Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

UrbanL

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:30

@ _Diesel:
Maakt niet uit hoe je het doet of probeert er zijn altijd mensen die het niet met je eens zijn. Deze mensen hebben een paard om in weiland tezetten en ik heb een paard om erop te rijden en van hem te genieten in de omgang.

Wist niet dat eerste levenbehoefte van een paard hooi was??? Dat is kunstmatig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:30

Me_lodY schreef:
Lovely schreef:
Ninx, ik heb al uitgelegd waarom ik bij een boer niks te zoeken heb, ik heb daar diverse redenen voor.
Wat me opvalt in dit door jou gestarte topic, is dat jij in bijna elke post een zin zet met de strekking dat je het zelf zo goed voor elkaar hebt. Het begint erg te lijken op: hunnie zijn zo verkeerd bezig, maar ik doe het toch zo goed.

dit ben ik niet met je eens

het gaat er hier om dat je geen paard waardig bent wanneer je niet n zijn eerste levensbehoefte kunt voorzien nl weidegang en onbeperkt hooi

Onbeperkt hooi ook nog, toe maar. Er komt steeds meer bij.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 11:34

Lovely schreef:
Ninx, ik heb al uitgelegd waarom ik bij een boer niks te zoeken heb, ik heb daar diverse redenen voor.
Wat me opvalt in dit door jou gestarte topic, is dat jij in bijna elke post een zin zet met de strekking dat je het zelf zo goed voor elkaar hebt. Het begint erg te lijken op: hunnie zijn zo verkeerd bezig, maar ik doe het toch zo goed.

Dat zal ik dan gemist hebben.... tenzij jij degene was die zei dat er bij boeren altijd veel rommel op het erf ligt en meer van dergelijke argumenten.
Ik begin niet met de strekking dat ik het zo goed voorelkaar heb.... in tegendeel. Ik had een eigen paard, en voldoende land tot mijn beschikking. En toen moest ik verhuizen richting het westen, en kon ik mijn paard niet meer de vrijheid bieden die het gewend was. Mijn paard heeft dus een andere plek, met opnieuw alle ruimte van de wereld. En ik zal het even zonder moeten stellen. En dat is verdrietig voor mij, maar wel zo eerlijk voor het paard (hetgeen niet betekent dat er hier niet zat paarden heerlijk buiten lopen hoor).

En je slotzin.... "hunnie (bestaat dat woord?) zijn verkeerd bezig, en ik doe het goed".
Het gaat niet om mij, en hoe goed ik het doe. Het gaat om paarden, wat voor dieren het zijn, hoe ze gebouwd zijn, hoe ze in elkaar zitten en wat ze nodig hebben. Ik en mijn topic zijn van ondergeschikt belang. Het gaat om het welzijn van het paard, niet om mijn wensen of fragiele ego.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:36

Prisca schreef:
@ _Diesel:
Maakt niet uit hoe je het doet of probeert er zijn altijd mensen die het niet met je eens zijn. Deze mensen hebben een paard om in weiland tezetten en ik heb een paard om erop te rijden en van hem te genieten in de omgang.

Ik denk ook niet dat stalpaardmensen en 24/7weidegangmensen ( Tong uitsteken ) het ooit met elkaar eens zullen zijn.
Wat ik wel kwalijk vind is je paard idd vrijwel alleen op stal staan en er niet over na willen denken. Het kan voor niemand kwaad eens kritisch naar de huisvesting van het paard te kijken. Mensen zouden wat minder naief moeten zijn.
Ik merk ook niets aan mijn pony dat ze last heeft van het op stal staan, echt niet waar. Ze heeft een buitenbox en genoeg te zien, ze heeft geen stalondeugden of wat dan ook, voldoende hooi en stro om zich te vermaken. En toch zit het me niet lekker. En al vinden we dit jaar niets, dan misschien volgend jaar. Als men de ogen maar open houdt en niet blind is voor eventuele verbetering voor het paard, ook al moet je er wat voor inleveren.

En nu ga ik even in de zon zitten en leren Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 11:38

Lovely schreef:

het gaat er hier om dat je geen paard waardig bent wanneer je niet n zijn eerste levensbehoefte kunt voorzien nl weidegang en onbeperkt hooi[/quote]
Onbeperkt hooi ook nog, toe maar. Er komt steeds meer bij.[/quote]

Je gaat me niet ook nog vertellen dat de spijsvertering van een paard hetzelfde is als die van een mens, en dat een paard met 3x p.d. een portie biks en wat hooi in zijn stal maar tevreden moet zijn (paarden eten de gehele dag door kleine beetjes, en niet 3x een grote portie...)?
Die verteringsmachine moet constant aan de gang blijven, en dat doen ze door te kauwen.... En als je geen dik paard wil hebben, doe je dat met hooi dat zo 'arm' mogelijk is. Maar naast weidegang het paard ook nog eens zijn kauw/graas behoefte ontzeggen?
Tis toch geen goudvis?

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:38

Prisca schreef:
@ _Diesel:

Gek, dat beeld krijg ik niet van je.....
Wie bedoel je met "deze mensen"? Ik denk dat vrijwel iedereen een paard heeft voor zijn eigen plezier. Ik wel tenminste, probeer op redelijk niveau mee te sporten maar heb het voordeel dat ik mijn paarden daarnaast ook een eigen leven kan gunnen....
Nogmaals, ik snap dat dit niet voor iedereen mogelijk is maar ik stoor me wel aan mensen die de natuurlijke behoeften van een paard niet kennen of niet belangrijk vinden....

Diesel: Daboedoelik Ja

Edit: iets anders verwoord....
Laatst bijgewerkt door Miriam op 07-05-08 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:41

Miriam schreef:
Nogmaals, ik snap dat dit niet voor iedereen mogelijk is maar ik stoor me wel aan mensen die de natuurlijke behoeften van een paard niet kennen of niet belangrijk vinden....

Dat zijn de mensen die een paard hebben om op te rijden Knipoog

Je hebt paardenmensen en mensen met paarden he, denk dat dat laatste tegenwoordig overheerst.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:48

Miriam schreef:
Prisca schreef:
@ _Diesel:

Zo omschrijf je het niet in je profiel.....
Wie bedoel je met "deze mensen"? Ik denk dat vrijwel iedereen een paard heeft voor zijn eigen plezier. Ik wel tenminste, probeer op redelijk niveau mee te sporten maar heb het voordeel dat ik mijn paarden daarnaast ook een eigen leven kan gunnen....

Diesel: Daboedoelik Ja

Profiel is oud en niet bijgewerkt. Welke idee krijg je dan dat ik hem bewust opsluit?. Misschien wel omdat de wensen en eissen niet passen in een stalling in de omgeving. Optie dan is verkopen en dat betekend de handel in geen optie dus.
Ondertussen is Urby terug en rij ik zelf weer hij is idd een jaar de sport in geweest en ik ga er zo ook weer mee verder. De rust heeft mij wel goed gedaan de stal die ik had was dus niet wat ik zocht. Daardoor is mijn lol in het paardrijden eraf gegaan en zette hem bijna alleen nog maar los wat gewoon doodzonde was.
Ik denk zeker na of ik mijn paard nog wat beters kan bieden dan dit alleen is dat helaas niet mogelijk naar mijn eissen (ik betaald dus mag dat ook niet?). Ik heb hem om erop te rijden en genieten ik rij hem niet veel x per week omdat ik merk dat hij het dan niet zo goed oppakt nu met 4x per week wel de andere dagen staat hij los of longeren en gaat vaak in de molen (wat ik wel fijn vind als buitenlucht en regelmatige beweging).

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:54

bij ons (manege) staan de paarden 's winters in de paddock en krijgen 2 x per dag voer/hooi/kuil
maar mijn pony onbeperkt (luchtzuiger dus heeft hooi-bak in stal en koop ik zelf)

's zomers (1 mei tot 1 oktober) staan ze 24/7 in het weiland.....

mijn pony zou echt niet zonder weidegang kunnen (fjord)

ze is een luchtzuiger (ooit verkeerd begonnen, ik was 13 toen ik haar als veulen kreeg) en op stal draait ze alleen maar rondjes.....

dus ze staat ook 's winters zoveel mogelijk in de paddock en daar gooi ik dan ook nog erg veel hooi/kuil in zodat ze het meerendeel van de dag wat te eten heeft!

er zijn zat paarden die 'rustig' op stal staan en dat er dan gedacht wordt dat paddock of weidegang niet nodig is, maar die mensen moeten zich toch eens verdiepen in het natuurlijke gedrag van een paard Knipoog

ga zelf maar eens de hele dag in je slaapkamer zitten........ en dáár eten/drinken/slapen/poepen/plassen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:57

Me_lodY schreef:

het gaat er hier om dat je geen paard waardig bent wanneer je niet n zijn eerste levensbehoefte kunt voorzien nl weidegang en onbeperkt hooi

Als dat de eerste levensbehoefte zou zijn van een paard dan zou menig paard al dood neer gevallen zijn. En aangezien dat niet zo is lijkt het mij dat er andere factoren als eerste levensbehoeften zijn aan te wijzen.

Lucht, water en voedsel bijvoorbeeld.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:58

Dat van je profiel realiseerde ik me, vandaar de edit.
Ik zeg niet dat je hem bewust opsluit
Krijg alleen het idee dat je voor deze manier van houden kiest om die paar uur per week fijn te kunnen rijden, zonder dat je er bij stil staat wat je paard aan het doen is in al die overige uren die over blijven....

Nogmaals: Wie bedoel je met "deze mensen"?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 11:58

Apple schreef:
Me_lodY schreef:

Als dat de eerste levensbehoefte zou zijn van een paard dan zou menig paard al dood neer gevallen zijn. En aangezien dat niet zo is lijkt het mij dat er andere factoren als eerste levensbehoeften zijn aan te wijzen.

Lucht, water en voedsel bijvoorbeeld.

En voldoende vrije beweging.... anders werkt het 'ontwerp' paard niet goed of voldoende.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:01

Prisca schreef:
@ _Diesel:

Ehm Prisca, waarom moet dat verschil er zijn? Ik heb ook een paard om op te rijden en van te genieten, maar ik wil ook dat zij geniet van de uren dat ik er niet ben (en dat zijn er behoorlijk wat op een dag, als ik er 3 uur ben zijn er nog 21 over). Haar leven gaat wel door als ik van het erf af ben, en wie ben ik om haar (een dier dat gemaakt is om te bewegen) daarin te veroordelen tot een paar vierkante meter? Bovendien kun je op een weide/buitenpaard ook prima rijden, ook in de sport Knipoog .

Dan maar een Penny hoor, liever een Penny die bij blijft leren en blijft kijken met een tevreden en gezond paard, dan een sportruiter met een glimmend gepoetst paard in een luxe stal met binnenbak en solarium... Dat paard geeft daar niet om, die geeft om genoeg ruwvoer en water, om frisse lucht, bewegingsvrijheid en het zonnetje op zijn lijf, en om vriendjes om mee te spelen en te socializen. Een enkele uitzondering misschien daargelaten, maar die paarden zijn niet zo geboren...
En excessen zijn er altijd, neemt niet weg dat een paard helemaal niet gemaakt is om op stal te staan. Kun je bij iedere dierenarts navragen Haha! .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:03

Prisca schreef:
Deze mensen hebben een paard om in weiland tezetten en ik heb een paard om erop te rijden en van hem te genieten in de omgang.

Jij begrijpt er echt helemaal niets van, he? Verward
Ik geniet heel erg van mijn jonge paard, elke dag weer. Zowel in de omgang, het verzorgen, als bij het grondwerken, het wandelen, en bij het er op rijden. MAAR mijn paard verdient wel wat meer dan dat. Dat ben ik hem verschuldigd, vind ik. Hij is namelijk, naast mijn allerbeste maatje, ook gewoon een paard met bepaalde behoeften. Dus vrije beweging, lekker buiten in 'zijn' kudde, grazen wanneer hij wil, rennen wanneer hij wil, is iets waarvan ik vind dat je je paard moet geven naast zijn leven met jou. Is dat nou zo moeilijk te begrijpen zonder meteen te roepen dat je dan ook wel niet consequent zal zijn enzovoort? Wie denkt hier nou zwart/wit?
Ikke niet, hoor, ik doe jaren mijn best om voor mijn paard alles samen te combineren. En dat vergaat ons prima, al vind jij dat blijkbaar meteen heel erg penny (lekker zwart/wit, hoor Haha! ). Clown

Zoals jij het stelt vind ik het nogal egoistisch om een paard te houden. Da's mijn mening.

En Miriam, jaaa, Sammy heeft een heerlijk leventje daarbuiten en dat straalt hij ook uit! Dank je wel!!! Lachen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:06

Me_lodY schreef:
tita schreef:
FF wat anders ik vind het persoonlijk helemaal niet slecht dat stalmensen hun paarden vakantie geven

Vroeger toen ik maar 2 uur weidegang had per dag en fanatiek wedstrijden reed ging mijn pony ong 6 weken naar het land 24/7 (land bestaat niet meer)

Wat is er fout aan?

Nu staat ie ong 4 uur buiten en vanaf volgende maand waarschijnlijk van 10.30-17.00 buiten maar toch breng ik hem in aug naar iemand toe (ver weg 200km) waar ie maandje nog langer in de weide mag als vorm van vakantie wat is hier slecht aan

\imo: dat jijbepaalt hoe hij moet leven

terwijl hij degene is die een andere leefstijl nodig heeft

Gestoord kun je ff je commentaar beter opbouwen ik snap er helemaal niks van

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 12:07

tita schreef:
Gestoord kun je ff je commentaar beter opbouwen ik snap er helemaal niks van

Onderbouwen

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:09

Miriam schreef:
Dat van je profiel realiseerde ik me, vandaar de edit.
Ik zeg niet dat je hem bewust opsluit
Krijg alleen het idee dat je voor deze manier van houden kiest om die paar uur per week fijn te kunnen rijden, zonder dat je er bij stil staat wat je paard aan het doen is in al die overige uren die over blijven....

Nogmaals: Wie bedoel je met "deze mensen"?

Euh ik zou wel een andere combie willen maar die is of onbetaalbaar of niet met de juiste faciliteiten om hobby naar mijn zin uit tevoeren. En daar bedoel ik mee: een bak waar in de winter niet in te rijden is. Dus kan ik mijn paard geen beweging geven. Geen goede paddock, geen nette stal, geen "wandel" ruimte, slechte poetsplaats en noem maar op. Ik heb het nodige wel gezien in de omgeving.
Ik heb hem omdat ik idd een aantal uren per week lekker mee wil rijden meniggeen zou liegen als ze hem daar niet voor zouden hebben?. Dus zoek ik de beste combie voor zowel paard als ruiter.

De mensen die hun paarden 24 uur per dag buiten hebben staan. Ik las ergens dat iemand ze 24 uur per dag heeft buitenlopen en een paar keer per week niet hoeft te gaan omdat ze toch buiten lopen?. Ik vind dat niet kunnen ik vind controle/aandacht in het weiland net zo belangrijk als op stal. Vooral met de rare verhalen die je hoort. Paarden zijn niet meer zo sterk gebouwd als vroeger helaas dus controle iedere dag is van belang.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:10

Gestoord Gestoord
kon al ff niet op het woord komen bedankt Haha!

Melody vind ik een echt doornee zeikerd die kost wat het kost in een topic te gaan rellen

Eerst ging het over weidegang toen moest het ineens langer dan zoveel uur zijn en nu moet je ook nog eens onbeperkt hooi hebben

Nou als de mijne onze eiwitrijke kuil gaat eten onbeperkt dan is ie binnen een maand dood dat kan toch ook niet de bedoeling zijn

en elke paard leeft zoals de baas hem voorschrijft..dan laat je hem maar vrij op de veluwe kan ie zelf leven

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:11

Nadya schreef:
Prisca schreef:
Deze mensen hebben een paard om in weiland tezetten en ik heb een paard om erop te rijden en van hem te genieten in de omgang.

Jij begrijpt er echt helemaal niets van, he? Verward

Net uitleg gegeven wat ik met Deze mensen bedoel.

Weet je wat dan moeten we stoppen met rijden want dat is ook ONNATUURLIJK?. En de oefeningen en houden van ook al is het maar gedeeltelijk weiland is ook ONNATUURLIJK.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:13

thnx, dan snap ik wat je bedoelt.. Knipoog

Tita: mensen persoonlijk gaan aanvallen draagt niet echt veel bij aan een dicussie..
Voldoende ruwvoer is wel degelijk heel belangrijk Ja
Laatst bijgewerkt door Miriam op 07-05-08 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 12:14

tita schreef:
Gestoord Gestoord
kon al ff niet op het woord komen bedankt Haha!

Melody vind ik een echt doornee zeikerd die kost wat het kost in een topic te gaan rellen

Eerst ging het over weidegang toen moest het ineens langer dan zoveel uur zijn en nu moet je ook nog eens onbeperkt hooi hebben

Nou als de mijne onze eiwitrijke kuil gaat eten onbeperkt dan is ie binnen een maand dood dat kan toch ook niet de bedoeling zijn

en elke paard leeft zoals de baas hem voorschrijft..dan laat je hem maar vrij op de veluwe kan ie zelf leven

Hohoho, laten we nu niemand gaan uitschelden... dat is altijd een zwaktebod.
Eiwitrijk kuil is iets heel anders dan eiwitarm hooi. Menig eigenaar wil zijn paard geen hoefbevangenheid gaan lopen voeren. Maar voorzien in de behoefte de gehele dag door kleine beetje ruwvoer te eten is toch heel normaal?

De ene baas schrijft het dier wel een heel wat leuker leven voor dan de ander.... Ik denk dat vrijwel ieder paard direct tekent voor een enkeltje Veluwe.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:14

Ik denk dat het gros van de paardenmensen (of de mensen met paarden Knipoog ) een paard hebben om van te genieten en om mee te rijden/ mennen. Echter, ik vind dat je een paard voor die doeleinden mag hebben, MAAR dat je daarnaast verplicht bent om je paard een zo prettig mogelijk leven te geven. Dit geldt zowel tijdens de training, maar ook daarbuiten. Buiten de training om vind ik dat je aan je paard verplicht bent om hem buiten te zetten/ hem vrij te laten kunnen bewegen. Als je je paard dat niet kunt bieden, dan denk ik dat je eens goed moet nadenken of het wel eerlijk is om een paard te kopen. Immers, een paard is een bewegingsdier, in een box krijgt het dier dat gewoon niet, geen twijfel!

Prisca: Ik (en misschien ben ik één van de weinigen) heb een paard om in het weiland te zetten. Mijn merrie staat op pensioen en ik geniet van het feit dat mijn merrie lekker in de wei staat. Ik hoef niet te rijden om een gelukkig te worden van/ met mijn paard. Ik ben blij met een happy paard in de wei en de algehele omgang.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:14

Nou, Prisca, ik kom elke dag, soms zelfs 2x per dag bij mijn paard op het land, hoor. Knipoog
Daarnaast is er toezicht door de staleigenaren, die ook hun paarden buiten hebben staan en wat dacht je van een vriendinnetje die ook elke dag haar paard (weidegenootje van die van mij) opzoekt? Controle zat. Haha!
Kreeg net nog een smsje dat Sam er zo gezellig bij stond. Knipoog

Wie heeft dat gezegd dan en waarom gooi je alle mensen met hun paard buiten nou weer op 1 hoop?
Nogmaals, wie denkt hier nou zwart/wit? Tong uitsteken

Overigens, onbeperkt ruwvoer moet je die van mij ook niet geven. Dan groeit hij dicht. Doe ik dus ook niet. In de winter krijgt hij 2x per dag hooi/kuil, aangevuld met brokken/muesli/wortel. Nu leeft hij op gras en een Pavo Summerfit. Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 12:15

Tijgertje86 schreef:
Ik denk dat het gros van de paardenmensen (of de mensen met paarden Knipoog ) een paard hebben om van te genieten en om mee te rijden/ mennen. Echter, ik vind dat je een paard voor die doeleinden mag hebben, MAAR dat je daarnaast verplicht bent om je paard een zo prettig mogelijk leven te geven. Dit geldt zowel tijdens de training, maar ook daarbuiten. Buiten de training om vind ik dat je aan je paard verplicht bent om hem buiten te zetten/ hem vrij te laten kunnen bewegen. Als je je paard dat niet kunt bieden, dan denk ik dat je eens goed moet nadenken of het wel eerlijk is om een paard te kopen. Immers, een paard is een bewegingsdier, in een box krijgt het dier dat gewoon niet, geen twijfel!

Prisca: Ik (en misschien ben ik één van de weinigen) heb een paard om in het weiland te zetten. Mijn merrie staat op pensioen en ik geniet van het feit dat mijn merrie lekker in de wei staat. Ik hoef niet te rijden om een gelukkig te worden van/ met mijn paard. Ik ben blij met een happy paard in de wei en de algehele omgang.

Dit somt het prachtig op.... thnx Tijgertje.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:16

MIjn paardjes, staande op de Veluwe, zijn dolbij als ze 's avonds naar binnen mogen. Snap d'r geen bal van, maar doe het braaf, scheelt spanningen en stress. Misschien heeft het baasje wel gewoon supermooie stalletjes gemaakt! Clown