[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:39

Op wat voor grond zit je? Om te keren en zand boven te krijgen moet je wel op zandgrond zitten :D
De rijbak is bij ons ook gekeerd en daarna hebben we er tapijt door gemengd omdat hij echt te mul bleef. Dit was de goedkoopste optie voor een simpele, maar goed bruikbare, rijbak.

Kwa regeltjes verschilt het nog wel wat per gemeente volgens mij.

Wij zijn momenteel ook weer lekker bezig :Y) Begin 2019 is de gehele paddock gekeerd, maar op sommige plekken kon het niet diep genoeg vanwege leidingen. Vorig jaar echt een super droge winter gehad, maar dit jaar viel het op die plekken toch tegen. Gisteren zijn ze begonnen met de complete toplaag tot aan het zand weg te graven en opnieuw op te vullen met zand want ze uit ons weiland halen. Met het zwarte zand/de vieze leemlaag hebben ze het weiland weer opgevuld (wat we nu helemaal kunnen inzaaien met goed paardengras). Nu wordt het dus 100% zand in de paddock, geen vieze leemlaag meer ertussen waardoor het water niet weg kon *\o/*

Afbeelding
Afbeelding

Voor een beter beeld:
Afbeelding

Met de delen waar het wel gewoon diep gekeerd kon worden is dit trouwens niet gedaan, want dat was niet nodig, dat blijft gewoon droog.

Dus.. voor iedereen die nog iets wil keren, zorg dat het diep genoeg gedaan wordt :+

neile

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 18:45

Ik had via instagram je post al gelezen. Sterke paint-tekening trouwens, ik heb hem helemaal begrepen :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:11

Ja heel duidelijk. En hopelijk heeft het de komende jaren het gewenste effect :j
Blijft een fantastische plek die je hebt :j

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:01

Thanks! Fijn dat de tekening duidelijk is, veel mensen begrepen mijn verhaal niet dus vandaar de tekening :') Ik hoop van harte dat dit nu voor de komende jaaaaren klaar is, we hebben zelf het materieel voor groot onderhoud aan de bodem, nu er geen vieze leem meer is kunnen we dat ook gewoon met een gerust hart doen, zonder bang te zijn dat we alles weer gaan mengen.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:52

Volgens het bodemonderzoek is het allemaal zandgrond.....

"Uit het veldonderzoek is gebleken dat de bodem is opgebouwd uit circa 40 à 50 cm donker
bruin, zwak humeus, zwak siltig, matig fijn zand (teelaarde). Daaronder is bij de diepe boringen
licht grijs, matig roesthoudend, zwak of matig siltig, matig fijn zand waargenomen tot op 140 à
180 cm –mv. Daaronder is in alle diepe boringen licht grijs, matig fijn zand aanwezig tot op het
einde van de boringen, op 200 of 300 cm –mv."

Maar wij hebben in onze tuin best veel last van water en uit oppervlakkigere, handmatige grondboringen blijkt dan dat de grond op sommige plaatsen best dichtgeslagen is en dat er dus ook in de tuin al op sommige stukken wel tot 80 cm opnieuw moet worden omgespit omdat daar de planten het niet overleven.

Ik ga overleggen met één van de loonwerkers hier.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:27

Wij hebben dit weekend weer leuke plannen gemaakt! We hebben besloten waar we onze bak willen hebben. Omdat onze track zich zo goed houdt gaan we beginnen met alleen keren. Dan kijken we het eens een winter aan hoe de boel zich houdt en dan kunnen we altijd nog verdere maatregelen nemen.

Eerst wilden we de bak links bovenin, waar nu de lindes staan. Maar nu leggen we hem toch langs de achterkant van de schuur. Dat heeft als voordeel dat:
- de bak meer in de luwte ligt
- de bak zo veel mogelijk uit het zicht ligt
- er een klein stukje weide overblijft dat hopelijk de hele zomer open kan blijven (dat is leuk omdat ze dan echt aan alle kanten van het bouwblok komen
- de bak aansluit op waar straks de 2e inloopstal komt*
Afbeelding

* we gaan een klein stukje kapschuur opofferen voor een 2e stuk schuilstal. Niet omdat het nodig is maar omdat dat stuk schuilstal dan uitkomt op ons erf, het plein/hart van ons perceel. Hoe leuk is het als de paarden daar met hun koppies over de deur/hek kunnen hangen? *\o/* <3 :D

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 23:06

Dat klinkt leuk zeg :D

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 09:19

Klinkt als een goed plan zo! En paarden helemaal rondom is echt leuk!

Enige nadeel is soms als ze met z'n allen een stampede doen :') (ik zit hier ook soms wel eens rechtop in bed omdat ze midden in de nacht besluiten voor het slaapkamerraam langs te denderen :') )

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:53

Super zeg. Dat is een heel tof idee! Mijn droomhuis heeft dat ook, paarden rondom zichtbaar. Dat heb ik op dit moment niet, alles van de paarden ligt achter het huis. Maar goed, een mens kan niet alles hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:54

Hoe doen jullie dat dan met van je terrein af gaan? Ik zou het echt heel leuk vinden maar ik wil geen doodlopende stukken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 11:08

Mooi hoor! Ik zou zelf nog meer track maken, bijvoorbeeld naar de bak toe.
Maar dat is onhandig als je de bak er niet bij wilt betrekken.
En ik hoef niet per sé veel weiland, dus zou bij het linker stuk dan ook wat opofferen :D
Of is de oranje/rode streep ook track? Ik ging er van uit dat het omheining is namelijk :D
Maar het idee langs het huis vind ik echt super!

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 11:18

Robijntjah schreef:
Hoe doen jullie dat dan met van je terrein af gaan? Ik zou het echt heel leuk vinden maar ik wil geen doodlopende stukken.

Wij hebben ze afgelopen zomer rond 3/4 van de container laten lopen, ik vond het echt super leuk, helemaal als ze heen en weer gingen crossen. Rondom huis leek mij ook gaaf, zag het gezicht van de postbode ook al voor me _O- maar mijn vriend vindt het niks ^)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 11:19

Ik vind het al leuk dat ik ze uit het keukenraam en mijn slaapkamer kan zien haha. Maar ik wil ze ook niet aan de weg hebben.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:29

Rondom het huis klinkt wel helemaal leuk maar voor je 't weet staat er een paard in de gang, of in ieder geval in de keukendeur...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:50

Daihyo schreef:
En ik hoef niet per sé veel weiland, dus zou bij het linker stuk dan ook wat opofferen :D
Of is de oranje/rode streep ook track? Ik ging er van uit dat het omheining is namelijk :D

Dat paars/oranje stuk tussen de bak en schuilstal wordt ook track, zo hebben we altijd een goed begaanbaar pad naar de bak, ook in de winter.

Meer weide willen we eigenlijk niet op offeren. We zijn bezig de weide om te vormen naar beter grasland voor de paarden. Hopelijk kunnen ze dan toch jaarrond dagelijks (kort) op de weide. Of als we nog een warmbloed erbij hebben dan kunnen die 2 samen wat meer uren op de weide.

De oranje strakke strepen zijn onze omheining (schrikdraad) en rood is onze haag in wording (staat nu nog draad voor).

We hebben nu een track van 400 meter (dat licht gele). Veel meer track gaan we er niet bij maken (nog wel slingerpaadjes etc maar die gaan we niet keren) omdat we dan wel erg veel zand krijgen. Dat vind ik zonde, oa van het uitzicht maar ook omdat ze straks echt ruim voldoende ruimte hebben in de periode dat ze alleen op de track kunnen (dat is maar 3 maanden per jaar).

Ik zeg rondom het huis maar ik bedoel in een U-vorm rond het huis. Maar omdat ze dan aan beide kanten langs het huis zichtbaar zijn voelt dat als rondom. :D

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:55

Ik heb ze op 3 meter vanaf mijn keukenraam en op 5 meter naast mijn woonkamer, mijn huis staat zeg maar achter de paddock (of mijn paddock voor het huis :+) Dus geen doodlopende stukken, niet rondom paarden, maar wel heel erg zichtbaar :D Wij worden 's nachts ook wel eens wakker van racende paarden, maar dat vind ik eigenlijk juist heel fijn want dan kan ik even op de camera's kijken wat er aan de hand is.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:56

Oh ja, hier ook s nachts galopperende paarden, dan trek ik het gordijn even opzij en zie ik ze (bij volle maan) voorbij vliegen. Zo tof! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:57

hahaha same here. Altijd dezelfde 3 _O-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:09

Ir111 schreef:
Daihyo schreef:

Dat paars/oranje stuk tussen de bak en schuilstal wordt ook track, zo hebben we altijd een goed begaanbaar pad naar de bak, ook in de winter.

Meer weide willen we eigenlijk niet op offeren. We zijn bezig de weide om te vormen naar beter grasland voor de paarden. Hopelijk kunnen ze dan toch jaarrond dagelijks (kort) op de weide. Of als we nog een warmbloed erbij hebben dan kunnen die 2 samen wat meer uren op de weide.

De oranje strakke strepen zijn onze omheining (schrikdraad) en rood is onze haag in wording (staat nu nog draad voor).

We hebben nu een track van 400 meter (dat licht gele). Veel meer track gaan we er niet bij maken (nog wel slingerpaadjes etc maar die gaan we niet keren) omdat we dan wel erg veel zand krijgen. Dat vind ik zonde, oa van het uitzicht maar ook omdat ze straks echt ruim voldoende ruimte hebben in de periode dat ze alleen op de track kunnen (dat is maar 3 maanden per jaar).

Ik zeg rondom het huis maar ik bedoel in een U-vorm rond het huis. Maar omdat ze dan aan beide kanten langs het huis zichtbaar zijn voelt dat als rondom. :D

Oh dus dan betrek je de bak er op die manier bij. Mooi en handig :j
Ik heb een paard dat snel dik wordt van gras, vandaar dat ik gras minder belangrijk vind en puur om te snacken :D Maar dat is persoonlijk. Jaarrond door op de wei is wel fijn :j
Mooi stuk haag heb je zo aan beide kanten. Heb je een paardenhaag?
Ik ben jaloers :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:10

Wat voor camera's hebben jullie trouwens? Wij hebben op stal wel stroom, maar geen wifi. Maar zou het wel heel fijn vinden om wat te hebben hangen. Ik weet dat je dan met 4G kaartjes kunt werken, maar tot zover mijn kennis :') :+

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:15

Daihyo schreef:
Oh dus dan betrek je de bak er op die manier bij. Mooi en handig :j
Ik heb een paard dat snel dik wordt van gras, vandaar dat ik gras minder belangrijk vind en puur om te snacken :D Maar dat is persoonlijk. Jaarrond door op de wei is wel fijn :j
Mooi stuk haag heb je zo aan beide kanten. Heb je een paardenhaag?
Ik ben jaloers :D

Ja, dan kunnen ze ook in de bak lopen inderdaad. Via de bak kunnen ze dan straks ook naar het schuilstal deel in de kapschuur. Dat motiveert ook om tussen die plekken te gaan lopen.

We hebben een paardenhaag staan inderdaad, wilde roos, hazelaar, linde, haakbeuk en meidoorn. Hebben we vorig jaar gelijk geplant. Vet onderschat hoeveel werk dat zou zijn (235 totaal) terwijl we nog onwijs aan het klussen waren in huis (de enige kamer die bewoonbaar was was de slaapkamer...). Wat hebben wij staan vloeken zeg! Maar nu ben ik er tóch heel blij mee dat ik doorgedramd heb toen, anders had ik nog langer moeten wachten voor hij serieus groot is.... :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:24

Hoe hoog wordt dat uiteindelijk? En ga je het draad dan op termijn wel weghalen?
235 :=
En dat samen met een klussen in huis. Kan me voorstellen dat dat wat veel is tegelijk _O-

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:28

De bedoeling is dat we de haag uiteindelijk op ongeveer 1,5 meter hoogte houden. En als de haag dik genoeg is willen we graag het draad weghebben langs de hagen. Maar we moeten gaan kijken hoe dat uitpakt hoor, straks vreten ze onze hele haag op als we het draad weghalen...

Idealiter hebben we over pak um beet 10 jaar langs de weg een kastanje houten omheining, langs de zijkanten van ons perceel de haag en alleen aan de achterzijde nog draad. We hebben daar prachtig uitzicht over de weilanden en een mooie monumentale eik. We willen daarom achter een omheining die je zo min mogelijk ziet. Maar goed, de tijd zal leren hoe dit allemaal gaat uitpakken... :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:33

Houten omheining is zo mooi. Kan me voorstellen dat je die graag wilt. Maar zit je dan niet met vergunningen?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:34

Geen idee, dat is allemaal nog zo ver weg. Dat zien we tzt wel! :Y)