Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:24

Even over een heel andere boeg voor dit probleem: ik heb weleens gehoord dat mensen dit oplosten door ieder paard een emmer om het hoofd te knopen met het voer er in, zodat ieder paard precies krijgt wat voor hem of haar bedoeld is...

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:26

Idd een voerzak omhangen. Werkt goed, maar bij paarden die last hebben van de luchtwegen niet aan te raden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:51

Geef de shet lekker wat zemelen met grasbrok,kun je meteen vitaminebrok doormengen...is ze even bezig.
Zit weinig in...mijn jongens krijgen het hier ook :j

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:00

Gras brokken dat ken ik helemaal niet :oo maar kijk even.
Ik had nu Marinka op stal gezet, Devita de shet in de bak en Rosie in de paddock. Marinka vond helemaal niks. Ze heeft alleen de bovenlaag opgegeten. De magnesium heeft ze binnen. Ze werd helemaal zenuwachtig. Snel een hap en weer omdraaien naar de uitgang. Erg onrustig. Vind dat helemaal niks als ze zo doet. Eerst deed ze dat als ik Devita bij haar weg haal. Sinds Rosie er is niet meer. Nu doet ze het als ik Rosie weg haal. En haar weghalen wil ze dus ook niet. Dat wordt dan nog wat als ze straks op de trailer moet. Pffff.hoop dat ze van de magnesium weer wat rustiger word. Dit moet echt beter worden. Hebben jullie tips?
Het eten zo is praktisch niet ideaal, dus nog even verder over denken. Maar nu eten ze in ieder geval weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:10

Maar het is toch de shet die overal vandaan snoept en te dik word zo? Dan haal je die er met eten toch even tussenuit? Als dat Marinka nu toch niets meer doet en dan laat je haar een Rosie toch gewoon samen eten in alle rust en is het klaar zet je Devita er weer bij?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:12

Beetje water in de bak...grasbrok erin en even laten weken totdat uit elkaar gevallen is...beetje zemelen erbij en roeren.Als je dit ook even laat staan,is het een fijne grote losse rulle massa geworden.Doen ze tijdje over om weg te werken.

Ik heb luxe grasbrok ...Equifyt Herbs maar ik doe ruim een maand met een zak dus dat komt wel uit :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:31

Ok ze kreeg nu wel een beetje pulp, dat is dan een beetje het zelfde idee, maar alleen wat beter tegen het dik worden.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:34

Waar zadel je altijd op? Heb je niet een klein afgezet stukje tussen de stal en het weiland? Dat je de ene aan de ene kant van het draad kan voeren en de anderen gewoon in de wei? Dan voelt het toch niet zo opgesloten als alleen op stal voor ze?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:37

Juist als ze zo onrustig wordt van even scheiden zou ik dat blijven doen anders krijg je ze nooit meer uit elkaar, zoals je ook zelf al aangeeft.
Ze moet er gewoon aan wennen en ja dat kost tijd maar het zal steeds makkelijker gaan als ze merkt dat het maar voor even is.

Vanmorgen mooi zonnetje en nu bewolkt, beh!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:40

Ja dat dacht ik ook inderdaad. Ik moet het maar blijven oefenen en misschien ook af en toe een ander op stal. Zal een kijken hoe het gaat. Bedankt voor het meedenken.

Op zadelen doe ik buiten de stal. Dat is niet afgezet. Maar wilde ik wel gaan doen had ik me bedacht. Dan kan ik het ook als sluit gebruiken. Met 3 paarden 1 weg halen is zo wie zo lastig. ;-)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:48

Pulp is een dikmaker,sumiel mee zijn.Dat is ook de reden dat ik van pulp/zemelen over ben gegaan op grasbrok/zemelen.
Ik zal zo eens wegen wat ze krijgen...heb allemaal maatbekers voor :P

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:48

Met 3 is juist ideaal, blijft er nooit eentje achter.

Ik moet zeggen dat ik benieuwd ben wat er gebeurd als Tika alleen achter blijft, vrees met grote vrezen :\

In het voorjaar waren er nog 5 dus als ik ging rijden en ook samen met mijn dochter ging rijden, bleven er genoeg achter.
Nu hebben we er nog maar 3 dus als mijn dochter en ik nu samen gaan rijden zou ze alleen achter blijven.
Denk dat ik haar dan maar als handpony meepak maar oefenen moet ik het zeker met haar want ze kan natuurlijk niet altijd mee.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:55

Hier gaat ook prima als ik er een meeneem,ze wachten netjes en gaan door met hun "drukke dagprogramma".
Komen wel kijken als nr3 weer thuis is...kijken of er nog wat te halen valt :P

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:00

Ik heb er 2, maar was gisteravond toevallig nog aan het twijfelen om er nog een shetje bij te zetten. Inderdaad om het probleem dat er 1 achter blijft te voorkomen.
Aan de andere kant vind ik het ook weer onzin, ze zijn max (als ik bijvoorbeeld ga lessen) 2 uur zonder elkaar alleen voelen zij dat blijkbaar alsof de wereld vergaat :+

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:10

Bij mijn paarden is 1 achterlaten geen optie, vragen om ongelukken. Ik vind 3 dus wel prettig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:11

Ik heb er ook 2 maar het is bij mij al jaren een groot probleem, met hoofdzakelijk mijn grote; die werpt zich in haar uppie op buitenrit, rustig voor een vrachtwagen of achteruit de plomp in, alles om maar weer naar haar kleine vriendin terug te kunnen. En andersom, dus als ik kleine alleen mee zou nemen, breekt ze serieus de stal/wei/paddock totaal af. Die werpt zich er gewoon met volle vaart in met die 700 kg. Dus ik neem het risico niet meer en ik ben ook echt de enige die haar in haar uppie mee neemt op buitenrit, maar doe dit dan wel op zondag ochtend vroeg, als het heel rustig is op de weg...
En het is mijn eigen schuld hoor, want door mijn ziek zijn, is het "gevecht" aangaan daarmee, dus stug blijven volhouden er natuurlijk als eerste bij ingeschoten...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:12

Wendy schreef:
Even over een heel andere boeg voor dit probleem: ik heb weleens gehoord dat mensen dit oplosten door ieder paard een emmer om het hoofd te knopen met het voer er in, zodat ieder paard precies krijgt wat voor hem of haar bedoeld is...

Krijgt toet ook. Gewoon een 10 l emmer met een Touwteugel touw er aan. Achter oortjes en koppie er in. Toet schraapt en maait met de beenties tijdens het eten en gooit zo dr emmer om.

Hier krijgt ze een beetje force en een handje vito. Voor het idee doet ze mee. Karev krijgt niet veel meer trouwens.

Je kan dr ook een wortel geven voor het idee

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:17

En toet kan alleen zijn. Gaat wel rennen maar dat is wel goed voor dr. Karev alleen laten is drama..die gilt alles bij elkaar..alleen op stap gaan is geen probleem hahs

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:20

Oef, moet even bijlezen nu ik daar weer bekwaam voor ben. Heb acuut vestibulair syndroom voor de tweede keer ooit. Niet grappig.

Met veulens heb ik geen ervaringen maar met jaarlingen wel. Hoe meer je daar mee bezig bent om dingen doodnormaal te maken (en dat hoeft niet lang te duren) hoe meer profijt je daar uithaalt wanneer ze als volwassen paard aan de slag moeten.

Hier altijd 2 paarden gehad en eigenlijk nooit problemen gehad met de andere achter te laten. Mijn haflinger riep even maar ging daarna gewoon weer eten. De shet bleef ook braaf achter. Die durfde wel eens wat rondsjezen maar ging daarna ook eten. Sinds hij onder de draad onderdoor ging zette ik hem wel op stal als ik met Andor weg ging maar dat vindt hij geen probleem.
Andor achterlaten is niet zo evident. Die doet gek (geen ongelukken ofzo) maar aangezien hij al met haken en ogen aan elkaar hangt vind ik dat niet zo prettig. Gelukkig is hij het enige rijpaard en moet dus eigenlijk nooit alleen achterblijven.
Als we hem op stal zetten (eventueel met de shettie erbij) dan hinnikt en roept hij maar blijft wel rustig. Dus gaat hij als het nodig is op stal.

Qua voeren krijgt de shet een handje in een emmer en de andere 2 in de voerbak in de stal. De shet heeft zijn portie dus al op vooraleer de andere 2 hun neuzen in de bak hebben :+ maar hij kan toch niet bij hun voerbakken komen dus dat is geen probleem. Bij de Arabier doe ik de deur dicht tot hij klaar is anders jaagt Andor hem uit de stal en gaat dan zijn portie opeten.

Andor loopt weer niet goed. Voelde en zag het ook wel aankomen en had gelukkig 2 weken geleden al zijn halfjaarlijkse controle (voor zijn voeten want juli en augustus hebben we ook op de kliniek gestaan uiteraard) ingepland voor deze zaterdag. Inspuiting zal sowieso nodig zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:25

Ik kan Lirina wel alleen laten. Soms staat ze wel een beetje te hinniken, maar andere keren is het gras toch interessanter :')
Of ik Walter alleen zou kunnen laten heb ik mijn twijfels over. Ik kan Lirina wel uit de wei halen zonder dat hij gaat rennen, maar of ik écht met haar weg zou kunnen gaan, dat weet ik niet. Maar goed, dat is ook niet nodig.

@yontheke: wat je nu hebt moest ik even opzoeken, maar dat is vervelend zeg! Sterkte, ook met andor...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:29

Als ik het google kom ik op kwaal bij honden hihi. Maar is bij de mens vast hetzelfde. Niet leuk yontheke. .beterschap

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:29

Ow ja, sorry, al die medische mumbojumbo. Er is waarschijnlijk een kristalletje in mijn evenwichtsorgaan afgebroken dat nu vrolijk door mijn slakkenhuis tolt en dus ernstige duizelingen en evenwichtsstoornissen veroorzaakt. Gelukkig heb ik een erg sterke maag en word ik er niet misselijk van. Heb het ook in mindere mate dan in 2013. Toen kon ik maar amper mijn hoofd omdraaien zonder het gevoel te hebben dat ik serieus om ging vallen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:40

@yontheke: klinkt helemaal niet leuk. Sterkte. Ik ben wel eens duizelig als ik te snel op sta en daar wordt ik al helemaal 'eng' van. Dus kan me een beetje een beeld vormen wat jij moet voelen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:47

Uit bed komen en niet omvallen is op deze moment even een uitdaging op zich ja :+
Flauwvallen ofzo doe je er gelukkig niet van. Het is echt puur een evenwichtskwestie. Toen ik het de eerste keer had bijna 3 jaar geleden was dat wel even heel eng. Toen stond ik er in de ochtend mee op en kon niet eens meer rechtdoor lopen want dan viel ik tegen de muur...
Nu is het wat minder. Heb het sinds zaterdagavond (met een pot uit de keukenkast te pakken, hmm!) en ben maandag nog wel gaan werken maar met de mededeling dat als het gisteren niet beter was ik toch even naar de dokter zou gaan. Vaak trekt het tussen de 3 en 7 dagen weg met medicatie en rust. Dus de dokter heeft de rest van de week geschreven maar met die feestdag volgende week zoek ik me er toch niet aan te houden :)

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:53

Bah heel naar zulke dingen! Ik weet nog dat ik een poos duizelig ben geweest naar de val van mijn paard waaraan ik een hersenschudding heb overgehouden. Heel vermoeiend vond ik dat. Beterschap Yvontheke!