwachten hoe mijn enkel het houdt. Het voelt niet verkeerd in ieder geval.
Ja ze is inderdaad knalhard achteruit gegaan. Het hele ijzerwerk waar de stang in zit was verbogen. Als ik met zijn tweeën laad gaat het meestal goed, maar meestal ben ik alleen. Ik krijg haar er wel in, maar bij het laatste oefenen. Toen zijn we dus niet weggeweest. Toen kon ik niet de stang er achter doen. Dan stond ze al weer buiten. Ik was nu aan het oefenen om haar voor te laten lopen. Zodat ik al achter ben om de stang dicht te doen. Maar dan staat ze dus los en kan zo achteruit voor dat ik dat stang dicht heb. En daar is geen houden aan. Maar als de trailer af is zal ik weer gaan oefenen. Ik heb nog geen trekhaak dus kan toch nog niet weg. En ik wil zeker niet met een onrustig paard de weg op. Maar wie weet gaat het nu met die vernieuwde trailer beter. Ik heb hem een stuk lichter gemaakt van binnen.
Tinky12
Geplaatst: 04-11-15 19:05
Waarom leer je haar niet alleen op de trailer te lopen?Je loopt meer totdat ze voor het juiste compartiment staat,slingert harstertouw over haar hals en zodra ze op haar plek staat,stang erachter.
Toen ik nog werkte ben ik veel paarden tegengekomen die op deze manier werden geladen,kwestie van tijd,geduld en veel oefening.Op die manier kun je ook weer lossen in je eentje.
Liseef
Geplaatst: 04-11-15 19:09
kvulden: veel plezier vanavond bij de rijclub Jeetje, door de achterstang geknald... Hier blijven ze altijd heel rustig op de trailer, dus (gelukkg) geen ervaringen ermee...
Fijn dat het goed lijkt te gaan met je enkel, spatter!
Zo, ik ben weer helemaal klaar met de paarden vandaag. Althans, voor het slapen gaan loop ik ze nog wel na. Paard gereden, 2 gelongeerd, wei gemest in de regen, waterbakken schoongemaakt en bijgevuld, paardjes gevoerd, ik lijk wel een echte penny De merrie die ik reed was lekker fris, toen ik wat lang instapte begon ze lekker rond te springen en jolig te bokken. Daarna heeft ze die fratsen fijn omgezet in het werk. Al die frisheid gestopt in de dingen die ze moeilijk vindt, die gingen dus ook heel goed vandaag
spatter
Geplaatst: 04-11-15 19:15
Ik zet een paard gewoon vast en of dat nu in een trailer of op de poetsplaats, wasplaats of op wedstrijd is, ze moeten gewoon braaf blijven staan. Ik moet gewoon aan kunnen lopen en van alles kunnen doen zonder dat ze gaan hangen . Dat is wat ik ze leer. De trailer is niks anders als een stal op wielen. Nou moet ik wel zeggen dat mijn grote 2paards Ifor Williams ook wel een erg fijne trailer is.
Ik rij trouwens bij de rijvereniging ook bij het recreatie clubje waar eigenlijk allemaal oudere rijden, 2 mannen en 4 vrouwen.