Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 00:18

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu ben ik op zoek naar iets waarmee ik de bak kan slepen. Ik doe het nu zelf met de hark of een handgemaakte sleep maar ik verniel m'n rug ermee (en die is al niet zo goed :') )

kojack

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 00:21

In eerste instantie hadden ze bedacht dat de paddock 9 x 10 zou worden, alleen dat vond ik te klein. Nu kunnen we ook longeren en kunnen de meiden er tot aan het voorjaar in rijden met de pony. We gaan straks 2x in de week naar de manege om te lessen en dan kan die andere keer rijden wel in de padock.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 00:26

Oohh wel mooi werk!! En paddock ziet er fijn uit!! :+:

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 00:30

xXutopiaXx schreef:
Oohh wel mooi werk!! En paddock ziet er fijn uit!! :+:

Ik ben er ook heel erg blij mee :o . De drainage lijkt goed te werken, alleen met de regen die de afgelopen week is gevallen hebben we toch wat plassen staan.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 01:47

xXutopiaXx schreef:
Hey kojack!! :D Wat jammer dat ze van 't voorjaar niet op het gras kunnen waarschijnlijk.. :(:) Even behelpen soms, maar voor een goed lange termijn doel!!

Ik zit net, voor m'n volgtopic, foto's uit te zoeken.. en vind dit toch wel erg leuk om te zien! :D

Van dit:

[ [url=m/Cf4GPp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Naar dit:

[ [url=m/w1BPAh.jpg]Afbeelding[/url] ]

En hopelijk volgend jaar, met alle plantjes en boompjes, nog weer een mooier gezicht <3

Echt prachtig geworden! Hard gewerkt!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 01:58

kvulden schreef:
Zo wat gaan jullie hard.

Leuk speeltje zo'n shovel.
Gisteren hier ook nog aan het klussen geweest. Muur behangklaar maken. Dochter wil een foto behang.
Wat een enorme hal die daar gewit is.
Vandaag een luie dag met de top 2000. Alleen de paarden verzorgd en bedenken hoe ik het straks met de wei ga doen.

En een op mp kijken, zou wel een sulky willen voor mijn tinker. Ik zie veel voor shetjes. Geen idee hoe groot die voor mijn tinker moet zijn. Qua schof is ze 155, maar als je haar naast mijn andere paard zet die 163 is is ze qua postuur verder overal groter. Ik heb nog een concourkarretje staan, ooit eens gekregen, maar iedereen zegt dat die te klein is. Behalve mensen die zo'n ding verkopen. Dat is een kar waar wel nieuwe wielen en banden op zouden moeten. Zijn hier ook mensen die mennen?

Kan je niet een heel ervaren menner, die veel van aanspanningen weet om advies vragen?

Een van mn merries heeft jaren enkel en dubbelspan gelopen.
Misschien gaan we dat ook oppakken, maar zou zo ook niet weten welk tuig, welke kar, etc. Wil dan ook eerst wat rondneuzen bij de echte menners.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 08:30

kvulden schreef:
Zo wat gaan jullie hard.

Leuk speeltje zo'n shovel.
Gisteren hier ook nog aan het klussen geweest. Muur behangklaar maken. Dochter wil een foto behang.
Wat een enorme hal die daar gewit is.
Vandaag een luie dag met de top 2000. Alleen de paarden verzorgd en bedenken hoe ik het straks met de wei ga doen.

En een op mp kijken, zou wel een sulky willen voor mijn tinker. Ik zie veel voor shetjes. Geen idee hoe groot die voor mijn tinker moet zijn. Qua schof is ze 155, maar als je haar naast mijn andere paard zet die 163 is is ze qua postuur verder overal groter. Ik heb nog een concourkarretje staan, ooit eens gekregen, maar iedereen zegt dat die te klein is. Behalve mensen die zo'n ding verkopen. Dat is een kar waar wel nieuwe wielen en banden op zouden moeten. Zijn hier ook mensen die mennen?

*stille meelezer breekt even in*

Ik heb een haflinger formaat tank voor de wagen gehad en ik vind veel (lees: bijna alle) sulky's/tweewielers voor zo'n formaat paard niet veilig. De enige die ik wel veilig en degelijk genoeg vind voor zoveel power is een hans van der mee luxe tweewieler. Concourswagentjes idem dito.

Mennen is super leuk, alleen je aanspanning moet echt degelijk en veilig zijn. Daarnaast zou ik zelf nooit meer gaan 'aanklooien' en liever mijn paard wegbrengen naar een ervaren menner om te beleren.

Dus mijn tip: investeer in een goed en degelijk tuig, een goede en degelijke wagen en bezuinig niet op kosten voor het beleren of voor goede les (als je het toch besluit zelf te doen).

*kruipt weer onder steen* (sorry, jullie gaan te snel soms om altijd te reageren. Ik lees nog steeds mee en breek soms even in als ik iets relevants kan bijdragen :+ )

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 09:21

Oh gut Kojack dat met die bergen en die snot zo (gok dat jouw klei bergen ook snot zijn nu, net als hier der klei waar 1 maand geleden in gegraven is.. ;) ) dat is inderdaad wel even op je lip bijten geloof ik ja. Wel een heel fijne paddock zo!

Wbt het mennen, Diddle was al beleerd, dus het is inderdaad niet zo dat ik hem er gewoon even heb voor geknoopt.

Ik ben benieuwd hoe vandaag gaat verlopen.. het klapte gisterenavond her en der in de omgeving al flink. Maar wat een opluchting dat ik nu eens niet om 00.15 in de auto hoef te stappen om naar stal te gaan <3

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 09:23

kojack schreef:
[ [url=m/uiL5JG.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/dxhfUT.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/nA5O8c.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/VnPNls.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/OG715s.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/hsZYtM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu ben ik op zoek naar iets waarmee ik de bak kan slepen. Ik doe het nu zelf met de hark of een handgemaakte sleep maar ik verniel m'n rug ermee (en die is al niet zo goed :') )

Hoi, we hebben evt. Een sleep (dolly) voor achter de auto te koop. Woon alleen in Zuid-Holland.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 09:52

kojack schreef:
[ [url=m/uiL5JG.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/dxhfUT.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/nA5O8c.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/VnPNls.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/OG715s.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/hsZYtM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi resultaat!!

Het heeft afgelopen week wel belachelijk veel geregend, water bleef hier ook flink staan.
Voordeel is wel dat het binnen 1/2 dagen wegzakt als het droog blijft :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 10:25

Akshay schreef:
kvulden schreef:
Zijn hier ook mensen die mennen?

Voor de fun hier, maar veel te weinig want niemand die mee rijdt.

Heb achter 1,35/1,37 cm fjord een sulky oxer gehad, dat ging maar was net te klein.
Heb nu echt een heerlijke tweewieler met prachtige massieve wielen :+:
Plaatje van afgelopen zomer.

[ [url=m/9CXAnJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Onderkant bankje 1.02 m van de grond.
Zweng ca 66 cm

Zoiets bedoelde ik inderdaad. Dat heet toch ook een sulky?
Mijn Tinker heeft de schoft op 155, maar als ze naast mijn paard van 163 staat is de tinker eigenlijk net iets groter. Blijkbaar heeft zijn qua bouw de schoft lager en de rest hoger en heeft mijn kwpn nou net een hoge schoft. Ik heb 2 menlessen gehad en mijn shet mende ik ook. Maar die is er niet meer.
De menlessen gaan nog verder en mijn Tinker gaat dan ook om te leren meerijden in een 4 span. Dus dat leren komt wel goed. Ik heb een goed tuig. Alleen dus nog een wagen. Hier wil nooit iemand mee en ik wil er eigenlijk niet nog zo'n groot ding hebben staan, vandaar deze gedachte.

Wat een mooie voor en na foto's ik hoop dat ik ook zoiets bij de wei mag maken.
Laatst bijgewerkt door kvulden op 31-12-20 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 10:27

Jullie hebben flink gekletst vanaf de laatste keer dat ik online was :)
Flink gewit, mooie slootgeultjes en een fijn aangespannen filmpje gezien.

Hier nog steeds blij met mijn schrootjes plafond in kersenkleur (zat er al in) en in mijn voerhok heb ik ze grijs geverfd :)

Het restant van vuur is nog een meter hoog en ligt nog te smeulen, maar de wind is iets gedraaid en staat nu richting de weilanden.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 10:53

Jeetje wat een fik was dat.

Kojack, mooi opgeknapt, wat een fijne paddock.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 11:10

Oooh Kojack ben best wel een beetje jaloers dat ziet er fantastisch uit zeg!
Het enige gemotoriseerde werktuig hier is een zitmaaier voor de rest van de tuin :+ die ik regelmatig ook inzet voor onderhoud van mn wei en paddock. Ik heb een stuk hekwerk van denk 1mx1m er achteraan geknoopt met een kettting en maai en trek op die manier de wei in de zomer.
Ik zou opletten met een zware auto in je paddock ben je dan niet bang dat het te ver inklinkt?
Evt kan je je paarden zelf laten trekken *D op pinterest staan allerlei ideen qua slepen. Banden, hekwerk, flinke balk

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 11:53

Zelfs een zitmaaier hebben we hier niet :) wel een gewone loopmaaier die zelf rijdt met een snelheid afhankelijk van het toerental (en dus de herrie).
Slepen doe ik met een zelfgemaakt sleepje van 2 ijzeren staven met een stuk gaas er tussen wat ik verzwaar met paar stenen. Maar dat werkt alleen als het zand droog is anders is harken de enige mogelijkheid. Dus ik hoop dat dát nog even de kans krijgt om te drogen voor het weer gaat vriezen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:02

Ik vind mennen altijd erg leuk. Nilay is alleen inmiddels al 17 dus die moeten we maar niet meer voor de kar zetten. Bovendien is hij er zo een die met vier benen de lucht in gaat. En met Roos wil ik al zo veel komend jaar...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:16

Ik heb mijn merrie nog beleerd voor de sulky toen ze 20 of 21 was. Ze heeft er niet veel voor gelopen, keer of tien, denk ik. Daarna mocht ze met wandelpensioen. In een ideale situatie had ze nog wel in tweespan gekund, denk ik.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:27

haha, ik ben zo blij dat we nu van alle schrootjes af zijn!

Super mooie paddock Kojack! Wat een zooitje levert dat graven op he. maar als je dat kwijt bent, heb je over een jaar of wat wel weer een mooie weide hoor. Dat groeit vanzelf.

Hier ook een paddock ( 15 bij 20): longeerbak voor mijn merrie en rij-spring-speel-bak voor mijn shetje. Staan ze de hele winter en de halve zomer op.

Ik sleep met een oude zitmaaier en en zitmaaier-sleep. Zitmaaier heeft wel achter andere banden gekregen met meer profiel. Ideaal, ook om de weide te slepen . We hebben ook een aanhangertje hiervoor en daar verplaatsen we bijna alles mee; zand, mest, tuinaarde, tegels... Alleen als het zand erg droog en mul is in de zomer, willen we nog wel eens vastrijden, dan missen we echt wat PK's.

En vergeet ook geen sproeiers te installeren! Het eerste jaar zijn we de helft van onze toplaag kwijtgeraakt door droog zand in combinatie met wind... Lag alles in het weiland ernaast. Eerst nog met tuinslangen en mobiele sproeiers lopen klooien, maar inmiddels 4 vaste sproeiers op palen die ik in de zomer bijna wekelijks gebruik. Echt heel blij mee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 13:53

@greendragon: haal je dan water uit een sloot oid of gebruik je leidingwater ??

Hier de stofzuiger en Boon gelongeerd. Peppy piepte mee de wei in dus die kon even grasjes eten zolang hij niet in de weg liep :)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 13:57

De stofzuiger gelongeerd? :')

Pfff iemand tips om penny meisjes af te wijzen? :=
Ik heb nu elke dag een kind aan de poort staan en heb daar echt geen zin in.
Ze heeft laatst even de shet gepoetst, dat vond ik prima maar ze staat dus letterlijk elke dag voor de poort ..
Ik ga nu gewoon zo vroeg mogelijk zodat ze er nog niet is maar ehm eigenlijk heb ik m'n paarden in eigen beheer zodat ik van niemand meer last heb en geen rekening hoef te houden met anderen ...

Alleen hoe breng je zoiets over aan een kind? (Haar vader die altijd mee is met de hond praat buitenlands dus kan niet even duidelijk maken dat ze best een keer mag komen maar niet elke dag) :=

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 14:15

@DF, grondwater... ik heb een pomp die het water van een meter of zeven uit de grond haalt in de schuur staan. Slang aansluiten en opstarten...

@Tarzan; ik heb in het begin met mijn pennymeisje (9 jaar) hele duidelijke afspraken gemaakt dat ze alleen in het weekend (zat + zo) mocht komen en dat we van te voren even appen of het uitkomt en hoe laat. Nu is het vakantie en komt ze bijna elke dag, maar ze belt/appt altijd van te voren om te vragen. En ik zeg soms ook wel eens Nee, vandaag even niet. Dat gaat goed. Ik leg dan wel uit waarom ( werken, niet thuis, geen tijd, slecht weer etc etc). Dat begrijpt ze prima en dan is het ook geen discussie.
Het is voor mij wel win-win; de shet krijgt aandacht, wordt geborsteld, krijgt beweging. En dan hoef ik dat niet meer te doen. En pennymeisje is best leuk kind, dus soms ook gewoon gezellig. Hoewel ik ook liever geen vreemden op mijn erf wil en best op mijn privacy gesteld ben...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 14:15

Weet je de taal?? Dan kun je evt een vertaling googlen en hem dat geven. Meisje praat wel NL??

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 14:16

_Tarzan schreef:
De stofzuiger gelongeerd? :')

Pfff iemand tips om penny meisjes af te wijzen? :=
Ik heb nu elke dag een kind aan de poort staan en heb daar echt geen zin in.
Ze heeft laatst even de shet gepoetst, dat vond ik prima maar ze staat dus letterlijk elke dag voor de poort ..
Ik ga nu gewoon zo vroeg mogelijk zodat ze er nog niet is maar ehm eigenlijk heb ik m'n paarden in eigen beheer zodat ik van niemand meer last heb en geen rekening hoef te houden met anderen ...

Alleen hoe breng je zoiets over aan een kind? (Haar vader die altijd mee is met de hond praat buitenlands dus kan niet even duidelijk maken dat ze best een keer mag komen maar niet elke dag) :=

Kan je niet vragen om haar telefoon nummer en zeggen dat je belt als ze mag komen. En dat je belt wanneer je er zin in hebt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 14:27

Dat is ook een goede.... maar grote kans dat zij zelf nog geen mobiel heeft en je met een landlijn de ouders aan de lijn krijgt die misschien geen NL praten :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 14:33

Ik zou het eerlijk gezegd afkappen... hier komen heel vaak kindjes paardrijden, maar dat is altijd op afspraak met de ouders (die collega's of vrienden van mij zijn). Buurkindjes zou ik afhouden, omdat die anders inderdaad om de haverklap voor je deur staan... vind kindjes bij de paarden leuk, maar enkel als ik er zelf zin in heb.

Persoonlijk zou 'k dus iets zeggen als, dat je erover nagedacht hebt en uit veiligheid geen kinderen meer bij de paarden toe laat.

Hier had 'k twee dagen geleden nog zo'n hulpje ( ;) ) rondlopen:

Afbeelding