Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 13:42

heerlijk, hier de dekens af en volop aan het verharen
net lekker gereden, hij is helaas wat bespiering en vetjes kwijt door weinig rijden en een tijd geen krachtvoer op advies van de dierenarts
hij zoog vroeger incidenteel lucht, ik heb het bij mij nooit gezien, ze staan 24/7 buiten met open stal, krijgen onbeperkt ruwvoer en gras en schep bietenpulp. het is begonnen nadat pensionpaard wegging, stress?
Ik heb toen eerst 3 weken geen krachtvoer gegeven alleen ruwvoer, maar het bleef hetzelfde tijdje maagzuur spuiten gegeven ( ketjing!!) maar geen verandering dus geen idee waar het vanaf komt. Hij zuigt na het eten van een snoepje, na pulp maar ook tijdens hooi eten.
Als het een maagzweer zou zijn moest het minder of weg zijn na die spuiten Ulcergold, waardoor zou hij het nu doen?

Woningissues wij hebben nog een woning bekeken, te weinig grond om de paarden aan huis te hebben maar voor de winter zou het kunnen.Grond ernaast zou te koop zijn maar is 3 mnd geleden verkocht en eigenaar wil er nu 15- per m2 voor hebben ipv de 5 die hij betaald heeft.
Prijs overeen gekomen ovv bouwkundig rapport aangezien de woning grotendeels verbouwd is, bijna helaas, alles wat opgeknapt is zou zijn moet opnieuw, alle muren zijn klaar, maar de stroom erachter is los in de muur gelegd ipv in buizen en moet opnieuw, dat betekend alle muren strippen ( gipsplaten) alle stroom opnieuw, meteen de verwarming controleren hoe dat zit en weer opbouwen. Boven de vloer loopt behoorlijk schuin af, dus moet ook helemaal opnieuw. Gedeelte van het huis is alleen buitenmuur en pannendak. Morgen krijg ik het volledige rapport en kijk ik of er nog over de prijs gesproken kan worden of dat het nu toch echt stopt voor ons om in elk geval in de winter de paarden aan huis te krijgen. Er is echt niks te koop nu :( en eigenlijk waren wij wle op zoek naar een klushuis maar niet zo`n project

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 17:47

Mijn ervaring met luchtzuigen is, dat als het eenmaal een gewoonte is geworden, het niet meer verdwijnt. Of ze nu wel of geen maagzweer meer hebben. Ze vinden het nu eenmaal lekker. Ook blijkt intussen uit nieuwe onderzoeken dat het luchtzuigen op zich helemaal niet zo'n probleem blijkt te zijn. Er komt weinig tot geen lucht in het maagdarmstelsel dus de vermeende kolieken die dergelijke paarden krijgen komen niet door het luchtzuigen, maar waarschijnlijk omdat het hele maagdarmstelsel niet in orde is.

Een groter probleem bij luchtzuigen is slijtage van de tanden. Als jouw paard het af en toe doet en zijn tanden zien er niet dramatisch uit dan zou ik me er niet al te druk om maken.

Balen dat het met "wonen" niet lukt :(:)

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 20:07

Twix doet ook luchtzuigen. Toen ik haar net had was het zo extreem dat ze door een gedragsdeskundige als zwaar verslaafd is bestempeld. Het is inmiddels veeeeeeel minder en ze doet er niet bij kribbe bijten of de rug vastzetten. En de verhalen dat het verband zou houden met koliek of maagzweren worden steeds meer naar het land der fabelen verwezen. Kortom, als ze wil luchtzuigen gaat ze haar gang maar. Niet mijn probleem.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 20:16

Selka ik heb inderdaad wel vaker met Marinka over een stuk zeil gelopen. Daar loopt ze dan ook geheel alleen overheen.

Vandaag een gaag langs de bak gezet in de opnieuw aangelegde berm langs de sloot. En even lekker genieten van mijn paardjes tussen door. Afbeelding

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 22:23

Dank jullie voor de tips.
Ben ook nog even gaan navragen en daar zeiden ze dit idd ook dat de gecreosoteerde langer meegingen.. dus snel beslist dan. :)

@ lyn Nikita dat is toch nog wel wat werk, hopelijk vind je iets leuk is het dringend ?

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 08:30

Niet je palen met warm weer gaan zetten hoor, je brandt weg....
Heerlijke foto kvulden!

Gisteren heb ik de dierenarts erbij gehaald: ik kwam s middags thuis en vond Ikja er een beetje banketstaaf bijstaan en haar ademhaling wat hoog.... IJslanders tonen niet zoals kwpners als ze iets hebben ( na 3 jaar weet ik dat) Haar allergie is weer de kop op gestoken ( dit is toch wel chronisch nu). Ik wil nu overstappen op vlas.... wie van jullie heeft daar ervaring mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 08:38

Hier zeer goede ervaringen met vlas! Al moet ik wel zeggen dat de ene leverancier waardeloze stofbende levert en de ander super vlas.

Ik mest de hele week alleen de drollen en eens in de anderhalve week ook de urineplekken eruit, dan weer één of twee pakken vlas erbij en dat werkt super.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 08:49

Ok, en kun je mss ook zeggen welk merk dan goed is of welke leverancier?
Hoeveel balen gebruik jij voor een lege stal?

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 09:33

Help, onze Landmeter zegt dat we 50 cm van de perceelgrens moeten blijven met onze afrastering omdat het een stroomdraad is, kan iemand me zeggen of dit klopt ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 09:36

Monmaster schreef:
Ok, en kun je mss ook zeggen welk merk dan goed is of welke leverancier?
Hoeveel balen gebruik jij voor een lege stal?

Ik heb grote boxen van 6x3 mtr en voor een lege stal gooi ik er in het begin van de winter wel een baal of 8/9 in. In het begin is het allemaal nog vrij los en moet het een beetje inzakken.

Dan ongeveer 1x per week een baal erbij en als ik er veel natte plekken uithaal dan 2 balen erbij. Soms maar 1 baal per 2 weken. E.e.a is een beetje afhankelijk van het feit hoelang ze op stal staan.

Ik pb je zo het nummer en de naam wel even van degene waar ik het van heb. Hij komt uit Bergen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-03-17 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 09:39

Idifix schreef:
Help, onze Landmeter zegt dat we 50 cm van de perceelgrens moeten blijven met onze afrastering omdat het een stroomdraad is, kan iemand me zeggen of dit klopt ?

Voor afrastering heb ik daar eigenlijk nog nooit van gehoord, maar heb zelf ook geen hek hoeven zetten in Nederland :+

Vaak is het of op de grens of idd 50cm er vanaf voor bebouwing iig, maar misschien zien ze schrikdraad tegenwoordig als bebouwing maar lijkt me sterk (zou je dus ook een bouwaanvraag moeten doen etc).

Edit:
Hier nog weer problemen met m'n projectje. Hij heeft bijna geen last meer van z'n stijve been dus dat is fijn, maar nu staat hij met een dik been kreupel in de wei -O-
Hij is echt stokkreupel, loopt alleen op het puntje van z'n hoef en wil/kan z'n voet ook niet strekken, hebben wij weer.
Heb ook geen idee waar het van komt dus even afwachten wat de eigenaar wil (hij zou eigenlijk al terug gaan) of we er een dierenarts bij halen.
Laatst bijgewerkt door palousa_boy op 26-03-17 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 09:43

Wij hadden eerst palen als bakomheining die niet goed waren behandeld. Een paar jaar geleden is de bak nog maar geplaatst en afgelopen jaar is het met de storm allemaal omgeknapt.. Nu komen er hardhouten palen in. Kost wel wat maar gaat ook veel langer mee. Het is bijna af!
Afbeelding
Afbeelding

Ik mag morgen gelukkig voor het eerst weer aan het werk. Ik heb er echt zin in. Zit al thuis vanaf 1 februari en dat is helemaal niets voor mij!.. Ik ben wel benieuwd hoe het autorijden gaat. Het is drie kwartier rijden en ik heb nu een keer tien minuten gereden en toen deed het wel zeer. Maar aan het werk is veel beter. Ik heb al zoveel olie gekocht nu ik thuiszit. Prikpaaltjes haakjes netten etc. Maar ook allemaal ander spul. Om maar met de paarden bezig te kunnen vanaf de bank :Y)

Afbeelding
Genoeg rommel gekocht. Ik moet maar gauw weer aan de slag in ieder geval.

Is hier iemand heel handig toevallig? Mijn oude mobiel heeft een foto als screensaver en ik zou die foto zo graag eraf willen hebben. Maar kan die foto nergens op de telefoon terug vinden. Heeft iemand van jullie de gouden tip? Dit was malibu zijn eerste keer voor de wagen
Afbeelding

Verder niet zoveel bijzonders. Gisteren anderhalf uur bezig geweest met de staart van malibu uitpluizen. Zelfs blaren eraan over gehouden.
Afbeelding nu maar hopen dat het lang zo blijft :)

Als de paarden hier binnen komen dan gebruik ik stro. Heb wel goede verhalen gehoord over vlas. Maar met het weekendje weg afgelopen jaar hapte malibu er verlekkerd in om. Gelukkig stond hij daar ook op de wei net als thuis. Want alles wat niet vast zit eet hij op. 8)7

Hier zitten allemaal sloten om de grond heen dus kan me ook voorstellen dat wij dan de omheining verder van de daadwerkelijke grens af hebben. Maar het is wel een bijzondere regel.?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 09:53

Flinke staart! dacht dat die van mij al een dikke bos had maar dat is niks vergeleken met deze

ik heb geen vlas maar stro, ook geen ervaring mee alleen dat mijn paard na verkoop ook vlas kreeg en hierdoor een flinke slokdarm verstopping kreeg, ik zou dus bij gebruik een flinke emmer azijn oid eroverheen spuiten zodat ze leren dat het niet eetbaar is

Stomme dag, de woning die wij zouden kopen is nu op de markt en natuurlijk is iedereen die weet dat wij zoeken mij aan het taggen of door aan het sturen.
Ja heel leuk, hierdoor hebben wij zelfs onze prijs verlaagd alleen jammer dat de prijs ineens flink omhoog gegaan is.
Doordat dit niet doorgaat ZIJN wij juist met spoed aan het zoeken dus bij elke tag die ik krijg ben ik alweer aan het janken

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 10:11

Mooie bak Paulineh..... ziet er strak uit.....

Zelf ben ik ook fan van stro..... maar ja nood breekt wetten... ik realiseerde me dat ze het eerste jaar dat ik er had,op houtkrullen stond... ( dat vind ik echt nix, ze stond toen op pension), nergens last van had....
En nu voor de tweede keer dit heeft ( sinds Ze op stro staat).... dus tja ik moet wat....

Mijn paarden hebben een loopstal, dus heel veel staan ze er niet op.....( had ik vorig jaar bedacht, dan hoef ik dat niet te vervangen, maar ja nu toch maar wel) hooi maak ik sinds vorig jaar al nat.... ze krijgen het buiten in een vierkante bak.....

Ik zal mijn stro maar tekoop aanbieden.... heb vier grote balen en nog een twintigtal kleine.....

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 10:37

Mijn paard kan ook niet op stro, zelfs een weekendje weg en daardoor 2 nachtjes op stro zorgt ervoor dat hij meteen weer hoest. Ik ben dus ook voor vlas! Ik vind het fijn als ze wat kunnen knabbelen 's nachts en een stro stal is dan perfect. Maar wat je zegt, een hoestend paard is helemaal niets. Vind vlas ook makkelijk en snel mesten, je hebt ook nog eens weinig afval.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 11:24

Ik heb vlas van Plospan.
Ook ik vind het ideaal.
Bij een lege stal begin ik met 4/5 pakken.
Eerst de bodem van de stal goed natmaken en dan de balen erin.
In begin is het wat glad maar dat is na een paar dagen al weg.
Mijn paarden staan alleen de nachten op stal (en met mooi weer 24u p.d. buiten) en ik gooi maar 1 x per week een half pak vlas erbij.
Elke dag drollen eruit en natte plekken alleen als je ziet dat ze naar boven komen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 11:30

Ik gebruik al jaren naar grote tevredenheid strokorrels.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 12:25

ik gebruik rubber matten en verder niks.

idefix hier worden alle boeren percelen afgezet op 50 cm van de schij, zodat er tussen altijd een meter loopruimte is en beide de boel langs de afrastering kunnen bijhouden zonder op de ander zijn erf te hoeven.

palousa klinkt als een hoefzweer :j

pauline prachtige bak! +:)+

lynn sterkte :(:)
onze eerste boederij is ons ook door de neus geboord, was met 2.5 hactare grond

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 12:28

Monmaster schreef:
Mooie bak Paulineh..... ziet er strak uit.....

Zelf ben ik ook fan van stro..... maar ja nood breekt wetten... ik realiseerde me dat ze het eerste jaar dat ik er had,op houtkrullen stond... ( dat vind ik echt nix, ze stond toen op pension), nergens last van had....
En nu voor de tweede keer dit heeft ( sinds Ze op stro staat).... dus tja ik moet wat....

Mijn paarden hebben een loopstal, dus heel veel staan ze er niet op.....( had ik vorig jaar bedacht, dan hoef ik dat niet te vervangen, maar ja nu toch maar wel) hooi maak ik sinds vorig jaar al nat.... ze krijgen het buiten in een vierkante bak.....

Ik zal mijn stro maar tekoop aanbieden.... heb vier grote balen en nog een twintigtal kleine.....

Il zou even afwachten of het vlas het echt oplost voordat je je stro verkoopt. Zonde als de vlas geen verschil maakt en je net al je stro verkocht hebt.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 13:39

Denk niet dat het een hoefzweer is spatter, hij kan z'n hoef niet plat op de grond zetten. Niet door de pijn, maar door iets met z'n pezen ben ik bang.
Hij ziet er ook niet echt uit alsof hij pijn heeft, hij kan alleen niet lekker lopen zo.

Het is trouwens achter, waar hij ook last van heeft als hij last heeft van z'n hanentred of wat het ook precies is (weten ze namelijk niet).

De mensen zijn inmiddels geweest, morgen komt de dierenarts kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 16:35

Pfoe palousa-boy, ook niet fijn om zoiets voor te hebben.. Hoop dat het allemaal nog een beetje mee valt.

Hier staan de paarden ook op vlas. Shet heeft een stofallergie, eens de vlas een paar dagen ligt gaat het wel. Helaas heeft hij de gewoonte om lekker te rollen na het uitmesten en dan durft hij toch wel te kuchen nadien.

Geen ervaring met afscheidingen rond weilanden, sorry.

Wij hadden vanmorgen een brunch bij de voetbalclub waar ik de wei van mag gebruiken. Een dikke maand geleden was er een match waarbij de tegenstanders bommetjes lieten knallen. Jammer genoeg moest ik toen werken, dus zag ik een prachtige schriktraining aan mijn neus voorbij gaan. Dus vanmorgen even gepolst of er nog ploegen waren waarvan de supporters bommetjes bij hebben. De gasten van de voetbal zeiden me dat ik geen schrik moest hebben, er was maar 1 ploeg die dat deed. Mannen waren even verrast toen ik hen zei dat ik dat best wel jammer vond, omdat ik het zo'n goede training zou vinden. :Y) := Nu het droog en warmer is, komen de eerste vliegen piepen. Na overleg met de DA toch maar beslist om Quick komende donderdag al te laten castreren, stress!!!!!!

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 20:35

Lizy, dat is ook weer waar...

Jos_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 20:56

Monmaster, niet ieder paard kan op vlas staan. Sommige eten het en dan is er kans op koliek. En het komt ook voor dat paarden last van de hoeven krijgen: Dan komen er vlasdeeltjes in de hoef (in de witte lijn ?). En als je er nieuw vlas op hebt gedaan, kunnen ze gaan hoesten. Mijn paard staat op vlas en het gaat gelukkig goed. Ik vind het zelf heel fijn werken, vooral met een uitloopstal. De mijne mest namelijk niet in de stal, dus ik hoef alleen de natte plekken er uit te halen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 21:22

Monmaster schreef:
Ik wil nu overstappen op vlas.... wie van jullie heeft daar ervaring mee?

Enige nadeel vind ik dat de kans op rotstraal is groter is.
En als ze het eten, kans op koliek.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 21:39

Ik heb ooit een wond verzorgd van een paard dat in een vlasstal woonde. Wond zat op de voorknie en dus steeds vol met vlasjes die ik er dan met een pincetje voorzichtig uitplukte elke dag. Bah.