[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 23:09

Heeft hier iemand misschien nog ideeën?
Ik heb sinds kort heel mooi droog hooi (jippie *\o/* ) en dit wil ik nu proberen onbeperkt te geven.
Ze hebben deze winter op beperkt voordroog met onbeperkt stro gestaan en zijn heel mooi de winter doorgekomen. Bij mijn altijd te dikke pony kan je nu zelfs ribben voelen, zonder teveel moeite :D Nu moet ik er natuurlijk op letten dat ze niet té mager worden (vooral de andere pony, die is al wat te mager naar mijn zin :o ) dus vandaar dat ik gezocht heb naar hooi, zodat ik ze meer kon geven met minder zorgen. Heb dit met een paar dagen opgebouwd (in combi met stro) en gisteren had ik 4 speciekuipen "vol", en dan nog 2 hooinetten vol (ik heb van die grote rechthoekige van 0.75m op 1.5m) en in de andere 2 hooinetten zat stro. Vandaag was er nog hooi! Dus het onbeperkt lijkt wel te kunnen.

Maar nu .. die losse speciekuipen is nu niet bepaald netjes te noemen, ze gaan er ook niet netjes mee om (gooien graag met dingen :+ ). Ik heb er 2 eigenlijk nodig voor water dus ik ben op zoek naar andere mogelijkheden .. Iemand nog slimme, creatieve, maar niet al te moeilijke ideeën? :Y) Het is voor buiten in de weide, op verschillende plaatsen. Ik had eerst gedacht om hooinetten aan een paal te binden, op de grond (er is plaatselijk schapendraad dus dan kan het net niet weg) maar binnenkort krijgt er weer eentje ijzers dus dat lijkt me toch niet zo'n fijn idee. Plus als het echt gaat regenen enzo wordt dat zo'n vieze boel... Bakken in de weide zetten is denk ik geen optie, houten bakken sowieso niet want dat wordt gewoon gesloopt. Andere bakken, ik weet het niet ...

Zijn er nog opties? :Y)
Er mag een slow-effect op zitten, al hou ik wel graag een gedeelte gewoon vrij, moesten ze dan erge honger hebben kunnen ze daar eerst aanvallen :+

steenbok1980

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:25

Heeft iemand ervaring met het voeren uit little bit tassen of de hooikussens van zeldenrust vergeleken met het ej slowfeeder net? Kan er meer/ minder in, hoe "slow" is het?
Nu de 2e stalperiode met het net gewerkt. Hangt aan strotouw met draaiende haak en musketon aan de bovenkant van de box. Bevalt redelijk, maar voor iemand met winterhanden en stukke/ zwaar ontstoken vingers niet fijn om dicht te maken en op te hangen.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:49

[***]: Hoe meng jij stro met je voordroog?
Ik had het dit weekend geprobeerd maar werkt dus echt niet..
Ze trekken het hooi er tussen uit en laten het stro liggen.

Zit te denken om dan maar wat plakken stro neer te leggen en minder hooi te voeren of gewoon weer normaal voeren?
Moet zeggen dat ze nu echt gewend zijn aan het onbeperkt voer hebben en dat ze niet hongerig zijn en rustig eten. Ze zijn nu ook veel meer aan de wandel of lekker in de bak aan het suffen.

Vanavond ga ik voor het eerst niet naar stal (dus echt 1x per dag voeren).
Ben heel benieuwd hoe ik het morgen aantref haha.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:03

Antheman schreef:
Ik heb nog even een vraagje.

Ik heb een heel duur en groot net van huck. Dit is niet in gebruik.
Ik overweeg om hier kleine netten van te maken.

In de stal hangen diverse haken, waar ik een gewoon fijnmazig net aan ophang. Ik wil ze dan ook weer met een draad kunnen ophangen.
Heeft iemand dit eerder gedaan, van een vierkant een net gemaakt?

dit is mijn net, van huck. zelf gemaakt!
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Otti1977 op 09-04-13 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:04

amber_steph schreef:
Weet iemand waar je van die kunststof of houten boxen kan halen?

john wijnbergen in Twello onder andere!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:21

Ik meng niet .. Ze kregen het voordroog gewoon los, en de netten staken vol met stro .. ;)
Heb ook wel eens proberen mengen in de netten hoor, maar dan gooien ze het stro gewoon door de stal :+

Mijn pony's krijgen hun hooi niet op :') Ik vind het best wel cool :Y)
Ik ga nu 2 speciekuipen houden en daar maak ik een hooinet in vast en leg ik een gedeelte los hooi op. En dan de rest gaat in de grote netten. Op die manier kunnen ze toch meteen beginnen eten als ze het nodig vinden, en moeten ze toch grotendeels prutsen .. Alhoewel ze blijkbaar liever met de netten zitten te klooien dan het losse hooi te eten ... :')

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:10

Ik doe het stro en voordroog samen in de netten, ze zoeken het voordroog er wel eerst uit en het meeste stro blijft meestal zitten, maar ze zijn in ieder geval even langer bezig en als ze echt honger krijgen beginnen ze uiteindelijk ook wel aan het stro...

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:51

Hallo hier, ik heb de eerste 30 pagina's al bij gelezen maar nog niet anders. Maar toch reageer ik alvast even voor ervaringen verder.

Mijn paard heeft medisch al een aardige historie, ik kan hem dus niet zomaar op weidegang zetten. Nu ben ik op zoek naar oplossingen om hem overdag op een schraler land langer met zijn ruwvoer te laten doen. Daarnaast ook een oplossing om hem snachts op stal langer met ruwvoer te laten doen. Iemand hier suggesties/ ideeën?

Ik heb al wat ideeën opgedaan over een hooitas snacht in stal op te hangen, is dat te doen? En overdag op de wei een bak afgeschermd met gaas waar hij uit kan eten bijvoorbeeld. Waar hebben jullie ervaringen mee? Alle ervaringen zijn meegenomen namelijk. Ben benieuwd :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:55

Nouvel schreef:
Ik doe het stro en voordroog samen in de netten, ze zoeken het voordroog er wel eerst uit en het meeste stro blijft meestal zitten, maar ze zijn in ieder geval even langer bezig en als ze echt honger krijgen beginnen ze uiteindelijk ook wel aan het stro...

Hier hetzelfde :j
Sinds we bakken gebruiken, blijft het stro netjes onder het net in de bak liggen. Kunnen ze daar de rest van de dag mee aan de gang.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:17

@Bienotje:
Ik zou voor de weide inderdaad kiezen voor een bak. Je kunt bijvoorbeeld zelf een houten bak maken, maar je kunt ook een (gebruikte) palletbox kopen (dat laatste heeft mijn voorkeur).
Je kunt de bak afschermen met gaas, maar dan moet je die wel goed zoeken, want je wilt wel mazen van 3 à 4 cm (anders heeft het weinig nut) en je wilt geen geplastificeerde mat gebruiken (stukjes plastic komen daar vanaf die je paard binnen kan krijgen). Er staat hier wel ergens een link in het topic naar een bedrijf dat dat soort stalen matten op maat maakt, maar dat is vrij prijzig vind ik. Ik geloof dat er op de bokt markt ook een advertentie van staat.
Persoonlijk zou ik nooit voor gaas kiezen, ik vind er teveel nadelen aanzitten. Ik ben voorstander van fijnmazige netten. Je kunt ervoor kiezen om een fijnmazig net te gebruiken van bijvoorbeeld epplejeck of nickyskeet en die met ringen en karabijnhaken bevestigen in de bak. Dit soort netten zijn trouwens ook zeer geschikt voor gebruik in de stal en zou ik je aanraden voor je ruwvoergift 's nachts.
Je kunt ook een 'plat' net kopen, bijvoorbeeld van huck, de welkoop of de action, en dit vastmaken in de bak waarbij je een vulopening houdt. Dit systeem heb ik zelf.
Dan is er nog het systeem waarbij je een 'plat' net omlijst met een frame. Dit frame kun je bijvoorbeeld maken van 4 buizen die je aanelkaar koppelt middels koppelstukjes (voor verwarmingsbuizen). De buizen weef je dan door de randen van het net voordat je de buizen aan elkaar koppelt. Dit vind ik ook een erg mooi systeem. Er zijn meerderen in dit topic die dit hebben en er foto's van geplaatst hebben.

Edit: de (littlebit) hooitas vind ik persoonlijk echt prut. Die dingen gaan vaak snel stuk, er kan weinig in en de prijs vind ik verre van aantrekkelijk. Ik raad je echt een fijnmazig hooinet aan, zoals ik hierboven al noemde. Je kunt ook een soort 'envelop'-net ophangen in je stal, die vult makkelijker van een los hooinet. Pmarena heeft die dingen veel hangen dus als je in haar posts zoekt zul je er wel foto's van vinden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:28

Nouvel schreef:

Zo doe ik het ook. Onderop het stro, dan het hooi of voordroog en als ik ook nog vers gemaaid gras heb gaat dat helemaal bovenop. Ze zoeken het lekkerste er eerst uit, hebbeb ze nog honger eten ze het volgende en. Met meerdere netten eten ze bijvoorbeeld eerst uit alle netten het voordroog enblopen veel heen en weer langs de verschillende voerplekken. Dat werkt beter dan aparte stro en voordroog of hooinetten.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:51

Pas op met pas gemaaid gras. Onze huis/tuin en keukenmaaiers maaien het gras erg kort waardoor een paard er koliek van kan krijgen. Spreek helaas uit ervaring :(

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:30

Oke ik had het stro zaterdag ook onderin de netten gedaan en bij de hooiruif er tussen door gedaan.
Alleen dit zit er nu nog in onaangeraakt.
Dus heb het er nu uit de netten gehaald.
Vanmorgen na 1x voeren gisteren was nog niet alles leeg.
Ze waren te beroerd om de laatste plukken op te eten en de grond was ook niet netjes leeg gegeten.

Dus ik weet nu dat ik voldoende voer.
Ik voer zoveel mogelijk in de los hangende hooinetten.
En een klein beetje in de ruif en aanhangernet.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:40

Mijn ontwerp voor de slowfeeder is klaar, ga er dit weekend mee aan de slag *\o/*

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:42

Monster_tos schreef:
Pas op met pas gemaaid gras. Onze huis/tuin en keukenmaaiers maaien het gras erg kort waardoor een paard er koliek van kan krijgen. Spreek helaas uit ervaring :(

Ik voer lang gras dat gemaaid is met een bosmaaier... Geen gazongras, en niet gemaaid met een gazon maaier of standaard zit maaier maaidek...

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:48

Hier een vraagje, waar halen jullie die draadmatten?
Ik heb gekeken bij karwei, maar die hebben mijn maat niet.
Heb 1.20 bij 1.20 nodig, of min 1.18 bij 1.18

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:01

Ik heb ze bij een winkel met bouwmaterialen gekocht. was een grote lap, met slijptol zelf de goede maat geslepen en goed afgevijld zodat het niet meer scherp is.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 19:37

Ik heb ze toen bij de Intratuin gekocht.

Nikkepik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 23:01

Ik gebruikte voorheen ook aanhangernet, maar dat ging bij mij vrij snel kapot. Sinds een half jaar ongeveer heb ik visnetten boven mijn hooibakken zitten en die zijn echt oersterk! Ik zie nog geen enkele vorm van slijtage en het was ook nog eens hartstikke goedkoop :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 23:05

Een visnet, die heb ik nog niet gehoord. Ga ik onthouden :Y)

Ik ga binnenkort zo'n 1000l-vat krijgen .. Deze wil ik dan halveren en dan beide kanten gebruiken. Ik heb grote netten in de stal, maar zoek ook iets om op verschillende plaatsen in de weide aan te bieden. Nu heb ik gewoon speciekuipen maar dat wordt een rotzooi :+ En als ik er een hooinet in doe dan gooien ze de bak door heel de weide :Y)

Zijn zo'n vaten eigenlijk beetje stevig/zwaar? Of verplaatst dat ook makkelijk? (eventuele oplossingen daarvoor?). Voorlopig wil ik er gewoon een hooinet in doen (die heb ik liggen), en dan als het goed gaat kijken voor zo'n net in een frame ofzo .. Moet nog even zien.

Nikkepik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 23:08

Ik had er ook nog nooit van gehoord. Ik werd er een beetje moe van dat die aanhangernetten zo snel stuk gingen, want ik vond ze nog best duur. Mijn vriend kwam ermee en ik ben er echt super blij mee :) Die heeft trouwens zelfs twee hooibakken gemaakt van hout, dus met vaten heb ik geen ervaring.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 10:06

Ik heb fijnmazige netten van zeldenhaystack was het geloof ik. Maar met het hooi dat ik nu heb is dat niet echt een succes. Vind het sneu dat ze om 16.00 uur nog een hoop van haar hooi erin heeft zitten van de ochtend portie. Mooi dat ze er langer over doet, maar als ze van 10 tot 16 uur adoet met 3 kilo is toch niet helemaal de bedoeling en wordt ze ook gefrustreerd van (en dan krijgt ze de 9 kilo die ze nodig heeft ook niet weg in een dag). Het hooi is helaas te fijn en kort voor die netten. Dus dan maar het graszaadhooi erin. Dat pakt even iets makkelijker omdat dat langer stengeliger is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 10:23

Ik heb hetzelfde probleem met mijn hooitas en het hooi dat ik nu heb...
Hij krijgt het er gewoon niet goed uit...
Hij heeft z'n hooitas altijd voor de nacht, maar ik geef 'm er nu ook extra een plak los bij en het hooi in de tas gemengd met voordroog, maar het hooi blijft meestal grotendeels zitten...

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 12:16

@Nikkepik: Ik ben ook niet bekend met visnetten, maar wat ik ervan denk te weten is dat het hele dunne draadjes zijn, klopt dat? Dat snijdt dan eerder en dat is voor mij een reden om zulke netten niet te gebruiken.

Nouvel schreef:
Ik heb hetzelfde probleem met mijn hooitas en het hooi dat ik nu heb...
Hij krijgt het er gewoon niet goed uit...
Hij heeft z'n hooitas altijd voor de nacht, maar ik geef 'm er nu ook extra een plak los bij en het hooi in de tas gemengd met voordroog, maar het hooi blijft meestal grotendeels zitten...

Maar komt dat doordat hij het er niet uitkrijgt, of doordat hij het (lekkerdere) voordroog er tussenuit vist?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 12:37

Ik denk dat jij vislijnen voor hebt ;)
Visnetten zijn gewoon draad, volgens mij wel met knoopjes trouwens, misschien daarom toch niet zo interessant..

Houten bakken is hier geen optie .. de ene vindt dat heel heerlijk schuren (alhoewel die dat aan vaten ook wel kan, maar denk dat hout toch de voorkeur heeft :+ ) en de andere vindt dat heel erg lekker :+ (of ja, niet persé om op te eten, maar gewoon stukken eruit slopen :Y) ).