Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:36

Dat kleine schrikdraadje tussen pad en weiland is een dik stroomkoord van Gallagher. Misschien niet veilig genoeg voor 'wilde' paarden, maar mijn quarters blijven er keurig achter. Het is ook een happy family, moeder met haar 3 kinderen.

Ze staan nu nog dag en nacht buiten, maar dus niet in het weiland. Dit komt omdat de oudste merrie insuline resistent is en niet te veel suikers en zetmeel mag hebben. Ik heb het dus inderdaad slecht opgeschreven. :o

's Nachts zet ik de paarden altijd in de bak of de paddock (dan kan ik ze horen) en dan krijgen ze inderdaad het eten in de schapenrekjes en in de tractorbanden.
Als het weer omslaat komen ze 's nachts op stal.
Overdag, als ze op het pad staan, krijgen ze 4 keer per een kruiwagen voordroogkuil, overal verspreid kleine plukjes op het pad. Zo boots ik het grazen een beetje na.
Daarom zeg ik op het filmpje ook dat de paarden meer lopen maar ik ook.
's Avonds krijgen ze dan in de bak of paddock een flinke kruiwagen voordroogkuil.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:40

met deze uitleg erbij vind ik het helemaal +:)+

bij mijn monsters gaat 1 stroomdraad niet lukken.
dan gaan ze óf erover, óf eronder :+

DubbelFun

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:41

@romeorowan : ken je de link van Paardnatuurlijk voor fructaan in het gras?? Daar kun je zien of het weiland 'gevaarlijk' is of niet. Verder staan er goeie tips om het land goed te houden en toch je paarden er langer op te laten staan.
Overigens kun je daar ook lezen dat ook in hooi nog behoorlijk van fructaan kan zitten. Dus veel hooi voeren en weinig gras hóeft niet de juiste weg te zijn.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:56

Dubbeldun: dank je voor het meedenken.
Bij mijn merrie is in 2005 insuline resistentie vastgesteld en sinds die tijd heb ik het heel erg goed onder controle.
Het fructaangehalte en trouwens andere voedingsstoffen ook, in gras, hooi en voordroogkuil hangt van zoveel factoren af dat de fructaanindex van paardnatuurlijk een leuke aanzet is, maar lang niet betrouwbaar genoeg om aan de hand daarvan mijn merrie op het gras te zetten.
Als ik haar nu te veel op het gras zou zetten wordt dat zeker haar dood.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:14

Klopt, maar de meesten roepen maar iets na wat men ergens eens gehoord heeft. Jij hebt je er duidelijk in verdiept :) en niemand kent je paard beter dan jij tenslotte :D

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:31

Dat ziet er super uit romeorowan! +:)+

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:40

Dank je Jeddah.
Bij jou ziet er ook geweldig uit.
Merk jij ook dat er meer gelopen wordt?
Ik rij daar ook wel, heerlijk aan een lang teugeltje in en uit stappen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:47

Thanks! ja, man, er wordt mega gelopen! Jeddah is altijd al zo'n paard wat graag stapt in de bak enzo, ze zorgde altijd dat iedereen ging lopen, kleine rondjes dan, en nu kan ze heen en weer! Als ik ze roep vanuit de ene paddock komt ze in volle galop eraan! geweldig vinden ze het :j

Ik doe hetzelfde als jij, savonds nog een kruiwagen hooi verspreiden en in de 2 hoeken wat haver stro en zo hebben ze heel de nacht wel wat te scharrelen :j

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:55

romeorowan schreef:
Dubbeldun: dank je voor het meedenken.
Bij mijn merrie is in 2005 insuline resistentie vastgesteld en sinds die tijd heb ik het heel erg goed onder controle.
Het fructaangehalte en trouwens andere voedingsstoffen ook, in gras, hooi en voordroogkuil hangt van zoveel factoren af dat de fructaanindex van paardnatuurlijk een leuke aanzet is, maar lang niet betrouwbaar genoeg om aan de hand daarvan mijn merrie op het gras te zetten.
Als ik haar nu te veel op het gras zou zetten wordt dat zeker haar dood.

Hoe groot is jouw paddock paradise in totaal?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 21:01

bij mij is mijn merrie vandaag door de draden gegaan. Had ze een stuk pad aan de achterkant erbij gegeven en aan het eind een vierkantje gemaakt, maar ze gingen zo enthousiast heen en weer rennen dan mijn merrie het afsluitelastiek over het hoofd nam en vervolgens in een draai-stoppoging een paal meenam... 1 van de paarden gelijk de binnenwei in (zo'n 2ha halfhoog gras) mijn pony er toen ook maar achteraan toen hij hoorde dat er geen stroom stond op de draad die nu op de grond lag en mijn merrie van slag op de rest van het pad omdat die niet naar hun kon omdat daar nog een goed stuk omheining tussen zat...

Eerst die beesten zien te vangen die aan de ruimte en vrijheid hadden geroken, en ze in een kleiner stukje met hoog gras opgesloten en toen de boel weer herstellen... :P
Gelukkig had mijn merrie alleen maar een kras op haar borst door de paal, en verder niets...

Nu heb ik ze eerst maar in een klein stukje binnenwei staan totdat ze achteraan gewend zijn en dan kijk ik wel of ik ze weer een stuk pad erbij geef of dat ik het van het voorjaar weer probeer met een doorgaande route...

We hebben nu in elk geval een kudde schapen die de paarden gaat helpen het gras kort te grazen en dan zien we dan wel weer verder.

Tjonge, wat gingen die paarden vol uit hun dak op dat pad!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:05

Mijn paddock paradise, inclusief bak van 18 x 36 en paddock van 15 x 33 m. zal rond de 7000 vierkante meter zijn.

JoyceB: toen ik het net had uitgezet met allemaal prikpaaltjes en een dun stroomdraadje waar toen nog geen stroom op kon, ging mijn jaarling gewoon tegen de draad hangen met als gevolg dat de prikpaaltjes knapten.
En net als bij jou gingen de paarden helemaal uit hun dak, wat een lol!
Nu gaan ze soms met z'n vieren aan de rol, keihard rondjes lopen.
Ik heb ook al een keer de paddock en bak afgesloten, zodat alleen het pad overblijft wat rond loopt en toen achter de paarden aan met de quad. Niet hard natuurlijk, maar toen hebben we ook met zijn allen lol gehad. De paarden waren mij echt aan het uitdagen.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:53

Mijn weiland: (zo'n 1,4 hectare)
Afbeelding

Daarnaast heb ik nog een weiland van zo'n 0,7 hectare, dit is gewoon 1 gedeeltje. Dit is een paar weilanden verder op, dus daar zit alleen een watervoorziening in het midden van de wei.

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:22

Klinkt allemaal erg goed!
Ik vind dat echt zo gaaf he, dat paddock paradise !

x

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:42

jolandje schreef:
ziet er leuk uit, maar die struiken aan de kant, met dat groene blad , is dat laurier ?? want dat is behoorlijk giftig, eten ze er niet van?de geiten van mijn zwager legden het loodje na het eten van laurierblad :(:)

Jeddah schreef:
Watnaar van de geiten zeg!! Maar paarden zijn geen geiten ;)
laurier is giftig in zeer grote hoeveelheden, je oet denken aan zo'n 5 kg droog. Dit heb ik uiteraard, nagevraagd, en wel bij de Facultiteit Diergeneeskunde in Utrecht.

Zijn nou zowel de Laurier als de Laurierkers giftig voor paarden?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 08:27

volgens mij is dat hetzelfde 8-) ze zijn dus giftig, maar volgens jeddah niet zo erg als ik dacht, gelukkig

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:32

Nou, niet volgens mij, maar volgengs de voedingsdeskundige die ik gesproken heb in Utrecht ;) En aangezien mijn paarden het vooralsnog prima doen op hier en daar een hapje laurier geloof ik die wel :j

Ze eten het echt niet helemaal op zo'n plant. Ik heb toch best paarden die alles eteres zijn (o.a. een Fjord en een Shetlander) en ook zij blijven er buiten dat hapje af en toe, van af.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:28

jolandje schreef:
volgens mij is dat hetzelfde 8-) ze zijn dus giftig, maar volgens jeddah niet zo erg als ik dacht, gelukkig

Het is zeker niet hetzelfde. Laurier is met harde bladeren en dat gebruik je gedroogd in de keuken. Bijv. bij stoofvlees.

Laurierkers is een hele andere plant.

Edit:

Laurier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Laurier
Afbeelding

Laurierkers: http://nl.wikipedia.org/wiki/Laurierkers
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Knoffer op 30-09-09 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:39

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:42

Duidelijk. Het lijkt me ook dat de Laurierkers sowieso giftiger is dan de Laurier. 5 kg droog is ook nogal wat :+

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:43

Ja, 5 kg is erg veel, zei de deskundige ook hoor! En ze zei ook dat het zeer onwaarschijnlijk zou zijn dat een paard zo'n groot hoeveelheid zou eten, of het moet gedroogd door het hooi heen komen.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:48

Jeddah schreef:
Ik heb duidelijk gemaakt aan de voedingsdeskundige dat het om de laurier voor in de tuin ging ;)

Mag ik even spammen? :D
[BB-ITP] Nexx het Naakthalsje & Friends

Is dat serieus een kippenras met dat naakte halsje? Geweldig!

@ joyce
Hoe maakt je paard het nu?

@ de rest
Fijn dat er weer leven in dit topic is, ik lees rustig mee.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:17

Ja, dat is een echt ras :j Deze is toevallig dan een kruising, maar de Naakthalshoen staat als ras in het standaard :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:33

@thereze: gat is van binnenuit aan het dichtgroeien, scheur lijkt redelijk stabiel, maar zit nog wel vrij hoog. Verder alles goed. Beetje rustig oppakken nog steeds. Ze wordt al weer leniger en soepeler!

Heb de paarden nog wel beperkt op de binnenwei staan omdat het gras daar zo vol is. Na een uurtje of 6 kun je ze bijna rollen. Zal met een weekje wel weer beter worden, dan is het aardig ingekort en kan ik met strookbegrazing verder weiden.

Misschien binnenkort nog een merrietje erbij in de kudde!
Een vriendin is druk aan het zoeken, en ik ga steeds mee.
Vandaag een leuke brave pony gezien waar ze een heel goed gevoel bij had! Zou mooi zijn als ze voor de winter mooi kan wennen, dan hebben weer een mooi groepje van 4, met 2 merries en 2 ruinen.
In de winter is het veel lastiger een pony bij de groep te doen omdat ze dan het land zo stuk lopen en minder ruimte hebben op de paddock.

Hoe doen jullie dat met toevoegen van een nieuwe pony of paard op een beperkte ruimte als de paden en paddocks van een paddock paradise?
Zit nu nog te twijfelen of we moeten proberen gewoon in de wei er meteen bij te gooien en ze tijdelijk bak en paddock samen te geven (paddock is alles bij elkaar maar zo'n 500m2, met de bak komt er nog zo'n 1200m2 bij), of dat ik eerst zal laten wennen met een draadje ertussen.
Nadeel daarvan is dat mijn merrie zo'n miep is die gaat piepen en met haar voorbenen dan makkelijk over de draad heen slaat en dan de boel stuk trekt met een beetje pech...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:45

Ik doe wennen altijd met een stevig hek er tussen (hout/metaal of gaas).. áls ze dan eens naar voren slaan kan het geen kwaad. Als men elkaar verdragen kan of geen interesse meer toont gaan ze bij elkaar op de wei.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:20

@ joyce
Klinkt goed! Heb je dat maar weer achter de rug en dan kun je nu lekker het rijden weer oppakken. Zit er al zover schot in dat je een startkaart gaat aanvragen?

Hoe hoog staat dat gras op je binnenweide? Tot je knieen? Had je dat niet meer kunnen (laten) maaien of is het daar net weer te kort voor? Las ook ergens dat je nu schapen hebt? Hoe doen die het?

Wat voor merrie zoekt je vriendin?

Het laten wennen aan elkaar komt hier alleen voor bij de paarden-groep die we voor de verkoop hebben. Onze fokmerrie`s en jeugd-groep zijn aardig vast qua samenstelling. Het wennen gaat hier altijd via de paddock, deze is houtomheind. Ook niet altijd een succes, manlief moppert toch wel eens als er een balk (rond-door-rond-hout) sneuvelt. Als ze elkaar op deze afstand wat kunnen verdragen komen ze samen op de wei of in de paddock. Als je de ruimte hebt, is mijn ervaring door ze gelijk samen te gooien wel het makkelijkst. Rangorde bepalen doen ze vaak toch wel, ook al laat je ze eerst wennen naast elkaar.