Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pjer

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 12:18

Ik kom me hier weer melden, over een ruime week krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis, een woonboerderijtje met ruimte voor paarden op 6000m2 in Drenthe.
Echt wel een droom hoor, maar ook veel geregel, uitzoekwerk pffff en zometeen moeten we de leukste pensionstal ooit gaan missen dat is ook wel echt een ding. Toch heb ik ook wel zin in het nieuwe huis.

We moeten een kleine verbouwing in de stallen doen om ze opnieuw geschikt voor paarden te maken (raam in de tussenmuur, deur verplaatsen, trapgat dichtmaken, logeerstal creeren, en wolventralies op de buitendeur zetten) en dan nog omheining zetten (er is nu niks). Dit is natuurlijk een korte samenvatting want er moet echt veel gebeuren.

Een van de bedenkingen is welke stalbodem we gaan gebruiken. Zelf vind ik stro echt heel naar uitmesten en ook vervelend ongelijk om op te lopen als ik mijn paard uit zijn stal moet halen, dus stro staat echt onderop het lijstje. Bij een vriending zie ik bio waldbodem en het mest heel fijn uit. Is wel duur maar gaat ook lang mee. Gisteren had ik het er weer over met mijn huidige staleigenaar en hij vind het waldbodem maar niks en is vooral bang voor slechte hygiene omdat de meeste stallen te klein zijn om het spul te laten drogen.
Op zich snap ik zijn punt, maar ik denk dat het ook een geval van uitproberen is. Als na een maand of 5 blijkt dat het niet gaat (of eerder), dan moeten we zoeken naar iets anders.

Wat gebruiken jullie en heeft er misschien hier ook iemand ervaring met waldbodem?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 12:22

Wat leuk Pjerr. Waar in Drenthe ga je wonen?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 12:47

Wij gebruiken vlas en hennep. Beide prima. Alleen gaan de muizen en ratten in de pakken vlas zitten. Dus ik wil nu strokorrels bestellen in de hoop dat ze daar uit blijven.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 12:48

Ik heb geen ervaring met Waldbodem maar ik gebruikte strokorrels altijd. Na stoppen van de leverancier is vandaag het eerste pak gehakseld stro er in gegaan en dat vind ik er ook als mooi spul uitzien. Strokorrels lijken daar immers sterk op.

@Malenka ik had zowel muizen als ratten incl baby’s in mijn strokorrel zakken zitten…

Stro stallen zelf heb ik ook gehad en dit werkt echt veel fijner met uitmesten (en voor de mestafvoer is dit ook een stuk fijner).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 13:11

Ivm opeten van zowat alle stalbedekking ben ik 'veroordeeld' tot houtkrullen; mest makkelijk uit, neemt goed vocht op en geeft geen grote mestbult.
Waldbodem klinkt interessant, maar mijn stallen zijn er idd te klein voor (3x3).

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 13:24

belle_boef schreef:

We verhuizen naar Eext (onder Assen).

We wonen nu in Almere met paard in Zeewolde. Dus we zijn gewend aan vieze klei en heel veel modder. Ons nieuwe huis ligt op zand en 16m boven Nap dus ik ben heel benieuwd hoe de grond zich gaat houden daar.

Over houtkrullen en vlas etc heb ik ook nagedacht, maar mag dat in je mestbak? en zo nee hoe voer je dat dan af?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 13:37

Ik heb door de jaren heen van alles gebruikt maar vind voor mij vlas het fijnste.
Maar pas ook in een ander topic was de conclusie, per paard, eigenaar en situatie verschillend wat iemand fijn vind. :+

Betreft ratten of muizen, als je ze hebt hebben ze hier ook in alles gezeten, strokorrel net zo als in vlas.
Gelukkig bijna altijd snel weer kunnen vangen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:07

Jammer dat ze ook in stro korrel gaan zitten. :(

Mest voeren wij niet af. We composteren het en telen er groenten op. En daarvoor is vlas juist ideaal.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:19

Gisteren hadden de paarden een stal dagje. Dat betekende ook even extra tutten met Roos. Wat heeft ze toch een ontzettende babyface.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:25

Ze heeft idd een klein (lief) koppie :)

Houtkrul wordt hier gewoon door de loonwerker opgehaald en dat gaat in het voorjaar over het maisland, maar het is wel handig om vooraf te checken of je het idd kwijt kunt.

Ik dacht even dat ik in de Limburgse heuvels was beland...Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:34

Ze heeft inderdaad een erg lief koppie. Ze heeft iets ontwapenends.

Vanmorgen zijn mijn vriend en ik samen gaan rijden.
En dat vond Mir erg ingewikkeld. Best een aantal keer verzet en haar zin proberen door te drijven.
Maar uiteindelijk gaf ze de drakenstreken op en werd ze fijn voorwaarts. En dat was een mooi moment om te stoppen ;)

Ik heb via Vinted een nagenoeg nieuw Presteq hoofdstel gekocht voor een klein prijsje. Hoop dat ie past. Nu pikt m’n vriend iedere mijn hoofdstel in. :=

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 15:01

pjer schreef:
belle_boef schreef:

We verhuizen naar Eext (onder Assen).

We wonen nu in Almere met paard in Zeewolde. Dus we zijn gewend aan vieze klei en heel veel modder. Ons nieuwe huis ligt op zand en 16m boven Nap dus ik ben heel benieuwd hoe de grond zich gaat houden daar.

Over houtkrullen en vlas etc heb ik ook nagedacht, maar mag dat in je mestbak? en zo nee hoe voer je dat dan af?

Zandgrond is wel fijn, droogt vaak veel sneller :D hou kwa voeren alleen wel even rekening met selenium opname. Je komt van kleigrond waar het gras dus meer selenium bevat dan het zandgrond waar je nu heen gaat.

Ik heb de paarden voorheen op vlas gehad, vond het wel ideaal spul alleen best kostbaar en dat het muizen aantrekt. En daarnaast ging het ruiken hier in de stal omdat mijn schuur laag is.
Heb ze nu deels op matten met stro staan en haal bijna dagelijks gewoon mijn stallen leeg.
Heb daardoor wel veel meer afval. Maar ruikt veel frisser.

Waldbodem lijkt mij ook wel wat als de nieuwe stal staat, maar dan zijn de boxen ook veel groter.
In kleine boxen lijkt het mij niet ideaal.

Malenka schreef:
Gisteren hadden de paarden een stal dagje. Dat betekende ook even extra tutten met Roos. Wat heeft ze toch een ontzettende babyface.

[ Afbeelding ]

Mooi koppie, Nas gefokt ?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 15:44

Ik ben al heeeeel lang nieuwsgierig naar too good to go.
Prachtig pakket. Alleen niet gerealiseerd dat ik er zo druk mee zou zijn.
Vandaag Hutspot maken, andijviestamppot, pasta met spinazie en bami _O- _O-
En de kinderen zijn er dit weekend niet :=
Mooi voor in de vriezer dus.
En t dwingt je ook wel tot gezond eten koken.
Meestal koken we in t weekend namelijk niet :D

Oh ja verder 2 zakken mozzarella bolletjes, vleeswaren voor op brood, vanille yoghurt, bosvruchten yoghurt en 2 pakken coolbest aardbeien.

Ik houd van dit soort verrassingen en stiekem ook wel een beetje van kookdruk. Ik ga dit vaker doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 16:16

Ik 'vrees' dat het hier vanavond weer eens pizza wordt :)
De rest van de week eet ik best wel gezond.

Ik was even buiten bezig met wat verbeteringen aan het wolfwerende deel van het hekwerk, maar het ging regenen.
De schuine isolatiepalen op de hoeken bevielen niet zo (die draaiden onder druk telkens weg) , daardoor braken die draadhoudertjes telkens of stonden te scheef om het draad om zijn plek te houden. Ik was me aan het bedenken wat ik dan kon doen en nu zag ik gisteren bij de Welkoop hele lange kunststof stokken om struiken tegenop te binden en daar heb ik er 4 van 2.10 mtr van meegenomen. Klein gaatje in de rubber afdekdoppen van het gaashekwerk geboord en de stokken daarin gezet ook iets in de grond dus extra stevig :)
Ik had nog wat van die klemisolatoren en dat paste perfect +:)+
Nu moet het draad wel weer opnieuw gespannen worden, maar dat is van latere zorg.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 16:41

Creatieve oplossing weer DF.

Boemel, ik vind die uitdaging van het verwerken van zo'n pakket ook wel leuk. Zeker nu we weer een vrieskist hebben haal ik er geregeld ergens 1 op. Het scheelt een hoop in kosten. En Roos ontwapenend... Ja, die beschrijving begrijp ik wel.

Happinez, ja ze is NAS gefokt had daar als veulen ook een 1e premie. Ik heb haar zelf bij het NRPS op laten nemen. We zijn nog niet aan stamboekopname bij NAS toegekomen.
https://nrps.nl/database/52800820170049 ... s-roos-d-w

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 18:29

Gefeliciteerd met jullie nieuwe plek pjer!

De huidige bewoners van ons nieuwe huis gebruikten bio-waldboden als stalbedekking en zijn er erg enthousiast over. Ze hebben nog een bijna volle bigbag staan (en geen paarden meer nu) dus we gaan die eerst een kans geven. Lees er wel goede verhalen over. Wij hebben stallen van 3x3.5 en een groepsstal. Mijn moeder is ook helemaal enthousiast die wil het voor haar kippen gebruiken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 18:54

Die pizza had ik gisteren al DF, diepvries pizza maar beleg hem zelf altijd nog met extra dingen.
Is dat die berg zand waar je graag wat van gehad had?

Gefeliciteerd Pjer
Ik ben juist pro stro
Lekker knabbelen, mag het gratis afvoeren, geen muizen en ratten die pakken kapot knagen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 19:14

Stro opzich vind ik ook wel fijn. Ik kan het alleen niet droog genoeg en in grote hoeveelheid opslaan helaas.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 19:17

Opslag is hier ook een probleem, want de ruimte heb ik hard genoeg nodig voor mijn hooi. Maar het grootste probleem is die vreetschuit Boon die haar stal werkelijk helemaal leeg eet op een nacht.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 19:48

Onze achterburen verkopen stro voor eur 3,00 per baaltje.
In de winter komt er altijd ook stro bij in de stal.
De onderlaag is trouwens vlas.

Onze mestcontainer wordt bij voorkeur pas in Februari geleegd. We hadden vorig jaar de laatste maanden een potstal. Dat beviel eigenlijk hartstikke goed.
Het leeghalen niet. Denk 30 kruiwagens. Pfff

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 20:08

Hier momenteel vlas en stro. De jaarling en het veulen staan op stro en de grote dames staan op vlas.

Het vlas wordt dit jaar gigantisch aangevreten door ratten, dat is wel echt een nadeel. Ik ben altijd wel een pak of 5 a 10 kwijt doordat er ratten alles kapot gemaakt hebben.

Het stro bevalt me op zich ook wel. Ik had er slechtere herinneringen aan, maar deze meisjes zijn super netjes. Plassen en poepen allebei in een hoekje, ideaal *\o/*. Het uitmesten gaat ook met niks.

Dat op een hoopje kakken doen Indy en Quinta gelukkig ook, dus uitmesten van 4 stallen is alsnog op 10 minuten gedaan :')

Malenka, wat een mooie merrie is Roos <3

Pjer, gefeliciteerd met de woning en succes met de klussen :D

Rover, voor een pak betaal je 135 euro.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 20:17

Ik hoop dat mijn mestboertje snel komt, want ik loop de boel alweer aardig omhoog te kruien. Maandag maar weer eens bellen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 22:40

DubbelFun schreef:
@marit: hoeveel eten er daar van ??

Shet, 2x Welsh en een E pony.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 22:50

Gefeliciteerd Pjer!

Hier was het vorig jaar nog heel droog, maar nu wel flinke stukken wat modder. Het droogt wel relatief snel.

Ik heb gemerkt dat frezen niet helpt. Ik ga het straks weer aanrijden en wat granulaat op storten met afschot. Niet alles maar een deel. En er komt ook weer zand bij de buurman onder z’n perceel vandaan, ik heb al besproken dat wij hier wat vrachtwagens gaan laten brengen. Komt begin volgend jaar verwacht ik.

Vandaag voor het eerst met mijn dochter (5) samen een buitenrit gemaakt. Ik op onze nieuwe kuddegenoot Luna en Fleur op Doortje

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 07:56

Best aan de prijs Dais, dan wil je alleen top hooi geleverd krijgen.

Ideaal mesten zo met van die schone paarden op stro. Hier vroeger stro korrels gehad en inderdaad muizen erin. Zonde van het vlas zoveel balen weg door die rotbeesten.

Dat is handig (en goedkoop) als je op die manier aan zand kan komen Marit. Het is hier per kuub echt prijzig.

Wat een pest weer he. Hier viel het overdag redelijk mee maar ‘s avonds gingen de sluizen weer open en alles weer blank.