Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 17:47

Verschilt ook weer per paard hoe goed de vacht is. Aan de andere kant staan ook sportpaarden vaak tot hun derde in de klei zonder deken.

Ik heb dekens liggen voor als het nodig is, vooral regendekens. Kou hebben ze weinig last van. Ze zijn dit jaar nog nauwelijks op geweest. Als ik meer zou rijden, zou er waarschijnlijk een regendeken opgaan, puur voor de plakkaten modder die er nu opzitten :+ Ze hebben wel een schuilstal, dus ze kunnen gewoon binnen gaan staan als ze willen.

Misschien dat mensen ook wel denken dat dressuurpaarden watjes zijn, omdat alleen paarden die als watje behandeld worden en dus ook zijn, meestal gekleed gaan als dressuurpaard :D
Ik heb een op en top sport gefokt paard, maar als die als een varken door de wei loopt en ik er op ga zitten voor een klein ritje met alleen de zadelplek even schoongemaakt, dan zie je de afstamming er niet aan af, zeg maar :D :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 17:51

Heleennn schreef:
Ik moet toch toegeven dat ik het er moeilijk mee heb om mijn paarden in dit weer (geen regen maar donkere lucht) buiten te zetten en dan naar huis te gaan om ze pas in de namiddag weer binnen te halen. Ze hebben waterdichte dekens op en een slowfeeder. Paddock is 14x20 (ze staan altijd met z'n tweetjes buiten) maar geen schuilhok. Wel wat bomen net buiten de omheining maar daar hangen natuurlijk geen bladeren meer aan nu. Ik sta echt op de typische pensionstal maar waar eigenlijk alle eigenaren wel heel veel moeite doen om hun paarden in de winter voldoende beweging te geven. Enkel de zomerhelft van het jaar hebben we een weide. Ik ben de enige die haar paarden buiten zet voor langer dan een uur, ook de enige die zo'n slowfeeder bak heeft gekocht... Voel me dan altijd zo een beetje gemakzuchtig dat ik m'n paarden maar buiten gooi ipv aan de hand grazen en wandelingetjes maken. Maar drie uurtjes vrije beweging is toch echt een minimum... Ik blijf het stug doen maar het feit dat ik de enige ben doet me twijfelen :\

Ik zou niet twijfelen. Het is niet dat je ze 24 uur zonder beschutting laat staan.
Merk je iets aan je paarden dat ze het niet fijn vinden?

Benthex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 18:05

Heleennn schreef:
Ik moet toch toegeven dat ik het er moeilijk mee heb om mijn paarden in dit weer (geen regen maar donkere lucht) buiten te zetten en dan naar huis te gaan om ze pas in de namiddag weer binnen te halen. Ze hebben waterdichte dekens op en een slowfeeder. Paddock is 14x20 (ze staan altijd met z'n tweetjes buiten) maar geen schuilhok. Wel wat bomen net buiten de omheining maar daar hangen natuurlijk geen bladeren meer aan nu. Ik sta echt op de typische pensionstal maar waar eigenlijk alle eigenaren wel heel veel moeite doen om hun paarden in de winter voldoende beweging te geven. Enkel de zomerhelft van het jaar hebben we een weide. Ik ben de enige die haar paarden buiten zet voor langer dan een uur, ook de enige die zo'n slowfeeder bak heeft gekocht... Voel me dan altijd zo een beetje gemakzuchtig dat ik m'n paarden maar buiten gooi ipv aan de hand grazen en wandelingetjes maken. Maar drie uurtjes vrije beweging is toch echt een minimum... Ik blijf het stug doen maar het feit dat ik de enige ben doet me twijfelen :\

Je moet doen waar jij je goed bij voelt. Dat andere het niet doen is hun keuze, ik geloof dat ze prima een tijdje zo kunnen staan. Ze staan ook met zn tweeën ;)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 18:07

Nou nee niet echt Gini, ze gaan met hun kont wel eens naar de regen staan als er even een bui valt ja... Maar dat is wss puur een praktisch dingetje en dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze liever binnen staan. Ze heeft op de vorige stal wel op een weide gestaan met schuilhok en ging daar zelfs met kei harde regen of snikhete zon niet in staan. Dus op zich is ze wel wat gewend, de pony van m'n moeder die er bij staat al helemaal. Dat is een tinker dus heeft genoeg haar om daar tegen te kunnen denk ik.

Benthe, ik voel me er zeker beter bij dat ze buiten lopen. Dus ga dat inderdaad ook gewoon proberen blijven doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 18:18

Enne een beetje geluk moet je ook hebben. Gisteren vond ik het zelfs hier echt wel penibel worden. Gatver zo verschrikkelijk nat in de paddock. Het bleef maar hozen. Nu is het 24 uur droog tot af en toe wat miezer en je ziet het voor je ogen opdrogen. Dat is hier wel anders als in Nederland. Het is als het eenmaal droog is weer zo droog daar de paardjes op het hoogste punt staan en al het water naar beneden in de sloot stroomt.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 18:22

sanne83 schreef:
Als ik meer zou rijden, zou er waarschijnlijk een regendeken opgaan, puur voor de plakkaten modder die er nu opzitten :+

Nou dit!! Klink ik erg als dressuurmiep dar ik t best wel fijn vind dat ik er nu alleen snel n borsteltje over hoeft te halen en klaar? :D

Als ik in de buitenbak ga rijden poets ik z'n benen niet eens... komt toch weer modder op. Ga ik het erf af dan spuiten ik ze ff snel schoon

poes

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 18:34

Het moet geen paradijs zijn om goed te zijn. Mijne staat 24/7 buiten. Het is ‘maar’ een wei, maar ze ligt wel altijd droog. Er zijn twee schuilstallen die vooral in de zomer gebruikt worden. Dit is ook een springgefokt paard. Heeft 11 jaar geschoren met deken gestaan op stal. Staat inmiddels 8 jaar zonder deken buiten. Ik heb hem geen kou zien lijden dat eerste jaar. Hij heeft wel elk jaar een meer compacte vacht maar hij staat ook elk jaar hoger in conditie. Ik rij hem 4 keer per week waarvan 1 keer les een uur.
Zijn voeten moesten wel wennen aan ijzerloos. Maar voor de rest vond ik niet dat hij leek af te zien van de grote omschakeling.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 18:59

Het is ook raar om te stellen dat een paard eerst 4 jaar moet koukleumen om te wennen.
Misschien gewoon vanuit de opfok niet hele dagen opsluiten, dan is er niet zo'n grote overgang

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:01

Mijn sportpaard is dit jaar voor het eerst niet geschoren, en heeft een veeel dikkere vacht dan de Tinker op stal.
Dus dat verschilt echt per paard, niet per ras/type.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:05

Heleennn schreef:
Nou nee niet echt Gini, ze gaan met hun kont wel eens naar de regen staan als er even een bui valt ja... Maar dat is wss puur een praktisch dingetje en dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze liever binnen staan. Ze heeft op de vorige stal wel op een weide gestaan met schuilhok en ging daar zelfs met kei harde regen of snikhete zon niet in staan. Dus op zich is ze wel wat gewend, de pony van m'n moeder die er bij staat al helemaal. Dat is een tinker dus heeft genoeg haar om daar tegen te kunnen denk ik.

Benthe, ik voel me er zeker beter bij dat ze buiten lopen. Dus ga dat inderdaad ook gewoon proberen blijven doen.

Zeker blijven doen. Je geeft er ook een goed voorbeeld mee vind ik. Namelijk dat je paarden zo ook prima kunnen functioneren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:12

Ik heb ook heel wat jonge sportpaarden het gewoon koud zien hebben (dus tot 3 jaar) als ze 24/7 buiten staan. Maar doordat de eigenaar het dan niet ziet, zijn ze zich er niet van bewust.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:20

1996 zeg ik uit mijn hoofd, jaar van een elfstedentocht.
Samen met de eigenaar ging ik dagelijks de jonge groep paarden voeren die hij 2 km verderop had lopen.
Allemaal spring gefokte paarden.
Water geven, hooi, mais en brokken.
Er lag een berg sneeuw, gure wind.
De waterbak was een grote betonnen koeienbak.
Leuke was dat ze daar steeds op dezelfde plek een gaatje in likte en als wij maar zorgde dat het waterpeil hoog genoeg stond ze de hele dag te drinken hadden.

Onze handen verdwenen in de dikke vachten.
Niet 1 heb ik er die dagen zien rillen. Ze konden wel schuilen bij zowel bomen als in een stal.
Ik heb ze op stal zien staan, maar echt erg weinig.

Het valt allemaal wel mee hoor.
Maar ook daar weer, el zorgen voor goede omstandigheden, dat ze kunnen schuilen. Dat ze meer dan genoeg voer hebben.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:21

Ik heb ze anders ook gewoon met deken en geschoren staan hoor maar dan dus buiten. Ammenooitniet dat ik op een wolbaal ga rijden. Daar trek ik dus wel de grens tussen wat de paarden eigenlijk willen (geen deken) en wat ik wil zien en doen met mijn paarden.
Brrr ik haat wintervacht.

Enerzijds is dat mijn egoïsme: ik zien ze niet graag wollig anderzijds voor hun welzijn: sporten met een dikke vacht is onaangenaam.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:31

Popstra schreef:
Heleennn schreef:

Zeker blijven doen. Je geeft er ook een goed voorbeeld mee vind ik. Namelijk dat je paarden zo ook prima kunnen functioneren.

Mee eens! Gewoon houden zoals het is. Ook al snap ik dat het soms gek voelt om anders te doen als de anderen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 20:48

pol013 schreef:
Ik heb ze anders ook gewoon met deken en geschoren staan hoor maar dan dus buiten. Ammenooitniet dat ik op een wolbaal ga rijden. Daar trek ik dus wel de grens tussen wat de paarden eigenlijk willen (geen deken) en wat ik wil zien en doen met mijn paarden.
Brrr ik haat wintervacht.

Enerzijds is dat mijn egoïsme: ik zien ze niet graag wollig anderzijds voor hun welzijn: sporten met een dikke vacht is onaangenaam.

Ik ben het met je eens hoor! Maar aangezien ik door medisch reden zelf niet kan rijden vond ik het een beetje nutteloos haar dan te scheren... Anders ging ze ook altijd geschoren met deken naar buiten.
Paar weken geleden was ze wat ziek en stond ze met de enorme regen en harde wind wel te trillen. Even opwarmen/opdrogen op stal, deken erop en toen was er niks meer aan de hand.

Wie ben ik dan om ge zeggen dat ze wel buiten moet staan, maar geen deken op mag? Dat argument heb ik ook wel is gehoord. "mijn paard wilt geen deken/ik vind dat niet natuurlijk dus blijft dan binnen want anders heeft hij het koud".

Ik kan mij ook prima voorstellen dat sommige wel een deken willen, of in ieder geval graag dat beetje extra warmte hebben als ze daardoor weer de hele dag naar buiten kunnen. Zeker de type sportpaarden die wat "rilliger" zijn.

Als mijn paard liever een deken op heeft en dan graag weer buiten staat, helemaal prima :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 15:14

poes schreef:
Werkelijk nog nooit problemen gehad met paarden uit het donker halen. Hoe vaak is het nu ook stik donker? Eentje liet zich moeilijk vangen maar gelukkig vergat hij dat bij duister :D dat was anders wel een probleem geweest.

Als er eentje in nood is in donker: auto/tractor de wei op samen met de DA (als paard niet meer kan lopen) en koplampen aan.

dan zul je m eerst moeten vinden.. mooi voorbeeld zijn onze twee bejaarden (waarvan we van 1 zeggen, als het een mens was, zou je denken dat hij wat dement begint te worden).

gisteren einde van de middag bijvoorbeeld (begin schemering).. duurde het even voor de twee bijna blinde bejaarden weer in hun boxen stonden.. ik kwam terug van buitenrit en zag ze met de groep mee, lekker in een galopje naar de laatste weide komen (laatste wei voor het erf).. Kwartiertje daarna kwamen alle paarden binnen, behalve die twee. ze zagen beweging op het erf, maar het kwam niet in ze op om het pad te volgen om het erf heen naar het hek en waren de aansluiting met de groep inmiddels kwijt.

Uiteindelijk toen vrijwel alles ingesloten was, stonden ook zij op het erf.. De ene met z'n kop de poestschuur in, terwijl hij aan de andere kant moest zijn. gelukkig toen mijn pony (die nerveus wordt als alles niet is zoals het hoort) begon te roepen, draaide hij zich om en kwam de juiste kant op.. Nu hangt er inmiddels een knalrood jack over de afscheiding tussen beide uitlopen, omdat dat oudje al een fikse jaap in zijn bovenbeen heeft gehad toen hij (aan halstertouw nog wel) de ronding compleet verkeerd inschatte en zijn been openhaalde, maar ook deze keer ronde hij hem maar net door op het laatste moment de ronding te zien en nog opzij te stappen, door het knalrode jack. dit kan hij echt niet meer zien in het duister.

zou echt niet grappig zijn als de boer iedere dag het land op zou moeten in het donker om te gaan kijken waar die twee de aansluiting zijn kwijt geraakt en ze door het donker naar stal te gaan brengen, plus het feit dat beide dieren dan helemaal stekeblind zijn, waarbij hij dus meerdere hoeken moet ronden met in ieder geval 1 paard waarvan bekend is dat die bij licht al zeer slecht ziet.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:11

Ik ben iemand die zich vreselijk zorgen maakt als het koud is, regent en waait.
Wat doet dan zo iemand als ik? Stalletjes dik in het stro leggen, hooinetjes ophangen en maken dat ze comfi zitten.
Wat hebben mijn paarden mij geflikt? De bruine PRE nam een aanloop en in 1 korte ruk, beukte ze de staldeur eruit en sprong vervolgens gracieus over de gladde deur :-(.
Nummer twee, papa Berber, die deed juist zelfde, zelfs de bovenste rails was kapot.
Ik probeerde met electrisch lint hem te verhinderen dat hij tegen de deur kon beuken, maar dan stond mijn lieve teddybeer te trillen op zijnbenen.
Ik vind het vreselijk dat ze niet altijd gaan schuilen, dat ze soms midden de weide waar een hele grote zandpaddock is, allemaal naast elkaar gaan staan, tot de bui over is.
Ik weet dat dekens niet ok zijn, maar gezien ze gewoon niet in de stallen willen opgesloten zitten, doe ik de dames licht gevoerde dekens als het zwaar regent met hals , de ruinen niet, die hebben super dikke wintervacht en hebben geen last.
Ze zijn heel fris en gezond, dus de angst dat ze ziek zouden worden van dat vreselijke weer van voorbije weken, ebt beetje weg. Ze hebben ook een super grote zandpiste die redelijk hard blijft en grote weide waar de plassen niet blijven opliggen.
Mijn veulens moet ik dringend leren om opgesloten te zitten in de stal, want vind het niet ok dat paarden dit niet willen.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 08-01-18 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:16

Compleet off-topic, maar wat hebben zoveel mensen toch tegen dekens?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:21

Het neemt wat de zelfregulerende werking van de vacht weg, ga artikel eens opzoeken. Ik kan niet anders, gezien mijn PRE drachtig is wil ik geen risico lopen en ze niet altijd uit zichzelf gaat schuilen, helemaal crazy de staldeur eruit beukt en ze niet zo tuk is op zware regen en wind, kan ik niet anders...
Zo doet zij dat, madame wil niet opgesloten zitten in stal, baf de deur eruit. Gelukkig heb ik ze nog kunnen verslepen want de rails zaten vol met nagels :-(.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 08-01-18 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:23

Tuurlijk, maar ik zie echt het probleem van een dekentje niet als je paar daardoor wel happy buiten kan blijven zonder het koud te krijgen...
Ik vind paarden met dekens dan ook absoluut niet "zielig" of iets dergelijks...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:28

Nee hoor, bij mij is het nu eenmaal zo (Je moet alleen zien dat je de dekens niet continu oplaat) Buiten de stallen om is het hier een open vlakte en echt een gruwelijk trekgat.
De mannen staan zonder problemen continu in elk weer, maar al mijn dames (4) krijgen licht gevoerd deken om bij echt strontweer. Ze zijn happy zo, maar zonder deken merkte ik dat ze niet zo happy waren, echt koud hadden, maar gewoon niet gingen schuilen omdat de rest van de mannen kudde niet mee wou... Ik maak me in mijn binnenste dan heel ongerust en triest dat ze niet gaan schuilen in hun ingerichte stallen, als ik thuiskom van mijn werk en ze zo druilerig zie staan. Daarom heb ik de beslissing genomen. Ik zie nu glinsterende oogjes vanonder hun kappen/bedekte halzen komen als het stortregent, ipv verkleumde dieren. Raar toch dat de mannen geen last hebben en de dames wel (misschien omdat de dames zuiver PRE en Lusitano zijn en de mannen kruising met berber en dus sterker)....enkel en alleen bij zware regen doe ik ze om. Is een heel gedoe, maar is beter zo.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:57

niets tegen dekens hier.. mijne maakt te weinig wintervacht aan om makkelijk met de koude om te kunnen gaan.. nu is deze winter zeer mild, dus hij staat nog steeds onder het regendekentje dat midden november is opgegaan.. de paar dagen dat het wel kouder was heeft die kou niet lang genoeg aangehouden om hem nadelige effecten te geven.. zou het langer dan een week zijn, dan gaat er wel een dun gevoerde deken op anders valt hij gelijk af.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 22:48

Hier een koudbloed zonder deken, een sportpony zonder, en een pensionado met 300 gram op. Zonder is als het goed gaat fijner, maar als het niet goed gaat dan is een deken het minste kwaad imo en kunnen ze daar erg blij mee zijn.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 00:25

Ik heb niet per se iets tegen dekens maar voor mij liever niet. Paard staat dag en nacht buiten, ik heb dan liever dat de vacht het echt goed kan regelen (zowel warmte als kou) dan dat de vacht de hele tijd plat gedrukt wordt. Ook heb ik schrik dat hij verstrengeld raakt erin, mss dwaas Haha! Als laatste vind ik het vies. Ok de mijne lijkt vuil, maar met een borstel erover is die wel vrij schoon. Een deken stinkt vaak en ik ben daar soms ech vies van. Als ik me bedenk hoe weinig dat vaak maar gewassen wordt. Rijden lukt ook gewoon. Hij heeft het warm dus we stappen meer ja, maar we kunnen wel trainen. Ik snap dat als je echt veel binnen rijdt en/of subtop dat het wel niet te doen is. Nuja de paarden in heel warme landen lopen ook e. Het is ook heel erg afhankelijk van het paard en diens conditie. Soms kun je echt niet zonder deken en dan vind ik het ook prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 09:59

Ik heb nog geen deken gehad die stinkt hoor :=
Maar ik snap je, zolang die van mij zonder kan blijft ze ook lekker zonder, maar als dat niet meer gaat gaat er zonder twijfel gewoon een deken op :D

wij springen veel, om die reden wordt ze normaal altijd geschoren. Das gewoon niet te doen in een "warme" binnenbak met hele dikke vacht.