Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 22:27

spatter schreef:
Blue wordt dit jaar 11 jaar en eigenlijk pas vanaf vorig jaar was hij uitgegroeid en sterk genoeg voor een nette galop.
Hij is wel wat overbouwd gebleven, kont net zo hoog als zijn schoft, en dat maakte het er niet makkelijker op voor hem.

Dat heb ik met mijn ruin ook (Quarter). Hij wordt dit jaar 11, pas sinds een jaartje kunnen we tempowisselingen in galop en niet alleen maar hard-harder-hartst. Ook wordt het steeds makkelijker om hem op een kleinere volte te laten galopperen. Aan de lange lijnen heeft hij daar ook heel lang moeite mee gehad, maar inmiddels lukt het aardig.

Caily

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 22:34

Wat stom dan dat mijn op draf gefokte koudbloed dat met haar 7 jaar keurig doet :o

Ze is vandaag verkocht

Heb nu alleen Caily nog... daar begon ik in 2012 ook mee. Weet nog niet of ik de afgelopen jaren heel mooi gedroomd heb, of nu sinds twee weken in een grote nachtmerrieben beland...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 22:36

Eh, wellicht als ik al op eerdere leeftijd betere trainingsmogelijkheden had gehad. Maar het was vaak nogal hapsnap en hij was nogal deukgevoelig :roll: Inmiddels staat hij in een veel fijnere stabiele groep en krijgt hij veel beter te eten, dus dat zal ook meespelen. En die Utrechtse HEUVELrug, he, daar krijg je eindelijk Quarterbillen van.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 22:53

Heel dubbel, Caily, lijkt me zo. Is ze al weg ook?

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 10:14

Wat een bizarre wending, zo alles in één Caily... Kan me voorstellen dat je het nog niet kunt bevatten allemaal.
Hoe ga je het doen met Caily? Zoek je er een vriendje bij, of zet je haar (voorlopoig) ergens anders neer? Of weet je het nog niet...?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 11:25

Ik beleer de mijne gewoon met 3,5 ofzo. Een volte galoperen zou echt niet zo moeilijk moeten zijn :?) Dat kan mijn 4jarige ook...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 11:31

Libera schreef:
Ik beleer de mijne gewoon met 3,5 ofzo. Een volte galoperen zou echt niet zo moeilijk moeten zijn :?) Dat kan mijn 4jarige ook...

Mijn 10 jarige niet hoor, iig niet voor de osteopaat was geweest en sindsdien niet meer gevraagd.
Kwestie van te weinig kracht en balans..

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 11:41

Er zit m.i. nogal veel verschil tussen een volte galopperen en een volte galopperen. Maar nogmaals, in geval van betere omstandigheden had mijn ruin het vast eerder gekund. Al doende leert men, zeg maar :P

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 11:47

Mijn draver is 16 en galoppeerd nog steeds niet normaal _O-
Maar voordat er vooroordelen de wereld in geholpen worden.. ik heb hem daar ook nooit echt in getraind.. hij kent de hulpen maar daar houdt het wel mee op :')

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 13:31

Caily. Sterkte Lijkt me erg stil ineens

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:27

Sterkte caily :(:)

Ook imo is er nogal verschil tussen een volte rond galopperen en in galop netjes gedragen, in balans en met correcte tact een volte rijden zeker als je die ook nog gaat sluiten. Dacht het met kliek aardig te kunnen totdat ik bitloos ging rijden. Was een goede eye opener zeg maar. Inmiddels kunnen we het echt *\%/* meestal tenminste, als hij zin heeft en ik het heel lief vraag -O- <3

LKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 23:31

Hallo!
mag ik me "aanmelden"? :D
sinds november mijn eerste eigen paard gekocht. een Andalusier ruin van 9 jaar. Hij staat hier bij ons op de boerderij, samen met een shetlandmerrietje van een half jaar oud.

Lijkt me leuk om ervaringen met jullie te kunnen delen! vind het namelijk heerlijk dat ik mijn eigen gang kan gaan met m'n paarden zonder dat anderen zich er mee bemoeien, maar mis af en toe ook wel eens iemand met verstand van paarden om mee te overleggen. Wij hebben thuis dus een boerderij en vriendlief bekijkt de meeste dingen meer op basis van zijn ervaringen met de koeien. Wat op sommige punten wel overeenkomt met paarden, maar op sommige totaal niet.

hoe houden jullie je paarden? ze lopen hier op een klein stukje land met een zeecontainer waarin ik ze voer. overdag gaat de draad open naar een grote stuk land (twee verschillende). leek me eerst erg ideaal om ze 24/7 buiten te hebben, maar het wordt nu wel erg drassig.. ga morgen misschien maar een stuk af zetten op het betonnen kavelpad dat aan hun stuk grenst. dan hebben ze 's avonds en 's nachts iets meer ruimte om droog te staan, ze kunnen nu alleen droog staan in de container en drie matten die daar voor liggen en dan door de blubber heen kunnen ze nog op een iets hogere kop komen, wat redelijk droog is.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 08:59

Ik heb mijn 2 PREs 24/7 buiten maar in de winter staan ze in de nacht alleen op de verharding en mogen ze overdag de klei op als het niet te zompig is.
Ideaal is dat ook niet maar zag het niet zitten dat ze echt alles om zouden woelen. Ik heb gelukkig wel een flink stukje verhard.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 11:20

Ik heb ze op dit moment in de paddock, omdat ik m'n Haf even wat beter in de gaten moet houden. Vrijdag is de dierenarts geweest. M'n Haf was niet lekker in orde, ik zag er wat aan. Maar kon niet zeggen wat. Dus de dierenarts laten komen en heeft bloed en mest mee genomen. Longen, hart en darmen klonken goed. Geen koorts, maar hij had wel wat bleek tandvlees. Uit het mestonderzoek kwam bloedworm naar voren. En jahoor, de volgende dag na de wormenkuur vond ik 2 bloedwormen in de mest. Sindsdien staat hij in de paddock, zodat ik de mest goed kan bekijken. En ook gelijk weer kan weghalen. De winterweide zullen ze voorlopig niet meer in komen te staan, want die weide is dus besmet met eitjes. We hebben ook nog een zomerweide, maar ik denk niet dat ik ze daar nu al in moet doen. Ik vind het lastig!
Zo staan ze er nu bij. En gelukkig is de paddock droog op het moment. Ik voer ze op een stukje zeil of in de stal.
Ook ben ik begonnen met wat vitaminen bijvoeren. Aan het hooi alleen hadden ze beide (vooral Nick) toch echt niet genoeg.

Foto van zojuist.
Afbeelding

Foto van gisteren na ons buitenritje eind van de middag.
Afbeelding

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 11:46

Hier de paarden (3 stuks) veelal 24/7 buiten. Met veel regen 's nachts of serieuze vorst, dan zet ik ze 'binnen'. Binnen bij mij betekent in hun stallen onder de kapschuur. Ze staan dan droog, kunnen lekker liggen, ik hoef geen drollen 's ochtend om 06.00 uur los te bikken en het water blijft daar tot een graadje of 8 à 10 onder nul, dooi. Verder staan ze in de winter grotendeels op een zandpaddock. Niet gedraineerd, maar wel mooi grof zand. Wordt heus wel nat hoor, maar wordt in elk geval geen blub-bende en er komen pas plassen bij serieuze regen dat na een dag ook weer grotendeels weg is getrokken. Een groot deel van de paddock blijft heel lang droog. Heb er een grote schuilstal staan waar ze heel veel in staan. Met name de heren, die liggen er ook uitgebreid in. Mijn merrie staat met haar hoofd buiten rond te koekeloeren en met haar lijf binnen. Ze gaan in de winter ook wel eens op de weide, maar niet standaard. Vanaf het voorjaar tot zover mogelijk in het najaar mogen ze de wei op (ook 24/7). Heb dus geen verharding, alleen rond één voernet, verder niet.
Wat ik me wel afvraag, als het nu al modderig is, en dat met deze tot nu toe prima winter qua neerslag, hoe wordt het dan als we weer zo'n winter als vorig jaar krijgen? We hebben vorig jaar van januari t/m maart zo ontzettend veel regen gehad, periodes van ruim 24 uur aaneengesloten. Misschien een idee om dit jaar te bedenken hoe je de boel voor de volgende winter engiszins proof kan maken voor een nieuwe Nederlandse winter? Veel verharding, misschien een zandpaddock aanleggen (en in jouw geval in Friesland dan draineren)? Moet allemaal maar mogelijk zijn natuurlijk, maar verharding op kleigrond is in elk geval een must als je ze buiten wilt houden denk ik.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:00

Sorry jongens het is even een beetje druk geweest hier.
Dank voor de reacties op het uitbreken! Hij gaat er inderdaad gewoon met zijn boeg doorheen. Trekt zich nergens niks van aan. Inmiddels de draad wat hoger gehangen op neushoogte en dat lijkt te werken.

Gisteren heerlijk gereden met Fab. Bedankt meid! Was super gezellig!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:16

Was inderdaad leuk! Houden we er in!

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:23

Kan iemand me zeggen of due groene biotex echt gewoon dat wasproduct is dat je kan vinden in kruidvat ofzo.. het is voor een hoefzweer.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:39

Ja, dat is het :j

LKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:44

Het is alleen wat een modderboel rondom de container. Niet echt natte drek, maar meer modder. Het land waar ze overdag komen is sowieso goed. Wij zitten trouwens op zandgrond, dus dat is wel fijn. Heb ook wel overwogen ze snachts ook op t land te laten, maar heb er dan niet echt zicht op en wil ze graag kuil bij voeren. Zal even kijken of ik een foto heb van hoe t is.anders maak ik het morgen.

Super leuk trouwens dat je jouw paarden vanuit jullie tuin kan zien Gingerale!

@Abbyblues, ik heb hier drie linten ipv twee tegen het uitbreken van die shet. Weet niet of dat helpt?

LKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:46

Idifix schreef:
Kan iemand me zeggen of due groene biotex echt gewoon dat wasproduct is dat je kan vinden in kruidvat ofzo.. het is voor een hoefzweer.

Dat is indd voor hoeven (de blauwe moet je niet hebben). Groene zeep kan ook of soda evt.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 10:25

Ik hoorde at soda niet zoo goed is kan zelfs gevaarlijk zijn ? Weet iemand toevallig ook de verhouding biotex en water ? Moet de hoef enkel met de rand onder staan en hoelang..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:13

Blue is van zijn hoest af *\o/*

Eerst dacht ik dat ze de voordroog slecht aten maar het lijkt alsof het gewoon zwaarder valt.
Een pak hooi hadden ze binnen een paar uur op maar dezelfde hoeveelheid voordroog doen ze de hele dag.
Ik denk wel dat het massiever is en dus meer gewicht.
Ik zie ze er de hele dag van eten en ze poepen meer dan genoeg en van die vette drollen alsof ze op de wei staan.
Ga er maar even van uit dat het wel goed zit.

chesay leuk om ze zo te zien, minder dat hij bloedworm heeft.
Hopelijk snel uit zijn systeem.

LKS welkom :wave:

Wat betreft het voltes galoperen, bedoelde ik inderdaad echt gereden voltes met stelling en inbuiging.
Nou weet ik ook wel dat je paarden hebt die het evenwicht al jong hebben en vrij snel mooi kunnen cirkelen, ik heb er zelf ooit eentje gehad en verkocht -O-

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:17

Fijn spatter! *\o/*
Kunnen wij ook een keer gaan rijden :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:16

Jaaa *\o/*