Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:57

@Bowen: hier geen koperen frutseltjes hoor. Maar 20-60 binnenbaan, 20-60 buitenbaan (agterberg), heeele grote springtuin, 5 losgooipaddocks (waar ze dus overdags een aantal uur in komen) en een nagenoeg privebos (af en toe rennen er wat militairen doorheen, of wat tanks) bij elkaar maakt dat het wel pittig is qua prijs ja. Zonder de paddock zou het goedkoper zijn (voor paddock betaal ik 40,- per maand extra), maar dat zou ik echt niet oke vinden. Ik vind ook dat ze er meerdere malen per dag uit moeten komen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:58

Caatje87 schreef:
Hoe jullie kunnen concluderen dat mijn paard ongelukkig is. Ik heb nu al twee keer omschreven hoe hij is in de omgang e.d. Dus vertel mij maar aan de hand daarvan dat jullie kunnen zien dat hij ongelukig is.
Want ik vind als ik dan toch afgeschoten ga worden en mijn paard erbij dat er misschien eerst eens gekeken kan worden of ik echt zo slecht ben voor mijn paard.

Ik, en met mij anderen die ook pleiten voor 24/7 buitengang onder goede omstandigheden, hebben je vraag wel degelijk beantwoord. :)

Paarden zijn gewoontedieren en ik geloof best dat een paard zich wel prettig kan voelen in zijn stal. Daar heeft hij immers zijn eten en er bestaat bijna geen krachtigere motivator dan dat. Het punt is alleen dat het niet goed voor hem is om meer binnen dan buiten te staan, om een aantal fysieke redenen, en dit wordt onderbouwd door verschillende wetenschappelijke onderzoeken. En die fysieke redenen gelden voor ieder paard (behalve natuurlijk medische uitzonderingen). Qua mentale gezondheid vaar ik op mijn eigen waarneming wbt stalpaarden, maar jullie hebben gelijk dat dit aan meerdere factoren kan liggen, zoals het ontbreken van onbeperkt voer bij de stalpaarden die ik heb gezien in mijn leven. Ik ben erg geinteresseerd in stress- en hormonale metingen bij stalpaarden versus buitenpaarden. Helaas heb ik enkel toegang tot de wetenschappelijke databases van mn eigen universiteit en daar zit geen onderzoek naar dieren bij. Als iemand dit wel heeft denk ik dat dat een waardevolle toevoeging zou kunnen zijn in dit topic.

Dus samengevat: om fysieke redenen is meer binnen dan buiten sowieso ongewenst, dit is geen mening maar gewoon echt een feit. De mentale redenen lijken mij duidelijk, maar dit is wel mijn persoonlijke mening en ik ben benieuwd naar wetenschappelijk onderzoek op dit punt. Het lijkt me wel een hot onderzoeksonderwerp :P

Overigens pleit niet iedere buitenganger ervoor dat mensen met paarden 24/7 op stal afgeschoten moeten worden.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 15-10-13 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:01

[***] schreef:
Nens77 schreef:
Wat ik ook mis, in deze zogenaamde discussie, is iemand die oprecht geïnteresseerd vraagt wat de reden is van de manier van huisvesten.
Dat wil zeggen, dat iemand met een 'weide'paard aan iemand met een 'stal'paard vraagt (zonder bevooroordeeld te zijn) hoe het komt dat het paard op die wijze gehouden wordt.

Volgens mij is dat wel geweest hoor ... Of zijn er wel degelijk mensen geweest die uitgelegd hebben waarom ze hun paard ('s nachts) op stal houden ipv 24/7 buiten. Wat wil je nog meer weten dan?

Las ook nog dat krachtvoer best apart gegeven kan worden zodat je weet wat erin gaat. Dat klopt inderdaad, maar het moet toch ook geweten zijn dat het belangrijkste voer voor een paard het ruwvoer is? En regel dat maar eens op een weide in een kudde met paarden met verschillende behoeften ... Ik heb nu geluk dat ze allebei snel te dik worden en dus allebei op dieet gezet kunnen worden, maar dit kan ik nu weer niet overdag doen .. want als ze dan niet onbeperkt eten hebben (in mijn geval droog voordroog, want ze staan op een zandpaddock omdat ze niet goed reageren op gras en kan geen hooi geven want daar gaat eentje op hoesten) dan komen er weer onderlinge strubbelingen en is de blinde weer het pispaaltje. Dus nog een voordeel van 's nachts op stal in mijn geval: overdag onbeperkt voordroog, 's nachts staan ze op dieet :Y) (en blijkbaar vinden ze het 's morgens nog steeds niet nodig om hun stal uit te komen, terwijl ze dus "niks" = enkel stro te eten hebben in de stal ... Verklaar dat maar eens :+ ).

Ik wil niets weten (ik heb namelijk een 'stal'paard), maar zie jegens mensen met stalpaarden alleen maar verwijten en dierenmishandeling ten laste gelegd worden.
Er heeft dus niemand op een normale, niet verwijtende, manier gevraagd wat de reden van deze manier van huisvesten is.
En mi is dat ook niet aan een andere held (lees eigenaar van een 'stal'paard) die zich hier durfde te melden gevraagd.
Dan heb ik het niet over de eigenaren die hun paard een dagdeel buiten hebben maar de mensen die 24/7 op stal wat dichterbij hebben zitten.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:03

Qua blessures wil toch ook nog wel de discussie aangaan. Bij ons op stal komen de manegepaarden in de zomer dag en nacht buiten en sinds ze buiten staan, zijn er nog nooit zoveel blessures geweest bij ze. Ze hebben 2 grote slowfeeders staan met onbeperkt hooi en ik vermoed dat ze toch af en toe elkaar de tent uitslaan. Ook valt mij op dat ze minder rust krijgen, doordat ze erg druk zijn met de rangorde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:05

Ah ok, ik denk eigenlijk dat hier niet veel mensen zitten die hun paarden 20/24 (of meer) op stal hebben.. Die enkeling die binnenkomt die wordt meteen voor mishandelaar uitgemaakt dus daar valt niet veel dialoog over te voeren natuurlijk .. (waarmee ik niet zeg dat ik het ermee eens ben dat iemand met gemak een paard de hele dag of soms zelfs langer op stal laat staan). Verder denk ik dat er hier vooral mensen zitten die hun paard minstens een dagdeel buiten hebben, velen hebben de paarden 's nachts op stal, anderen 24/7 buiten.. Dus ja, wat doen we hier eigenlijk allemaal nog? :Y) :))

@ Caatje87 : dat kan ik me zeker goed voorstellen :j Dat krijg je ervan als je gewoon een kudde paarden bij elkaar gooit en vindt dat ze zich maar moeten redden omdat buiten nu éénmaal beter is ;)

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:06

VogeltjeM schreef:
Caatje87 schreef:
Hoe jullie kunnen concluderen dat mijn paard ongelukkig is. Ik heb nu al twee keer omschreven hoe hij is in de omgang e.d. Dus vertel mij maar aan de hand daarvan dat jullie kunnen zien dat hij ongelukig is.
Want ik vind als ik dan toch afgeschoten ga worden en mijn paard erbij dat er misschien eerst eens gekeken kan worden of ik echt zo slecht ben voor mijn paard.

Ik, en met mij anderen die ook pleiten voor 24/7 buitengang onder goede omstandigheden, hebben je vraag wel degelijk beantwoord. :)

Paarden zijn gewoontedieren en ik geloof best dat een paard zich wel prettig kan voelen in zijn stal. Daar heeft hij immers zijn eten en er bestaat bijna geen krachtigere motivator dan dat. Het punt is alleen dat het niet goed voor hem is om meer binnen dan buiten te staan, om een aantal fysieke redenen, en dit wordt onderbouwd door verschillende wetenschappelijke onderzoeken. En die fysieke redenen gelden voor ieder paard (behalve natuurlijk medische uitzonderingen). Qua mentale gezondheid vaar ik op mijn eigen waarneming wbt stalpaarden, maar jullie hebben gelijk dat dit aan meerdere factoren kan liggen, zoals het ontbreken van onbeperkt voer bij de stalpaarden die ik heb gezien in mijn leven. Ik ben erg geinteresseerd in stress- en hormonale metingen bij stalpaarden versus buitenpaarden. Helaas heb ik enkel toegang tot de wetenschappelijke databases van mn eigen universiteit en daar zit geen onderzoek naar dieren bij. Als iemand dit wel heeft denk ik dat dat een waardevolle toevoeging zou kunnen zijn in dit topic.

Dus samengevat: om fysieke redenen is meer binnen dan buiten sowieso ongewenst, dit is geen mening maar gewoon echt een feit. De mentale redenen lijken mij duidelijk, maar dit is wel mijn persoonlijke mening en ik ben benieuwd naar wetenschappelijk onderzoek op dit punt. Het lijkt me wel een hot onderzoeksonderwerp :P

En toch heb ik geen verschil aan mijn paard gemerkt toen hij 24/7 op de wei stond in zijn gedrag.
Misschien heb ik een raar of juist makkelijk paard maar hij was dezelfde blije kokosnoot als die altijd is (dus als 'stal'paard).
Mocht ik wel merken aan mijn paard dat de huisvesting zoals die nu is en hij ook gewend is, hem erg tegen gaat staan, ga ik uiteraard op zoek naar alternatieven binnen onze mogelijkheden.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:07

Nens77 schreef:
Ik wil niets weten (ik heb namelijk een 'stal'paard), maar zie jegens mensen met stalpaarden alleen maar verwijten en dierenmishandeling ten laste gelegd worden.
Er heeft dus niemand op een normale, niet verwijtende, manier gevraagd wat de reden van deze manier van huisvesten is.
En mi is dat ook niet aan een andere held (lees eigenaar van een 'stal'paard) die zich hier durfde te melden gevraagd.
Dan heb ik het niet over de eigenaren die hun paard een dagdeel buiten hebben maar de mensen die 24/7 op stal wat dichterbij hebben zitten.

Toch is dit onderwerp echt al meerdere keren de revue gepasseerd en over het algemeen is 'er is geen andere optie' de reden die gegeven wordt. Iets waar ik het persoonlijk dus mee oneens ben, omdat het uiteindelijk altijd een keuze is waar je je paard zet, een afweging tussen zijn en jouw behoeften.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:09

Nens77 schreef:
En toch heb ik geen verschil aan mijn paard gemerkt toen hij 24/7 op de wei stond in zijn gedrag.
Misschien heb ik een raar of juist makkelijk paard maar hij was dezelfde blije kokosnoot als die altijd is (dus als 'stal'paard).
Mocht ik wel merken aan mijn paard dat de huisvesting zoals die nu is en hij ook gewend is, hem erg tegen gaat staan, ga ik uiteraard op zoek naar alternatieven binnen onze mogelijkheden.

Ik merk nu wel verschil, bij beiden pony's .. en zeker in positieve zin.
Maar komt dit nu door het 's nachts op stal staan? Of komt dit door de verhuizing in het algemeen (andere omgeving)? Of doordat ik beter in mijn vel zit? Of doordat ze anders gevoerd worden? Wie zal het zeggen ...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:10

Caatje87 schreef:
Qua blessures wil toch ook nog wel de discussie aangaan. Bij ons op stal komen de manegepaarden in de zomer dag en nacht buiten en sinds ze buiten staan, zijn er nog nooit zoveel blessures geweest bij ze. Ze hebben 2 grote slowfeeders staan met onbeperkt hooi en ik vermoed dat ze toch af en toe elkaar de tent uitslaan. Ook valt mij op dat ze minder rust krijgen, doordat ze erg druk zijn met de rangorde.

Dergelijke grote veranderingen moet je ook langzaam invoeren. Kan zijn dat je bijvoorbeeld eerst kleinere groepen samenstelt, of ruinen en merries apart...
Eerst dagdelen e.e.a. proberen, voldoende uitwijkmogelijkheden realiseren.
En qua uitloop per paard ook een reële afmeting hanteren.... niet 20 paarden op 1 hectare bijvoorbeeld.....
Het gaat vaak mis omdat paarden hun leven opgesloten hebben gestaan, en niet met een degelijk plan aan een 'normaal' bestaan kunnen wennen.
Dan vind men het geen succes, en worden ze weer binnen gezet :+

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:11

Caatje87 schreef:

Geloof ik graag, maar dan zijn de omstandigheden gewoon niet in orde.. Misschien hebben ze tijd nodig om een echte kudde te gaan vormen, misschien zijn het er teveel op een te klein oppervlak of misschien moeten er op meer plekken slowfeeders komen :) Het rangordeprobleem zal zich vanzelf oplossen als de kudde stabiel is.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:13

Nens77 schreef:
Ligt aan de hitactief stal.
De paarden op de hitactief van bijvoorbeeld Isegrim hebben er ook weidegang bij.
Die gaan bij goed weer de wei op en vreten zich behoorlijk rond.
Je kunt dan niet reguleren tenzij je de hele dag in de wei gaat staan kijken wie hoeveel eet (van ongeveer 20 paarden).
Ben er onlangs wezen kijken en de Haflingers die er in de hit staan zijn behoorlijk rond zal ik maar zeggen.
Nog een stukkie ronder dan hoe mijn Haf na zijn vakantie van de wei kwam en dat was al schrikken.

Je kan wel degelijk reguleren. Er zijn hele berekeningen over hoeveel ruimte/tijd je paard nodig heeft om aan de dagelijkse behoefte aan gras te komen waarbij rekening wordt gehouden met de mate van arbeid. Je kan dan ook nog de mate van krachtvoer e.d. meenemen in die berekening. Weten hoe het zit met je ruwvoer is ook prima mogelijk en dan kan dat ook heel prima berekend worden.

Je hoeft echt niet te gaan zitten kijken wie wat eet, het is gewoon een kwestie van berekenen hoeveel tijd en ruimte ze nodig hebben om binnen te krijgen wat ze nodig hebben.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:14

Nens77 schreef:

Niet iedereen neemt op dezelfde manier 'waar'... men vind toch ook altijd dat het paard blij is omdat het staat te hinniken wanneer je de stal binnenkomt? Mijn paard zegt daarmee: laat me er verdomme *&^$#@^* uit!

Ik geloof best dat veel paarden berusten in hun situatie.... die karakters zitten ertussen.
Zelf zie ik veel uitloop ook als een stukje kapitaalbewaking: paarden blijven immers gezonder en fitter wanneer ze veel buiten lopen.
Een verslechterd bewegingsapparaat, klachten aan de luchtwegen, etc.... allemaal zaken die ik liever voorkom.
Tot slot moeten ze gewoon zuurstof happen en zonlicht voelen, ik wil dat ze zo lang mogelijk gezond blijven!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:17

Nens77 schreef:

Het enige waar ik echt fel op gereageerd heb was op iemand met een 24/7 stalpaard die dagen oversloeg, waar het paard dus een ruime 35 uur opgehokt stond. Dat vind ik te ver gaan.

Ik ben voor mezelf geen fan van maar een paar uren buiten per dag, maar ik zal het ook geen mishandeling noemen. Iig een dagdeel buiten, dat is het absolute minimum voor mij. Dagjes overslaan en je paard op stal laten staan vind ik echt niet kunnen. Maar ik zie jou dat ook niet zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:19

Ninx schreef:
Niet iedereen neemt op dezelfde manier 'waar'... men vind toch ook altijd dat het paard blij is omdat het staat te hinniken wanneer je de stal binnenkomt? Mijn paard zegt daarmee: laat me er verdomme *&^$#@^* uit!

Ik geloof best dat veel paarden berusten in hun situatie.... die karakters zitten ertussen.
Zelf zie ik veel uitloop ook als een stukje kapitaalbewaking: paarden blijven immers gezonder en fitter wanneer ze veel buiten lopen.
Een verslechterd bewegingsapparaat, klachten aan de luchtwegen, etc.... allemaal zaken die ik liever voorkom.
Tot slot moeten ze gewoon zuurstof happen en zonlicht voelen, ik wil dat ze zo lang mogelijk gezond blijven!

Ach, die van mij heeft een stofallergie en heeft heel zijn leven 24/7 buiten gelopen (tot nu september dan) .. Dus algemeen kan je toch niks zeggen.

Die van mij hinniken nu nooit meer (naja, zelden.. als het bijna donker is dan hinnikt de blinde wel, maar dat doet die dan naar iedereen want dan wil hij geholpen worden om binnen te komen :Y) ) terwijl ze dat eerst standaard deden als ze mij zagen (of hoorden). Eerst stonden ze 24/7 buiten, nu niet meer ... Heeft niks me het buiten staan of niet te maken, maar wel (in het geval van mijn paarden dan) met degene die het voer verstrekt :Y)

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:20

Ach... Ik denk dat dit een eeuwige discussie blijft. Zo heb je een paar 'Naturals' (zo noem ik die groep maar even) want niks is beter dan 24/7 buiten WANT paard is een kuddiedier en blablabla.... Uiteraard is het prettig voor een dier om dag en nacht buiten te staan, MAAR is dat het beste? Dat denkt de eigenaar misschien. Maar wat is er mis met een goede, luchtige en lichte ruime stal? Hoeft ook niet verkeerd te zijn. Uiteraard wil iedereen dat zijn paard buiten komt, maar een paar uur op stal word een dier niet minder van.

En dan hoor ik sommige praten over de dierenbescherming of PvdD, dan denk ik; -O-
Want als je echt alles volgens hun wilt gaan doen, MAG je een paard niet eens meer in een stal hebben, MOET het in een KUDDE, want het is een kudde dier,.. Maar kom op mensen, onze paarden zit weinig natuurlijks meer aan. JA een paard is een kuddedier en staat graag samen, maar onze paarden van deze tijd kunnen ook heel veel paarden ook gewoon ALLEEN in een wei staan. Onze paarden worden bereden, staat dat dicht bij natuur? (Want in de wei en dag en nacht is wel natuurlijk, maar de rest???)

Al met al, ik vind dat er altijd te 'Naturals' op gereageerd word. Denk aan de luchtwegen, denk aan het kuddegevoel, denk aan dit, denk aan dat... Maar wie zegt dat 24/7 beter is? Maar dat is wel een beetje de Bokt mentaliteit.

Ik ben het er echt mee eens dat een paard zoveel mogelijk buiten hoort te lopen, maar wat is er mis als het dier in de nacht, en/of overdag even binnen staat? Ik ben GEEN voorstander voor een paard wat alleen bereden word en/of in de stapmolen gaat en dan weer op stal, maar om per definitie te zeggen dat 24/7 het beste is............ Nee.

En vooral in de winter. Ben je een recreatie ruiter, heb je geen hoge eisen en dergelijke, zet gerust je paard 24/7 buiten. Maar sommige mensen (in het algemeen) moeten even wat verder denken dan hun neus lang is, en even bedenken dat voor een paard wat in de sport loopt, veel trainingen/concoursen loopt niet haalbaar is om 24/7 (vooral in de winter) buiten te houden.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:22

Caatje87 schreef:

Bij ons staan ze 24/7 buiten en ondanks dat er weleens een tik gevallen is(bv bij het inscharen van nieuwe paarden) is er nog nooit 1 kreupel geweest of iets in die geest.
Kortom, dat zegt nogal weinig(die persoonlijke ervaring van jou en mij). Al met al blijkt dat als paarden genoeg beweging krijgen ze minder blessure's hebben. Er zijn zelfs wat pro sporters overgegaan op 24/7 buiten, veel meer zijn er overgegaan op een dagdeel buiten, of alleen de nacht binnen, dit omdat de paarden er baat bij hebben, soepeler zijn, minder gevoelig voor blessure's. Dit wordt ondersteund door wetenschappelijk onderzoek, wat wat betrouwbaarder is dan die persoonlijke ervaring.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:22

Bowen schreef:
Nens77 schreef:
Wat ik ook mis, in deze zogenaamde discussie, is iemand die oprecht geïnteresseerd vraagt wat de reden is van de manier van huisvesten.
Dat wil zeggen, dat iemand met een 'weide'paard aan iemand met een 'stal'paard vraagt (zonder bevooroordeeld te zijn) hoe het komt dat het paard op die wijze gehouden wordt.
Andersom zijn er wel 'stal'paard mensen die wel degelijk voordelen zien van weidegang voor zowel het paard als voor zichzelf.
Als die dan benoemd worden, zijn ze weer niet waar (het kost nooit minder tijd, het is nooit goedkoper, etc.)
Dan kun je namelijk een discussie op volwassen niveau voeren, wat hier duidelijk niet het geval is.
Het standpunt is, paard op stal, afschieten die mensen (of paarden) en verkopen die hap.
Ongeacht wat de reden van die (tijdelijke) huisvesting is.
Dat is pas hinderlijk discussiëren.

Ik heb bv al gevraagd hoe zien stalmensen de ideale stal, dit aangezien er wel wat werd gezegd over de ideale inrichting van buiten en er gevraagd werd waarom je bij ideaal je paard nog op zou sluiten. Ik bedacht me toen dat er opsluiten is en opsluiten, dat de ideale stal voor de meeste stalmensen vast geen 3 bij 3 hokje die dicht en donker is is ;)

Maar voel je vrij je eigen redenen te geven, verwacht alleen niet altijd dat iedereen het ermee eens is. Want als je met voordelen voor buiten komt als minder tijd en goedkoper dan is het ook zo dat dat in veel gevallen niet klopt. Tja, als je een binnensal hebt en je bent 350 euro per maand kwijt dan is er een dikke kans dat je wel goedkoper uit kan zijn ja, maar het opzetten van een goede buitenplek op je eigen terrein en dat bijhouden is niet heel goedkoop.
Ik ken bv weer weinig mensen die 3 keer per dag hun stal uitmesten, bij de pp's die ik ken is 2 a 3 keer per dag de norm en dan gaat het niet over een beperkte ruimte, maar drollen zoeken in de grote ruimte. Het kost dus in die gevallen meer tijd. Gaat het over een grote wei waar eens in de week de mest wordt uitgereden dan is het een ander verhaal.

Ik hoef toch niet ongevraagd een reden te geven ? (wat ik overigens wel al eerder gedaan heb).
Naar mijn idee zijn de weide paarden houders er toch doof voor.
We moeten allemaal afgeschoten worden, ons paard verkopen of af laten maken (en het liefst beide, baasje afschieten en paard weg of dood) omdat het allemaal paard onwaardig is.
Het gaat mij erom dat er allemaal vooroordelen zijn tegen 'stal'paard eigenaren terwijl er niet 1 iemand vraagt wat de reden is om een paard op stal te hebben/houden (hetzij tijdelijk hetzij permanent).
Ik ben dan van mening dat er geen discussie gevoerd kan worden omdat men dus niet openstaat voor het hoe en waarom van de individuele 'stal'paard eigenaar.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:34

Bowen schreef:
Caatje87 schreef:
@Bowen, als ik kijk wat ik hier in de omgeving zou betalen voor 24/7 dan is dat toch echt wel een stuk goedkoper. Ik betaal nu 400,- en dan zou het op 125/150 euro uitkomen. Er zijn overigens weinig stallen, waar je dan wel ook nog een rijbaan hebt en dat laatste is toch wel een vereiste. Ik heb geen paard om hem alleen op de wei te zetten en meer niet.

Zoals ik al zei, als je dat betaald kan het vast wel goedkoper, maar ook qua stallen.
Ik vind 400 pp echt schofterig duur om eerlijk te zijn, zeker als ze dan mooie koperen frutseltjes aan hun stallen hebben ipv buitentijd ;)

Maar goed, ik kom ook niet uit die omgeving. Hier zit er niet zo'n enorm verschil tussen de stalstallen en de goed geregelde 24/7 buitens.
Wel valt me op dat pension binnen vaak duurder is dan zelfs goed geregeld buiten, snap ik niets van, heb het over gelijke faciliteiten verder dan, dan is goed geregeld buiten duurder voor de pensionhouder denk ik.

Ik denk dat hier veel mensen zitten met paarden aan eigen huis, als je dan dat 24/7 buiten goed geregeld wil hebben is dat denk ik duurder dan een stalletje neerzetten(die er ook nog moet staan bij die 24/7) en het daarbij laten.

Nee hoor. Caatje en ik hebben op dezelfde stal gestaan. En in de zomer kwamen ze daar de hele dag buiten. In de winter niet. Maar dat lukte daar ook echt niet. In de herfst was het daar zo in en in nat. Maar dan werden ze wel in de stapmolen gezet.
Dat het duur is ja. Maar die mensen moeten ook echt hun geld ermee verdienen. Geen gouden frutsels daar aan de stallen. Wel goede verzorging.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:38

Melanie_B schreef:
Ach... Ik denk dat dit een eeuwige discussie blijft. Zo heb je een paar 'Naturals' (zo noem ik die groep maar even) want niks is beter dan 24/7 buiten WANT paard is een kuddiedier en blablabla.... Uiteraard is het prettig voor een dier om dag en nacht buiten te staan, MAAR is dat het beste? Dat denkt de eigenaar misschien. Maar wat is er mis met een goede, luchtige en lichte ruime stal? Hoeft ook niet verkeerd te zijn. Uiteraard wil iedereen dat zijn paard buiten komt, maar een paar uur op stal word een dier niet minder van.

En dan hoor ik sommige praten over de dierenbescherming of PvdD, dan denk ik; -O-
Want als je echt alles volgens hun wilt gaan doen, MAG je een paard niet eens meer in een stal hebben, MOET het in een KUDDE, want het is een kudde dier,.. Maar kom op mensen, onze paarden zit weinig natuurlijks meer aan. JA een paard is een kuddedier en staat graag samen, maar onze paarden van deze tijd kunnen ook heel veel paarden ook gewoon ALLEEN in een wei staan. Onze paarden worden bereden, staat dat dicht bij natuur? (Want in de wei en dag en nacht is wel natuurlijk, maar de rest???)

Al met al, ik vind dat er altijd te 'Naturals' op gereageerd word. Denk aan de luchtwegen, denk aan het kuddegevoel, denk aan dit, denk aan dat... Maar wie zegt dat 24/7 beter is? Maar dat is wel een beetje de Bokt mentaliteit.

Ik ben het er echt mee eens dat een paard zoveel mogelijk buiten hoort te lopen, maar wat is er mis als het dier in de nacht, en/of overdag even binnen staat? Ik ben GEEN voorstander voor een paard wat alleen bereden word en/of in de stapmolen gaat en dan weer op stal, maar om per definitie te zeggen dat 24/7 het beste is............ Nee.

En vooral in de winter. Ben je een recreatie ruiter, heb je geen hoge eisen en dergelijke, zet gerust je paard 24/7 buiten. Maar sommige mensen (in het algemeen) moeten even wat verder denken dan hun neus lang is, en even bedenken dat voor een paard wat in de sport loopt, veel trainingen/concoursen loopt niet haalbaar is om 24/7 (vooral in de winter) buiten te houden.

Om eerlijk te zijn heb ik hier helemaal nog niemand van de 24/7 "club" zien zeggen dat een paar uur op stal een probleem is.

En het is wel haalbaar om een sportpaard 24/7 buiten te houden, dat gebeurd zelfs bij sommige pro ruiters.

Melanie_B

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:40

Die zetten na hun training hun paard, geschoren en wel, met een zweetdekentje weer buiten? Yeah right.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:41

Nens77 schreef:
Ik hoef toch niet ongevraagd een reden te geven ? (wat ik overigens wel al eerder gedaan heb).
Naar mijn idee zijn de weide paarden houders er toch doof voor.
We moeten allemaal afgeschoten worden, ons paard verkopen of af laten maken (en het liefst beide, baasje afschieten en paard weg of dood) omdat het allemaal paard onwaardig is.
Het gaat mij erom dat er allemaal vooroordelen zijn tegen 'stal'paard eigenaren terwijl er niet 1 iemand vraagt wat de reden is om een paard op stal te hebben/houden (hetzij tijdelijk hetzij permanent).
Ik ben dan van mening dat er geen discussie gevoerd kan worden omdat men dus niet openstaat voor het hoe en waarom van de individuele 'stal'paard eigenaar.

Nogmaals, het enige waar ik fel op gereageerd heb was op het dagjes overslaan bij 24/7 binnen. Het enige wat ik afkeur is alleen eruit voor werk(dus 22/7 op stal).
Ik heb zelfs gezegd dat het in sommige gevallen beter is voor het paard als hij in de nacht op stal gaat, of een paar uur op stal gaat.

Er zijn er een paar die het hebben over afmaken of wegdoen van paarden, maar dat gaat dan alleen over de extreme voorbeelden van 22/24 uur op stal standaard.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:43

Melanie_B schreef:
Die zetten na hun training hun paard, geschoren en wel, met een zweetdekentje weer buiten? Yeah right.

Ja, die bestaan echt wel, heb ik al vaker gezegd. Zoals gezegd is er zelfs een recent topic over hier op fok. Heb ergens in deze topic de link gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:44

Bowen schreef:
Om eerlijk te zijn heb ik hier helemaal nog niemand van de 24/7 "club" zien zeggen dat een paar uur op stal een probleem is.

Maar wat wordt verstaan onder "een paar uur"? Want wat ik een paar uur noem is niet haalbaar, dan moet je midden in de nacht weer uit je bed om je paard buiten te zetten ...

Die van mij staan momenteel zo'n 13-14u op stal ... en dit wordt nu naar de winter toe nog meer (naar de zomer toe wel weer minder) .. Is toch een behoorlijke tijd, en meer dan dat ze buiten staan ... Denk als iedereen werkelijk de uren gaat uittellen, ipv zeggen "ze staan 's nachts op stal", dat sommigen nog wel eens kunnen verschieten .. :+

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:48

Dat denk ik ook [***] :) voor mij persoonlijk is een fijne stal acceptabel als deze ruim, licht en schoon is en een paard nog contact kan hebben met andere paarden, en zolang ze meer buiten staan (onder goede omstandigheden) dan binnen. Ben alleen blij dat het voor mijn eigen paard niet zo is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:51

Heb ik allemaal niet -O-
Nuja, enige reden waarom ze nu zolang binnen staan is voor de blinde .. en de andere wil nog steeds niet buiten blijven (ondanks dat daar hooi is en binnen enkel stro... ) dus die gaat dan maar mee naar binnen :+ Maar ze kunnen binnen geen contact meer hebben (dat was ook wel net de bedoeling) en de blinde heeft ook een deur met tralies (maar ook dat was de bedoeling). De andere kan wel naar buiten kijken, alleen doet hij dat niet zo veel, hij scharrelt liever in de stal rond blijkbaar :Y) (en als het donker is is er natuurlijk ook niet zoveel te zien :P ).

Edit; natuurlijk heb ik wel die ruime & schone stal :Y) (of ja, in mijn ogen toch ruim genoeg, schoon is die zeker en er valt ook wel licht binnen omdat het hout is en dus ook kieren enzo .. maar dan dus weer niet als het donker is, en als het licht is staan ze er dus niet 8-) ).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-10-13 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt