Kokos in de buitenbak??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:29

Ik wil de bak zo nu en dan wel willen kunnen slapen en heb daarom voor de korte vezels gekozen. Ook het pluizen en onderwerken is veel gemakkelijker.
Je moet zand hebben zonder leem, met gelijke korrelgrootte. B.v. woudzand. Wel op korrelgrootte letten, niet te klein (slempt dicht) niet te groot (blijft te rul). Vraag ernaar bij je leverancier. Ik kreeg 3 zakjes thuis waar ik tussen kiezen kon.

manie

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:37

Als ik dat geklooi met die lange vezels hier zo zie én het feit dat je die nooit fatsoenlijk kunt slepen.
Dan ben ik heel blij dat wij voor korte vezels hebben gekozen!!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:46

russel schreef:
Hoe diep gaat zo een frees?

Want ik heb zand op een slechte zandlaag liggen en die wil ik niet laten vermengen....dat gaat tot op heden al bijna een jaar goed...maar als zo een frees maar 5 cm diep woelt dan gaat het wel hier.

Zijn jullie niet bang voor het kapot trekken van het doek?

Maar soms denk ik ook wel eens, kokos verspreiden en dan nog een kleine laag zand erover heen storten en dan slepen...met een weidesleep, dan haal je het kokos een beetje naar boven, maar dan ligt het zand op een laag spinnenwebidee en dat is volgens mij ook best goed...en wellicht makkelijker...

Ik ga dat dus op plekken waar ik tekort heb aan zand, zand met de kokos erdoor gemengd verspreiden, of zoals jij nu aangeeft. Moet even kijken wat het gemakkelijkste werkt. maar denk in jouw geval, van niet dieper als 5 cm erdoor, je inderdaad het beste een nieuwe toplaag met daar doorheen de kokos kunt doen.
Doek heb ik er niet inliggen. Of bedoel je die van de drainaige? Die ligt hier ontzettend diep.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:50

manie schreef:
Als ik dat geklooi met die lange vezels hier zo zie én het feit dat je die nooit fatsoenlijk kunt slepen.

Is maar tijdelijk. Heb ook een bak gezien met de lange vezel en die is alleen dus de eerste periode niet te slepen. De kokosplukken moeten alleen nog meer uit elkaar en dan heb je dat probleem niet meer..
Vind zelf de prijs voor de korte vezel echt belachelijk duur. En ik denk, dat je op den duur langer profijt hebt van de lange vezel als de korte. Bij die de korte er in had (was een half jaar terug erdoor gemengd) was het haast al niet meer zichtbaar en moest ze behoorlijk wat plekken bijwerken met kokos..

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:59

Zammie schreef:
manie schreef:

Is maar tijdelijk. Heb ook een bak gezien met de lange vezel en die is alleen dus de eerste periode niet te slepen. De kokosplukken moeten alleen nog meer uit elkaar en dan heb je dat probleem niet meer..
Vind zelf de prijs voor de korte vezel echt belachelijk duur. En ik denk, dat je op den duur langer profijt hebt van de lange vezel als de korte. Bij die de korte er in had (was een half jaar terug erdoor gemengd) was het haast al niet meer zichtbaar en moest ze behoorlijk wat plekken bijwerken met kokos..

Tja het zal, maar volgens mij blijven lange vezels echt achter mijn tanden van de sleep hangen.
Hier ligt de kokos dus 3 jaar en nog steeds zie je zeer veel vezeltjes.
De prijs, dat is persoonlijk wat is duur, in verhouding tot het gemak ;)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:09

Moet je dan nog vaak slepen met de kokos erin manie?
Manlief wilde hier een ding met autobanden gaan maken voor het slepen. Nou, zolang het zo nat is, valt er weinig te slepen hahaha...

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:21

Zammie schreef:
Moet je dan nog vaak slepen met de kokos erin manie?
Manlief wilde hier een ding met autobanden gaan maken voor het slepen. Nou, zolang het zo nat is, valt er weinig te slepen hahaha...

Nee praktisch nooit, maar ik 'mishandel' mijn bak wel een beetje (rijden, mennen, longeren, losgooien).
Dus wanneer ik bijv wil mennen vind ik het wel fijn om de bodem eventjes wat glad te trekken.
Hoewel er nooit gaten in de bodem zitten, hobbelen paardenhoef afdrukjes natuurlijk wel ;)
Daarnaast vind ik zo'n strakgetrokken bak ook wel netjes staan.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:31

Heeft iemand in de omgeving Rotterdam een bak met kokosvezel waar wij even zouden mogen komen kijken? Heb de optie tot gebruik kokosvezel voorgelegd bij staleigenaar, maar ze willen het graag ook even in het echt zien...

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:47

Mijn bak is in Rockanje.
Maar we zijn nog bezig met verwerken.

Sansje schreef:
Heeft iemand in de omgeving Rotterdam een bak met kokosvezel waar wij even zouden mogen komen kijken? Heb de optie tot gebruik kokosvezel voorgelegd bij staleigenaar, maar ze willen het graag ook even in het echt zien...

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:50

Oew.... nou... als we zouden mogen komen kijken echt heeeeeeeeeeel graag (lees... ik wil heel graag dat er voor de winter wat aan de bak wordt gedaan ;) )

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:54

Ik zit ook niet echt in je buurt helaas(Utrecht-Hilversum) maar ben nog steeds elke dag blij met mijn bodem!Echt een aanrader!

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:00

Hebben jullie dan misschien foto's :D... dan kan ik een beeldmateriaal pleidooi in elkaar draaien ook...

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:02

Nee nog niet....
Heb je het bedrijf al eens gebeld?Misschien weten zij iemand bij jou in de buurt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:17

Zammie schreef:
russel schreef:
Hoe diep gaat zo een frees?

Want ik heb zand op een slechte zandlaag liggen en die wil ik niet laten vermengen....dat gaat tot op heden al bijna een jaar goed...maar als zo een frees maar 5 cm diep woelt dan gaat het wel hier.

Zijn jullie niet bang voor het kapot trekken van het doek?

Maar soms denk ik ook wel eens, kokos verspreiden en dan nog een kleine laag zand erover heen storten en dan slepen...met een weidesleep, dan haal je het kokos een beetje naar boven, maar dan ligt het zand op een laag spinnenwebidee en dat is volgens mij ook best goed...en wellicht makkelijker...

Ik ga dat dus op plekken waar ik tekort heb aan zand, zand met de kokos erdoor gemengd verspreiden, of zoals jij nu aangeeft. Moet even kijken wat het gemakkelijkste werkt. maar denk in jouw geval, van niet dieper als 5 cm erdoor, je inderdaad het beste een nieuwe toplaag met daar doorheen de kokos kunt doen.
Doek heb ik er niet inliggen. Of bedoel je die van de drainaige? Die ligt hier ontzettend diep.

Een nieuwe toplaag is voor mij echt niet te betalen.....vorig jaar hebben we 1300 euro uitgegeven aan zand en loonwerker en ondertussen al voor snippers ookj a 1200 euro...

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:21

Sansje schreef:
Oew.... nou... als we zouden mogen komen kijken echt heeeeeeeeeeel graag (lees... ik wil heel graag dat er voor de winter wat aan de bak wordt gedaan ;) )

We krijgen het kokos er niet goed doorheen, van het weekend gaan we het met een rotoregg proberen.
Ik heb van de week een paar foto's geplaats in dit topic, moet je even terug kijken.

Als het gelukt is van het weekend kan ik nog wel even foto's maken.

Ik ga volgende week op vakantie, daarna ben je van harte welkom om te komen kijken...

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:30

:D Ik stuur je wel even een pb.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:26

Wij hebben vandaag lange kokosvezels gekregen en door de bak verwerkt.Ze waren al losgemaakt maar pfft wat een pokkeklus zeg..we hadden 5 balen..achteraf een beetje veel denk ik.We wilden de toplaag verbeteren en dus ook zo dat ie blijft dragen als ie nat is etc.
Afbeelding
Zo'n berg was het..
Afbeelding
Verdelen
Afbeelding
Hier is alles verdeeld
Afbeelding
En hier hebben we het er doorheen gevreesd wat een hele klus was..achteraf hadden we er meerdere keren overheen moeten gaan maar m'n vader had niet zoveel geduld meer..Daarna hebben we de bak weer aangereden met de auto en toen hadden we een groot probleem want hij was helemaal niet vlak meer..dus toen hebben we hem aangeharkt en geprobeerd te slepen en dat ging gelukkig.Alleen moeten de vezels er nog meer doorheen volgens mij dus ik hoop dat dat met rijden e.d. ook meer gaat.
Afbeelding
Dit is het voorlopige eindresultaat

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 18:10

ons kokos is door een loonwerker met een culefator<ik weet niet of ik het zo goed schrijf> erdoor heen gewerkt en daarna plat gereden
maar bij ons lagen er niet zoveel vlokken bovenop ,en de bak was super glad

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 18:43

Waarschijnlijk een cultivator?

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:27

linky schreef:
Waarschijnlijk een cultivator?

+:)+ :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:49

Ja een cultivator is ook handig,maar dit komt ook wel goed.Moet zeggen dat het prima rijd!

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 08:52

Elisa2 schreef:
Wij hebben vandaag lange kokosvezels gekregen en door de bak verwerkt.Ze waren al losgemaakt maar pfft wat een pokkeklus zeg..we hadden 5 balen..achteraf een beetje veel denk ik.We wilden de toplaag verbeteren en dus ook zo dat ie blijft dragen als ie nat is etc.
Afbeelding
Zo'n berg was het..
Afbeelding
Verdelen
Afbeelding
Hier is alles verdeeld
Afbeelding
En hier hebben we het er doorheen gevreesd wat een hele klus was..achteraf hadden we er meerdere keren overheen moeten gaan maar m'n vader had niet zoveel geduld meer..Daarna hebben we de bak weer aangereden met de auto en toen hadden we een groot probleem want hij was helemaal niet vlak meer..dus toen hebben we hem aangeharkt en geprobeerd te slepen en dat ging gelukkig.Alleen moeten de vezels er nog meer doorheen volgens mij dus ik hoop dat dat met rijden e.d. ook meer gaat.
Afbeelding
Dit is het voorlopige eindresultaat

sorry wilde alleen de laatste foto quoten!

maar je moet het eigenlijk nog flik nat maken voor het eggen !
als je het nu nat maakt en gaat aanrijden, eventueel nog met een landrol komt het vast een stuk beter erdoor

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:12

Dankjewel voor de tip! dan ga ik het morgen eerst even een paar uur sproeien en dan weer eggen.Wat is een landrol voor iets eigenlijk..?

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:18

dat is een wals waar de boeren in het voorjaar het land mee vlakken,
heeeel zwaar

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:41

Oke,nog nooit van gehoord joh..zo te lezen gaat het dinsdag en woensdag flink regenen dus ik wacht nog even tot die tijd voordat ik ga eggen.