Show de huisvesting van je paard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 13:17

Akhal_Teke schreef:
Isegrim: Kun je uitleggen hoe die voerstations werken? Ik zag een soort stokje achter de paarden die er instaan? Wat eten ze daar? Kan er niet nog een paard bijwringen? Kunnen ze er ook langs ze zijkant uit of is dat enkel voor mensen?

Op die poortjes staat stroom (strip aan buitenzijde) zodat de paarden elkaar niet kunnen storen. Nou moet ik zeggen dat er hier eigenlijk nooit gedrang is, omdat er zat voerstations zijn en ze dus nooit lang hoeven te wachten. En erbij wringen? No way, daar is het echt te smal voor. En ze hebben ook wel respect voor die poortjes, en terecht (heb ze zelf een keer getest :x ). Bij mijn vorige stal (ook hitactief) waren die poortjes altijd kapot en daar was dus wel gezeik altijd bij de stations (maar daar stonden ook véél te veel paarden).

De paarden lopen er aan de achterkant in en aan de voorkant weer uit, via die hekjes. Die kunnen alleen naar buiten toe open. Sommige paarden gaan er achterwaarts weer uit omdat ze het niet prettig vinden om die hekjes open te duwen, maar de meeste doen het 'zoals het hoort'.

Er is één biksstation (het station achterin, bij de liggende paarden) en de rest zijn voordroog. Je mag zelf bepalen hoeveel minuten per dag je paard mag eten (voor voordroog) en hoeveel kg biks. Het ruwvoer is allemaal van eigen land en zeer goed van kwaliteit (bijna hooi, zeer droge voordroog).

Akhal_Teke

Re: Show de huisvesting van je paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 00:51

? Hoe weet dat station dan wanneer het "poortje" dicht moet en wie wie is? Hebben ze een zender om?

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 18:09

Ze hebben een halsband met kastje om net als koeien voor een voerautomaat ;)

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:48

Ik zie er maar 1 met een halsband (bij 2:37).

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 15:01

Zodra er genoeg 'nieuwe' paarden zijn komt de dierenarts om te chippen en dan blijven de banden achterwege :) Alle paarden hebben dus een chip die gelezen wordt door de computer die alle stations bestuurd.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:24

Super zeg, dat systeem met die chips.

Selien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:06

Zo, hehe. Alle 49 pagina's gelezen, en nogal weg zitten zwijmelen bij alle mooie plaatjes.
Wat een geweldig topic, en wat een geweldige stallen heeft iedereen. :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:14

Toch wel heel gaaf zo'n groepstalling met die voerstations :j

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 02:23

omdat we 1 juni verhuizen naar een hoeve met oude koeienstallen in de schuur, toch super zo'n topic te bekijken, alle bldz gehad :-). Wat een superaccomodaties voorbij zien komen.
Onze nieuwe stallen worden 3,5 x 6 per paard. ik denk helft rubbertegels, helft stro. ik houd ze zo groot omdat ik dan al wat muren van de schuur 'mee kan pakken'. De tussenruimte tussen de stallen en de voorwanden en de linkerwand wilde ik -laten - metselen met betonblokken, geen betonplex ofzo want dat slijt enorm snel, dat heb ik afgelopen jaren hier gezien aan huis helaas, stukken eraf e.d.
ik heb wel maar piepklein weitje straks en een paddock/ longeerbak maar we zijn druk op zoek naar een weide in de buurt te zoeken op loopafstand :-)

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 11:26

wauw er komen echt prachtige plekjes en stallen voorbij!

Sinds 2010 sta ik op Stal van Wijgerden, kleinschalig pension op een voormalig boerenbedrijf.

De rijbaan, longeercirkel en stapmolen (al wat oudere foto, inmiddels wordt er links boven op de foto een paddock van 20x20 aangelegd)
Afbeelding

Weilanden (een klein gedeelte ervan)
Afbeelding

de pensionstallen
Afbeelding
en van de andere kant gezien
Afbeelding

nog 3 lagere stallen, hier staat mijn pony in.
Afbeelding

solarium en wasplaats
Afbeelding

en het binnenplein met kastenwand
Afbeelding

het wordt nu steeds meer een echte pensionstal, wel leuk om die veranderingen te zien!

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 11:29

wauuuww dat is ook een mooiie stalling

paardenrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 11:34

Leuk om te zien en te lezen hoe alle paarden gehuisvest zijn.
Die hierboven ziet er ook zo mooi verzorgd uit.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 02:47

Afbeelding
Was/poetsplaats + Solarium

Afbeelding
Rijbak + Links paddock/Longeerbakje + Rechts stapmolen. Het gebouw erachter zijn de stallen, maar dan niet die waar je tegenaan kijkt, maar aan de andere kant zit een ingang en daarbinnen zijn dan de stallen.

Afbeelding
Stal :Y)

Afbeelding
Rechts heb je een weiland/paddock, links heb je er ook nog één. Het gebouw aan de linkerkant is de stal.

(Niet mijn foto)
Afbeelding
Weiland :)

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 08:36

Wow mooi allemaal :)

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 13:48

De huisvesting van mijn 2 shetlanders :

Deze foto is nog niet zo lang geleden getrokken, je kan zien dat het gras al kapot gelopen was. Dit komt omdat we toen nog geen paddock hadden.

Afbeelding

Weide vorige zomer (beetje rare foto, maar ik vond geen andere waar de weide duidelijk te zien was ;) )
We hebben geen bomen in onze weide, maar achteraan in de weide staat bebouwing (niet van mij) met bomen voor en achter. Voor de bebouwing is er een strook met schors,(waar de pony's heel graag liggen) en daar kunnen ze mee profiteren van de schaduw van die bomen :)

Afbeelding

Weide deze winter

Afbeelding

Stal
Slechts een deeltje zichtbaar, de stal is namelijk 8m op 6m

Afbeelding

Inkom stal, vanuit de paddock.
De pony's mogen altijd op de paddock en stal, niet altijd op weide.

Afbeelding

Paddock, 16m op 16m.

Afbeelding

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 13:55

wow leuke stalletjes komen hier voorbij!

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 15:28

Die shetjes hebben het bij jou goed voor elkaar lottex! Word heel blij als ik zulke stallen zie :D

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:24

Bedankt :)

O ja, nog vergeten :
Toekomstplannen (hopelijk voor deze zomer :D )
* Ingang naar stal hoger maken
* Verbinding tussen stal en paddock (4m lang, 2m breed) bestraten of zand of schors
* Stal halveren : 2x 8m op 3m, ene deel zal dan als stal worden gebruikt en andere als opslagruimte.
* We hebben drie uitgangen naar de straat
1) eerst uit weide, door tuin en dan langs poortje bij terras (niet zo handig met de sulky)
2) via de andere kant van de schuur (niet mogelijk met sulky)
3) de ruimste uitgang, naast de schuur en weide (dus ideaal om met sulky naar buiten te gaan), maar...
De derde uitgang is nu niet bereikbaar, omdat we geen poort hebben.
Er staan nu gewoon houten panelen voor en 1000l vaten, die we dus niet elke dag kunnen verplaatsen.
Afbeelding
Nu wil ik dus deze uitgang mooier en vooral praktischer maken, hebben jullie hierbij ideeën?
Liefst goedkoop en zonder dat het heel veel werk kost, aangezien dat makkelijker is om mijn ouders te overtuigen :P
Het moet ook wel een heel goede uitgang (dus geen schrikdraad) zijn,
want als ze daardoor ontsnappen, zijn ze meteen op straat.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 10:33

een metalen poort plaatsen, is niet gratis maar wel veilig en handig

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 10:43

Lottex: +:)+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:58

zo'n gegalvaniseerd weidehek geschikt voor schapen (smalle openingen op onderste gedeelte van het hek) is ook voor shetten heel veilig.
Je kunt ze krijgen tot wel 5 meter lang, met halve meters in tussenmaat. Dus het werk is:
doorgang meten
hek kopen in de juiste maat
2 stevige lange en dikke hekpalen op maat ingraven (evt. met beton in de grond steviger vastzetten als het slappe grond is)
Hek plaatsen
overgebleven stukje tussen hek en rest omheining dichtschroeven met houten omheining/balkjes/planken of plaat zodat de hele doorgang gesloten is.
'
Zo'n hek gaat tientallen jaren mee, je hoeft hem niet te verven, het is een prijsgunstige oplossing die makkelijk te plaatsen is en onderhoudsarm tot vrij (afhankelijk van wat voor hekpalen je gebruikt.)

Als de pony's er gelijk achter lopen kun je het beste een sluis maken. Dat je eerst schriklint hebt, waar je doorheen gaat met de pony die je me naar buiten wilt nemen, en dan het hek, zodat de andere pony('s) niet mee naar buiten kan(kunnen) glippen.
Moet je wel de ruimte hebben om het hek open te draaien terwijl je met de pony (en het karretje) in de sluis staat.

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:05

Ik heb een tijd terug ook foto's geplaatst van onze stallen.
Binnenkort gaan we een hoop veranderen.
Er wordt veel meer bestraat en we hebben een mooie grote boom in het midden, daar komt een mooi bankje om. Ook wordt er een wasplaats gecreëerd en gaan we nog een stal erbij bouwen.
Ik hoop dat het over een maand / 1,5 maand klaar is dan plaats ik foto's!

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:09

Een gegalvaniseerd weidehek lijkt me inderdaad een goede & handige oplossing. Ik zal straks eens de doorgang meten, maar ik schat het op 6 meter. Misschien kan ik dan een dubbel hek nemen, maar dat lijkt me wel al duur. (Ik weet het : duurkoop is op lange termijn goedkoop, maar ik moet mijn ouders kunnen overtuigen ;) )
Sluissysteem is er eigenlijk al. De pony's staan op het stal-/paddockgedeelte. Dan moet ik eerst het schriklint openen om de pony's op de weide laten. Vanuit de grote weide is er dan de poort richting de straat.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:44

je kunt ook altijd nog 2e hands zoeken. Scheelt allicht wat.
Zo heb ik nog een 3 meter hek liggen en een 1 meter breed hek. Altijd handig...

6 meter is inderdaad breed. Je kunt dan ook bijvoorbeeld een hek van 4 meter nemen en de andere 2 meter met stevige planken dicht maken. Dan ben je misschien een stuk goedkoper uit en je hebt alleen een extra hekpaal nodig en dikke planken of balken waar de pony's niet door kunnen duwen en stevige schroeven die niet snel afbreken bij gewicht er op of tegenaan.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:29

Hier de huisvesting van mijn paard!

GEEL - weide en paddock van de manege, mogen de klanten (ik dus ook) vrij gebruiken
BLAUW - bosje met heuvels etc voor de cross en ook wat menhindernissen
ROZE - andere pensionstallen
ROOD - buiten- en binnenbakken

De foto's zijn oud, de rechter wei van de twee grote weien was vroeger van iemand anders maar heeft de staleigenaar nu zelf in gebruik dus er staat gras nu. De kleine weitjes worden vaak gebruikt om de paarden een paar uur buiten te zetten met wat hooi, de andere grote wei is vooral voor manege paarden en pony's.
Afbeelding

Hier zie je de twee aangrensde pensionstallen en nog een stukje van onze manege. Rechts in het midden ongeveer is ook nog een grote wei voor pensionklanten om vrij te gebruiken. Deze is redelijk recent omheind en klaar gemaakt voor gebruik. Tussen de twee andere pensionstallen is ook vorig jaar een nieuwe weide aangelegd, in twee stukken verdeeld zodat er mogelijkheid is om twee kudde's te samen maar toch apart buiten te hebben.
Afbeelding

Hier zie je nog een klein stukje van een andere pensionstal (de bovenste in vorige foto's) hier hebben wij ook een aangrenzende weide aan liggen, Ook verdeeld in twee delen om dezelfde reden als hierboven. Bovenaan nog een klein apart weitje van iemand van de manege geloof ik.
Afbeelding

En tenslotte, NOG een weide :') Deze wordt gebruikt voor de zomervakantie van de manegepaarden en pony's. Hier staan ze dan dag en nacht tot hun vakantie voorbij is. Dit is meestal een paar weken.
Afbeelding

Waarom zoveel weides? Paarden horen buiten :+

Ohja, even om te vergelijken, bij de laatste foto zie je twee stipjes op de wei, dit zijn paarden :D Dan zie je eigenlijk pas hoe groot de weiden zijn :+