Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 23:26

Ik ben heel benieuwd wat jullie vinden van deze keuze:

Stal 1
- 24/7 buiten (must!)
- Onbeperkt ruwvoer > kuil met regelmatig schimmelplekken. Alle paarden zijn te dik, zijn dof.
- Drinken wordt door pomp uit de sloot gepompt (kwaliteit schijnt niet goed te zijn)
- Vaak veel blubber (veengrond), maar wel een pad om droog door de paddock heen te kunnen, verhard rondom voerplaatsen
- Schuilstal
- 60x20 buitenbak, verlicht, goede bodem
- Overdekt poetsen
- In de polder, ongeveer 30/45 minuten (stappen en met veerpont over) om in een recreatiegebied te komen met ruiterpaden
- 13 minuten met de auto vanaf huis
- €280,- stalgeld, €10,- trailerstalling
- Zomers enkele uren weidegang (vrij snel kaal), maar wel meer land als stal 2
- Is tevens ook een zorgboerderij (sinds kort), daardoor meer drukte met kinderen

Stal 2
- 24/7 buiten (must!)
- Niet onbeperkt ruwvoer, maar wel goede kwaliteit en je mag zelf bijvoeren tijdens bijv. poetsen. Daarnaast zien paarden er goed uit.
- Schoon drinkwater
- Droge paddock (zandgrond!) en daardoor meer ruimte
- Nog geen schuilstal, staat wel op de planning, wel afdakje nu
- 40x20 buitenbak, verlicht, goede bodem
- Overdekt poetsen
- 10 meter stappen naar het bos, 45 minuten door het bos heen naar het strand, heel veel uitrijmogelijkheden
- 19 minuten met de auto vanaf huis
- €200,- stalgeld, €15,- trailerstalling
- Minder land dan stal 1

Paard staat op stal 1, maar wordt moddervet van het onbeperkte ruwvoer omdat de kwaliteit gewoon niet goed is.
Daarnaast liegt de staleigenaresse alles aan elkaar vast en staan ze tegenwoordig regelmatig zonder ruwvoer (laatst zelfs 12 uur zonder). Irritaties lopen op dit moment hoog op, pensionklanten worden niet meer aangekeken, alle energie gaat naar zorgboerderij.

Stal 2 is sinds enkele dagen een 24/7 buiten stalling, waardoor ik denk dat er in de ruwvoer gift nog wel eens wat verandert zou kunnen worden (meer, onbeperkt). Met deze staleigenaar valt in ieder geval wel te praten. Daarnaast staan er al meerdere oude pensionklanten van stal 1 nu op stal 2 en die zijn erg tevreden, mijn paard kent daar dus ook al 4 paarden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 23:56

Is duidelijk toch... stal 2!

Een afdakje vind ik wel wat weinig dus daar zou ik wel naar informeren wat de plannen zijn. Maar veel schuilstallen voldoen ook niet.
Hoe is de schuilstal van stal 1 en hoeveel paarden moeten er gebruik van maken?

Maar hee die uitrijmogelijkheden van stal 2 <3 en het feit dat ze lekker droge voeten houden <3
En goed eten en drinken (zo belangrijk!!) <3
Ik zou snel vertrekken voordat de sfeer op stal 1 nog slechter wordt en meer mensen op het idee komen om naar stal 2 te vertrekken...

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 00:04

Stal 2. Een eigenaar waarmee te praten valt is veel waard. Ik zou wel even vragen hoe vaak ze ruwvoer krijgen en hoeveel. "Een plukje" is niet overal evenveel.

Als je paard toch 24/7 buitenstaat - waarom is minder land dan een punt?

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 00:23

Bedankt voor de reacties!

Er wordt 2x per dag aanvuld op verschillende plekken, daar doen ze per keer ongeveer 5 uur over. Ze staan dus wel aan aantal uren zonder. Wat ik eigenlijk wel een puntje vind.. maar we (mijn moeder en/of ik) zijn er bijna elke dag tussen deze 2 rondes door dus dan krijgt hij ook nog. Dat maakt het al wel beter en er valt dus nog te praten.

De schuilstal op stal 1 is ongeveer 5x10 meter voor 15 paarden, maar ze staan er max met 5 in. Op stal 2 is het de bedoeling dat er meerdere schuilplekken komen, maar omdat ze nu pas net over zijn op 24/7 buiten zijn de dingen nog niet helemaal duidelijk.

Minder land is op zich niet zo'n punt, maar ik gun hem graag wat gras. De uitrijmogelijkheden zijn natuurlijk een super pluspunt op stal 2! <3

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 00:24

Stal 2, geen twijfel over mogelijk!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 08:35

Heb je dan imo niks aan, zo'n schuilstal die te klein is voor het aantal paarden.

Iris82

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 09:13

Waar twijfel je nog over?

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 09:41

Het is toch eng om een nieuwe stap te zetten, paard heeft het zo naar zijn zin, zit bovenin de rangorde van de kudde, heeft zijn eigen merries.. ik pak hem dat af, en ook al krijgt hij een nieuwe kudde er voor terug, ik weet niet hoe hij het daar in gaat doen. Ik vind zijn gezondheid echter heel belangrijk, en ik denk dat daar winst te behalen valt (+aan het bos.. <3 ) Terug naar de huidige stal zal ben ik bang geen optie meer zijn en verder is er geen enkele plek in de buurt waar hij 24/7 buiten kan. Daarnaast moet ik natuurlijk maar zien hoe het zal gaan met een schuilstal en het voerbeleid, al is onbeperkt slecht ruwvoer slechter dan niet onbeperkt goed ruwvoer.. argh, ik heb er bijna niet van geslapen %)

elisatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 14:15

Hey Britt!

Omdat ik tegen hetzelfde aanliep keek ik wel eens in dit topic en nu zie ik jou reageren :7
Als ik jou was, zou ik het niet doen. Besef goed dat 2x 5 uur (=is 10 uur per dag) hooi betekend dat ze dus 14 uur zonder staan (dus 7 uur per keer zonder, als het kwa tijd eerlijk verdeeld is maar uit ervaring kan ik zeggen dat het meestal nachten van 10 uur zonder hooi is), daar is die lege ruif bij ons niks bij ;)
1 woord voor je; maagzweren!!
Plus hoe gaan ze zich warm houden in de (koude)nachten? Niks te knabbelen, verveling, onrust etc.
Ben niet voor niks al 3x terug gekomen :')

Voorderest vind ik het wel meevallen met hoe dik en dof ze zijn, Aram shined iig wel {:}

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 14:50

elisatjj schreef:
Hey Britt!

Omdat ik tegen hetzelfde aanliep keek ik wel eens in dit topic en nu zie ik jou reageren :7
Als ik jou was, zou ik het niet doen. Besef goed dat 2x 5 uur (=is 10 uur per dag) hooi betekend dat ze dus 14 uur zonder staan (dus 7 uur per keer zonder, als het kwa tijd eerlijk verdeeld is maar uit ervaring kan ik zeggen dat het meestal nachten van 10 uur zonder hooi is), daar is die lege ruif bij ons niks bij ;)
1 woord voor je; maagzweren!!
Plus hoe gaan ze zich warm houden in de (koude)nachten? Niks te knabbelen, verveling, onrust etc.
Ben niet voor niks al 3x terug gekomen :')

Voorderest vind ik het wel meevallen met hoe dik en dof ze zijn, Aram shined iig wel {:}

Haha, ik pb je wel ff :')

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 00:00

Ik begreep dat ze vijf uur doen over het voer bijvullen (wat ik overigens erg lang vind) maar begrijp dan niet de conclusie dat ze zolang zonder zitten?
En beschimmeld voer tja, het is de vraag waar je eerder een maagzweer of koliek van krijgt, beschimmeld voer en te vette paarden of (mogelijk!) te weinig voer?

Edit oh ik leed het verkeerd haha. Ze doen vijf uur met het voer. Dus 5 uur onbeperkt dan een x aantal uren niks en dan weer vijf uur onbeperkt.
Ja daar zou ik het gesprek over aangaan of dat anders/beter kan.

Cranio_APS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 00:35

Daar hoef ik nog niet over na te denken, dat zou zeker stal 2 worden. Je mag eventueel zelf hooi bijvoeren, dus dan is er toch geen probleem? Ik snap sowieso niet dat mensen hun paarden hooi of kuil met schimmel laten voeren. En drinkwater van goed kwaliteit is ook heel erg belangrijk. Als het ruwvoer en het drinkwater slecht zijn, dan krijg je gegarandeerd gezondheidsproblemen.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 08:43

Het hooiprobleem is opgelost, ze gaan meer krijgen! Wij verhuizen deze maand nog!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 09:13

Goede keuze denk ik, stal 1 klinkt niet fijn/gezond.

Cranio_APS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 19:03

Fijn dat het hooi probleem is opgelost. Veel plezier op jullie nieuwe stekkie!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 08:40

Veel plezier BrittS!

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 08:46

Bedankt allemaal!

carineken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 05:56

Heb mezelf een trap onder men kont gegeven en zaterdag verhuis ik met mijn paard.
Van stal a:
Manege
Lekker druk, met ponykamp is zo goed als de hele dag alles bezet.
Standaard krachtvoer, wisselend van kwaliteit.
2 keer per dag een kleine portie hooi of voordroog
Geen weiland enkel 4 zandpaddocks.
325 per maand

Naar stal b:
Privé stal
Lekker rustig
Voer ben ik vergeten vragen, maar heb in principe eigen voer.
2 keer per dag een serieuze portie hooi
Overdag enkele uren weidegang
210 per maand

Lijkt me een fijne vooruitgang

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 07:15

Ja, dat lijkt mij echt een geweldige vooruitgang. Fijn voor je paard!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 07:24

Goede keus! Lekker voor je portemonnee ook ;)

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 05:32

Hoi allemaal,

Ook ik zit met 2 opties, hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Stal 1 (huidige stal)

- 5 minuten fietsen van huis
- zomers mogelijkheid 24/7 wei.
- winter 20/7 stal. 2x per dag naar buiten. We zetten elkaars paard in de paddock als je er toch bent en er is plek.
- 2x voer (eigen voer), 3 x per dag voordroog/kuil. Wisselende kwaliteit.
-ben hier kind aan huis. Zegmaar rustig dat ik hier opgegroeid ben.
- stabiele groep paarden. 2 ruinen en 8 merries.
- Zomers weidegang in koppels van 2
- eigen beheer van weiland
- 1 rijbaan 25x50, 9 van de 10 keer te zwaar, in de winter vaak blank. Met gevolg als het vriest niet te gebruiken
- 1 paddock 20x30
- l longeer/losgooi bak.
- koudwaterwasplaats
- toilet en soort van kantine (waar ik geen gebruik van maak)
- 24/7 toezicht, boer woont aan huis
- 170 per maand ( incl stro en ruwvoer.) In de winter maanden komt daar ongeveer 60 euro in de maand bij omdat ik zelf zaagsel en extra hooi koop. Hooi gaat in slowfeeder in haar stal.
- zelf mesten
- vriendengroep staat hier
- boer is op leeftijd

Stal 2 (200 meter verderop)
- 5 minuten fietsen van huis
- doe het zelf stal
- geen 24/7 toezicht
- wel het jaar rond weidegang
- 3 andere paarden (1 bejaarde merrie,nog een andere merrie en een ruin)
- komt samen met de ruin te lopen.
- beschikbaarheid van gezamenlijke stal met ruin van 6x5 ongeveer. Aan de stal een uitloop van ongeveer 5x5. Deze uitloop staat in directe verbinding met de wei en ook met de bak waar ze ook kunnen lopen evt.
- voerbeurten etc volgens rooster
- eigenaren vd paarden zijn bekend en aardig
- mogelijkheid trailer te gebruiken
- bak van ongeveer 15x30 in de winter niet goed van kwaliteit
- stalprijs van 80 per maand exclusief.
- land van de gemeente. (Wordt al minimaal 30 jaar op deze manier gebruikt, maar toch, als gemeente zegt het is genoeg dan sta je op straat)
- geen toilet geen stroom (dit zou ik kunnen oplossen met een stroomgenerator)

Betreft een 17 jarige merrie met ppid met een geschiedenis van een peesblessure. Daarom is een rijbak niet van belang. Ik rijd alleen nog maar buiten.

Merrie heeft al kennis gemaakt met de ruin. Ze maakt er niet veel van. Hij liep al die tijd achter haar aan te sjokken voor poging contact. Zij liep elke x weg.

Volgens harde feiten zou voor mij stal 2 ideaal zijn. Zeker als er ooit een tijd komt dat rijden niet meer zo vanzelfsprekend is. En ook omdat mijn merrie de afgelopen tijd een stuk duurder is geworden ivm medicatie,speciaal beslag etc. Daarbij ben ik noodgedwongen minder en verder weg gaan werken, dit scheelt ook veel inkomen. Op termijn wordt dit weer anders. Maar tot die tijd heb ik er wel mee te maken.

Wat houdt mij tegen:
- paard weghalen uit vertrouwde omgeving ( al vond ze de nieuwe omgeving heel niet spannend)
- winter ook weidegang, heerlijk, maar gaat dat ivm fructaan geen problemen geven met hoefbevangenheid ivm ppid.
- op huidige stal goed geregeld met geven medicatie. Zal dat straks ook geen problemen opleveren? Je bent natuurlijk maar met een klein groepje. Moet vertrouwen dus weer krijgen daarin.
- vindt ze de ruin wel leuk? Aangezien ze wegloopt voor hem. Ze doen verder niet lelijk.
- en meteen dus mijn volgende angst: stel dat de paarden geen vrienden worden: ze staat wel samen in een stal met kleine uitloop. ( vaak met toegang tot wei of paddock, maar misschien niet altijd). Ben bang dat ze het onderspit delft en dus voor blessures.maw ze kunnen elkaar niet echt mijden. ( tijdens kennismaken verstapte mevrouw zich en liep daarna onregelmatig. Dit doet ze wel vaker laatste tijd)
- mijn voorkeur zou zijn aparte stal en uitloop maar die zijn bezet voor nu.

Vind het erg lastig! Dit zou namelijk een mooi plekje zijn voor paard als ze ooit in de toekomst niet meer bereden wordt. Die plekjes zijn heel schaars hier en dan ook nog lekker dichtbij buis. Dus voelt het voor mij als een soort van : nu is er plek straks wellicht niet meer. Financieel ook aantrekkelijk.

Maar ik heb ook nog het probleem dat ze laatste tijd zich met enige regelmaat verstapt. Dit wil ik wel verder laten onderzoeken door veearts. Maar veearts zit erg vol en ik ga volgende week op vakantie ook. Maar misschien moet ik ook eerst weten of haar pees weer opspeelt oid

Lastig allemaal. Zoals je kan zien aan tijdstip van posten heb ik er slapeloze nachten van

:D

horsexriderx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:48

Hoi!
Kan iemand mij vertellen hoe eindhovense manege is? Hoe de lessen zijn, de paarden en hoe de stallen eruit zien en eigenlijk alles wel! <3 :)

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 19:06

Dat is niet helemaal de bedoeling van dit topic.. Echter kan ik je ook niet verder helpen, ik ken die manege niet

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:19

FlappieR,

Moeilijke beslissing..
Ik denk dat voor jou je het bij stal 1 moet houden.
Je staat hier op zich wel gewoon fijn en alles is hier gewend voor jou.
Mits je het financieel beter uit komt om op stal 2 te gaan staan dan zou de beslissing wat makkelijk voor je worden?
(Vindt je stallingsprijzen al helemaal laag, ik zou voor het geld dat jij betaald 3 paarden kunnen houden wat ik betaal aan 1 stalling hier haha!)

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:53

Graag zou ik jullie mening over de volgende 2 stallen willen opvragen

Momenteel sta ik op een stal waar ik het goed naar me zin heb, onderling contact met stalgenoten is heel leuk en hebben buiten de stal tijden ook leuke momenten met elkaar.
Paard staat er goed bij op stal en heeft leuke paarden vrienden op de wei.

Stal1:
Vol pension box, 355€ per maand (Wordt gemest en gevoerd, ik haal wel elke dag zelf paard zijn drollen eruit)
5 minuten van mijn huis vandaan
2x per dag krachtvoer en 2x per dag ruwvoer (ik voer hem zelf 1x krachvoer bij)
Buitenstal met hoofdluik van 2.80 x 3M
2x binnenbak
2x buitenbak
stapmolen
2x paddock
1x longeerbak overdekt
Weideseizoen van mei tot oktober (75 euro extra eenmalige kosten voor het weideseizoen) (Onderling regelen voor erop zetten en anders 2,50€ per buiten zet beurt betalen dus 5x doordeweeks is 50 euro extra per maand, weekend kan ik zelf buiten zetten)
Buitenrij mogelijkheid is niet super, geen bos (Wel een ruiterpad)
Bij deze stal is altijd wel een binnenbak beschikbaar, en anders heb je altijd nog de buitenbakken.

Stal 2:
Prive box, €325 per maand (Wordt opgestrooid door stal zelf, wel zelf de drollen en urine uit stal halen)
8 minuten van mijn huis vandaan
Buitenstal met een hoofdluik van 3,5 x 3,5M
2x per dag krachtvoer en 2x per dag ruwvoer
3x binnenbak
2x buitenbak
4x paddock buiten 1x overdekte paddock/longeerbak
1x longeerbak buiten
wasplaats warm/koud water
solarium
Weidegang van mei tot oktober (Stal zet voor 10€ per maand mijn paard doordeweeks op de wei, in het weekend doe ik dit zelf)
Ook zomers de mogelijkheid tot 24/7 op het weiland.
Aan het bos waar je uren in kan rijden, je loopt de stal af en en je bent gelijk in het bos
Bij deze stal zijn de binnenbakken van 18.00 tot 19.00 allebei bezet ivm. lessen. Buiten deze tijden kan je wel gebruik maken van minimaal 1 binnenbak. (Buitenbakken zijn ieder moment beschikbaar)

Wat zouden jullie kiezen als jullie de mogelijkheid hadden hier voor?
Ik sta op het moment op stal 1 en heb het echt goed naar me zin, me paard ziet er happy en gelukkig uit.
Goede en mooie accomodatie en paard staat er goed bij.