Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:34

Welkom Ine. Mooi plekje!

Oef Tinky. Wij hebben ook een bad met overloop. Zal dadelijk ook maar eens checken :D

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:36

Ik zal het ook eens testen [***] met een ladder. Ben benieuwd of dat echt werkt haha. Lijkt me sowieso wel grappig om eens te proberen.

Welkom Ine. Heel mooi plekje! Knap dat dat je al lukt tijdens je studie en fijn dat je de kansen ook krijgt van je achterban.

Menn het is nu gewoon al donker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:37

PPPeet schreef:
Ik zal het ook eens testen [***] met een ladder. Ben benieuwd of dat echt werkt haha. Lijkt me sowieso wel grappig om eens te proberen.

Welkom Ine. Heel mooi plekje! Knap dat dat je al lukt tijdens je studie en fijn dat je de kansen ook krijgt van je achterban.

Menn het is nu gewoon al donker!

Ja het ging echt goed. Had het ook niet verwacht, maar we kregen hem behoorlijk vlak.

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:44

@ine: mooie stek en een PP is zeker aan te raden. Fijn dat je ook hooi van eigen land hebt straks.

Mijn leeggepompte plas is ook weer vol, dus ik mag straks in het donker nog even aan de gang. Het snoer wat in de schuiltent hing doet het weer eens niet (ik vermoed muizen).
De paarden heb ik maar naar binnen gedaan.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:46

Ine23 schreef:
Tinky12, wat een geweldige uitvinding is die herfst he... Brrrr al die stromende rivieren, beken en watervallen in je land ineens!

Erger nog...het is winter,niet dat ik op sneeuw zit te wachten maar ik wil wel even aankaarten dat de moesson gewoon elders thuishoort en niet in mijn paddock :+

Yontheke...is de moeite waard :P

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:54

Hahaha klopt, moesson is niet op z'n plaats hier!

DubbelDun, dankjewel. We hebben nu 2 jaar hooi van dit land. Het eerste jaar nog zoals de vorige eigenaar het deed met grote gewikkelde balen, maar dat is imo toch niet de beste manier. Daarom hebben we dit jaar weer kleine droge ongewikkelde pakjes waar ik érg tevreden van ben. De 2e snede is uiteraard wat minder, maar ik wil eventueel volgend jaar weer maar 1x hooien zodat het land beter kan rusten. Hangt er van af hoeveel ze eten :').
Een PP lijkt me ook het meest ideale hier, de pony's doen het ook veel beter op weinig gras en veel hooi, maar ik wil ze wel al de beweging toelaten die ze nodig hebben.

Dankjewel Yontheke en PPPeet!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:05

Mooie plek hoor Ine....

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:45

Hallo allemaal!

Per 5/12 verhuizen wij naar ons nieuwe stekje, mét weiland er achter *\o/* Morgen weten we -na 3 maanden- of ze akkoord gaan met ons bod op het weiland en is het dus momenteel spannend afwachten.

maar... Aangezien ik altijd graag voorbereid ben op alles, ben ik dus al van dag 1 bezig met plannetjes te tekenen en er wil maar niks goed uit rollen -O-

Weide zelf is 88m op 54m. Niet heel groot, vandaar dat ik zo weinig mogelijk hoekjes en kantjes wil. PP is geen optie voor mij, om een heel eenvoudige reden dat ik geen budget heb voor een dubbele omheining (track) en dan alle bijhorende tierlantijntjes om het zo te zeggen.

Dit is de luchtfoto van het huis en weide er achter.
Afbeelding

De bodem is echt ideaal. Weiland ligt 50cm tot 1m hoger dan de omringde landen en je ziet het water echt naar beneden (andere landen) stromen. *\o/*

Maar, de reden waarom ik hier reageer.. Hebben jullie een handige indeling van een rechthoekige weide, waarvan de piste/paddock meteen aan de stallen ligt en dat ze vanuit de stallen toegang hebben tot elke weide?
Stallen komen ofwel in het bijgebouw, of er naast. Dat is nog een dubio. Al is het wel al 100% zeker dat de paddock/piste in de rechter onderhoek komen.

Op de wei zelf is er géén natuurlijke schuilmogelijkheid, vandaar dat ze van op elke weide toegang "moeten" hebben tot de stallen. :)

Ik ben erg benieuwd naar jullie voorstellen!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 19:09

Telkens als ik die foto zie vraag ik me eigenlijk af wat dat pad is dat niet bij jullie hoort, boven het huis zegmaar.

DD, is het geen optie om 1 drainagebuis te leggen van het midden naar de zijkant, waar je dan een put maakt? Of een geultje die in de put uit komt?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 19:13

palousa_boy: dat is een heel raar gedoe. die bomen en struiken die je ziet is een deel van een meter of 6 breed en dat is van de buren. Dan heb je dat "pad" en dat is van de vorige eigenaren van ons huis en de huidige eigenaren van de weide. dat is een meter of 8 breed.

2 stroken waar niks mee gedaan kan worden dus :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 19:27

palousa_boy schreef:
DD, is het geen optie om 1 drainagebuis te leggen van het midden naar de zijkant, waar je dan een put maakt? Of een geultje die in de put uit komt?

Ik denk niet dat dat gaat lukken, want het midden is lager (vandaar die plas daar) en het stuk waar het naar toe moet ligt hoger. Ik heb dus iets van een pomp nodig om dat verschil te overbruggen.
Om dezelfde reden gaat een geultje ook niet werken. Dit zou trouwens in de paddock zo dichtgelopen worden.
Het midden heb ik ooit hoger laten leggen met zand, maar die plek vinden ze net geschikt om te rollen, dus al het zand is nu meer naar de zijkanten verplaatst.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 19:35

Zwaai! Wat zijn jullie hard gegaan zeg... Net vluchtig door 20 pagina's moeten gaan geloof ik.
Zijn jullie dit weer ook allemaal zo zat? Vast wel!
Heb nu al geen zin om de paarden uit de wei te vissen. Gisterenavond wilden ze ook al niet. Het gin net regenen toen ik ze ging halen. Bleven ze toch mooi met hun konten in de wind staan.... Gevolg... Ik dus zeiknat bleeeegh... En nu hoor ik het alweer stormen en regenen...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 19:45

Dit weer wordt je toch niet zat... :')

Ik heb maar weer stro in de stal gegooid. Had alles er uit gehaald omdat ze het alleen als toilet gebruiken. Maar vond het te sneu om alleen op rubber te kunnen slapen. .ben gezwicht haha

Vandaag zijn de Woon units van de tuin gehaald. Alles weer bij het oude, joepie.

Mooie plekjes ine en lollywood.

Kun je geen looppad/track om je wei des maken zodat ze toegang hebben tot alle stukken?
Lees niet goed zie ik..

Wat is de stal en waar komt je piste? Handigste is dan denk ik dat je de piste op 2 zijdes los kan maken. 1 kant los de wei in en andere kant ri stal.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:26

Het ging gelukkig een stuk sneller dan gisteren. Nam de shet aan haar manen mee en toen volgde de rest gelukkig. De merrie die normaal voorop loopt die wilde gisteren dus echt niet. Dus maar de pony die het minst moeilijk doet als voorbeeld gepakt.

Hebben jullie ervaringen met een voeremmer voor aan het hoofd van het paard? Ik wil namelijk als het gaat vriezen mijn draver bijvoeren. Maar heb niet zo heel veel tijd dus lijkt me zo'n emmer wel makkelijk. Dan kan ik mesten enzo terwijl hij kan eten zonder dat de rest hem lastig valt. Hij staat het hoogst in rang.

Ook heb ik vaag het vermoeden dat 1 van mijn hafjes last heeft van maagzweertjes ofzo. Hij schudt namelijk steeds met zijn hoofd met aansingelen en ik heb het idee dat hij best veel gaapt. Igg meer dan de rest van mijn paardjes. Is er iets verkrijgbaar wat ik kan geven om te kjken of dat helpt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:37

@sure-lee: ik gebruik dan Pronutrin.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:39

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:42

Thanks! Ik was al aan het googlen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:43

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:45

Ja klopt. Ik keek op beslist.nl dan zie je de verschillende prijzen onder elkaar...pfoe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:46

Maar DD , daar zit aardappelpulp in? Mij is altijd geleerd dat aardappels helemaal niet goed is voor paarden, of is dat een fabeltje?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:47

Er zit geen aardappelpulp in maar appelpulp +)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:49

ik zie nu idd de aardappelpulp staan, maar volgens mij is dat een foutje, want het is de appel waar de pectine vandaan komt.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 30-11-15 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:52

hahaha ohja! Lekker handig van de dierenapotheker... ;)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:54

Welkom ine ziet er mooi uit.

Nog een vraagje voor diegenen die zelf de eitelling doen. Ik kan van een school een microscoop overnemen voor een leuke prijs. Het is een Olympus en vergroot 10x10 en 10x40. Is dat voldoende denken jullie?