Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Love2sk8

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:04

wij hebben een grote schuilstal, waar onze twee ijslanders staan. Voor de stal is een stuk beton, van zo'n 5x4 meter. Daar buiten is dus weiland, maar om het betonnen stuk heen is het een groot modderbad, de paarden zakken tot halverwege hun onderbenen weg... is hier wat tegen te doen? Dit is overigens alleen zo als het veel regent. (het is 'zwart' zand, gewoon wat in de bodem zit zegmaar)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 08:21

Tapijt erop gooien zodra de ondergrond stabiel is...werkt hier ook super.Ze lopen de toplaag niet meer stuk zodat het water gewoon weg kan blijven zakken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 09:07

Zo gaan kijken hoe de mannen het vergaan is op hun kleine stukje. En of jonge man al weer wat opgedroogd en beter is.

Brendatil77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:01

Hier is het ook vreselijk... Wij zijn ook zo begonnen vorige maand, dus we hebben gelijk de ergste vuurdoop gehad. En toch he, ben ik blij dat de ponys uit hun dichte stal weg zijn. Het enige wat ik nu echt ff mis, is een plek waar ze echt even kunnen rennen.... De wei is te nat, en heb ik nu maar heel klein gemaakt, puur voor de uurtjes dat we er zijn dat ze even kunnen grazen. We hebben geen bak of paddock. We hebben 2 schuilstallen achter elkaar staan, de een is 5x4 met vlas en de andere is 6x6 of zo met tegels. Ze kunnen van de een naar de andere lopen over een hobbel de bobbelpad wat we nu hebben. Het gedeelte rondom de schuilstallen is nu echt drama-drek, en daar kan ik nu even niets aan doen. KAn niet wachten tot het wat droger is allemaal en we de boel kunnen gaan aanpakken. Ik ging vd week met mn pony wandelen, en die wilde zo graag even rennen (normaal ga ik ff fietsen, maar het waaide te knalhard), dat ik hem op de weg rondjes om me heen heb laten draven. Van het voorjaar eindelijk beginnen met het mennen (kan hij al, maar ik wil niet met dit weer beginnen, ik heb hem net). Volgend jaar maar lekker het jaar rond mennen, want hij barst van de energie!

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:41

Hierbij wat foto's van het winter'paradijsje' van mijn paard. Ze staat op een heuvel op zandgrond dus het is eigenlijk nooit een blubberbende. Er zijn wat nattere plekken maar het overgrote deel is gewoon droog, ook direct na veel regenval. Dit was vanochtend, na de hoosbuien van gisteren.

Afbeelding

Je kijkt hier vanuit dr longeerpaddock, die altijd open staat, op de zandpaddock. Er is ook een klein stukje in het bos beschikbaar, maar daar is het wel altijd blubberig. Op de groene weitjes verder naar beneden krijgen ze in de zomer strookbegrazing en nu kunnen ze op de tracks lopen. Het loopt helemaal door naar onderen. De wei is wat dat betreft best vreemd: heel smal en heel lang. Kunnen ze wel lekker sprinten.

Afbeelding

De longeerpaddock bovenaan de heuvel is ooit omgeploegd of zoiets en dus bijna altijd droog. Ze staan er heel graag, rollen er veel en liggen er regelmatig. Dit was vanmiddag.

Afbeelding

Mijn paard was gisteren heel blij met het schuilstalletje :D

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:28

Daar ben ik best wel een beetje jaloers op, zo'n droge paddock. Mooi hoor!

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:33

PeelSlowly schreef:
Hierbij wat foto's van het winter'paradijsje' van mijn paard. Ze staat op een heuvel op zandgrond dus het is eigenlijk nooit een blubberbende. Er zijn wat nattere plekken maar het overgrote deel is gewoon droog, ook direct na veel regenval. Dit was vanochtend, na de hoosbuien van gisteren.

[ [url=m/XV54Dh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je kijkt hier vanuit dr longeerpaddock, die altijd open staat, op de zandpaddock. Er is ook een klein stukje in het bos beschikbaar, maar daar is het wel altijd blubberig. Op de groene weitjes verder naar beneden krijgen ze in de zomer strookbegrazing en nu kunnen ze op de tracks lopen. Het loopt helemaal door naar onderen. De wei is wat dat betreft best vreemd: heel smal en heel lang. Kunnen ze wel lekker sprinten.

[ [url=m/Xm5AOL.jpg]Afbeelding[/url] ]

De longeerpaddock bovenaan de heuvel is ooit omgeploegd of zoiets en dus bijna altijd droog. Ze staan er heel graag, rollen er veel en liggen er regelmatig. Dit was vanmiddag.

[ [url=m/6O6kLZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn paard was gisteren heel blij met het schuilstalletje :D

Wat een luxe dat je zo droog staat. Hoe doe je dat? Hier blijft het nat zelfs als het enkele dagen niet regent. Hier ben,ik ook wel heel jaloers op.

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:47

Ik denk dat het een combinatie is van bovenop een heuvel zitten (en op de helling naar beneden; zwaartekracht), en zandgrond. De paddock was al voor mijn komst in deze wei aangelegd, dus ik weet verder niet precies wat de mede-eigenaren gedaan hebben om het zo droog te kunnen houden. In de longeerpaddock hebben ze wel ooit het zand naar boven gehaald of de grond omgeploegd als ik het goed begrepen heb, het zand is daar ook veel losser dan op de zandpaddock en de tracks daarna (waar de slowfeeders hangen, en waar wel wat plassen kunnen komen tijdens regenbuien). In de grote zandpaddock met slowfeeders zijn geulen die naar beneden lopen. Die zijn ook een klein beetje te zien op de foto. Ik denk dat dat ook helpt.

Rondom de slowfeeders en in het bospaddockje is het wel blubberig. Ik denk deels ook doordat daar meer organisch materiaal (blad, gemorste hooi en kuil) valt en dat houdt vocht veel meer vast dan een zandbak. En ze hebben nog een plek aan de bosrand op het zuiden waar ze met zonnig weer heel graag staan soezen, maar daar wordt het bij regen ook wat natter.

Ik bof erg dat ik mijn paard hier kon laten staan. Het ligt ook direct aan een ruiterpad en het bos, maar dat is nu deels wel een soort mud race geworden :D

BacktoNature

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 00:02

Leuk en inspirerend topic! Mooi om te zien hoe iedereen het weer anders in heeft gericht.
Hier wat foto's van ons paradijsje:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 17:46

Dat ziet er zeker als een paardeparadijs uit.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 20:24

Oh zo'n mega grote inloop stal. Geweldig. Dat is echt een droom plaatje.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 16:46

Prachtig, BacktoNature! Die hebben een luxe leventje!

Hier stonden en lagen ze vandaag lekker te soezen in de zon, heerlijk weer wat zon na bijna een week grauw, mist, regen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 16:53

Zon wat is dat, hoe ziet dat er uit? Hier zo waar een dag geen miezer of veel regen, even droog wat poep kunnen scheppen. Maar die wind blijft maar aanhouden.

Maar heerlijk wat een lieve foto. Ze staan echt te genieten met zijn allen.

Verder boven een mooie plek zeg, grote inloopstal droog jaloers.

Merk dat jonge tinker blij was met een dag geen nattigheid op zijn rug. Die wordt er echt naar van zeg. Geen stoer buitenpaard dus in tegenstelling tot zijn oude maatje.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 22:22

Wat is het stilletjes hier, iedereen druk met de bagger overleven? :D

Ik heb vandaag 2 ledstripjes van een meter per stuk gekocht bij de action, €1,49 per meter en werkt op 3 AA batterijen. Gekocht in de ijdele hoop een beetje mijn hooi te kunnen zien en nog even iets te kunnen pakken/koffie zetten in de pipowagen, geven die dingen me een partij licht! Kan nu onder de overkapping en in de pipowagen met gemak een boek met kleine lettertjes lezen :+ Benieuwd hoe lang ze meegaan maar die paar batterijen val je je ook geen buil aan en zo vaak zal ik ze niet gebruiken, voer altijd gewoon overdag en dan genoeg voor een dag of 2/2,5 maar toch wel heel handig om ook buiten de stallen wat licht te hebben :) (in de stallen hangen ledstrips aan een autoaccu, al geven die veel minder licht dan de nieuwe!) Misschien heeft iemand er iets aan die ook geen stroom heeft!

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 22:52

Ok fijn teteltee zal morgen even gelijk kijken! Gaan die met schakelaar aan of met sensor?

Hoe gaan jullie nu om met de blubber?Hier gelukkig paar dagen droog dat het op kan drogen.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 23:04

Die ledstrips zit een schakelaar op (zag ze overigens ook op netstroom, strip/kabel van 5 meter voor €20 ofzo maargoed, ik heb geen stroom), op het blokje waar de batterijen inzitten en van daaruit heb je een snoertje van een halve meter ofzo naar de strip die zelfklevend is. Heb er eentje aan het plafond van de pipowagen geplakt en het doosje met schakelaar in de wand-opberger gefrot, andere aan een balk van de hooischuur/overkapping geplakt en doosje tussen balk en dak geklemd. Nu bedenken waar ik er nog meer ga plakken, heb de smaak te pakken :D Met sensor hadden ze ook maar omdat ik nog niet wist waar ik die droog kon plakken nog geen meegenomen.. Alhoewel me nu wel een plek te binnen schiet! *gaat morgen weer naar de Action*

Edit: Het schijnt dat er ook ledlampjes op batterijen met afstandsbediening zijn, had de Action ooit ook maar zag ik nu niet. Dat is natuurlijk wel makkelijker als ze hoog hangen, in een box bijvoorbeeld. Maar waar ik ze nu heb hangen kan ik er prima bij :)
Laatst bijgewerkt door Teteltee op 11-02-16 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 23:06

Bagger valt hier trouwens mee gezien de ondergrond, wel plassen in het zand maar geen blubber waar je in wegzakt. Zodra het wat droger is komt er overal nieuw zand *\o/*

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 10:38

Als we nu de bestrating niet hadden gehad dan was dit de meest helse winter geweest: het water staat hoger dan het ooit gestaan heeft, véél hoger. Ik weet niet hoe ik nog had kunnen voeren, het was echt overal ontzettend diepe modder geworden, geen doorkomen aan met een kruiwagen. Paarden die tot en met hun kogels in de modder hadden moeten staan tijdens het eten. Ik geloof dat ik wanhopig zou zijn geweest.
Maar goed, godzijdank is dat niet aan de orde en ziet het nu nergens echt zwart van de modder. Wel heel veel plassen op de wei, maar daar kan ik nu gelukkig om lachen.

Meer mensen bij wie het deze winter veel natter is dan andere winters?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:33

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
zo ligt mijn land erbij, ongeschonden

ik heb mijn paarden deze winter namelijk weer in pension om mijn paradijsje mooi te houden
er moet eerst weer een hoop geld (en tapijt?! :D )tegenaan om t echt winterproof te krijgen

ja de waterstand is echt extreem hoog, helaas op de pensionweide last van maar ook in het bos tijdens de buitenritten

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:24

Hier een helse winter.
Diepe modder, natte wei.
Maar we zijn er in december gekomen. Vuurdoop dus. Zodra het kan gaan we betegelen. Zal nog een flinke tijd duren gok ik zo

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:52

Afbeelding

Zo ligt het er hier bij na elke bui, maar als het even een uurtje droog is zijn de meeste grote plassen alweer weg. De grond blijft natuurlijk wel erg nat, maar op veel plekken is het onder een klein laagje modder gewoon hard, behalve waar de paarden veel lopen :+

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:23

NiFallor schreef:
Als we nu de bestrating niet hadden gehad dan was dit de meest helse winter geweest: het water staat hoger dan het ooit gestaan heeft, véél hoger. Ik weet niet hoe ik nog had kunnen voeren, het was echt overal ontzettend diepe modder geworden, geen doorkomen aan met een kruiwagen. Paarden die tot en met hun kogels in de modder hadden moeten staan tijdens het eten. Ik geloof dat ik wanhopig zou zijn geweest.
Maar goed, godzijdank is dat niet aan de orde en ziet het nu nergens echt zwart van de modder. Wel heel veel plassen op de wei, maar daar kan ik nu gelukkig om lachen.

Meer mensen bij wie het deze winter veel natter is dan andere winters?

Merk toch ook dat het veel natter is dan anders.hoewel december nog goed meeviel is januari en nu februari echt nat. Het gaat nog maar tegen volgende winter wordt een,groot stuk bij bestraat zodat ZE 15 m op 25 m steen,hebben en de andere helft willen we graag kunststof gras tegels leggen. Iemand ervaring mee?
Zouden de deze zijn. Die kan,je allemaal,in elkaar klikken

[/[img]
Afbeelding

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:50

De diepvries voor het eten is ook klaar. Yes. Nu kunnen,er geen,muizen meer aan het eten. Nu nog etiketten plakken met welk eten in welk vak zit. En de diepvries bijvullen *\o/*

[/[img]
Afbeelding

[/[img]
Afbeelding

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:34

mooie voeropslag zo ;)

Hier ook erg nat, maar heb ze al vanaf eind november niet meer op de wei dus ook hier alles nog groen. De zandpaden zijn af en toe nat en zacht maar op 1 tussenpad na en kapotgetrapt randje, droogt dat steeds weer vlot op. Paddock en bak zijn gedraineerd dus de ene dag een zwembd, maar na een dag of nacht droger weer zakt dat weg en droogt weer op. Overschot wordt weggepompt.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 17:18

Mooie kist Ilora,wij hebben ook een grote ijzeren,helaas alleen met een zwaar deksel,wat dat betreft is een vriezer handiger.
Hier is het ook erg nat ,nu gelukkig al 2 dagen droog dan zie je het water ook gelijk wegzakken.Het is nu ook kouder dat scheelt ook.