Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 20:22

Zijn er hier vlas gebruikers btw? Ik heb er dus nu een pak in gegooid in 1/3 van de 3x4 stal. Dat deel waar ze piessen. Uitmesten, de plasplekken onaangeroerd laten liggen of alles door elkaar mixen totdan alle vlas echt vies is?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 20:28

Mijn schoonmoeder houd overdag de staldeur dicht en zet bij het naar binnen gaan gauw zo'n flexibele kuip eronder. :')
Helpt wel... hoe ze uitmest weet ik niet.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 20:34

Ieuw haha..

als het overdag goed weer is wil ik de stal ook nog wel eens dicht doen maar met zulks weer toch maar niet

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 20:39

Haha nou stonden die pony's maar op een afstandje..
Die werkten helaas ook niet mee en begonnen al van de baal te eten zodra ik de poort open had, ik stond nog niet eens in de wei.
En terwijl ik m'n baal en trekker probeerde te redden bleven ze ook maar om die baal heen draaien _-:(

Mesten doen we nu zelden omdat ze heel weinig op stal staan, en dan meest ook maar een uurtje of een nachtje ofzo.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 20:41

Hier vlas, Karev! Ik schep dagelijks de drollen eruit en bij de merrie (die is echt een viespeuk) de natte plekken om de dag eruit, zij piest naast/onder haar hooinet.. :') Dan een beetje mengen. Het schone vlas van de zijkanten kan ik er dan steeds een beetje door mengen en eens per 4 dagen schoon vlas en 1 of 2 keer per week flink uitmesten met natte plekken. Bij mijn ruin is het makkelijker want die poept op 1 plaats in een hoekje en die piest er naast dus dat is steeds eenzelfde stuk uitmesten en de rest blijft schoon, gooi ik wat schoon vlas uit de andere hoeken erbij. Die hoeft ook minder vaak nieuw vlas. :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 20:48

Maar ik zie vaak in vlasstallen dat het bruinig wordt. Dat krijg je dan toch alleen als je alles blijft mengen lijkt me? Anders blijftd alleen, als je de peisplek laat liggen, die plek verzadigd en dan dus rood. En de rest er omheen blijft dan blank lijkt me?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 20:49

karev schreef:
Zijn er hier vlas gebruikers btw? Ik heb er dus nu een pak in gegooid in 1/3 van de 3x4 stal. Dat deel waar ze piessen. Uitmesten, de plasplekken onaangeroerd laten liggen of alles door elkaar mixen totdan alle vlas echt vies is?

Ja, vlas hier! :D
Piesplek er juist uithalen en het schone van de zijkant eroverheen is het beste. Als het schone op is, alles eruit halen en nieuwe baal/balen erin.
Althans dat is onze ervaring.
Wij hebben een viespeuk 1e klasse en 'oppotten' is echt onmogelijk gebleken.
Je eindigt met een onwijs vieze (stinkende) en zware stal om te mesten waar je een boel tijd aan kwijt bent.
Voor een 3x3 stal gooien wij er 2 balen in (voor de hele stal), niks erbij en trekken na 1 maand de stal weer leeg en beginnen opnieuw.
Poep en pies elke dag eruit, dan gaat het super.
Het lijkt weinig, 2 balen, maar wij gooien het in het midden, aan de zijkanten wordt toch niet gelopen, maar het spreidt door het lopen toch wel naar de zijkanten.
Dat blijft dus schoon en dat gebruiken wij weer om de piesplek op te vullen.
Poepen doet onze Tom aan de zijkant aan 2 kanten en begraaft het dan...
Elke dag dus paaseieren zoeken dus hier! ^)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 20:55

Na een dag of 5 is het wel bruinig bij Viola maar bij Beer nog steeds aardig schoon, is ook wel heel paardafhankelijk denk ik. Ik doe 1 baal in de stal als ik het helemaal uitmest maar dan blijft er nog wel wat oud spul in liggen wat aardig schoon is, de stal is 3x3 en dan is het dik genoeg om te liggen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 20:57

palousa_boy schreef:
Haha nou stonden die pony's maar op een afstandje..
Die werkten helaas ook niet mee en begonnen al van de baal te eten zodra ik de poort open had, ik stond nog niet eens in de wei.
En terwijl ik m'n baal en trekker probeerde te redden bleven ze ook maar om die baal heen draaien _-:(

Mesten doen we nu zelden omdat ze heel weinig op stal staan, en dan meest ook maar een uurtje of een nachtje ofzo.

Fijn he...zulke "helpers" _O-

Vroegâh wel eens gehad...met kruiwagen vol materiaal om nieuwe isolatoren aan te brengen,oude weg te halen en draad.
Aangezien ze niets beters te doen hadden komen ze "even kijken"...neus in de kruiwagen en alles eruit vegen.Skûp onder kont gegeven.Komt de volgende achterom geslopen en was van mening dat het makkelijker ging als je de volledige kruiwagen ondersteboven gooit :roll:

Wij zeggen hier altijd "We zullen je helpen...al is het maar naar de kl#te" :P :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 20:58

Marvantom als je er 2 balen in gooit en alleen aan de zijkanten, in mijn geval, dan vangt het vlas niks op omdat mijn dames niet aan de zijkanten piessen maar middenin de stal, op 1 helft. Werkt dat dan?

edit ik lees verkeerd :)
Laatst bijgewerkt door Martje80 op 10-01-15 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 20:59

Ohja, weet niet zeker of ik had verteld dat de loonwerker langs was geweest en dat we een prijsindicatie hadden gekregen voor het ophalen van de mest... anyway, vandaag op de buurtborrel die wij hebben georganiseerd een boer gevonden die de mest graag komt halen voor zijn maisland, was een tip van iemand hier uit het topic (wist niet dat veeboeren met veel koeienmest soms dus echt wel op paardenmest zitten te wachten!) dus via dit topic een hoop geld bespaard! :D Dank! De boer komt het halen als het hard vriest of als het echt een tijdje droog is want hij wil onze wei niet stuk rijden. :) We kunnen nog even vooruit qua ruimte maar mooi geregeld zo dus.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:04

Dat is een mooie deal Kristelhans +:)+ en nog ophalen ook :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:06

Dat is goed nieuws kristelhans, dat gaat je wsl een hoop geld schelen. Slim hoor om dat zo op die buurtborrel te regelen. :j

Tinky12 dat is het ja... Die uitspraak van je. :')

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:11

:o Dat zijn hele normale uitspraken hoor Gypsy...

Kristelhans...misschien kun je je mestbult verkassen zodat de boer het makkelijker weg kan halen in de toekomst :)

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:11

@ palousa_boy Wat een geweldig verhaal met die ruif, baal en trekker. En die toeschouwers natuurlijk :D Zie het filmpje helemaal voor me, vooral die glijpartij.

@ _Lorette_ Ziet er super uit! Zijn die buitenboxen van kunststof? Hoe lang staan die nu? Waar heb je ze van? Hier wel een kunststof tussenwand die zich prima houdt. Dus lijkt me ook een aanrader als er nog eens wat boxen bij moeten komen.

@ kristelhans Goeie deal!

@ karev Hier hebben we er - wegens allergie - een op vlas. Paarden lopen van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat buiten (grote paddock en evt. track en wei), maar hebben wel vrij toegang tot hun buitenboxen. De vlasstal is favoriet om in te plassen :(

Ik haal met de mestboy dagelijks mest eruit en hark het dan bij. Natte plekken haal ik er nooit uit. Eens per week gaat er een halve tot hele baal bij in. Op zeker moment voelt de ondergrond wat sompig, bovenlaag is dan nog wel oké. Dan haalt ons uitmestmannetje al het vieze eruit en gaan er 6-8 nieuwe balen in. Stal van ca. 15m2, maar er ligt alleen vlas in achterste deel.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:12

Tinky12 schreef:
Ben wel heel benieuwd naar die uitspraak. Heb hem gemist geloof ik.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:14

koeke schreef:
Tinky12 schreef:

Op verzoek....

Wij zeggen hier altijd "We zullen je helpen...al is het maar naar de kl#te" :P :D

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:16

karev schreef:
Marvantom als je er 2 balen in gooit en alleen aan de zijkanten, in mijn geval, dan vangt het vlas niks op omdat mijn dames niet aan de zijkanten piessen maar middenin de stal, op 1 helft. Werkt dat dan?

edit ik lees verkeerd :)

Geeft niet, ik begrijp je situatie.
Toen wij Zes nog hadden pieste zij achterin. Daar lag dan de vlas om de pies op te vangen en haalden wij dat elke dag weg.
Je kan het ook enkele dagen laten liggen, dan wordt het vlas bruinig/rood, maar is best wel zwaar om weg te halen en krijg je toch een 'kuil' als je er vlas van de zijkanten opgooit, omdat de zijkanten ook wat nat en stevig daardoor zijn geworden.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:18

Tinky12 schreef:
_/-\o_

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:20

Tinky12 schreef:

Kristelhans...misschien kun je je mestbult verkassen zodat de boer het makkelijker weg kan halen in de toekomst :)

Ja wel over nagedacht maar het kan eigenlijk nergens makkelijker.. het is een klein stukje door de wei en dan door de bak (kan ie m daarna mooi rechttrekken zei hij haha) of door het land van een andere boer die niet zo meewerkend is (ken de man verder niet, woont niet hier in de buurt). Maar 2 keer per jaar lukt het vast wel zo, of zelfs eens per jaar zou moeten lukken als we de boel goed aandrukken. :')

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:22

Dat is top Kristel! Dat was ik. Onze buren gebruiken onze mest ook voor op het maisland.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:22

Ligt jullie bult op een betonplaat kristel? Of op zand?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:25

koeke schreef:
Tinky12 schreef:

Oja niet gek of zo maar er schuilt wel een enorme kern van waarheid in. :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:28

Gypsy schreef:
Oja niet gek of zo maar er schuilt wel een enorme kern van waarheid in. :D

Klopt...alleen niemand zegt het hardop ;)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:32

karev schreef:
Ligt jullie bult op een betonplaat kristel? Of op zand?

Vooral op het zand/gras (voormalige compostbult. :') Als alles is weggehaald gaan we de 'vloer' aanpakken. Had geen benul van de hoeveelheden schijt van 2 fjordies voor ik paarden aan huis had.. :') :x